Zelfscan supermarkt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:50

Ik ga naar de kassa omdat ik niet wil dat alles helemaal robot wordt in de wereld

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:52

Ik ga ook nog liever naar de gewone kassa. Waar ik wel gewoon pin. Met mijn telefoon.

Als er een rij staat van hier tot heb ik jou daar en er staat bijna niemand bij de zelfscankassa dan ga ik daarheen. Maar vaak heb ik een hele kar vol en dat vind ik toch vaak gedoe. Bij de gewone kassa loopt dat een stuk soepeler vaak.

Ik doe nooit met zo,n apparaat de producten in de winkel al scannen weet niet eens hoe dat werkt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:52

karuna schreef:
Ik gooi er een andere vraag tussendoor. Bestellen jullie dan ergens waar je bv eten of drinken kunt bestellen ook liever met een qr code of scherm dan bij een echt mens?

En wat is de reden van zo erg menselijk contact ontwijken?

Op een plek met veel prikkels bestel ik graag via een scherm of reken ik af met de zelfscan. Ik werk in de zorg dus heb mijn taks voor menselijk contact op na een werkdag. Ook mijn emmertje geduld is dan leeg. Ik vind het dus heerlijk dat dit ook kan.

Qua uit eten vind ik all you can eat ideaal. Zelf kiezen en pakken waar je zin in hebt. Niet moeilijk hoeven doen om eindelijk een serveerster of ober te strikken als je wil bestellen of afrekenen. Niet uren wachten tot je eindelijk je eten hebt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:00

karuna schreef:
Ik gooi er een andere vraag tussendoor. Bestellen jullie dan ergens waar je bv eten of drinken kunt bestellen ook liever met een qr code of scherm dan bij een echt mens?

En wat is de reden van zo erg menselijk contact ontwijken?

Het ligt eraan hoe je uit eten gaat. Wanneer je gaat tafelen bij een goed restaurant vind ik een professionele bediening horen bij de sfeer en beleving. Wanneeri k naar de Mac ga vind ik het dikke prima om bij zo'n stapaal te bestellen en af te rekenen.

Ik zoek menselijk contact thuis bij mijn gezin, bij mijn vrienden, mijn familie. Niet bij de gemiddelde onderbetaalde puber in de supermarkt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:00

Normaliter werk ik 4 dagen per week onder de mensen. Eerder zelfs in een winkel. Ik maak met alles en iedereen gemakkelijk een praatje. Ik heb veel vrienden als ik alleen een dagje weg ga spreek ik heel makkelijk andere mensen aan. Ik heb vrijwel altijd meerdere keren een praatje als ik in m’n eentje ga wandelen of naar een museum ga. Ik ben toegankelijk en help mensen ook graag. Absoluut niet asociaal of verlegen dus. Toen ik met de trein reisde maakte ik ook vaak praatjes met andere passagiers. Super leuk als ik daar zin in heb! :D

Wel heb ik autisme dus kosten sociale interacties mij vaak veel energie. En ik heb al weinig energie. Plus het in de rij staan bij de kassa vind ik heel naar. Het wachten boeit me weinig. Maar mensen gaan zo vaak dicht op je staan. Of ze gooien hun spullen op de band als je nog niet klaar bent. Word al helemaal kriegel terwijl ik dit type haha.

Dus ik ga (vaak) alleen maar naar supermarkten met zelfscan. Vaak doe ik dat aan het einde van een dag en dan is mijn batterij al leeg. :P

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:03

Ik vind zelfscannen veel efficiënter dan via de kassaband, ik ben echt zo de supermarkt door zonder wachttijd of onnodig alles op een band te leggen.
Als ik behoefte heb aan menselijk contact is de supermarkt niet het eerste waar ik aan denk.

@BeFunny, het zelfscannen met scanner is super simpel, pak een scanner, scan de streepjescode van een product en klaar.

Voor de mensen die strakke budgetten hebben is het ook erg handig omdat je gedurende het winkelen ziet hoeveel je in je mandje heb liggen.

