Heb jij jouw uitvaartwensen vastgelegd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij je uitvaartwensen vastgelegd?

Ja
58 (26%)
Nog niet, maar wil ik wel doen
96 (44%)
Nee en ga ik ook niet doen
63 (29%)

Totaal aantal stemmen: 217

Lieser

Re: Heb jij jouw uitvaartwensen vastgelegd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 06:23

Ik had van alles op papier staan, al jaren. Mijn ouders zijn beide jong overleden, dus ik snap Plukje goed. Het kan inderdaad ineens afgelopen zijn, en niemand heeft de garantie dat dat pas na je pensioenleeftijd is.
Inmiddels is mijn dochter op een leeftijd dat ik dat soort dingen gewoon kan bespreken met haar. En dat heb ik ook gedaan. Ze weet van de ideeën die ik vroeger had over de uitvaart, en ook dat ze alles anders mag doen als ze zich daar beter bij voelt. De uitvaart is in mijn ogen inderdaad voor de nabestaanden. Ik ga ervanuit dat ik 'm niet meemaak.

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 06:53

Ik heb een uitvaartverzekering om mijn nabestaanden te ontlasten als ik (plotseling) kom te overlijden.
Ik heb het verder (nog) niet aangevuld met wensen. Dat wil ik nog wel doen, maar het hoeft niet zo uitgebreid.
Muziek bijvoorbeeld en in ieder geval als mensen bloemen mee willen nemen, 1 onverpakte roos of andere bloem (onverpakt in het kader van het milieu).
Dit kwam ik ooit op een uitvaart tegen en vond ik mooi.

Verder heb ik eigenlijk geen wensen. Mijn nabestaanden mogen zelf beslissen wat ze fijn vinden. Ik heb wel eens uitgesproken dat het zo goedkoop mogelijk mag van mij.
Kaarten bv in pdf via de app of mail of zo, goedkope kist. Helemaal prima.
Begraven of cremeren, maakt me niet uit.

Ik wil nog wel wat op papier zetten, wat er met de dieren moet gebeuren bv, of info over bv geldzaken.
Maar dat is denk ik meer voor een testament/notaris.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 06:57

Nadat 2 jaar geleden allebei mijn ouders in een tijdsbestek van 3 maanden tijd zijn overleden heb ik ook maar bedacht wat ik zelf zou willen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 07:46

Ik heb niet zo veel keus en heb het ook niet vastgelegd.

Er is voor mij toen ik nog een kind was een complete begrafenis afgekocht op indexbasis. Dus de kosten van het graf, de kist, koffie met koek, enz.
In principe mag ik bepalen waar ik kom te liggen, maar daar zit dus het flauwe en gemene bij zo'n verzekering, ik zou dan bij leven een graf moeten kopen en de rekening moeten bewaren. Pas na mijn overlijden wordt dat geld dan aan de nabestaanden uitgekeerd.
Kortom, dan kunnen ze dus extra lang geld vangen, want een graf wordt alleen maar duurder. Het betekent ook dat ik nog geen graf kan kopen, anders had ik er voor 4000 euro 1 gekocht op een natuurbegraafplaats. Maar die 4000 euro kan ik bij leven beter aan wat leuks uitgeven vind ik.

Dus hier geen crematie, maar verder wordt er niets geregeld, en de nabestaanden kunnen eigenlijk alles uitzoeken wat ze willen, zolang het geld maar geheel opgemaakt wordt. Het kost ze toch niets meer.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 07:50

Hier ook, zo goedkoop mogelijk.
Gecremeerd en dan samen met de as van mijn honden ergens uitgestrooid worden, liefst in een bos.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:02

Ik wil gecremeerd worden en dan met afscheid in een leenkist en het vuur in in een lijkwade.Zonde om een dure kist te verbranden.O ja en het liedje La. Woman van The Doors als ik morgen zou dood gaan.Voor de rest moet de familie maar zien.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 08:23

Ik heb een paar keer vanaf de zijlijn meegemaakt dat er bij de nabestaanden onderling gedoe ontstond over de keuzes die gemaakt moesten worden. Dan lijkt het me ook fijn als de overledene de beslissende stem heeft doordat is vastgelegd wat zijn/haar wensen waren.

