Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kitsunemimi schreef:Wat vervelend van je buren t klinkt alsof de buurman dat een klein beetje bewust heeft geplant.
Ik had allang de boel met ongebluste kalk bespoten maar hier volgt een meer genuanceerde aanpak,
1. Documentatie is cruciaal
Begin met het verzamelen van bewijs:
Maak duidelijke foto's van de planten, hun locatie t.o.v. de erfgrens, en de paarden.
Documenteer eventuele ziektesymptomen bij je paarden, inclusief dierenartsverslagen.
(Hopen dat t niet zover hoeft te
komen)
Noteer data en gebeurtenissen, bijvoorbeeld wanneer je de planten hebt opgemerkt en welke aanleiding dit had( ik hoop dat je meerendeels bewijs dat je buren dit uit rancune doen)
2. Check je huurcontract en erfafspraken
Kijk of in het huurcontract of erfpacht voorwaarden iets staat over gebruik van de erfgrens of bescherming van dieren.dus misschien kan je met degene praten van wie je dit stukje perceel gehuurd hebt,(samen sta je sterker)
3. Communicatie
Als het nog mogelijk is om op een neutrale manier te communiceren met je buren, kun je proberen hen op de risico’s te wijzen.
( Je buurman weet volgens mij dondersgoed waar t m zit want anders stond er wel een leuke rozenstruik)
Stuur een appje, een email of schrijf een brief want dan heb je t zwart op wit
4. Juridische stappen
Civielrechtelijk: In Nederland geldt het burenrecht (art. 5:37 BW e.v.). Daarin staat dat je geen onrechtmatige hinder mag veroorzaken. Giftige planten die jouw dieren kunnen schaden vallen daar waarschijnlijk onder.
( Bij deze)
Je kunt via een jurist of advocaat een schriftelijke sommatie laten sturen om de planten te verwijderen.
( Je gaf aan dat een van je vrienden jurist was en dit al in acht heeft genomen)
In ernstige gevallen kun je een kort geding starten bij de rechter met als doel verwijdering van de planten te eisen.( Zover als de rijdende rechter hoeft t hopelijk niet te komen)
5. Dierenwelzijn
Als je denkt dat het opzettelijk is met gevaar voor je dieren, kun je melding maken bij de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) of de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).
( Dit is dan ook wel weer een uiterste)
Dit kan ook relevant zijn als je bewijs hebt dat je buren de paarden bewust in gevaar brengen.
( Maar toch)
6. Natuurlijke barrière of tijdelijke afzetting
Overweeg tijdelijk zelf een afscherming te plaatsen (bijvoorbeeld met gaas of lint) om te voorkomen dat je paarden bij de planten kunnen komen — vooral als je niet meteen juridische stappen wil zetten.
( Een legertje ganzen)
Meid wat naar, ik hoop voor je dat dit snel opgelost word en dat je lekker met je paardjes kan genieten
Hij is gewoon pissed dat je dat gras niet aangepakt hebt,
als dit allemaal niet werkt nodig ze uit op de koffie, spreek ze aan op hun gedrag maak t maar een charme offensief,confrontatie leid tot gesprek
Ik duim voor je
ikkedus schreef:Huh, lees ik het nou verkeerd of lijken punt 2 en 3 elkaar te ontkrachten?
Met een afstand van 50 cm vanaf midden vd stam schiet je ook niet veel op natuurlijk.
_San87_ schreef:ikkedus schreef:Huh, lees ik het nou verkeerd of lijken punt 2 en 3 elkaar te ontkrachten?
Met een afstand van 50 cm vanaf midden vd stam schiet je ook niet veel op natuurlijk.
Nee, punt 3 gaat om de hoogte. Een heester of boom die niet hoger wordt dan de schutting van 1.80, mag gewoon geplaatst worden. Een boom die 5 meter wordt, mag niet geplaatst worden.
Solistar schreef:Wat vervelend! Ik weet niet hoe breed het landje is, maar je kunt ook een gestapelde rij balen voordroog zetten en die plek gaan gebruiken als opslag voor je ruwvoer.