Help! Mijn balkon wordt bezet door een wesp!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 01:20

@Eloya
Oei, dat is een lastige.
aan het eind van de zomer, begin van de herfst is heel goed aan te wijzen waar (limonade)wespen op af komen, namelijk zoetigheid. de rest van het jaar zijn ze gewoon insectjes aan het vangen voor hun kroost of hout aan het verzamelen voor hun nesten. dus tenzij je een insectenkolonie of heel veel hout op je balkon bewaard, kan ik eigenlijk niet echt een reden bedenken dat ze per se bij jou langskomen.
er wordt wel eens gesproken over dat ze bepaalde geuren niet fijn vinden, zoals kruidnagelolie, en er zijn ook zogenaamde antiwespen oliën te koop, maar hard bewijs dat dat echt werkt ontbreekt. (al kun je het natuurlijk altijd proberen)
eigenlijk is het enige wat je echt kunt doen je balkon afschermen doormiddel van horregaas, maar dat kan kostbaar en moeilijk te realiseren zijn. (en er voor zorgen dat er nooit voedselresten op je balkon aanwezig zijn, maar als je er niet komt zal dat niet het geval zijn)

wat vervelend dat je zo bang bent voor de beestjes :(:) ik weet niet of het helpt, maar ik kan je alles vertellen over de gedragingen, manier van leven en nut van steekbeestjes en daarmee misschien de angst iets wegnemen.
er is hier op bokt ook een imkertopic, misschien is er een imker met hele rustige bijen waar je een keertje helemaal goed ingepakt mag komen kijken om te ervaren dat ze niet zo eng zijn.
(ik zou je graag bij mij uitnodigen, maar ik heb geen bijen meer, alleen maar wespen, en ik woon in Groningen)

balance
Moderator Over Paarden

Re: Help! Mijn balkon wordt bezet door een wesp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 06:51

Wat een interessant topic! Ik heb vorig jaar op het eind van de zomer wespen gevoerd en geleerd dat ze je echt niets doen zolang je uit de buurt van het nest blijft.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 07:02

balance schreef:
Wat een interessant topic! Ik heb vorig jaar op het eind van de zomer wespen gevoerd en geleerd dat ze je echt niets doen zolang je uit de buurt van het nest blijft.

Ik deel die mening niet :+ ik ben echt echt bang voor wespen en ik kan níét rustig blijven als ze om me heen hangen. Ik ben al meerdere keren gestoken door wespen en dit was iedere keer op momenten dat ik níét in de gaten had dat ze er waren, en op de momenten dat ik het wel in de gaten heb en paniek heb ben ik nog nooit gestoken, dus in mijn ogen helpt het toch :') ik kan best lang rustig blijven maar zodra ze op mij willen landen dan heb ik het niet meer vorig jaar stond ik helemaal stijf aan de grond genageld met een wesp zoemend om me heen en met 8 collega's om me heen die bleven zeggen rustig blijven hij doet echt niks!! Nou toen besloot die wesp dat mijn lippen zijn landingsbaan werden en toen stond ik daar hyperventilerend totaal in paniek, nee, wespen en ik zijn geeeeen vrienden

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 07:16

germie schreef:
Ik had hem of haar doodgemept.
Heb eens een wespennest bij m'n vader in de tuin geheel gevangen in een vuilniszak en daarna ondergedompeld in de regenton. Gevangen met duikpak en duikhandschoenen aan en duikbril op. En natuurlijk een neopreen cap. Dus daarom kon ik het nest veilig zelf vangen.
Maar 1 wesp ben ik niet zo bang voor. Heb ook eens een stuk of 20 op zolder gehad, die heb ik ook stuk voor stuk doodgemept. En omdat het einde van de zomer was, was het ook daarna einde nest waar dat ook maar gezeten heeft. Ook daar geen bedrijf voor gebeld dus.
Bij 50 of meer wordt het wel een ander verhaal.

