Kind van 7 mee op kamp?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Re: Kind van 7 mee op kamp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 22:15

Mijn zoon is 2 jaar geleden voor het eerst op kamp geweest, hij was toen net 7.
Zijn zus van toen 12 ging ook mee, maar door het leeftijdsverschil zaten ze bijna niet in dezelfde groepjes.
Hij vond het geweldig en is vorig jaar weer geweest, toen mocht zijn zus niet meer want het is tot 12 jaar.
En dit jaar gaat hij weer. Hij kijkt er het hele jaar naar uit.
Het is trouwens een week, dus wel gelijk best lang. En hij is best wel een mama 's kindje, dus ik hield er stiekem rekening mee dat we hem op zouden kunnen halen. Maar hij vond het fantastisch.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 23:11

Voor ons kind was turnkamp op die leeftijd nog te vroeg. Prima. Jouw tempo.

Daarna probeerde ze het wel. Met onze belofte dat we haar op ieder moment van de dag zouden komen ophalen wanneer ze daar een sterke behoefte aan had.

De tijd geven die het kind nodig heeft en kinderen moeten je kunnen vertrouwen.

Mooi als een kind al vroeg op kamp kan. Ook goed als dat niet zo is.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 23:52

Mijn dochter gaat bijna op kamp met scouting (2 nachtjes), ze is dan net 7 jaar, ze kijkt er ontzettend naar uit.
Vorig jaar is ze al 1 nachtje geweest, ze was toen net 6 jaar.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 00:12

Turnkamp vanuit de eigen vereniging georganiseerd zou ik zeker doen wanneer je dochter dat zelf wil.

Mijn dochter is inmiddels 18, turnt nog altijd en gaat al een paar jaar niet mee maar de herinneringen zijn nog steeds levend.

Vooral bij de eigen vereniging kennen de leden en trainers elkaar goed en zijn er ongetwijfeld genoeg activiteiten - en ruimte voor ontspanning en oog voor het welzijn van het kind. Ze gaat het ongetwijfeld heel leuk hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 01:57

Het zou er voor mij aan liggen. Hoe goed ken je de mensen die mee gaan? Is je dochter gewend om te logeren?

Ik was 8 toen ik een hele week op ponykamp ging, maar dat was van onze eigen manege op een lokatie met de eigen pony's en dus ook bekende begeleiders. Ik was toen wel de jongste. Ben tm mijn 12e mee geweest. Geloof dat we rond mn 10e met schoolkamp gingen, maar dat was maar een paar dagen.

Mijn broer was gehandicapt en ging op kamp vanuit een organisatie en eigenlijk kende je de mensen en vooral veel vrijwilligers niet echt, maar het stond erg goed bekend.

Onze zoon is wel op kortere kampen geweest met voetbal en school. Hij heeft het altijd naar zijn zin gehad. Ik vond het echt vreselijk. Maar ik besefte me ook dat ik het als kind ook leuk vond, dus je gunt het je kind ook. Maar als ouder, nee, dank je.

Ik zou me vooral niet gek laten maken en echt doen wat je zelf goed vindt en je eigen gevoel volgen.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 04:21

Ik ben vroeger nog leiding geweest op (pony)kamp, de minimumleeftijd bij ons was 5 jaar. Kamp was 5 dagen. Verschillende kinderen gehad van die leeftijd, nooit echt grote problemen mee gehad.
Zeker als je dochter zegt dat ze graag meewil zou ik zeker zeggen doen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 06:33

Zelf geen kinderen, maar wel leiding bij scouting.
Vanaf 6 gaan ze een week (za-za) mee op kamp, buiten de provincie.
Vanaf 11 slaan we 1x per 4 jaar het normale zomerkamp over om naar het buitenland (Denemarken, Duitsland, Zwitserland of Engeland) te gaan. Dat is dan twee weken.

Door het jaar heen zijn er meerdere weekenden.

Over het algemeen gaat het altijd goed. Ze kennen elkaar en ons als leiding al. Tuurlijk zijn er soms heimwee gevallen, maar ook die komen er bijna altijd door heen.

Zelf ook altijd mee geweest vanaf jongs af aan. Slikte ook nog eens veel medicatie, daar zorgde de leiding dan voor dat dat goed ging.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 06:40

Als ze zelf graag wil.
Je zeker weet dat de begeleiding goed is.
Ze daar veilig is en er goed voor haar gezorgd wordt.
Dat je verwacht dat ze het gezellig zal hebben met de anderen.
Je de mogelijkheid hebt om haar direct op te halen als dat nodig blijkt.