Mijn schoonmoeder (leeft nog) is op gegroeid in een behoorlijk religieuze omgeving, maar is dat zelf niet. Zij zegt altijd dat ze geen religieuze uitvaart wilt. Ik heb haar al een paar keer gezegd dat ze dat ergens moet gaan vastleggen, want wij kunnen niet tegen haar familieleden op. Ik ben bang dat ze dat niet doet en dat zal betekenen dat ze alles op haar begrafenis krijgt wat ze perse niet wilt. Heeft ze er last van? Nee, natuurlijk niet, maar het zal dan wel wat gekkig voelen om bij een uitvaart te zijn die geenszins past bij de overledene.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:25

Christiene schreef:
Ja. Maar ik heb het erg kort en krachtig

Cremeren, rest maakt me niet uit.

Ik ook zoiets (ook kort en krachtig). Mijn geliefden weten wat ik wil. Niet tot in detail, maar de grote lijn zeker.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:27

L_iek schreef:
Nadat 2 jaar geleden allebei mijn ouders in een tijdsbestek van 3 maanden tijd zijn overleden heb ik ook maar bedacht wat ik zelf zou willen.

Ohh. Dat is heftig. Wat een verdriet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:30

Plukje schreef:
Goof schreef:
Nee.
Mijn man en ik hebben alleen wel afgesproken dat van beiden de uitvaart zo goedkoop mogelijk mag, zonde van het geld, doe er liever iets leuks mee.
Los van de kosten zal de uitvaartverzorger wel die 1001 vragen op één van jullie afvuren als de ander er niet meer is. Ook in het goedkopere segment zullen er keuzes gemaakt moeten worden. Ik kan me bij mijn man helemaal voorstellen hoe hij op al die vragen gaat reageren. Wil je dat gedoe niet voor elkaar voorkomen?

Goof schreef:
Wat bedoel je met een 'ontwerp van een tattoo voor je kind'??

Kind en ik hebben een onderonsje met elkaar en we hebben ooit afgesproken het symbool daarvan te laten tatoeëren als de ander dood is. Ik had daarvoor een specifieke stijl in gedachten, dus dat ontwerp heb ik nu gemaakt.

Je bent niet verplicht een uitvaartondernemer in de hand te nemen of überhaupt een uitvaart te organiseren. Die 1001 vragen en keuzes zullen dan wel meevallen; kwestie van goedkope kist en cremeren en klaar. Een samenkomen met familie/vrienden kun je zelf regelen als je dat wil. Ik zou liever lekker ergens een bbq aansteken met zijn allen dan een officiële uitvaart ergens zitten volgen.

Je hebt nu al zelf een tattoo ontworpen die jouw kind laat zetten als jij doodgaat? Waarom niet nu iets samen zetten? Of waarom je kind niet zelf laten kiezen voor iets betekenisvols (als je kind tegen die tijd überhaupt nog wil)?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:31

Ik heb geen wensen. Ik ben er dan toch niet meer. De uitvaart is imho voor de nabestaanden. Die mogen ervan maken wat ze willen. Heb wel een uitvaartverzekering.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:33

Goof, echt, waar bemoei je je mee?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:34

rien10 schreef:

Ik stel vragen. Zo gaat dat in topics :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:42

Goof schreef:
rien10 schreef:

Ik stel vragen. Zo gaat dat in topics :D

Daar heb je een goed punt. Ik schoot in de “waar bemoei je je mee modus” waarschijnlijk omdat het om zoiets persoonlijks als een uitvaart gaat. En zoiets persoonlijks als een ding/afspraak tussen ouder en kind.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:46

Het financieel regelen lijkt me wel verstandig, al heb ik me daar nog niet echt in verdiept. Zoiets moet je natuurlijk bij tijds al doen denk ik?

