ik wil graag jullie mening hebben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:15

Amado7 schreef:
Ik vind dit zeer bijzonder dat 3 puberjongens zich melden én aanbieden voor in de tuin helpen. Ik denk dat je je boosheid moet laten zakken en dat dit al ver boven hetgeen wat je kon verwachten is.

Dit inderdaad. Dit is een mooi lesje verantwoordelijkheid nemen. Het zijn pubers. En zeker met alcohol denken de meesten echt niet na over gevolgen en wat het doet met andere mensen. Dat puberbrein moet zich nog verder ontwikkelen.
Ik snap overigens ook je boosheid. En dat is ook je goed recht. Maar ik denk dat er een stuk minder jongeren zijn die zich zouden melden. Net als nummer 4 dus.
Ik vind tuin schoffelen een net voorstel. Je zou ook kunnen voorstellen dat ze het kastje weer vullen met spullen van thuis of boodschappen, om op deze manier de schade te vergoeden.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:34

Wat vervelend van jou kastje . En snap dat het je boos maakt.

Maar ik vind het wel heel stoer dat deze puber heren zich hebben gemeld.
Groepsdruk, alcohol en een puberbrein zijn gewoon een onvoorspelbare combinatie waar een hoop impulsieve dommigheid uit kan komen.
Vind het dapper dat ze zich gemeld hebben, en ook nog voorstellen tuintjes te doen.
Jij vind het magertjes … ik vind 2 dagen er iets voor terug willen en een kast weer gevuld veel te veel. Ja Ze zijn dom geweest , maar willen het eerlijk oplossen. Dat is vanuit een puber een heel vet aanbod :(:)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:37

Ze moeten de schade herstellen, eventueel met hulp van hun ouders. Wat dat tuinwerk betreft: tuinman is echt een vak. Ik heb een tuintje waar ik veel waarde aan hecht. Ik doe zo veel mogelijk zelf maar kan ook niet alles. Daar laat ik af en toe een professionele ecologisch werkende hovenier voor komen. En echt niet een stel ongekwalificeerde jongeren die geen enkel verstand hebben van, of, wat nog erger zou zijn, feeling en liefde voor tuinonderhoud.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: ik wil graag jullie mening hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:40

Okay, anjali. Helemaal top. Voor 9 vd 10 tuinen geldt dat echter niet.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:58

Nooit vanuit emotie reageren, laat het dan maar eerst even bezinken.
Het is kwajongensgedrag en zeker met alcohol op, kan iets heel grappig geleken hebben en daarna niet meer, maar dan is het vaak al gebeurt. Denk dat de meeste jongvolwassenen wel een keer wat gedaan hebben, wat niet handig is. Het feit dat ze aan de deur zijn gekomen en aanbieden tuinen te snoeien en het kastje te vervangen plus vullen vind ik een goede oplossing en getuigt van verantwoording. Die 4e komt misschien ook nog wel over de dam.

Voor wat struiken te snoeien of gras te maaien/onkruid wieden kunnen ze zich prima inzetten, de meeste mensen hebben geen ecologisch verantwoorde tuin en zijn de mensen blij dat het gedaan is.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:00

Ik zou inderdaad zeggen dagje tuinen (ter compensatie voor de vernielde boodschappen), en zorgen voor een (degelijke!) nieuwe kast. Zou niet verwachten dat ze alles weer aanvullen.

Bij alleen tuinen doen heb jij nog steeds kosten voor nieuwe kast, waarbij deze kosten niet bij jou horen te liggen. Ook is dat "korte termijn" teruggeven. Waarbij je met de nieuwe kast ook de lange termijn weer geregeld hebt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:12

Ik vind het het voor jongelui van die leeftijd eigenlijk een heel keurig voorstel.

Ik zou alleen op een of andere manier een actie-check invoeren.

Bijvoorbeeld: laat ze een voor foto maken van een paar tuinen en een nafoto.

Of een filmpje dat ze bezig zijn.

Níet om dat ergens te plaatsen (zelf mogen de dat uiteraard wel) maar puur zodat je zeker weet dat ze ook daadwerkelijk iets doen. (Ze hoeven het je dus ook niet te sturen, alleen laten zien)

Zeg tegen ze dat je echt verwacht dat er verschil zichtbaar is. (Effort zichtbaar)

Voor jezelf, houd in de gaten dat het geen hoveniers zijn, maar opgeschoten jongelui die mogelijk nog nooit een fatsoenlijke bezem of schoffel in de hand gehad hebben. Verwacht dus absoluut geen wonderen of perfecte tuinen...

Een stukje gemaaid, een stukje ergens bijgeveegd of wat onkruid weg is al ok.

