Snijplank oplossing

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:30

Marocje schreef:
Ik heb de houten snijplank van mijn vriend gemold omdat hem te heet (en lang) heb afgewassen. Heb dus een nieuwe gehaald..

Superfijn, mooi hout met daarin dus verschillende kleuren plastic bladen. Die kan je eruit halen en op de plank leggen. Echt ideaal en geen kruisbesmetting.

[ Afbeelding ]
https://www.bol.com/nl/nl/p/villux-snij ... 184072301/

heb je toch nog steeds de microplastics die ts niet wil?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:30

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:35

rien10 schreef:
Marocje schreef:
Ik heb de houten snijplank van mijn vriend gemold omdat hem te heet (en lang) heb afgewassen. Heb dus een nieuwe gehaald..

Superfijn, mooi hout met daarin dus verschillende kleuren plastic bladen. Die kan je eruit halen en op de plank leggen. Echt ideaal en geen kruisbesmetting.

[ Afbeelding ]
https://www.bol.com/nl/nl/p/villux-snij ... 184072301/

Dus heb je plastic snijplanken.

Snijbladen. Als je dat niet wil gebruik je gewoon zonder blad, de plank ligt standaard op het aanrecht. Maar met sommige dingen wil je de plank kunnen afwassen en dan is dit is ideaal. De bladen kunnen nl ook in de vaatwasser.

Zelf heb ik er de ruimte niet voor, dus hier staan verschillende houten planken en wat plastic in de kast. Glas vind ik echt heel naar om op te snijden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:35

Foaly

Re: Snijplank oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:38

Hier van die cheape bamboe snijplanken van de Xenos, maar die houden zich prima. Ik eet wel vegetarisch dus ik snijd er alleen groente op, geen vlees of vis. Maar ook als je dat wel doet: na het snijden wat afwasmiddel erop flatsen, plank onder de hete kraan houden en even afborstelen is het werk toch niet?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:45

Dat vind ik ook. Maar niet iedereen denk er zo over kennelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:46

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:52

Foaly schreef:
Hier van die cheape bamboe snijplanken van de Xenos, maar die houden zich prima. Ik eet wel vegetarisch dus ik snijd er alleen groente op, geen vlees of vis. Maar ook als je dat wel doet: na het snijden wat afwasmiddel erop flatsen, plank onder de hete kraan houden en even afborstelen is het werk toch niet?

Dat dacht ik ook. Gaat hier thuis altijd goed, maar bij mijn vriend was ik te enthousiast: een houten plank kan niet tegen gekookt water en wat afwasmiddel ^)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:53

Ik lees even mee, hier moeten ook nieuwe planken komen.
Voor vlees houd ik denk ik wel plastic of glas en dan de vaatwasser in.
Wil tevens nieuwe spatels en dergelijke van hout… hoe bevalt dat, met name qua intrekken van dingen zoals tomatensaus ofzo.. ( spatels, grote lepels, dat soort dingen.)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:56

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 10:11

senna21 schreef:
rien10 schreef:

Bij dergelijke planken ben ik wel nieuwsgierig wat voor materiaal ze hebben gebruikt als hars. Vaak toch een kunststof.

Ja, dat denk ik ook.

Qua kleur en zo: mijn houten lepels krijgen een mooie “gebruikte” look nu ik ze niet meer in de vaatwasser doe. Ze blijven ook gladder. In de vaatwasser gaan de vezels open staan.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 10:25

Esther_ schreef:
Ik gebruik sinds een tijdje deze https://sterkindekeuken.nl/product/ster ... snijplank/

Sterk, gemaakt van duurzaam hout, houtpulp en hars en géén microplastics in je eten.
Echt een hele fijne plank.

Voor degene die hopen dat deze plank niet beschadigd of krast. Ook bij deze gebeurt dat.

Ik heb een tijd glas gebruikt, maar dat snijdt echt minder fijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 10:26

Maar beschadigen en krassen is toch prima voor een houten plank?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 10:51

rien10 schreef:
Maar beschadigen en krassen is toch prima voor een houten plank?

Zeker, denk alleen dat veel mensen hopen dat een nieuwe plank niet krast, groeven krijgt oid.
Een sterk plank ziet er niet uit als een hout, vandaar mijn opmerking over krassen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 12:06

Wij gebruiken titanium snijbladen.

Weten jullie wat voor hars sterkindekeuken gebruikt? Heb ze ook gemaild met die vraag. Hout,houtpulp en hars is me wat te summier kwa info. Want wat voor hars?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 13:28

Ik vind het niet erg als iets krassen krijgt als het maar wel goed schoon te maken is/in de vaatwasser kan

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 13:37

Hier eikenhouten planken die gewoon in de vaatwasser gaan.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 15:18

Ik heb nog één snijplank van plastic, voor vlees snijden, maar die wil ik ook vervangen door iets zonder plastic. Misschien die van Sterk in de keuken. Ik ben ook benieuwd welke hars gebruikt wordt. Maar het is sowieso wel beter dan een plastic snijplank gebruiken.

Voor de rest heb ik een beukenhouten plank van de Hema, een gegraveerde houten broodplank en een allegaartje aan houten snij- en hapjesplanken uit kerstpakketten door de jaren heen. Beukenhout is volgens Google antibacterieel, dus een houten plank voor vlees zou ook moeten kunnen. Twee generaties terug wisten ze niet beter!

Sinds ik 20 jaar geleden een houten snijplank in 3 stukken uit de vaatwasser haalde, gaan er geen houten snijplanken neer in de vaatwasser. Ook geen messen met houten heft, want het hout wordt dan lelijk. Ik las dat dan ook de vezels open gaan staan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 15:54

Ligt aan de hars. Epoxyhars is net zo goed plastic.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 17:06

Vorig jaar hebben we een nieuwe keuken geplaatst en toen ben ik ook een zoektocht gestart naar snijplanken met een prettiger materiaal dan plastic, hout of glas. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij snijplanken van gerecycled papier. We gebruiken ze nu al maanden, maar ik vind ze echt ideaal. Ze kunnen gewoon de vaatwasser in, messen worden niet bot, geen chemisch materiaal, lekker licht en ook na veel gebruik blijven ze erg mooi. Voor mij geen andere meer.:j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 17:30

Liseef schreef:
Vorig jaar hebben we een nieuwe keuken geplaatst en toen ben ik ook een zoektocht gestart naar snijplanken met een prettiger materiaal dan plastic, hout of glas. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij snijplanken van gerecycled papier. We gebruiken ze nu al maanden, maar ik vind ze echt ideaal. Ze kunnen gewoon de vaatwasser in, messen worden niet bot, geen chemisch materiaal, lekker licht en ook na veel gebruik blijven ze erg mooi. Voor mij geen andere meer.:j

Ben ik wel benieuwd naar. Wat voor merk?

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 18:25

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 22:21

Snijden jullie ook kipfilet op hout? Ik wil wel graag wat anders dan plastic maar ben bang voor salmonella besmetting doordat de kip bacillen niet goed van een houten plank zouden komen :’)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 23:34

Dat doe ik op glas.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 08:46

Jiskaa schreef:
Snijden jullie ook kipfilet op hout? Ik wil wel graag wat anders dan plastic maar ben bang voor salmonella besmetting doordat de kip bacillen niet goed van een houten plank zouden komen :’)

1 keer gedaan bij gebrek aan andere snijplanken. Maar ivm die bacteriën dus met kokend water schoongemaakt. Dat heeft ie niet overleefd.

Bij nader inzien had ik dus gewoon een bord oid moeten pakken. :+