Dan zou ik zeggen: lekker laten gaan, mooie ervaring voor d'r :j

Het ene kind van 5 kan je al overal achter laten en die heeft overal plezier.
Terwijl het andere kind van 11-12 nog 7 kleuren schijt (of er gewoon tegenop ziet om welke reden dan ook) voor een groep 8 schoolkamp met overnachtingen met hun eigen klas waar ze iedereen al jaren kennen.

Als kind echt graag wil en je weet dat de veiligheid en gezelligheid wel goed zit dan zou ik het haar zeker gunnen :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:25

Wij hadden vroeger op kamp voor de heftigere gevallen heimwee pilletjes. Dat waren gewoon tiktakjes. Maar hielpen enorm goed. Ik zag ergens de opmerking dat heimwee iets in het karakter is. Mijn dochter kon als baby al niet goed zonder 1 van ons. Heeft ook heel lang niet kunnen slapen als papa of mama niet ook boven waren. Zij heeft 4 zomerkampen gehad, in het jaar dat ze 8 werd is ze voor het eerst mee geweest. Ze had wel heimwee maar de leiding heeft dat zo goed opgepakt. Ik heb steeds vooral de leuke dingen van kamp benoemd. Als je weet dat je kind heimwee heeft moet je als ouder begripvol maar toch redelijk neutraal reageren en vooral geen dingen zeggen als mama gaat jou ook heel erg missen en je kan altijd bellen. Bellen met het thuisfront is funest. Meestal mis je als ouder je kind meer als andersom.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:07

Ik denk dat dat ook per kind weer heel verschillend is :)

Voor sommige kinderen is het juist weer rustgevend als je aangeeft dat je het kind ook zal missen.
Zo van joh je hoeft niet bang te zijn dat we je vergeten ofzo := Kinderen kunnen soms zulke aparte angsten hebben :(:)

Dat je aangeeft dat kind altijd kan bellen - maar je er wel bij zegt dat dat alleen bij hele héle hoge nood mag als het ècht niet gaat en kind het wel eerst een goede kans heeft gegeven en eerst met de leiding gepraat heeft, dat ze het in principe wel gewoon met de mensen om zich heen moeten kunnen redden en het immers maar X nachtjes is waarin ze heus veel plezier zullen hebben als ze even doorzetten :j

Sommige kinderen durven zoiets juist pas echt goed aan als ze weten dat er een uitweg is, dat ze echt mogen bellen en echt gehaald worden als het niet gaat. Dat geeft dan rust waardoor ze kunnen ontspannen en de ruimte ontstaat om er juist voor te gaan :j

Maar inderdaad zullen er ook heel veel kinderen zijn waarbij je het beste even dramatisch gezegd de banden kunt verbreken zodat ze eigenlijk geen andere optie hebben dan de leiding vertrouwen zeg maar.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:02

Idd, zoiets is zoooo verschillend.

Hier is onze jongste ook een echt mama-kind.
Toch is ze vorig jaar, op 6-jarige leeftijd van zo av tot vrij av op kamp geweest met een vriendin. Geen kennis van leiding of andere kindjes.

Ze had blijkbaar ‘S avonds meermaals geweend omdat ze haar mama miste, maar gaat dit jaar toch echt terug op kamp(op haar vraag, met hetzelfde vriendinnetje)

Haar ook altijd gezegd dat het ok is om mama te missen, dat wij haar ook zullen missen, dat het 4 keer slapen was, er veel leuke dingen waren,….

En dat zijn nu de dingen die haar aantrekken om terug te gaan. Zeker weten zal ze ook dit jaar weet huilen(weet ze zelf ook, ze is er nu 7), maar toch haalt het plezier de bovenhand van het gemis.

Zo groeien ze ook enorm.

Hier zou het missen doodzwijgen niet ok zijn, ze wil daarin herkend worden, dat het normaal en niet erg is om thuis te missen.

Toen ik ze vorig jaar ging ophalen begon ze opnieuw te Wenen, helemaal over haar toeren, want ze had salade en bruin brood moeten eten…. :+….. kindergedachten zijn toch een heel vreemd iets soms :')

Nu kan ze lachen om salade en bruin brood kamp mopjes en ze weet ook dat er kans is dat ze zoiets opnieuw moet eten op kamp.

