Hoe koop je een auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 21:58

Gisteren bij een garage geweest voor een 2dehands wagen.
1 jaar garantie op motorblok en versnellingsbak, en onderhoud aan korting als je bij hun onderhoud laat doen.
Ook carpass zit erbij.
Schadedossier ben ik gaan opzoeken, dit was blanco.
Auto komt van 1ste eigenaar met weinig km voor zijn leeftijd.

Ik had ook iemand meegenomen met meer kennis dan mezelf. Hij heeft ook op details gelet, maar de wagen zag er als nieuw uit eigenlijk. Proefrit niet gedaan, maar wel de auto gestart en de motor dus horen draaien.
Persoon die ik mee had knikte goedkeurend naar me dus goedkeuring voor aankoop.

Eretria

Re: Hoe koop je een auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 22:53

Ik zag iemand die zei dat er aan een electrische auto weinig mis kan zijn; dat is niet waar :o er kunnen ongelofelijk veel dingen mis mee zijn en de reparaties zijn erg kostbaar als er iets mis is met de elektronica. Verder kan er aan de ophanging en remmerij ook genoeg mankeren.

Ts nu op jouw vraag. Hoe werkt het eigenlijk? Heel veel reacties op je bericht maar geen één die het eigenlijk echt goed uitlegt.
Je kunt langsgaan bij garages of je zoekt online naar een auto die jou aanspreekt en bij je wensen past. Dit kan particulier zijn, dit kan bij een bedrijf zijn. Bij een garage is niet per definitie beter. Ook een garage kan de boel ongelofelijk bedonderen en jou met de gebakken peren laten zitten. Aankopen bij een garage maakt het niet direct dat een auto betrouwbaar is, ondanks de mooie praatjes en garantiepakketten. Meestal is dat bij een merkdealer wel relatief goed geregeld mocht er wat mankeren. Maar dat is dus zeker niet overal zo. Staar je daar dus zeker niet blind op, bij een particulier kun je ook een goede auto aanschaffen.
In jouw geval zou ik iemand meenemen met kennis, omdat dat jou zelf ontbreekt en om de kans op een miskoop zo min mogelijk te maken.

Oke maar hoe gaat het proces?
Je maakt een afspraak voor een proefrit/bezichtiging. Je mag de auto dan komen bekijken en als dat je bevalt volgt een proefrit. Als je bent overtuigd, ga je over tot koop. Eventueel nog onderhandelen over de prijs. Daarna moet het voertuig betaald worden en ga je de auto op naam overschrijven. Dit kan online via DigID of bij een postkantoor. Garagebedrijven en dealers die zetten de auto ter plekke op naam. De auto is dan officieel van jou. Regel voordat je ermee weg rijdt je verzekering, zodat alles netjes is geregeld. Het kan altijd zo zijn dat er op weg naar huis iets gebeurd, en dan moet je natuurlijk wel verzekerd zijn :D bij de overschrijving krijg je het eerste deel van de tenaamstellingscode. Na een paar dagen krijg je van de rdw een brief thuis gestuurd met een kentekenbewijs pasje en het tweede deel van de tenaamstellingscode. Het eerste deel vul je in op de lege vakjes. Doe dat direct zodat de boel niet kwijt raakt en bewaar het goed. Je hebt deze volledige code namelijk nodig als je de auto weer weg wilt doen.
Je krijgt vanzelf een brief binnen over wegenbelasting, dat hoef je niet zelf te regelen.
Tot slot: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat vaak ook zo. Vergelijk met andere auto’s van hetzelfde type. Is de auto veel goedkoper dan hetzelfde type dat tekoop staat? Dan is er mogelijk wat mee aan de hand.
Een auto dat in het verleden schade heeft gehad hoeft helemaal geen slechte auto te zijn, als dit maar vakkundig is hersteld. Geimporteerde auto’s kun je het beste vermijden in jouw geval. Een origineel Nederlandse auto is de ‘veiligste’ weg naar een goede auto. Download de app Finnik, daarop kun je het kenteken invoeren en gratis inzien of de auto is geimporteerd, hoeveel eigenaren de auto heeft gehad, of dit particulieren of bedrijven waren, en hoe lang de auto van een eigenaar geweest is.