Bij een restaurant hoort het meer bij de beleving, maar via een qr code bestellen vind ik ook niet erg. Zeker als het superdruk is en je lang moet wachten tot men de bestelling komt opnemen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:04

Ik vind die sushi restaurants waar je dan met een pad moet bestellen ook niet fijn. All you can eat wel, daar kun je gewoon pakken of je laat het bakken of wokken.
QR codes scannen voor iets doe ik niet, nog nooit gedaan. Ik betaal ook niet met mijn telefoon overigens.

En vind eigenlijk die robotobers ook vreselijk, helemaal als ze dan ook nog 'happy birthday' gaan zingen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:04

MarlindeRooz schreef:
Wel heb ik autisme dus kosten sociale interacties mij vaak veel energie. En ik heb al weinig energie. Plus het in de rij staan bij de kassa vind ik heel naar. Het wachten boeit me weinig. Maar mensen gaan zo vaak dicht op je staan. Of ze gooien hun spullen op de band als je nog niet klaar bent. Word al helemaal kriegel terwijl ik dit type haha.

Of degene voor je betaalt met 86 5 cent muntjes die 1 voor 1 uitgeteld moeten worden, of vraagt naar een actie uit een folder uit 1986... aaaarghhh. Ik geef toe, ik ben geen geduldig mens.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:06

nps schreef:
MarlindeRooz schreef:

Of degene voor je betaalt met 86 5 cent muntjes die 1 voor 1 uitgeteld moeten worden, of vraagt naar een actie uit een folder uit 1986... aaaarghhh. Ik geef toe, ik ben geen geduldig mens.

Ik ben echt een heel geduldig persoon al zeg ik het zelf. Maar als een of ander schuifelend fossiel zijn portemonnee vol kleingeld laat vallen dan zucht ik ook heel diep van binnen. En dan help ik zoeken. Deels uit eigen belang. _O-

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:10

Ibbel schreef:
Nee, ik boycot zelfscannen. Gewoon, uit principe. Pas als ik bij zelfscannen 10% korting krijg als ccompensatie voor het uitsparen van een cassiere ga ik het zelf doen :+

Precies dat. Ik verrot het.
De enkele keer dat ik het gedaan heb, kreeg ik ook telkens controle, sta je een tijd te wachten op een medewerker etc. Helemaal geen zin in. Ik betaal me scheel, dus ik ga voor de service.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:13

MarlindeRooz schreef:
Maar als een of ander schuifelend fossiel zijn portemonnee vol kleingeld laat vallen dan zucht ik ook heel diep van binnen. En dan help ik zoeken. Deels uit eigen belang. _O-

Zo iemand stond vandaag voor mij in de rij. Een meneer op leeftijd. En ja, het duurde even voordat hij alle briefjes en muntjes bij elkaar had gezocht. Ondertussen heb je dan tijd om:

- te bedenken hoe weinig respect we hebben voor ouden van dagen in vergelijking met andere landen
- bewondering te hebben voor het geduld van de caissiere
- achter je te kijken wie er nou een opmerking maakt over dat het lang duurt
- je inhouden om tegen diegene te zeggen: joh, dan ga je toch twee meter naar rechts voor een zelfscan. Ze zijn allemaal vrij.

Mensen kijken is niet alleen leuk op een terrasje :))

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:14

germie schreef:
Ik vind die sushi restaurants waar je dan met een pad moet bestellen ook niet fijn. All you can eat wel, daar kun je gewoon pakken of je laat het bakken of wokken.
QR codes scannen voor iets doe ik niet, nog nooit gedaan. Ik betaal ook niet met mijn telefoon overigens.

En vind eigenlijk die robotobers ook vreselijk, helemaal als ze dan ook nog 'happy birthday' gaan zingen.

