Brandveiligheid, doorgeslagen of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Handhaving doorgeslagen of goed dat alles weg moet

Handhaving gaat te ver
39 (43%)
Goed dat alles weg moet
50 (56%)

Totaal aantal stemmen: 89

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:32

superpony schreef:
Maar kijk je bij veel particulieren thuis, zijn er wel meer problemen met brandveiligheid. Wij hebben wel een voordeur, achterdeur, kunnen voor en achter via de garage, hebben nog deurtjes in aanbouw en slaapkamer en tussendeuren.
Maar als ik kijk naar hoeveel voordeuren hier niet gebruikt worden en er ook iets voor staat. En dan moesten wij met verbouwen een deur die naar binnen open gaat en meterkast binnen 3 meter.............

Ik heb om deze reden nooit iets op mijn trappen liggen, mijn overlopen zijn vrij. De sleutels heb ik altijd op een vaste plek liggen (in een schaal naast de voordeur), zodat ik altijd weet waar ze zijn.

Maar ja, uit angst voor inbrekers voelt het veiliger om alles vol te bouwen en dicht te maken, uit angst voor brand zou je juist alles open willen hebben.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:33

Ik heb van heel dichtbij gezien wat er kan gebeuren en dat is zeker geen fraai gezicht. Dus ja, handhaven! Liever dat oma even zeurt over de plantenbak dan dat we haar uitvaart moeten regelen.
Mensen zien totaal geen gevaar meer in dingen en gaan er maar vanuit dat de mensen die het wél weten altijd maar overdrijven.

magda_90

Re: Brandveiligheid, doorgeslagen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:41

Niet alleen in bejaardenwoningen maar alle flats (de gangen) moeten nu opgeruimd zijn. Van de woningbouw hebben wij ook een dringend verzoek gekregen inclusief discussie over onze deurmat. :=

Het is heel dubbel, mijn gezonde verstand zegt het te snappen maar mijn gevoel vind er wel wat van dat het nu allemaal zo kaal en saai is. :n

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 16:42

Deurmat? Hoe moet je je voeten dan vegen, bij een naar binnenslaande deur kan vaak niet eens een mat liggen binnen ivm de hoogte

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:43

Foaly schreef:
Wat hierboven wordt gezegd, mensen zien het gevaar niet. Neem mijn ouders: die doen uit angst voor inbrekers de deur naar de (inpandige) garage op slot 's nachts. De sleutel? Ligt ergens op een tafeltje in de hal. Dat is al één vluchtroute weg. In het (krappe) halletje naar de voordeur staat ook een tafeltje waar je je nek over breekt, en er staan vaker wel dan niet dozen/pakketjes/stapels spullen die 'nog even weg moeten' voor de deur want ja, ze gebruiken die voordeur niet dus het ligt daar niet in de weg.

Echt, ik vind het doodeng. Doe mij dan maar wat minder gezellig maar wel veilig :=

Zo herkenbaar!
Hier is de voordeur vrij.
Ook al word hij nooit gebruikt.

Ik heb in gedachte ook al vaak vanuit de slaapkamer op het dak van de berging geklommen.

Overal brandmelders.

Maar hoop ze nooit nodig te hebben.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:44

Dat zei ik ook hoor, of ze fixen een fatsoenlijke deurmat bij de ingang of ik laat de mijne liggen. :o
Erger nog het prikbord met allerlei meuk hangt nog wel in de gang. :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 16:45

Dat mag dat wel nog?