Ts heel veel succes met zoeken naar een knap autootje! {:}

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 12:13

Bedankt voor je uitgebreide reactie Eretria, daar heb ik beslist wat aan!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 12:18

Qimm schreef:
Proefrit is niet alleen om te kijken of je het een fijne auto vindt. Het is ook luisteren of er gekke geluiden zijn, of hij recht is (en blijft tijdens afremmen), of de versnelling lekker functioneert (en kun je redelijk probleemloos optrekken in de 3), of je remmen het goed doen en je niet door de handrem heen weg kunt rijden, of de motor heet loopt tijdens een stuk snelweg etc etc.

En probeer tijdens de proefrit ook alle knopjes.
Werkt de airco nog ? Zowel warm als koud?
Doet de radio het? (Rij ook zonder de radio aan om de auto of eventuele rare kraakjes te kunnen horen)
Werkt de cruise control?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:07

En vergeet ook niet te checken of alle deuren open kunnen, op slot kunnen, of de tankhals niet verrot is, of de achterbak open kan, of de handrem werkt, ramen open kunnen..
Het zijn stomme dingetjes die vanzelfsprekend lijken, maar het is echt niet altijd vanzelfsprekend :+

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:11

En zorg dat je proefrit lang genoeg is zodat de motor goed warm wordt.

Ooit een auto gekocht, waar de versnellingsbak pas raar ging doen als ie warm was.

Wel netjes opgelost toen, maar was wel een hoop gedoe.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:19

Ik doe het via de garage. Ik ben niet zakelijk ingesteld, kan en wil niet onderhandelen en heb de ballen verstand van auto’s.
Ik zoek iets op waarvan ik denk dat het me aanstaat, stuur het door naar de garage of het wat zou kunnen zijn, en ga dan zelf wel proefrijden. Ik kan niet in alle auto’s goed zitten. Voor de sier doe ik dan wel even de motorkap open, maar eigenlijk heb ik toch geen idee of het dan goed is of niet :+

Als het allemaal wat lijkt handelt de garage alles verder af en ruil ik bij hun mijn oude auto er op in of verkopen ze hem voor mij.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:32

Ik wil nog een extra tip geven. Ga thuis alvast kijken welke autos aan je wensenlijstje voldoen en welke er in je prijsklasse zitten. Vaak zitten er bepaalde types autos en merken in bepaalde prijsklassen. Ga die opzoeken en Google hoe betrouwbaar ze zijn en wat veel voorkomende problemen zijn met die autos. Dan ben je daar alvast op voorbereid en weet je of je dat wilt. (Wij hebben nu bijvoorbeeld een auto waarbij het bekend is dat de lak snel beschadigd als iemand er met een deur tegenaan gaat)

Eretria schreef:
Ik zag iemand die zei dat er aan een electrische auto weinig mis kan zijn; dat is niet waar :o er kunnen ongelofelijk veel dingen mis mee zijn en de reparaties zijn erg kostbaar als er iets mis is met de elektronica. Verder kan er aan de ophanging en remmerij ook genoeg mankeren.

Ts nu op jouw vraag. Hoe werkt het eigenlijk? Heel veel reacties op je bericht maar geen één die het eigenlijk echt goed uitlegt.
Je kunt langsgaan bij garages of je zoekt online naar een auto die jou aanspreekt en bij je wensen past. Dit kan particulier zijn, dit kan bij een bedrijf zijn. Bij een garage is niet per definitie beter. Ook een garage kan de boel ongelofelijk bedonderen en jou met de gebakken peren laten zitten. Aankopen bij een garage maakt het niet direct dat een auto betrouwbaar is, ondanks de mooie praatjes en garantiepakketten. Meestal is dat bij een merkdealer wel relatief goed geregeld mocht er wat mankeren. Maar dat is dus zeker niet overal zo. Staar je daar dus zeker niet blind op, bij een particulier kun je ook een goede auto aanschaffen.
In jouw geval zou ik iemand meenemen met kennis, omdat dat jou zelf ontbreekt en om de kans op een miskoop zo min mogelijk te maken.

