Je zal er maar naast wonen…..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:38

Winddoek/Schaduwdoek klinkt als een goede optie zeker in kombinatie met een wandelpad, iig sterkte met de hele situatie!

Kriel

Re: Je zal er maar naast wonen…..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:53

Staan de geplante bomen letterlijk op de erfgrens?

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 17:05

kitsunemimi schreef:
Wat vervelend van je buren t klinkt alsof de buurman dat een klein beetje bewust heeft geplant.

Ik had allang de boel met ongebluste kalk bespoten maar hier volgt een meer genuanceerde aanpak,

1. Documentatie is cruciaal

Begin met het verzamelen van bewijs:

Maak duidelijke foto's van de planten, hun locatie t.o.v. de erfgrens, en de paarden.

Documenteer eventuele ziektesymptomen bij je paarden, inclusief dierenartsverslagen.
(Hopen dat t niet zover hoeft te
komen)

Noteer data en gebeurtenissen, bijvoorbeeld wanneer je de planten hebt opgemerkt en welke aanleiding dit had( ik hoop dat je meerendeels bewijs dat je buren dit uit rancune doen)

2. Check je huurcontract en erfafspraken

Kijk of in het huurcontract of erfpacht voorwaarden iets staat over gebruik van de erfgrens of bescherming van dieren.dus misschien kan je met degene praten van wie je dit stukje perceel gehuurd hebt,(samen sta je sterker)

3. Communicatie
Als het nog mogelijk is om op een neutrale manier te communiceren met je buren, kun je proberen hen op de risico’s te wijzen.
( Je buurman weet volgens mij dondersgoed waar t m zit want anders stond er wel een leuke rozenstruik)

Stuur een appje, een email of schrijf een brief want dan heb je t zwart op wit

4. Juridische stappen
Civielrechtelijk: In Nederland geldt het burenrecht (art. 5:37 BW e.v.). Daarin staat dat je geen onrechtmatige hinder mag veroorzaken. Giftige planten die jouw dieren kunnen schaden vallen daar waarschijnlijk onder.
( Bij deze)

Je kunt via een jurist of advocaat een schriftelijke sommatie laten sturen om de planten te verwijderen.
( Je gaf aan dat een van je vrienden jurist was en dit al in acht heeft genomen)

In ernstige gevallen kun je een kort geding starten bij de rechter met als doel verwijdering van de planten te eisen.( Zover als de rijdende rechter hoeft t hopelijk niet te komen)

5. Dierenwelzijn
Als je denkt dat het opzettelijk is met gevaar voor je dieren, kun je melding maken bij de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) of de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).
( Dit is dan ook wel weer een uiterste)

Dit kan ook relevant zijn als je bewijs hebt dat je buren de paarden bewust in gevaar brengen.
( Maar toch)

6. Natuurlijke barrière of tijdelijke afzetting
Overweeg tijdelijk zelf een afscherming te plaatsen (bijvoorbeeld met gaas of lint) om te voorkomen dat je paarden bij de planten kunnen komen — vooral als je niet meteen juridische stappen wil zetten.
( Een legertje ganzen)

Meid wat naar, ik hoop voor je dat dit snel opgelost word en dat je lekker met je paardjes kan genieten

Hij is gewoon pissed dat je dat gras niet aangepakt hebt,

als dit allemaal niet werkt nodig ze uit op de koffie, spreek ze aan op hun gedrag maak t maar een charme offensief,confrontatie leid tot gesprek

Ik duim voor je

Wat een fantastisch behulpzame reactie, evenals je tips! Dank je wel, heel blij mee!