Echt iets om trots op te zijn zeg |(

Het zijn stuk voor stuk levende wezentjes die ook maar proberen te overleven in een harde moeilijke wereld...

Zo lang ze niemand kwaad doen, niet agressief zijn, lekker met rust laten!

Heb hier ook een zomer een nest gehad van wel 100 wespen, ze hadden een oud mierennest in de grond in de tuin uitgekozen.
Daar heb ik een hekwerkje rond gemaakt van gaas zodat de honden er niet bij konden en ze lekker hun gang laten gaan.
Was fantastisch om ze te observeren en ze dagen lang met allerlei brokken aarde in de bek, uit het nest te zien vliegen om die aarde elders te dumpen en zo hun nest uit te diepen.

Na de zomer, als de kolonie klaar was met "broeden", zijn ze vertrokken en ik vind het elk jaar weer spijtig dat ze niet meer terug kwamen.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 08:35

Juut schreef:
Het is een grote, geel met zwart :') Ik Nope hem naar binnen, als ze in de buurt komt. Pakweg 50 meter verderop staat een rij grote eikenbomen waar ze prima haar gang zou kunnen gaan, dus ik wacht nog even met kopje kleiner maken. Morgen langs de intratuin voor zo'n nepnest...

Het schapenvacht ligt nu binnen, dus een extra zacht babywiegje is geen optie meer voor haar.

Ik kan je helemaal niet helpen maar ik moest hier even keihard om lachen. :') Ik 'nope' hem ook altijd direct. Het is geel zwart- mij niet bellen. Ik zou verhuizen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 09:01

Laurora, dank voor je uitgebreide uitleg!
Wesp lijkt nu vertrokken te zijn, maar ik wacht nog even met juichen...voordat ze gewoon even was brunchen en dadelijk terug komt :+

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 10:33

Laurora schreef:
@Eloya
Oei, dat is een lastige.
aan het eind van de zomer, begin van de herfst is heel goed aan te wijzen waar (limonade)wespen op af komen, namelijk zoetigheid. de rest van het jaar zijn ze gewoon insectjes aan het vangen voor hun kroost of hout aan het verzamelen voor hun nesten. dus tenzij je een insectenkolonie of heel veel hout op je balkon bewaard, kan ik eigenlijk niet echt een reden bedenken dat ze per se bij jou langskomen.
er wordt wel eens gesproken over dat ze bepaalde geuren niet fijn vinden, zoals kruidnagelolie, en er zijn ook zogenaamde antiwespen oliën te koop, maar hard bewijs dat dat echt werkt ontbreekt. (al kun je het natuurlijk altijd proberen)
eigenlijk is het enige wat je echt kunt doen je balkon afschermen doormiddel van horregaas, maar dat kan kostbaar en moeilijk te realiseren zijn. (en er voor zorgen dat er nooit voedselresten op je balkon aanwezig zijn, maar als je er niet komt zal dat niet het geval zijn)

wat vervelend dat je zo bang bent voor de beestjes :(:) ik weet niet of het helpt, maar ik kan je alles vertellen over de gedragingen, manier van leven en nut van steekbeestjes en daarmee misschien de angst iets wegnemen.
er is hier op bokt ook een imkertopic, misschien is er een imker met hele rustige bijen waar je een keertje helemaal goed ingepakt mag komen kijken om te ervaren dat ze niet zo eng zijn.
(ik zou je graag bij mij uitnodigen, maar ik heb geen bijen meer, alleen maar wespen, en ik woon in Groningen)

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik herken wat Anouk-H zegt ook wel. De keren dat ik ben gestoken had ik ze niet door en werd ik voor mijn gevoel uit het niets gestoken. Dat verergerd ook wel mijn angst, dat ze onvoorspelbaar zijn in mijn ervaring en ik reageer ook wel heftig op steken (niet allergisch). Ik sta ook aan de grond genageld of vol in paniek als ik ze zie of hoor zoemen. Hoe dichterbij ze komen hoe erger :').