Vluchtroute is hier altijd vrij en altijd een tas met alle minimale dingen klaar voor het grijpen. :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:46

Die heb ik laatst dus teruggeworpen naar ze maar daar deden ze niks mee. Beetje apart dat wel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:57

Vjestagirl schreef:
Ik vind het logisch dat alles weg moet. Nog afgezien van of iedereen de gezelligheid in de gezamenlijke gangen wel zo gezellig vindt of dat er ook mensen zijn die zich storen aan alle "troep" in de gangen; heel veel van dat soort pruttel is brandbaar, of kan omvallen en daarmee vluchtwegen versperren juist voor hen die minder mobiel zijn. Een kleedje of een schilderijtje wat vlam vat produceert ladingen rook, en kan dan ook nog eens brandend naar beneden komen zetten. Daarnaast is inderdaad wat er hier al genoemd wordt; één stoeltje worden er twee, twee stoeltjes krijgen een tafeltje, het tafeltje krijgt een bloemetje, het bloemetje wordt een bloembak, een bloembak wordt een lading kunstgras en voor je het weet staat alles vol.

Ik denk dat uitbaters van dit soort complexen beter kunnen kijken naar andere manieren va het opleuken van dit soort algemene ruimtes, bijvoorbeeld door deuren te personaliseren (ik heb ooit een gaaf voorbeeld gezien van een huis waar mensen op hun voordeur/kamerdeur een foto kregen van hun oude voordeur, zo groot als de deur, waardoor alle deurtjes uniek werden), of muurschilderingen of weet ik het wat...

Muurschilderingen? Dat vind ik moeilijk omdat er nogal een verschil in smaken bestaat. En die zijn heel groot en opvallend dus als je het niet mooi vindt dan is het moeilijk net te doen of je het niet ziet. Ik zie wel eens flatgebouwen waarvan een hele gevel (gelukkig voor de bewoners wel aan de buitenkant) bedekt is met een heel grote muurschildering. Echt lelijk (vind ik).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:03

magda_90 schreef:
Dat zei ik ook hoor, of ze fixen een fatsoenlijke deurmat bij de ingang of ik laat de mijne liggen. :o
Erger nog het prikbord met allerlei meuk hangt nog wel in de gang. :=

Ik heb gewoon een (kokos)deurmat hoor. Je moet toch je voeten kunnen vegen voordat je de woning ingaat.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:38

Precies zo een ligt er ook hoor.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:08

Er is natuurlijk ook nog zoiets als een gulden middenweg.
Als er genoeg ruimte is sta dan toe dat er wat staat. In het geval van het huis waar biljart en koffietafel stonden leek er genoeg ruimte omheen om te vluchten. Plak desnoods wat op de vloer om vluchtwegen/looproutes aan te geven net als in de industrie.
In geval van hierboven ergens geplaatste foto, daar kan niemand door, dat niet toestaan.

Nederland slaat wat door, ergens gebeurt wat en gelijk moet het overal voorkomen worden. En soms gebeuren er ongelukken, je kunt risico's niet tot 0% beperken. Ik pleit niet voor roekeloosheid maar ook niet voor 100% controle overal op.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:13

Maar Nederlanders doen niet meer aan tussenweg.
En daarom worden de regels star.
Gezond verstand is vaak zo ver weg tegenwoordig, dus moeten er wel starre regels komen.

Als je zegt een klapstoel mag, dan staan er deze week klapstoelen, netjes aan een haakje aan de muur bij niet gebruiken.
Volgende week blijft er 1 zo staan, want die moest ineens pissen.
Dag daarna denkt Bep, als die dat mag, mag ik dat ook, teveel werk om in te klappen. Want ik kom dadelijk terug, dadelijk is morgen....
verdorie , die koffie kunnen we niet vasthouden, dat tafeltje heeft toch niemand last van.

En nee, wij veroorzaken geen onveiligheid, maar kijk is in de gang bij nummer 3... daar, vingerwijs wijs, daar wel. Die moet je aanpakken :j

En als er dan wel wat gebeurt, waarom is er niet gehandhaafd, wijs wijs naar woningbouw of vereniging eigen huis, want het staat toch in het reglement dat het niet mocht!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:19

Gezien mijn beroep vind ik het volkomen logisch dat die gangen en portalen leeg moeten zijn. Mensen onderschatten hoe snel een brand om zich heen kan grijpen en hoe erg al die objecten dan in de weg kunnen staan of de brand juist door kunnen geven. Tel daarbij op het enorme brandgevaar van alle lithium ion accu's en je hebt een recept voor een ramp, en dan achteraf zal het klinken "hadden we maar..."