Het appje heb ik gisteren verstuurd, rechtsbijstandverzekeraar heb ik inmiddels ook ingeschakeld. Heb foto’s en een filmpje gemaakt van het planten van de boompjes (dus voorzien van datum) en ben inderdaad een dossier aan het aanleggen. De buurman smeet ons in het begin nog toe, dat hij alle rechtszaken in zijn leven heeft gewonnen en aangezien hij niet hij meer werkzaam is heeft hij helaas ook alle tijd om alles uit te zoeken. -O-

Gelukkig heb ik lieve mensen om me heen die met me meedenken dus hopelijk kunnen we tot een oplossing komen.
Laatst bijgewerkt door JJ4 op 14-05-25 17:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:05

Spuit de gouden regen kapot. Beter plantjes dood dan jouw paarden.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 17:10

Lukasje schreef:
Spuit de gouden regen kapot. Beter plantjes dood dan jouw paarden.

Ze hebben overal camera’s ;), waarschijnlijk omdat ze weten dat ze ooit iets terug kunnen verwachten, want ze strijken zoveel mensen tegen de haren in.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:15

Wat een zeer vervelende situatie. -O-

Is het ook giftig voor varkens ? Ipv ganzen.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:24

Dan is er ook nog artikel 42 van het burenrecht waarin staat dat er geen bomen of heesters op de erfgrens mogen staan zonder toestemming Afbeelding
Gouden regen is een heester dacht ik

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 17:27

Kriel schreef:
Staan de geplante bomen letterlijk op de erfgrens?

Waarschijnlijk niet, want je moet x cm afstand houden. Scheelt wel dat je alles wat op jouw grond komt gewoon af mag knippen/weg snoeien.

Edit: oooh wacht, dit gaat om een gouden. Die doet dat allemaal niet dat is een struik/boom.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:05

Huh, lees ik het nou verkeerd of lijken punt 2 en 3 elkaar te ontkrachten?
Met een afstand van 50 cm vanaf midden vd stam schiet je ook niet veel op natuurlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:18

ikkedus schreef:
Met een afstand van 50 cm vanaf midden vd stam schiet je ook niet veel op natuurlijk.

Nee, punt 3 gaat om de hoogte. Een heester of boom die niet hoger wordt dan de schutting van 1.80, mag gewoon geplaatst worden. Een boom die 5 meter wordt, mag niet geplaatst worden.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:33

Ik zou de acute neiging hebben om varkens te houden op dat stukje land....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:35

Afstand is ook nog per gemeente anders.
Dus kijk daar goed.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:53

Punt 5 hierboven genoemd melding maken gaat je nergens brengen, dat wordt niet opgepakt. Heeft ook niets met dierenwelzijn te maken, as houder heb je de plicht goed voor je dieren te zorgen en dat betekend dat je moet zorgen dat je beesten er niet bij kunnen, anders kan TS zelf een boete krijgen.
Zou het via erfgrens afstand proberen te spelen en anders gewoon palen met windbreekgaas ertussen, dan kunnen ze er niet aan.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 18:55

_San87_ schreef:
ikkedus schreef:

Nee, punt 3 gaat om de hoogte. Een heester of boom die niet hoger wordt dan de schutting van 1.80, mag gewoon geplaatst worden. Een boom die 5 meter wordt, mag niet geplaatst worden.

Ach ja. Dat klinkt logisch en zal dan hier niet van toepassing zijn als er geen schuttong staat en de paarden bij de plant zouden kunnen.
Thx voor de opheldering.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 19:15

Kun je de verhuurder van dat land niet om hulp vragen? Omdat hij de eigenaar is staat hij waarschijnlijk sterker- dat hij het land niet kan verhuren omdat de buurman er giftige bomen heeft langsgezet.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 19:33

Daar ben je mooi klaar mee met zulke buren. Wat bezielt zulke mensen.
Als hij vertelt dat hij meerdere rechtszaken heeft gewonnen. Dan is het ook al niet zo'n lieverdje.