Het gaat niet om het eindresultaat in de tuin, maar om het feit dat de jonge heren snappen dat stomme acties consequenties hebben ;)

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:18

Om het goed te maken, vind ik, moeten ze in de eerste plaats het kastje vervangen.
Ik neem aan dat ze ook al de troep hebben opgeruimd?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:44

Wat goed dat ze zich gemeld hebben.
Ik zou ook verwachten dat het kastje vervangen én gevuld wordt. Daarnaast is schoffelen bij wat ouderen in de tuin een mooie aanvulling.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:51

Wow, ik vind het al erg knap dat ze zich gemeld hebben. Dat vraagt moed. En ze hebben ingezien dat ze een fout gelaakt en tonen berouw. Knap!
Hun voorstel vind ik erg netjes.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:17

Wat goed van ze dat ze zich gemeld hebben.
Ik vind hun tegemoetkoming mooi bedacht. En hun eerlijkheid over vervelen en alcohol ook zou ik ook kunnen waarderen. Dat praat het niet goed maar de manier waarop ze er mee om gaan vind ik echt wel netjes

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 22:20

Fid schreef:
super dank je wel voor jullie mening.
ik zit idd nog erg hoog in mijn boosheid. wel gezegd dat ik het zeker op prijs stel dat ze het lef hebben gehad om aan de deur te komen om sorry te zeggen.

op de vraag waarom hebben jullie dit gedaan was het antwoord tsja we verveelde ons en we hadden alcohol op. misschien is het ook door dit antwoord dat mijn woede nog hoog zit.

de laatste reactie vind ik wel een goeie dat ze het deelkastje ook vervangen en vullen.

Dit sowieso! Daar moeten ze beginnen, hoe ze dat doen zou me echt niet uitmaken.

Daarnaast zou ik ze eerder ergens anders laten helpen, de voedselbank, het ouderencentrum, ergens waar ze de mensen ontmoeten die ook daadwerkelijk gebruik maken van de deelkast. Want vaak zijn dat mensen die dankbaar zijn en het écht nodig hebben.

Ook zou ik ze naar de boer sturen om te kletsen over de eventuele gevolgen.

En de naam van persoon vier, als die zich niet meld aangeven dat je alsnog aangifte doet tegen alle vier.

Ik verbaas me over de reacties in dit topic, allemaal zo mild en begripvol, daar gaat mijn bloed dan weer van koken. :=

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 22:26

Ibbel schreef:
Fid schreef:
ik heb een bericht op facebook gezet zodat de "daders" zich konden melden. 3 van de vier hebben dit ook gedaan. ze wouden het graag oplossen. ik heb gezegd jullie hebben iets van het dorp afgepakt dus verzin maar iets om het dorp tegemoet te komen. nu kwamen ze met het voorstel om zaterdag een paar tuinen van ouderen mensen op te knappen.
ik ben eerlijk dat ik nog hoog in mijn emotie zit maar ik vind dit wat mager. wat vinden jullie ervan?

Voorop gesteld dat ze een beetje netjes werken, een middag een tuin opknappen met 3 man = 12 uur arbeid à 50 euro per uur (en dat is laag ingeschat). Dat is dus 600 euro 'waarde'.
Dat lijkt me echt uitermate redelijk tov de kosten van een kast plus inhoud.

Ik vind het een net voorstel waar een paar mensen best blij van zullen worden. Tuinonderhoud is voor oudere mensen een opgave én een kostenpost.

En de kast weer vullen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 22:32

Goed dat ze zich hebben gemeld! Gewoon even nieuwsgierig: kwam dat uit henzelf vanwege spijt? Of waren er camerabeelden geplaatst oid?

Bij ons in het dorp is ook een deelkast vernield door een groep jongeren en die moesten toen drie keer een middag bij de Voedselbank gaan helpen.
Dat is één van hen zo goed bevallen dat hij het nu wekelijks doet!

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 22:45

Gewoon blij zijn dat ze zich hebben gemeld. Het is al een wonder dat dat überhaupt is gebeurd. Hadden ze ook niet kunnen doen.

En dan qua hulp: ik zou ze laten opdraven en een hartig woordje toespreken. Zouden van mij niet hoeven te helpen, maar wel de schrik geven van de gevolgen. Kunnen ze daarna weer lekker naar huis :j

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 23:13

Wat iedereen roept over wat nobel dat ze zich melden...

Eh, ja, logisch, je staat met je hoofd op Facebook. Als je zou willen dat je niet meer vindbaar bent in de toekomst met dit verhaal, leuk voor potentiële werkgevers, dan kom je wel over de brug hoor. Vraag me af of ze dat ook hadden gedaan als er niks online was gezet.

Mijn enige oplossing zou zijn vervangen wat je stuk hebt gemaakt. Een middagje schoffelen op zijn puberaals komt daar niet bij in de buurt hoor. Als je zo'n grote jongen kunt zijn dat je ongein kan trappen en alcohol kan nuttigen kun je ook zo'n grote jongen zijn om de schade netjes te vergoeden.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 23:40

anjali schreef:
Ze moeten de schade herstellen, eventueel met hulp van hun ouders. Wat dat tuinwerk betreft: tuinman is echt een vak. Ik heb een tuintje waar ik veel waarde aan hecht. Ik doe zo veel mogelijk zelf maar kan ook niet alles. Daar laat ik af en toe een professionele ecologisch werkende hovenier voor komen. En echt niet een stel ongekwalificeerde jongeren die geen enkel verstand hebben van, of, wat nog erger zou zijn, feeling en liefde voor tuinonderhoud.