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:19

Het is ergens jammer dat alles weg moet maar zo is er geen discussie mogelijk en dat vind ik prima.
Deurmatten mogen hier wel.

De galerij is mijn enige vluchtroute, aan de ene kant met een zwaar rooster over de brandtrap en aan de andere kant meer kant op problemen.
Als ik helemaal niet over de galerij kan ben ik momenteel de sjaak, aan de achterkant uit het appartement komen is simpelweg niet mogelijk zonder vanalles te breken of erger.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:39

Als ik in het artikel het besluit lees, kan ik dat eigenlijk alleen maar prima vinden.

Volgens de officiële regels mag nog best veel. Dat de corporatie in het artikel strenger is, ligt aan de corporatie, niet aan algemeen doorslaan, imo.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:49

Een 39-jarige vader en zijn 4-jarige zoontje zijn dood. Ik snap niet dat je kunt vinden dat de brandveiligheidseisen te ver gaan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 19:03

anjali schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik vind het logisch dat alles weg moet. Nog afgezien van of iedereen de gezelligheid in de gezamenlijke gangen wel zo gezellig vindt of dat er ook mensen zijn die zich storen aan alle "troep" in de gangen; heel veel van dat soort pruttel is brandbaar, of kan omvallen en daarmee vluchtwegen versperren juist voor hen die minder mobiel zijn. Een kleedje of een schilderijtje wat vlam vat produceert ladingen rook, en kan dan ook nog eens brandend naar beneden komen zetten. Daarnaast is inderdaad wat er hier al genoemd wordt; één stoeltje worden er twee, twee stoeltjes krijgen een tafeltje, het tafeltje krijgt een bloemetje, het bloemetje wordt een bloembak, een bloembak wordt een lading kunstgras en voor je het weet staat alles vol.

Ik denk dat uitbaters van dit soort complexen beter kunnen kijken naar andere manieren va het opleuken van dit soort algemene ruimtes, bijvoorbeeld door deuren te personaliseren (ik heb ooit een gaaf voorbeeld gezien van een huis waar mensen op hun voordeur/kamerdeur een foto kregen van hun oude voordeur, zo groot als de deur, waardoor alle deurtjes uniek werden), of muurschilderingen of weet ik het wat...

Muurschilderingen? Dat vind ik moeilijk omdat er nogal een verschil in smaken bestaat. En die zijn heel groot en opvallend dus als je het niet mooi vindt dan is het moeilijk net te doen of je het niet ziet. Ik zie wel eens flatgebouwen waarvan een hele gevel (gelukkig voor de bewoners wel aan de buitenkant) bedekt is met een heel grote muurschildering. Echt lelijk (vind ik).

Maar dat geldt toch ook voor alle spulletjes die mensen zelf buiten zetten? Daarin zit toch ook een groot verschil van smaak?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 19:25

ik woon in zo'n complex, alles weg, al mijn mooie plantjes weg, zelfs de deurmat moet een bepaald formaat hebben. bij iedereen..... op een paar na. Precies bij de lift heeft een dame een hele uitdragerij buiten, ze vertikt het om het weg te halen. Mijn man is een paar keer door de ambulance opgehaald en ze konden de draai naar de lift amper maken door die rotzooi. Boven mag iemand een grote driewieler van van Raam laten staan voor zijn deur, ook hij woont precies bij de lift. Ik heb geen idee waarom die uitzonderingen er zijn, de wegen van deze VVE zijn ondoorgrondelijk.....

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 19:48

Een hal is volgens het besluit bouwwerken leefomgeving (voorheen bouwbesluit) vaak een (extra) beschermde vluchtroute.

Uitgangspunt is dat daar geen brand uit breekt. Los van de praktijk is dat wel de theoretische gedachtegang.
Om die gedachtegang te onderbouwen zijn er ook regels voor de inrichting en het niet klem mogen zetten van vluchtdeuren. Net als vele andere regels waar ik nu niet op in ga.