Mijn balkon is kaal met alleen een zitje. De kozijnen zijn wel slecht en van hout. En er zitten wel veel insecten qua kleine vliegjes maar niet specifiek meer bij mij dan andere balkons. Mijn onderbuurman heeft wel van alles en soms ook sterk geurende dingen (hij bbq't snachts op zijn balkon :') ) maar laat ze dan ook lekker op zijn balkon zitten XD.
Ik heb ze ook al paar keer binnen gehad (hoornaar en wespen) omdat ik alleen kan ventileren met de voordeur en balkondeur (wel horgaas maar schiet soms los met klittenband) en dan is paniek helemaal compleet.

Ooit hoop ik er minder bang voor te zijn.
Met bijen en hommels gaat het al wel beter dan eerder. Wespen en vooral hoornaars zijn het aller ergste.

@Juut, sorry voor kapen van je topic.
hopelijk blijft mw Wesp weg en komt ze niet weer op bezoek :j

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 10:55

Laurora, wat een interessante informatie. Heb de website van de wespenstichting gevonden, echt top!

Het begon met 1 wesp en het is een super interessant topic geworden. Thanks wesp.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 10:59

Laurora,Intressant hoe jij vol passie over wespen kunt vertellen zeg!

Ts, ik hoop dat ze na de Brunch een nieuw plekje heeft gevonden en jij wespvrij weer lekker buiten kan zitten met dit mooie weer <3

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 12:17

Ik had vorige week een embryonest in mijn auto, twee wespen waren daar mee bezig. Tweelingkoninginnen? Koningin en trouwe onderdaan?Afbeelding

Heb het nestje weggeduwd met een stokje, maar twee uur later was er gewoon weer een nieuw nest begonnen. Toen maar weggehaald en extra schoongepoetst met stinky allesreiniger zodat t minder aantrekkelijk rook voor de wespen en toen is t niet meer opnieuw gebouwd. Vond het wel bere interessant!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-25 16:48

Mevrouw Wesp moest eens weten wat ze allemaal teweeg heeft gebracht :')
Het goede nieuws: ze is op zoek gegaan naar een andere plek, buiten mijn balkon. Wel even stress: zat lekker te chillen toen ik verdacht gezoem hoorde...ik halverwege naar de deur...blijkt iemand in de buurt fanatiek aan het kantemaaien zijn of zo _O-

Maar balkon is weer officieel wesp-vrij gebied +:)+

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 16:56

Wat een leuk topic is dit alsnog geworden :j !

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 16:59

Interessant topic en fijn dat je oog had voor de wesp en niet blind ben gaan meppen.

Ik wil 1 idee toevoegen qua vestigingsplaats keuze, ik merk bij de Franse veldwesp dat in droge periodes zoals het huidige voorjaar de beschikbaarheid van drinkwater van belang is. De Franse veldwesp neemt druppels water mee naar haar nestje las ik ooit eens. Ik heb in mijn tuin ook een bakje water (egels en vogels en vanalles) en daar komt de veldwesp ook bij. Dus misschien heeft de bokker met het verder kale balkon toevallig een bakje met regenwater op het balkon staan?

NB: ik hoop dat dit bericht niet wordt opgevat als hint om water nu weg te halen. Dieren zijn er nu afhankelijk van, het gaat naar verwachting pas na 20mei weer regenen.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 17:36

Bij mijn speciekuip-vijver vliegen de veldwespen inderdaad ook af en aan.

Fijn dat het wespen probleem op jouw balkon zich heeft opgelost TS!

Laurora bedankt voor je enthousiaste bijdrage *\o/*

En ik vind het ook heel fijn om te zien dat óók de mensen die bang zijn prettig reageren. Lief van jullie! <3

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 18:45

Marigold schreef:
Interessant topic en fijn dat je oog had voor de wesp en niet blind ben gaan meppen.