Daarnaast vind ik een uitvaart zelf altijd heel naar. Voor mij draagt het niet bij aan het rouwproces en voel ik me vooral ongemakkelijk. Anderen hebben er misschien juist heel veel aan. Het is heel persoonlijk. Daarom vind ik dat een uitvaart voor nabestaanden is en dan mening dat zij moeten doen wat voor hun goed voelt en bijdraagt aan het rouwproces. Zelf ben ik er toch niet meer.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:54

Goof schreef:
Je bent niet verplicht een uitvaartondernemer in de hand te nemen of überhaupt een uitvaart te organiseren. Die 1001 vragen en keuzes zullen dan wel meevallen; kwestie van goedkope kist en cremeren en klaar. Een samenkomen met familie/vrienden kun je zelf regelen als je dat wil. Ik zou liever lekker ergens een bbq aansteken met zijn allen dan een officiële uitvaart ergens zitten volgen.

Je hebt nu al zelf een tattoo ontworpen die jouw kind laat zetten als jij doodgaat? Waarom niet nu iets samen zetten? Of waarom je kind niet zelf laten kiezen voor iets betekenisvols (als je kind tegen die tijd überhaupt nog wil)?

Tegenwoordig moet je een uitvaartondernemer hebben om je crematie te regelen. Wij konden het vorig jaar nog zelf regelen bij het crematorium, maar dat mocht nog tot 1 januari, daarna moest er een tussenpersoon tussen zitten.

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 09:03

Wij hebben, wellicht voor sommigen heel luguber een map in huis waarop vetgedrukt staat in geval van overlijden. Wij vliegen de hele wereld met gezin over. Hebben van zeer dichtbij meegemaakt dat een compleet gezin is overleden. Nee ik maar van de achterblijvers geen spoorzoeken.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 09:09

Ik vraag me nog meer af, als je plots komt te overlijden, kan jou familie dan overal bij. Je accounts, je wachtwoorden.

Ik heb bijvoorbeeld bitcoin. Kunnen ze daar bij?

Wij hebben met de familie een gedeelde 1Password. We hebben een gezamenlijke kluis waar we bijvoorbeeld wachtwoorden voor de wifi en zo in delen. Daarnaast heeft iedereen een persoonlijke kluis. Ook kunnen we elkaar helpen om je hoofdwachtwoord te herstellen/toegang te verkrijgen als je je wachtwoord of secret key (soort extra wachtwoord nodig vanaf nieuwe apparaten) vergeten bent. Ik vertrouw mijn familie meer dan voldoende dat ze dat niet gaan doen als het niet nodig is. Maar het betekend wel dat als ik plots kom te verlijden, dat ze er in kunnen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 09:15

Nope, wel allebei verzekerd, niks vastgelegd maar ook geen gekke dingen. Zo goedkoop mogelijk want het is allemaal achterlijk duur. Een urn is ook de keuze van familie, voor mij part bewaren ze me in een tupperware bak die nog ergens ligt. :+

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 09:29

Goof schreef:

We vinden beide de symboliek van het plaatsen van de tatoeage na het overlijden mooier. Ik geloof nu niet dat het veel betekenisvoller wordt dan dit specifieke item, het samen bedenken, erover praten en een opzetje van het ontwerp delen. En inderdaad, ook hier geldt dat als hij zich later bedenkt, ik er toch niet meer ben. In dat geval hebben we samen in ieder geval de voorpret gehad :j .

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 09:46

Ik heb mijn wensen wel in mijn hoofd maar nog niet opgeschreven. Het liefst gooien ze me na mijn overlijden in het bos om me weer op te laten nemen door de natuur. Maar ja, dat mag helaas niet.

In Amerika en in België zijn ze nu aan het het experimenteren met humuseren of composteren. Dan wordt je ondiep begraven met een laag humus over je heen. Zonder kist, kleding enz. Na 3 maanden is het zachte weefsel helemaal weg en worden je botten vermalen. Dat wordt weer terug bij de aarde/compost gedaan en na een jaar heb je een super compost. De familie krijgt een deel van het compost en de rest wordt gebruikt voor bijvoorbeeld een gersenkingsbos. Dat lijkt mij ideaal. Maar zover is het nog niet in Nederland helaas.