Robot 'obers 'zijn inderdaad verschrikkelijk. Betekent wel dat ik nu al een paar keer 0,0 euro fooi gegeven heb. Een machine verdient geen fooi, die doet domweg zijn werk. Jammer voor de koks etc die missen nu ook hun fooi.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:16

Heerlijk scannen in de winkel en alles in de goede raad doen.
Kleine dingen kijk ik wat er plek is, zelfscan of gewone kassa.
Hier ook mensen in huis die voor zo min mogelijk contact gaan en alles bij de zelfscan of bestelzuil.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:16

Ja ik had dat bij Lidl een keer ik reken daar altijd contant af. Maar die keer daar bij de zelfscanner. Ze hebben alles nagekeken voelde me net een crimineel dacht de heletijd "als ik maar niks ben vergeten te scannen" de manier waarop ze keken was ook echt alsof ze dachten te weten dat ik iets bewust niet had gescand naar God dank was ik niks vergeten. Was wel zo dat ik sindsdien nog maar zelden bij die Lidl kom maar dan naar de Hoogvliet ernaast ga. Want ik voelde me iig niet zo gewenst als klant.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:18

Koper schreef:
MarlindeRooz schreef:
Maar als een of ander schuifelend fossiel zijn portemonnee vol kleingeld laat vallen dan zucht ik ook heel diep van binnen. En dan help ik zoeken. Deels uit eigen belang. _O-

Zo iemand stond vandaag voor mij in de rij. Een meneer op leeftijd. En ja, het duurde even voordat hij alle briefjes en muntjes bij elkaar had gezocht. Ondertussen heb je dan tijd om:

- te bedenken hoe weinig respect we hebben voor ouden van dagen in vergelijking met andere landen
- bewondering te hebben voor het geduld van de caissiere
- achter je te kijken wie er nou een opmerking maakt over dat het lang duurt
- je inhouden om tegen diegene te zeggen: joh, dan ga je toch twee meter naar rechts voor een zelfscan. Ze zijn allemaal vrij.

Mensen kijken is niet alleen leuk op een terrasje :))

Ach weet je, er komt een dag dat de nu haast hebbende personen ook op leeftijd zijn en alles wat trager gaat. Beetje begrip dan maar, over een aantal jaren ben ik zelf aan de beurt ;)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:20

In de supermarkten waar ik kom is het eigenlijk standaard drukker bij de normale kassas dan de zelfscan.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:21

Ik wissel het af. Het ligt eraan hoeveel prikkels ik aan kan en hoeveel ik lichamelijk aan kan die dag in de winkel. Is het weinig, dan pak ik liever de zelf scan, kan ik wat meer prikkels aan en zie ik dat de kassa’s sneller zijn, zal ik ook voor een kassa kiezen.
Voor het overzicht vind ik de scanner fijner. Zelf altijd al moeite met rekenen gehad en gaat het gewoon langzamer hier.

Contact zoek ik ook liever bij familie/vrienden/collega’s met wie ik goed samen kan werken dan een caissières of ander beroep. :)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:22

BeFunny schreef:
Ja ik had dat bij Lidl een keer ik reken daar altijd contant af. Maar die keer daar bij de zelfscanner. Ze hebben alles nagekeken voelde me net een crimineel dacht de heletijd "als ik maar niks ben vergeten te scannen" de manier waarop ze keken was ook echt alsof ze dachten te weten dat ik iets bewust niet had gescand naar God dank was ik niks vergeten. Was wel zo dat ik sindsdien nog maar zelden bij die Lidl kom maar dan naar de Hoogvliet ernaast ga. Want ik voelde me iig niet zo gewenst als klant.

:D :D Zo herkenbaar joh. En dan ben je nog langer bezig dan wanneer je naar de gewone kassa gaat.
Maar het gevoel van onbehagen als twee van die snotapen je karretje controleren en de manier waarop is niet echt leuk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:23

MarlindeRooz schreef:
nps schreef:

Ik ben echt een heel geduldig persoon al zeg ik het zelf. Maar als een of ander schuifelend fossiel zijn portemonnee vol kleingeld laat vallen dan zucht ik ook heel diep van binnen. En dan help ik zoeken. Deels uit eigen belang. _O-

Ik denk dan van die leeftijd moet ik nog zien te halen en hoop dan ook gewoon nog zelfstandig te zijn. Ik help gewoon mee zoeken overigens.