Mensen die niet snappen dat die regels er zijn, hebben onvoldoende gevoel bij het gevaar en gedachtegang. Daarom zijn er talloze andere mensen die dat voor de onwetenden waarborgen.

Dat in de praktijk deze ruimten toch worden volgezet zal bij mij altijd een negatief advies volgen en ook een melding!

Eruit! Ik sta het niet toe. In de wet staat het ook dat het niet mag. Op basis van die regelgeving grijp ik altijd in.

Niet alleen voor de veiligheid van de bewoners zelf, maar ook voor dat van je buren. En vergeet de inzet van de brandweer of andere mensen niet.

Dus ik snap dat men de hal gezellig wil maken. Maar ik zet altijd grof geschut in om het eruit te krijgen. En krijg ook altijd mijn gelijk.

Hoe banketstaaf dat ook is voor de bewoners. Die het vaak niet willen begrijpen na de zoveelste uitleg.

Het gevoel ‘ brand breekt hier niet uit’ wint het vaak in het brein van velen.

Daarom hebben wij werk maar ook daarom sterven er nog velen. Helaas.
En ja, ik ben bevoegd gezag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:00

Anomien schreef:
Een hal is volgens het besluit bouwwerken leefomgeving (voorheen bouwbesluit) vaak een (extra) beschermde vluchtroute.

En toch he? Een hal is in veel complexen niet alleen een ontmoetingsplaats, maar bovendien ook echt ontworpen en bedoeld als ontmoetingsplaats. Deel van de architectuur is juist dat dergelijke hallen multifunctioneel zijn of genoeg ruimte hebben voor extra invullingen. Het was wellicht nooit de bedoeling om dat allemaal kaal te houden, en destijds ook niet zomaar verplicht.

Citaat:
Mensen die niet snappen dat die regels er zijn, hebben onvoldoende gevoel bij het gevaar en gedachtegang. Daarom zijn er talloze andere mensen die dat voor de onwetenden waarborgen.

Er zijn ook mensen die de regels en de gevaren wel begrijpen, en tegelijkertijd andere keuzes willen in de invulling van hun leven. Ik rij paard. Heel veel van ons rijden paard. Qua brandveiligheid valt dat gelukkig enigzins mee, maar het is een duidelijk risico. Kunnen we allemaal vermijden door per direct te stoppen met paarden, dan zijn we allemaal veiliger af. Maar beter?

Citaat:
Dus ik snap dat men de hal gezellig wil maken. Maar ik zet altijd grof geschut in om het eruit te krijgen. En krijg ook altijd mijn gelijk.

Je klinkt als een gezellig persoon.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:09

Ik vind het alleen maar goed dat hier aandacht voor is.

Wanneer er wel ergens brand uitbreekt en er komen mensen om omdat de vluchtweg was gebarricadeerd, begint men om het hardst te roepen hoe het kan dat dat gebeurd is.

Beter dat men aan de voorkant werkt aan preventie, i.p.v. achteraf roepen hoe heeft dit zo kunnen gebeuren.

En wat mensen privé/particulier doen, is misschien wel dom, maar dan is alleen het eigen huishouden in gevaar, het is wel wat anders dan dat iemand geen vluchtroute heeft omdat er elders op een galerij mensen de vluchtroute barricaderen.
Datzelfde is ook mijn antwoord op Shadow over mijn paardrijhobby. Ik breng geen anderen in gevaar als ik op mijn paard stap.

Daar waar meer mensen samen wonen in hetzelfde gebouw, moet het blijkbaar in nauwe wetten en regels gegoten worden, omdat het gezonde verstand van mensen blijkbaar niet voldoende werkt.

En dat heeft niet met misgunnen van een onderonsje van mensen te maken, of sociale contacten, ontmoeten, etc, maar wel alles met veiligheid, zeker van mindervaliden.