Oke maar hoe gaat het proces?
Je maakt een afspraak voor een proefrit/bezichtiging. Je mag de auto dan komen bekijken en als dat je bevalt volgt een proefrit. Als je bent overtuigd, ga je over tot koop. Eventueel nog onderhandelen over de prijs. Daarna moet het voertuig betaald worden en ga je de auto op naam overschrijven. Dit kan online via DigID of bij een postkantoor. Garagebedrijven en dealers die zetten de auto ter plekke op naam. De auto is dan officieel van jou. Regel voordat je ermee weg rijdt je verzekering, zodat alles netjes is geregeld. Het kan altijd zo zijn dat er op weg naar huis iets gebeurd, en dan moet je natuurlijk wel verzekerd zijn :D bij de overschrijving krijg je het eerste deel van de tenaamstellingscode. Na een paar dagen krijg je van de rdw een brief thuis gestuurd met een kentekenbewijs pasje en het tweede deel van de tenaamstellingscode. Het eerste deel vul je in op de lege vakjes. Doe dat direct zodat de boel niet kwijt raakt en bewaar het goed. Je hebt deze volledige code namelijk nodig als je de auto weer weg wilt doen.
Je krijgt vanzelf een brief binnen over wegenbelasting, dat hoef je niet zelf te regelen.
Tot slot: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat vaak ook zo. Vergelijk met andere auto’s van hetzelfde type. Is de auto veel goedkoper dan hetzelfde type dat tekoop staat? Dan is er mogelijk wat mee aan de hand.
Een auto dat in het verleden schade heeft gehad hoeft helemaal geen slechte auto te zijn, als dit maar vakkundig is hersteld. Geimporteerde auto’s kun je het beste vermijden in jouw geval. Een origineel Nederlandse auto is de ‘veiligste’ weg naar een goede auto. Download de app Finnik, daarop kun je het kenteken invoeren en gratis inzien of de auto is geimporteerd, hoeveel eigenaren de auto heeft gehad, of dit particulieren of bedrijven waren, en hoe lang de auto van een eigenaar geweest is.

Ts heel veel succes met zoeken naar een knap autootje! {:}

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:35

Eretria schreef:

Klopt, en bij de snelle/zware modellen zijn er ook vaak problemen met de assen door de kracht die er op komt te staan. Tesla en Lotus hebben daar bv al een terugroep actie voor gehad om die te versterken.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:43

Ik heb eerst voor mezelf bedacht wat ik wilde.

Zo kwam ik van een hyundai i10, een klein compact autootje. In mijn geval zonder airco, cruise control en al die dingen.

Ik wilde graag een slag groter, stuk nieuwer en met stoelverwarming (kouwkleun).
Zo ben ik gaan lezen welke autos in een klasse groter er zijn, plaatjes gaan kijken welke ik mooi vond en welke niet. In reviews staan vaak ook veel opmerkingen, zoals of je goed kan zitten als je lang bent. Opbergruimte enzo.

Hierop bleef nog 1 model voor mij over.
Op autoscout24.nl kan je heel makkelijk zoeken naar advertenties.
Ik wilde er eentje van niet ouder dan 2 jaar. Twee advertenties gevonden, van de kleur die ik mooi vond. Alleen 2 andere afwerkingspakketen.
Bij beide een proefrit gemaakt.

Tijdens de proefrit vooral gekeken of ik goed kon zitten in de auto. Hoe het overzicht was op de weg (bij veel auto's zit door m'n lengte de binnenspiegel precies op de plek waar je auto's/fietsers van rechts wilt zien). Rondje gereden. Bij de auto die in de buurt stond ook de weg naar huis gereden. Daar ken je toch het beste de weg en weet hoe het voelt in een andere auto.
Op mankementen hoefde ik niet te letten, omdat het om een bijna nieuwe auto ging waar nog langere tijd garantie op zat.

Uiteindelijk voor de andere auto gegaan, met uitgebreider afwerkingspakket. Heb nu ook stuurverwarmig <3
De auto was maar een half jaar oud.
Bij de dealer waar ik heb gekocht heb rijden de verkopers in nieuwe auto's als hun prive auto. Deze gebruiken ze als reclame en staan tegelijk te koop. Ook staan er vaak auto's te koop waarvan het leasecontract is afgelopen/is ontbonden.

Over de prijs hebben we een beetje kunnen onderhandelen. Kon wat extra's er ook bij krijgen.
Prijs met en zonder inruil gekregen. Inruil kreeg ik daar vrij weinig voor. Het was voordeliger om deze zelf op te laten kopen, dus dat uiteindelijk gedaan.

Na het overeen komen met de prijs, duurde het een week voor ze de auto een onderhoudsbeurt konden geven.

Op de dag van overdacht heb ik het geld pas overgemaakt. Als je dit eerder overmaakt en het bedrijf gaat failliet ben je al je geld kwijt.