Wat zou je tegenhouden om ze die kans niet te geven?
In het slechtste geval moet je ze idd vroegtijdig ophalen.

(Owja, behalve 2x bij oma en opa geslapen, hadden onze kids nooit ergens anders geslapen voor hun eerste slaapkampje. De oudste nooit heimwee gehad, de jongste dus wel)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:18

Als ze zelf heel graag wil, waarom niet :) ?
Ik bedoel jou hier niet mee, maar 9 van de 10 keer hebben de ouders er meer last van
dan het kind zelf :D

Mijn dochter was 6 toen ze voor het eerst een hele week op ponykamp ging, ze heeft de tijd van haar
leven gehad, en heeft het er nu jaren later nog steeds over <3!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:44

Bij mij is heimwee pas later gekomen. Had er als kind geen last van. Mijn moeder zei dat ik als klein meisje wel aan haar vast plakte, maar ik kon wel erg goed van huis. Dat is volwassen echt wel een ding geworden.

Maar ook meegemaakt dat kinderen wel huilde en hun papa en of mama miste, maar toch niet naar huis wilden. Er was dan wel echt behoefte om op kamp te blijven en ze vonden het ook echt leuk. Even mogen bellen en uithuilen en luisteren hielp dan wel en dan weer meedoen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 11:41

hier gingen we vroeger op zomerkamp met de Speeltuin.
Dat was 2 weken lang.
Kinderen in de leeftijd van 6 t/m 15

Kinderen werden in groepen naar leeftijd ingedeeld. Jongens en meisjes apart.

En we hadden groep 1 t/m 8
oneven groepen waren de jongens
Even groepen de meisjes

Per groep 2 man/vrouw leiding.
Dan hadden we nog de keukencrew en de crew die zorgde dat het eten op tafel kwam.

Totaal zo'n 26 man/vrouw leiding. Op 70/ 80 kinderen.

En ja, we hadden wel eens kinderen met heimwee, meestal in de avond als ze moe waren.
Maar er waren ook kinderen die bij de bus stonden te huilen dat we terug naar huis gingen.

In alle jaren dat ik als kind en later als leiding meeging zijn er maar 3 kinderen opgehaald.

Dus ik zie het probleem er niet zo in, als het kind het zelf graag wil.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 18:43

Ja dat verschilt toch per kind, en hoe ver en wat etc.

Mijn dochter was vorig jaar 5 en ging 3 dagen op ponykamp in een dorp verderop, en ze konden 's avonds evt opgehaald worden. No way dat ze dat wilde. :') We vonden het zelf spannender dan zij. :') Bij zijn is meemaken is haar motto.

Onze zoon zie ik dat minder snel doen, heel ander kind.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 12:01

Bedankt voor al jullie reacties. Inmiddels kind opgegeven. Ik zal de kampleiding nog een berichtje sturen, dat we dochter altijd bereid zijn op te halen in geval van heimwee of iets dergelijks. Ja, ik heb er moeite mee, mijn dochter 2 nachten weg, maar ik kom er wel overheen {:}

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 12:06

Mazida schreef:
Bedankt voor al jullie reacties. Inmiddels kind opgegeven. Ik zal de kampleiding nog een berichtje sturen, dat we dochter altijd bereid zijn op te halen in geval van heimwee of iets dergelijks. Ja, ik heb er moeite mee, mijn dochter 2 nachten weg, maar ik kom er wel overheen {:}

Maar is ze dan ook nog nooit eens uit logeren geweest?
Hier al vanaf 3 maanden geregeld een of twee nachtjes bij opa en oma.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 12:11

Ik denk dat zo'n berichtje aan de kampleiding niet nodig is, die zullen er juist vanuit gaan dat ouders hun kind willen/kunnen komen halen. Zou pas raar zijn als dat niet het geval is :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 12:16

Marie111 schreef:
Mazida schreef:

Maar is ze dan ook nog nooit eens uit logeren geweest?
Hier al vanaf 3 maanden geregeld een of twee nachtjes bij opa en oma.

Dat is toch niet zo raar :?
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje gek om een kind van drie maanden uit logeren te doen.

Mijn kinderen gingen ook pas logeren toen ze er zelf om vroegen. De oudste heeft het inmiddels een aantal keer gedaan uit eigen beweging en wil nu niet meer. De jongste wil overal graag logeren.
Maar ook echt niet als baby’s, pas vanaf een jaar of vier ofzo, toen ze ook echt nachten doorsliepen.