Dus tot die tijd. Crematie met een kartonnen kist of lijkwade en geen gedoe eromheen. Mochten er mensen komen dan zeker niet in zwart.
Voor mij is dood ook weg en afgesloten. Zelf heb ik niets met begraafplaatsen en gedenkplekken.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 09:50

Plukje schreef:
Ik heb een paar keer vanaf de zijlijn meegemaakt dat er bij de nabestaanden onderling gedoe ontstond over de keuzes die gemaakt moesten worden. Dan lijkt het me ook fijn als de overledene de beslissende stem heeft doordat is vastgelegd wat zijn/haar wensen waren.

Mijn schoonmoeder (leeft nog) is op gegroeid in een behoorlijk religieuze omgeving, maar is dat zelf niet. Zij zegt altijd dat ze geen religieuze uitvaart wilt. Ik heb haar al een paar keer gezegd dat ze dat ergens moet gaan vastleggen, want wij kunnen niet tegen haar familieleden op. Ik ben bang dat ze dat niet doet en dat zal betekenen dat ze alles op haar begrafenis krijgt wat ze perse niet wilt. Heeft ze er last van? Nee, natuurlijk niet, maar het zal dan wel wat gekkig voelen om bij een uitvaart te zijn die geenszins past bij de overledene.

Ik heb dat vorig jaar bij een vriendin meegemaakt. Zij wilde een feest, het werd een heel christelijke begrafenis. Wij wisten niet als vrienden niet eens dat ze christelijk was. Het gaf bij ons het gevoel dat we niet echt afscheid namen van onze vriendin maar van iemand anders.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 10:11

Ik heb "nee, en ga ik ook niet doen" ingevuld.

Als ik er ooit niet meer ben is het aan mijn nabestaanden. Ik ben er dan toch niet meer. Zij mogen zelf beslissen wat ze willen. Begraven gecremeerd uitvaart klein groot blij of verdrietig. Het is aan hen om t te verwerken.

Ikzelf heb eigenlijk helemaal geen wensen. Dus mij maakt het niet

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 12:47

miereneter schreef:
Eigenlijk heb ik maar een harde eis, en dat is: cremeren. Niet begraven. Het liefst ook geen kist, gooi mij maar in een doek o.i.d. in de oven, maar dat zal wel niet mogen. Dit weten al mijn geliefden.

Wat ik wel op papier wil hebben (en gewoon een keer moet doen) is wat er met mijn dieren moet gebeuren. Wil dat ook financieel regelen, dus dat wordt waarschijnlijk iets testaments-achtig. Dat stel ik dus de hele tijd uit, iets meer gedoe dan een word-documentje :o .

In lijkwade op houten plank en zo de oven in kan gewoon. Is ook de goedkoopste optie trouwens.

Ivm wet op lijkbezorging zal je voor het stukje oven in iemand moeten inhuren.
En ja dat is een uitvaartpersoon en die verdient op alles er omheen, niet op het netjes naar de oven begeleiden van het dode omhulsel. Die dus netjes binnen de kaders houden van wat je wil is even opletten. Ik was heel blij dat ik bij overlijden oom al (ziekenhuis en "euthanasie"wens uitgesproken ivm longen stuk), wachtende op dat moment de basis geschreven had van hoe doen we dit nu zodra hij overleden is. Mama was niet in staat tot, mijn vader had haar overeind houden als prio 1 en wens oom kwam niet verder dan : "geef mij maar aan de wetenschap, dan hoeven julie niks te doen" (gelukkig wel testament gemaakt, iets met familie en oud zeer daar). Had ik dat niet gedaan EN er bij geweest bij die verder heel lieve mevrouw, was de rekening 2x zoveel geweest en herinneringsdeel minder passend bij oom ook nog. Plus de grote berg beslissingen die dan wel op ons af gekomen waren.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 13:48

Ik zou begraven willen worden. Verder niks op papier staan, ik vind het ook wel mooi om dat door mijn nabestaanden te laten kiezen, ik ben er immers toch niet meer en het kan bijdragen aan het rouwproces.
Een verzekering heb ik niet. Als ik kijk naar hoeveel b.v. mijn oma erin gestoken heeft en hoe weinig ze uitgekeerd kreeg... := Nee dankje, ik heb zelf wel spaargeld.