Misschien dat een deel van de noodzakelijke wachtzitjes bij een lift wel ingericht kunnen worden met van die wegklapzittingen (graag van onbrandbaar of zeker brandvertragend materiaal) die bij opstaan weer omhoog klappen tegen de muur.
Dat is anders dan losse stoelen, zijn niet te verplaatsen en houden de vluchtroute vrij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:15

Marije_jiplover schreef:
Wanneer er wel ergens brand uitbreekt en er komen mensen om omdat de vluchtweg was gebarricadeerd, begint men om het hardst te roepen hoe het kan dat dat gebeurd is.

Maar misschien moeten we dat dan wat genuanceerder doen, en ook nadat er iets mis gaat niet zomaar om het hardst te roepen, maar ook dan de afwegingen maken. Wat gebeurde er nou echt en wat willen we nou echt?

Citaat:
Datzelfde is ook mijn antwoord op Shadow over mijn paardrijhobby. Ik breng geen anderen in gevaar als ik op mijn paard stap.

Goed: het verkeer dan. Dat brengt ook anderen in gevaar. Maximumsnelheid voortaan, ook op snelwegen, op 15 km/u, stukken veiliger. Maar wordt dat een wereld waar je graag in wilt leven?

Citaat:
En dat heeft niet met misgunnen van een onderonsje van mensen te maken, of sociale contacten, ontmoeten, etc, maar wel alles met veiligheid, zeker van mindervaliden.

Dat heeft er we iets mee te maken, want je kunt dat op verschillende manieren doen. De manier die hier erg fijn werkt is een huismeester. Die klopt gewoon letterlijk op de deur om te melden dat dit of dat niet kan. Daardoor hou je balans maar ook een gesprek gaande met de bewoners.

(En eigenlijk zou er ook weer een bewonerscommissie moeten komen, maar dat is iets voor de toekomst.)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:21

Esther schreef:
Er is natuurlijk ook nog zoiets als een gulden middenweg.
Als er genoeg ruimte is sta dan toe dat er wat staat. In het geval van het huis waar biljart en koffietafel stonden leek er genoeg ruimte omheen om te vluchten. Plak desnoods wat op de vloer om vluchtwegen/looproutes aan te geven net als in de industrie.
In geval van hierboven ergens geplaatste foto, daar kan niemand door, dat niet toestaan.

Nederland slaat wat door, ergens gebeurt wat en gelijk moet het overal voorkomen worden. En soms gebeuren er ongelukken, je kunt risico's niet tot 0% beperken. Ik pleit niet voor roekeloosheid maar ook niet voor 100% controle overal op.

Maar het is niet alleen voor brandveiligheid.

En mensen denken alleen aan zichzelf. Als de ene helft plantjes wil en de andere willen het leeg om zich veilig te voelen, wie moet er dan met wie rekening houden?

En zoals in ons geval, konden we er gewoon niet door met de rolstoel. Puur omdat mensen steeds meer gingen neerzetten, te beroerd waren om hun fiets in de fietsenstalling te zetten of vuilnis naar de container te brengen.

In appartementen wonen heel vaak ouderen of mensen die slecht ter been zijn. Daar moet je ook rekening met elkaar houden.
Maar zelfs als je iets zegt of er gaan brieven rond van de vereniging denken mensen dat zij gun fiets wel even kunnen laten staan. En Pietje denkt, keesje doet het ook.

Bleef het bij een enkele nette beschaafde plantenbak die de boel niet belemmerd was het vast geen probleem. Maar het loopt altijd uit de hand.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 20:26

@Shadow: voor verkeer hebben we toch ook allemaal regels, waarop (als het goed is) door de verkeerspolitie wordt gehandhaafd?
Dus de verkeersregels dat je in veel woonwijken nog maar 30 km/u mag waar dat vroeger 50 was voor de hele bebouwde kom, is een vergelijkbare maatregel als dat er nu niks meer op galerijen mag, terwijl men vroeger niet moeilijk deed over een plantenbak of een kerstboom.