Al zouden de gouden regen er al weg moeten, zou jij je paarden er dan nog met een gerust hart kunnen laten grazen?
Dit figuur zou ook zomaar wat anders in het land kunnen gooien wat giftig is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 19:36

Ja, dat zou ook mijn angst zijn. Een gouden regen groeit traag, daar kun je nog wel maatregelen voor treffen. Maar mensen die kwaad willen... Dat is een ander verhaal :\.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:03

Kun je geen contact zoeken met de wijkagent?
Die zijn er voor dit soort zaken, en zeker als meerdere mensen er last van hebben kunnen ze wel helpen :j

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:28

Misschien schrijf ik nu iets stoms, maar ik zou na de Action en daar het doek voor gewasbwscherming kopen,
Kost geen drol, is iets van 1,5 x 10 m en dat dan langs de omheining waar de planten staan.
En dan maar hopen dat de zaden er niet overheen komen...

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:43

Als het mag van de verhuurder, en als je het geld eraan wilt uitgeven zou ik een 1,80 hoge dichte schutting neerzetten. Zijn ze ook maar het uitzicht kwijt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 20:44

Balen TS! Helaas hier ook ervaring met dit soort buren. Sommige mensen kunnen slecht tegen hun 'verlies' en gunnen een ander dan het licht in de ogen niet. Met dit soort mensen valt ook niet normaal te redeneren, want de oorzaak ligt natuurlijk nooit bij henzelf. :+

Mocht je wel in contact blijven, doe dit dan bij vookeur via app of email, zodat je eventuele beloftes of meldingen zwart op wit hebt.

Mijn advies, zoek de meest praktisch oplossing. Dat is een schutting zetten, (mag meestal 2 meter hoog) en dan zelf ook de camera erop aan jullie kant. Kun je tegelijkertijd je paarden in de gaten houden en heb je bewijs op beeld, mocht de buurman streken uithalen. En natuurlijk zorgen dat ze weten dat die camera er hangt, zelfs als die het af en toe niet doet, dan schrikt het vaak wel voldoende af.

Eventueel kun je de buren ook nog een deadline geven. Dus eerst waarschuwen dat als ze de giftige planten niet binnen twee weken verwijderden, jullie helaas genoodzaakt zijn een schutting te plaatsen. Dan zijn ze in elk geval gewaarschuwd en hebben jullie er echt alles aan gedaan.

De oplossing schutting en camera is ook voor iedereen prettiger. Je buren hoeven zich niet dagelijks gefrustreerd te voelen omdat ze jullie gebruik zien maken van het land. Zelf loopt je meer op je gemak omdat je niet zomaar een boze buur in je nek hebt zitten. En de combinatie schutting en camera zorgt ervoor dat er niet zomaar giftige planten of een lading gemaaid gras over het hek worden gedumpt.

Dat scheelt vaak zoveel kopzorgen dat het de investering waard is. Ik zou wel even checken bij de gemeente betreft de hoogte van schutting en zorgen dat deze ook van de erfgrens af staat. Dat voorkomt eventuele problemen als de schutting er staat. Want ik kan je op een briefje geven dat de buren daar ook over zullen gaan klagen. :')

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:00

Wat vervelend! Ik weet niet hoe breed het landje is, maar je kunt ook een gestapelde rij balen voordroog zetten en die plek gaan gebruiken als opslag voor je ruwvoer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:06

Solistar schreef:
Wat vervelend! Ik weet niet hoe breed het landje is, maar je kunt ook een gestapelde rij balen voordroog zetten en die plek gaan gebruiken als opslag voor je ruwvoer.

Een beetje klootzak steekt t plastic kapot.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:14

Solistar schreef:

Je mag balen alleen op zelfde land laten staan als waar het voordroog vanaf komt. Anders is het niet toegestaan en kan de gemeente je verplichten om de balen te verwijderen. In het geval van TS is het land waarschijnlijk niet groot genoeg om zoden aan de dijk te zetten. :)

En zelfs als het legaal is dan gaan sommige inderdaad over op vernieling.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:26

Er is een Engels gezegde: If you see something, say something. Is er niemand die voor zijn vrouw opkomt? Dit is toch verbaal huiselijk geweld en hij doet het niet alleen naar zijn vrouw toe maar ook naar jullie?