Ik kan dus echt super pissig worden als je moet wachten op controle bij de zelfscan of als zo'n irritante flessenautomaat het weer eens niet doet en er maar niemand komt omdat ding even te fixen.

De ah to go op stations zijn echt de meest klantonvriendelijke winkels. Geen enkele normale kassa en nergens kun je cash betalen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:29

Wij doen samen boodschappen, gaan daarom naar de gewone kassa want anders moeten we kijken wie wat in die kar gooit en of dat al wel of niet gescand is, mij teveel gedoe. Maar bij de kassa betalen we gewoon met pin, niet contant.

Bij Hema, Etos, Kruidvat of Action ga ik altijd wel naar de zelfscan, maar dan heb ik ook geen kar vol :D

Foaly

Re: Zelfscan supermarkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:41

QR-code in een restaurant hangt er idd van af. Als het een sit-down restaurant met table service is dan wil ik idd bij een persoon bestellen. Is het een snelle hap of zo'n bouw je eigen burger/pokebowl/wokmaaltijd/verjaardagstaart dan heb ik liever een QR-code of een bestelzuil, kan ik even rustig nadenken over alle opties en is er ook minder kans op miscommunicatie :+

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:47

Ik laat meestal de boodschappen bezorgen, maar anders scan ik met mijn telefoon. Gaat dan om 1 of 2 tasjes vol, scannen terwijl je winkelt, bij het zelfscanplein klikken op betalen, code scannen en pinnen maar. Je bent echt zo die winkel door. De medewerkers vh zelfscanplein zeg ik altijd ff gedag dus die interactie is er ook.

Maar wat een aanname dat het om zwart geld gaat wanneer mensen niet zelfscannen? Terwijl het voor jou notabene ook de 1e keer was? Jij betaalde dus voorheen ook met zwart geld?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:32

germie schreef:
Ik denk dan van die leeftijd moet ik nog zien te halen en hoop dan ook gewoon nog zelfstandig te zijn. Ik help gewoon mee zoeken overigens.

Ik kan dus echt super pissig worden als je moet wachten op controle bij de zelfscan of als zo'n irritante flessenautomaat het weer eens niet doet en er maar niemand komt omdat ding even te fixen.

Ik heb die problemen niet want gebruik dus altijd de zelfscan ;). Ik kan er dan weer helemaal pissig om worden dat mensen echt met winkelwagenkarretjes vol flessen aan komen zetten. Echt niet normaal wat mensen verzamelen. Afentoe echt mensen met 3 vuilniszakken vol blikjes en flessen. Heb zelf echt 0 problemen met steekproeven, ze scannen echt 5 artikelen en dan is het weer klaar. Soms moet je even wachten, maar altijd nog korter dan de rij voor de kassa.

En die to go winkels - de naam zegt het al - is om snel iets te halen. Voor veel mensen is zo’n zelfscan dan juist heel fijn.

Zo grappig te lezen hoe verschillend mensen deze dingen ervaren :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:39

Ibbel schreef:
Nee, ik boycot zelfscannen. Gewoon, uit principe. Pas als ik bij zelfscannen 10% korting krijg als ccompensatie voor het uitsparen van een cassiere ga ik het zelf doen :+

Ik vind het ook gewoon menselijker om bij een mens achter de kassa af te rekenen. Iedereen zit achter een schermpje tegenwoordig, nog even en niemand praat meer.

Hahaha! Ja dat zeg ik ook altijd!

Ik betaal liever aan een gewone kassa, even contact met iemand en weer door. Veel gezelliger.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:41

Bij de zelfscan kun je bij ons geen lege flessen inleveren hoor. En ik ga ook pas heen als ik minstens 2 tassen vol heb.
Ik heb hier tassen staan voor Duits statiegeld en een andere voor Nederlands statiegeld.
Dus je moet alsnog wachten als de flessenautomaat vol is.