Nohh mijn moeder is heel blij hoor als er iemand aanbelt om te vragen of zij haar tuin mogen schoffelen. Zolang je de platen die er horen maar laat staan, en het onkruid eruit komt is zij tevreden :') Daar is geen hovenier voor nodig :P En ik ben ook blij, want anders doe ik het :=

Ik zou ook wel gaan voor het feit dat die jongens de kast vervangen, maar aangezien ze de keuze kregen om het zelf te bedenken hoe ze hun schade voor het dorp gingen vergoeden, kwamen ze met tuintjes schoffelen, wat prima is he! maar de vraag is dan wel of ze zelf ook bedenken of ze dat kastje ook vervangen. Zou dat wel nog met die jongens kortsluiten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 00:06

_San87_ schreef:
Okay, anjali. Helemaal top. Voor 9 vd 10 tuinen geldt dat echter niet.

Klopt helemaal, maar anjali heeft ook een punt. Het klinkt als een prima voorstel v dean jongens, maar een tuin opruimen of opknappen kan het beste onder begeleiding van een organisatie die dit vaker doet. Als er in de buurt een organisatie bestaat die vrijwilligers inzet voor dit soort doelen kan je misschien vragen of de jongens met de organisatie mee kunnen een dagje. Op die manier worden ze doeltreffend ingezet en deel je een beetje de verantwoordelijkheid.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 00:18

Gombal schreef:
Wat vervelend van jou kastje . En snap dat het je boos maakt.

Maar ik vind het wel heel stoer dat deze puber heren zich hebben gemeld.
Groepsdruk, alcohol en een puberbrein zijn gewoon een onvoorspelbare combinatie waar een hoop impulsieve dommigheid uit kan komen.
Vind het dapper dat ze zich gemeld hebben, en ook nog voorstellen tuintjes te doen.
Jij vind het magertjes … ik vind 2 dagen er iets voor terug willen en een kast weer gevuld veel te veel. Ja Ze zijn dom geweest , maar willen het eerlijk oplossen. Dat is vanuit een puber een heel vet aanbod :(:)

Eens hiermee. Dat ze zichzelf hebben gemeld is echt moedig. Ze hebben hun les duidelijk wel geleerd.
Ik snap je emotie, maar het is juist als volwassene goed om je daar niet helemaal door te laten leiden en ook wat milder te zijn.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 00:21

Het kastje en de inhoud is dus kapot gemaakt. Ik denk dus dat die jongens dat in orde moeten maken. Laat ze maar inzamelen. Dan gaan ze idd maar schoffelen en wieden, maar om geld te verdienen voor een nieuwe kast.

En voor de inhoud (maak maar een boodschappenlijstje) vragen ze maar bij familie om een pak rijst, maandverband, etc

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 00:24

Ik denk dat ze met het voorstel van tuin klussen kwamen omdat jij vindt dat ze wat terug moeten doen voor het dorp. Ik denk dat ze daarom meer kijken naar hoe ze een paar andere mensen kunnen helpen. Ik vind het een mooi voorstel. Je zou nog kunnen vragen of ze niet liever de kast willen herstellen of dat een van hen dat wil doen, maar ik zou dus ook akkoord gaan met de tuinen omdat je de keuze bij hen hebt neergelegd.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:28

KimD schreef:
En de naam van persoon vier, als die zich niet meld aangeven dat je alsnog aangifte doet tegen alle vier.

Ja, want dan leren ze dat zichzelf vrijwillig melden echt zin heeft, als er daarna toch alsnog aangifte wordt gedaan. Serieus, hoe verzin je dit -O-

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:35

Foaly schreef:
KimD schreef:

Ja, want dan leren ze dat zichzelf vrijwillig melden echt zin heeft, als er daarna toch alsnog aangifte wordt gedaan. Serieus, hoe verzin je dit -O-

Aangezien ze op FB staan is er niks vrijwilligs aan, ze hebben zich niet gemeld uit de goedheid van hun hart, of omdat ze vrijwillig spijt hadden van hun daad uit verveling, en alcohol, die ze nog niet eens hadden mogen hebben.

Samen uit, samen thuis. Leren ze ook direct dat er consequenties zijn aan onverantwoordelijk gedrag.

Ik kan 'hoe verzin je dit' ook vragen aan alle mensen in dit topic die het met de mantel der liefde bedekken met de oeehs, en aaahs.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:40

Ja joh, snap niet dat die jongens bejubeld worden omdat ze zich gemeld hebben.

Sowieso eentje al niet terwijl die bij het clubje hoort. Kast maken, aanvullen en een keer achter die 4de (zijn ouders) aan zou ik zeggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:40

Ik zou ze niet straffen voor hun eerlijkheid, we zijn allemaal pubers geweest en hebben domme dingen gedaan.

Ik zou ze ook het kastje laten vervangen en de spullen er in en dan een middag/ dag in de tuinen werken helemaal prima. Waar het om gaat is dat ze hun lesje leren en ze verantwoordelijkheid leren nemen voor hun daden. Dat doe je niet door die verantwoordelijkheid vervolgens af te straffen.