Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Qimm schreef:Proefrit is niet alleen om te kijken of je het een fijne auto vindt. Het is ook luisteren of er gekke geluiden zijn, of hij recht is (en blijft tijdens afremmen), of de versnelling lekker functioneert (en kun je redelijk probleemloos optrekken in de 3), of je remmen het goed doen en je niet door de handrem heen weg kunt rijden, of de motor heet loopt tijdens een stuk snelweg etc etc.
Eretria schreef:Ik zag iemand die zei dat er aan een electrische auto weinig mis kan zijn; dat is niet waarer kunnen ongelofelijk veel dingen mis mee zijn en de reparaties zijn erg kostbaar als er iets mis is met de elektronica. Verder kan er aan de ophanging en remmerij ook genoeg mankeren.
Ts nu op jouw vraag. Hoe werkt het eigenlijk? Heel veel reacties op je bericht maar geen één die het eigenlijk echt goed uitlegt.
Je kunt langsgaan bij garages of je zoekt online naar een auto die jou aanspreekt en bij je wensen past. Dit kan particulier zijn, dit kan bij een bedrijf zijn. Bij een garage is niet per definitie beter. Ook een garage kan de boel ongelofelijk bedonderen en jou met de gebakken peren laten zitten. Aankopen bij een garage maakt het niet direct dat een auto betrouwbaar is, ondanks de mooie praatjes en garantiepakketten. Meestal is dat bij een merkdealer wel relatief goed geregeld mocht er wat mankeren. Maar dat is dus zeker niet overal zo. Staar je daar dus zeker niet blind op, bij een particulier kun je ook een goede auto aanschaffen.
In jouw geval zou ik iemand meenemen met kennis, omdat dat jou zelf ontbreekt en om de kans op een miskoop zo min mogelijk te maken.
Oke maar hoe gaat het proces?
Je maakt een afspraak voor een proefrit/bezichtiging. Je mag de auto dan komen bekijken en als dat je bevalt volgt een proefrit. Als je bent overtuigd, ga je over tot koop. Eventueel nog onderhandelen over de prijs. Daarna moet het voertuig betaald worden en ga je de auto op naam overschrijven. Dit kan online via DigID of bij een postkantoor. Garagebedrijven en dealers die zetten de auto ter plekke op naam. De auto is dan officieel van jou. Regel voordat je ermee weg rijdt je verzekering, zodat alles netjes is geregeld. Het kan altijd zo zijn dat er op weg naar huis iets gebeurd, en dan moet je natuurlijk wel verzekerd zijnbij de overschrijving krijg je het eerste deel van de tenaamstellingscode. Na een paar dagen krijg je van de rdw een brief thuis gestuurd met een kentekenbewijs pasje en het tweede deel van de tenaamstellingscode. Het eerste deel vul je in op de lege vakjes. Doe dat direct zodat de boel niet kwijt raakt en bewaar het goed. Je hebt deze volledige code namelijk nodig als je de auto weer weg wilt doen.
Je krijgt vanzelf een brief binnen over wegenbelasting, dat hoef je niet zelf te regelen.
Tot slot: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat vaak ook zo. Vergelijk met andere auto’s van hetzelfde type. Is de auto veel goedkoper dan hetzelfde type dat tekoop staat? Dan is er mogelijk wat mee aan de hand.
Een auto dat in het verleden schade heeft gehad hoeft helemaal geen slechte auto te zijn, als dit maar vakkundig is hersteld. Geimporteerde auto’s kun je het beste vermijden in jouw geval. Een origineel Nederlandse auto is de ‘veiligste’ weg naar een goede auto. Download de app Finnik, daarop kun je het kenteken invoeren en gratis inzien of de auto is geimporteerd, hoeveel eigenaren de auto heeft gehad, of dit particulieren of bedrijven waren, en hoe lang de auto van een eigenaar geweest is.
Ts heel veel succes met zoeken naar een knap autootje!
Eretria schreef:Ik zag iemand die zei dat er aan een electrische auto weinig mis kan zijn; dat is niet waarer kunnen ongelofelijk veel dingen mis mee zijn en de reparaties zijn erg kostbaar als er iets mis is met de elektronica. Verder kan er aan de ophanging en remmerij ook genoeg mankeren.