Ik wil 1 idee toevoegen qua vestigingsplaats keuze, ik merk bij de Franse veldwesp dat in droge periodes zoals het huidige voorjaar de beschikbaarheid van drinkwater van belang is. De Franse veldwesp neemt druppels water mee naar haar nestje las ik ooit eens. Ik heb in mijn tuin ook een bakje water (egels en vogels en vanalles) en daar komt de veldwesp ook bij. Dus misschien heeft de bokker met het verder kale balkon toevallig een bakje met regenwater op het balkon staan?

NB: ik hoop dat dit bericht niet wordt opgevat als hint om water nu weg te halen. Dieren zijn er nu afhankelijk van, het gaat naar verwachting pas na 20mei weer regenen.

Geen bakjes water
Wel een soort gootje die vaak vol water staat omdat de afwatering van het balkon vreselijk is XD

Maar zou het anders ook niet weghalen hoor. Dieren hebben het moeilijk genoeg.
Dit jaar was ik al verwend. In maart en april was het al lekker weer die heb voor geel zwart beestjes seizoen af en toe op mijn balkon gezeten :D

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 19:01

Ik had hem met elektronische mepper toch echt om zeep geholpen. Of met speciale spray de boel uit geroeid. Ik ben helaas echt panisch voor die beesten en allergisch.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 19:25

BarbaravdW schreef:
Ik had vorige week een embryonest in mijn auto, twee wespen waren daar mee bezig. Tweelingkoninginnen? Koningin en trouwe onderdaan?[ Afbeelding ]

Heb het nestje weggeduwd met een stokje, maar twee uur later was er gewoon weer een nieuw nest begonnen. Toen maar weggehaald en extra schoongepoetst met stinky allesreiniger zodat t minder aantrekkelijk rook voor de wespen en toen is t niet meer opnieuw gebouwd. Vond het wel bere interessant!

Is dit een Franse veldwesp? Die bouwen meerdere kleine nesten in de buurt van elkaar - vaak zussen, helemaal open dus je kijkt zo de raatjes in. Kan er uren naar kijken als ze bouwen, schitterend! Deze komen niet op zoetigheid af, steken ook niet makkelijk. Maar ik snap dat je ze niet in de auto wil, ook niet leuk voor deze beestjes.

Die hebben ook geen afwijkende koningin maar ze zien er allemaal gelijk uit en er is een duidelijke ‘troonopvolger’ ook altijd aanwezig.

Veel fijnere wesp dan de limonadewesp :))

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:57

@juut
wat fijn dat ze zich niet meer heeft aangediend! ik denk dat je dit prima hebt opgelost zo! <3

@eloya
wespen steken over het algemeen niet zomaar, ze waarschuwen eerst. helaas is het zo dat wij als mensen geen wespentaal begrijpen en die waarschuwingen dus niet herkennen (en nee, ik ook niet hoor :') )
misschien is dit een helpende gedachte:
wij zijn letterlijk duizenden keren zo groot als zo'n nietig wespje. een wesp wíl je niet steken om je te pesten, echt niet. ze zijn slim genoeg om zich te realiseren dat zo'n groot wezen steken waarschijnlijk de dood tot gevolg heeft. dus het is echt de allerlaatste mogelijke zelfverdediging. het aantal wespen dat uiteindelijk niet prikt, is vele malen groter dan het aantal dat wél prikt.

ik had afgelopen jaar vier nesten naar de tuin verplaatst, en ik kon rustig voor de nesten gaan zitten observeren, ze waren nieuwschierig, maar niet een heeft mij gestoken.

maargoed, angst is angst, en angst is niet altijd rationeel. en dat is ook oké.

@marigold franse veldwespen zijn inderdaad goede drinkers! ons vogelbadje is inmiddels ook omgedoopt tot wespenbadje :+

@BarbaravdW
wat unwritten zegt klopt, het is inderdaad de franse veldwesp, een heel aparte soort, de meest sociale van de sociale wespen.
ze helpen elkaar zelfs met het maken van nesten. op het rubbertje rechts op de foto zie je ook het begin van een nestje, dikke kans dat beide dames tegelijk zijn begonnen en eerst met vereende krachten het ene nestje hebben uitgebouwd.
dit is natuurlijk niet zo'n handige plek. na het weghalen blijft de geur van het nest vaak zitten en in sommige gevallen bouwen ze het in mum van tijd weer op. even goed poetsen met een geurende stof is inderdaad een prima manier om te voorkomen dat ze de boel weer opbouwen!