Foaly schreef:
Ik denk dat zo'n berichtje aan de kampleiding niet nodig is, die zullen er juist vanuit gaan dat ouders hun kind willen/kunnen komen halen. Zou pas raar zijn als dat niet het geval is :=

:))
Ik zou het denk ik ook wel op het hart drukken van de leiding; lukt het niet gewoon bellen.

Hier met kamp zijn best wat kids ‘s avonds laat nog opgehaald en is ook ok denk ik :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 12:51

Groot gelijk dat je nog even contact met de leiding wilt :j

Zonder dat zou ik er niet aan eens aan denken om kind mee te geven. Ik wil wel zeker weten dat het aardige lui zijn en dat ze echt zullen bellen als kind dat vraagt, en niet dat het van die grove types zijn die denken dat kind er wel even doorheen te duwen en met de harde hand regeren van "kind moet niet zeuren en gewoon luisteren".

Je zou hopen dat dat soort types er niet tussen zit maar ik wil het graag even bevestigd hebben.
Ook omdat er heus ook wel ouders zijn die eigenlijk juist absoluut niet gebeld willen worden tenzij er uitstekende botten zijn ofzo :=

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 13:21

Ik zou het persoonlijk ook echt nog te jong vinden :)

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 15:03

De nederlandse basisschool van mijn kinderen nam zelfs de kleuters mee op kamp. Mijn kinderen wilden dat absoluut niet en ik vond het ook geen goed idee dus ik heb ze iedere dag gebracht en gehaald zodat ze niet hoefden te overnachten.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 15:20

Vind ik een goede oplossing. Mijn dochter is vrij makkelijk en daarom schreef ik ook dat zij van mij zou mogen, want dat past bij het kind dat ik heb. Ik begreep dat de dochter van TS het ook helemaal ziet zitten zelf. Ik vind 6 en 7 jaar nog wel jong voor een kind wat er van tevoren al erg tegenop ziet en zelf niet echt wil. Een kind moet er ook aan toe zijn, het is iets leuks, geen must. (en dan nog kan het natuurlijk savonds mis gaan).
Gewoon dat berichtje sturen TS, want ook mama's mogen groeien hierin :'). Bedenk ook dat de afstand vooral voor jou groot lijkt ipv bijv 5 km verderop. Voor een kind zegt afstand niet zoveel, dus 5 km of 50 km maakt voor haar niks uit. Ik wens je dochter en jou veel plezier vast.(plan wat leuks met je partner oid als die in het spel is, maak er zelf ook een feestje van)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 13:47

Mijn kinderen gaan wel geregeld bij opa en oma logeren (en de jongste al vanaf vrij jong, iets met een bruiloft hebben buiten de deur) maar die ervaring helpt ze echt weinig met een kamp ervaring denk ik. Opa en oma zijn heel vertrouwd, op kamp is alles weer nieuw.

Ondanks hun ervaring zou ik bij hen dus volledig volgen op hun eigen wensen. Vermoedelijk zou de oudste hier echt 0 interesse in hebben en de jongste wellicht wel.

Ik zou het zelf wel doodeng vinden met alle verhalen over misbruik maar ja .. dat is iets waar ik sowieso nog wel tegenaan ga lopen van nu tot en met volwassen :').

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:25

Douce schreef:
Mijn kinderen gaan wel geregeld bij opa en oma logeren (en de jongste al vanaf vrij jong, iets met een bruiloft hebben buiten de deur) maar die ervaring helpt ze echt weinig met een kamp ervaring denk ik. Opa en oma zijn heel vertrouwd, op kamp is alles weer nieuw.

Ondanks hun ervaring zou ik bij hen dus volledig volgen op hun eigen wensen. Vermoedelijk zou de oudste hier echt 0 interesse in hebben en de jongste wellicht wel.

Ik zou het zelf wel doodeng vinden met alle verhalen over misbruik maar ja .. dat is iets waar ik sowieso nog wel tegenaan ga lopen van nu tot en met volwassen :').

Misbruik gebeurt helaas ook vaak genoeg bij de opa's en oma's... Of met de neef/nicht/vader/moeder. Of op school. Via mijn werk heb ik bijvoorbeeld wel eens een zaak gezien van een 10 jarig meisje dat haar neefje en nichtje van een jaar of 5 misbruikt had. Het kan dus overal gebeuren, ik zou je daar niet door laten afremmen. Dan moet je je kind altijd thuis laten en thuisonderwijs geven