@de rest, bedankt voor de lieve complimenten en inderdaad wat indy zegt het enthousiasme! <3

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:10

Ik denk dat je een goede zomer tegemoet gaat laurora , ik weet nog dat we vroeger eens voortijdig bij de hippiade weg zijn gegaan. Veel mensen gestoken en heel erg veel wespen . Vorige jaren zag ik er misschien 10 per jaar, wonen landelijk maar zeer weinig wespen. Dit jaar alleen al veel meer gezien , ook hoornaars.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:15

wij hebben eens een nestje franse veldwespen gehad aan ons wasruimte.
vriendelijke soort, lieten alles en iedereen met rust en mochten bij ons hun gang dan ook gaan omdat ze zo rustig waren.
Om eerlijk te zijn heeft mij dat persoonlijk een beetje geholpen om ook rustiger te blijven bij de gewone wespen.

Ik vind het vooral wat eng als ze zo voor je beginnen zigzaggen.

Edit:
dit is eigenlijk een fijn topic aan het worden, heel leerzaam met de extra uitleg van Laurora

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:19

Wat kun je leuk over ze vertellen Laurora!

Wij hebben hier ook verschillende nesten ieder jaar. Zo leuk om te zien. Alleen even opletten bij het snoeien van de haag, dat ik niet in een nest ga staan. Dat is voor niemand leuk zeg maar... :+

We hebben ook Franse Veldwespen, zo mooi hun nesten! Doordat we wespen hebben en een beetje zien hoe ze leven is mijn vriend een stuk minder bang voor ze. Hij was eerst echt panisch.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 22:20

Ik heb inderdaad horen zeggen dat we een "goed" wespenjaar krijgen, maar dat ligt echt aan hoe het weer zich gaat ontwikkelen. Voor hetzelfde geld wordt het opeens vet nat, en dan redden veel nesten het niet vanwege het tekort aan voedsel.

De stichting loopt ook al over van de aanvragen, er is bijna niet tegenop te antwoorden :+
(maar dat kan ook te maken hebben met de naamsbekendheid die afgelopen twee jaar is gegroeid door mediaaandacht e.d.)

@roihi franse veldwespjes zijn inderdaad super relaxed! Het is dan ook niet toevallig een van mn favoriete soorten <3
Fijn dat ze je geholpen hebben een beetje minder angstig te zijn!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 00:42

Daar hebben ze hele mooie dingen voor uitgevonden. Vliegenmeppers.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 12:04

Texas02 schreef:
Daar hebben ze hele mooie dingen voor uitgevonden. Vliegenmeppers.

Dat hebben ze voor mensen ook... De elektrische stoel :')

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 12:22

Wij hadden vorig jaar ook een wespennest in de tuin, redelijk vlakbij onze woning.
Aangezien ik allergisch reageer op wespensteken, vond ik het geen goed idee dat ze daar bleef hangen.

Het zat in een vogelhuisje:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb toen contact opgenomen met de wespenstichting, en zij zijn gekomen.
Bleek om een Saksische wesp te gaan.

Ze heeft het nest ( incl vogelhuisje ), zorgvuldig meegenomen en verplaatst ( naar haar eigen tuin ), heb nog regelmatig updates gehad hoe goed het ging.

Afbeelding
Toen het nest leeg was uiteindelijk, heeft ze het uit het vogelhuisje kunnen halen, dit was het resultaat.

Ik zou zeggen, bel dus de wespenstichting ipv een verdelger !
Zie dat de wesp van het balkon inmiddels verhuisd is.