Oei, dat is een lastige.
aan het eind van de zomer, begin van de herfst is heel goed aan te wijzen waar (limonade)wespen op af komen, namelijk zoetigheid. de rest van het jaar zijn ze gewoon insectjes aan het vangen voor hun kroost of hout aan het verzamelen voor hun nesten. dus tenzij je een insectenkolonie of heel veel hout op je balkon bewaard, kan ik eigenlijk niet echt een reden bedenken dat ze per se bij jou langskomen.
er wordt wel eens gesproken over dat ze bepaalde geuren niet fijn vinden, zoals kruidnagelolie, en er zijn ook zogenaamde antiwespen oliën te koop, maar hard bewijs dat dat echt werkt ontbreekt. (al kun je het natuurlijk altijd proberen)
eigenlijk is het enige wat je echt kunt doen je balkon afschermen doormiddel van horregaas, maar dat kan kostbaar en moeilijk te realiseren zijn. (en er voor zorgen dat er nooit voedselresten op je balkon aanwezig zijn, maar als je er niet komt zal dat niet het geval zijn)
wat vervelend dat je zo bang bent voor de beestjes

er is hier op bokt ook een imkertopic, misschien is er een imker met hele rustige bijen waar je een keertje helemaal goed ingepakt mag komen kijken om te ervaren dat ze niet zo eng zijn.
(ik zou je graag bij mij uitnodigen, maar ik heb geen bijen meer, alleen maar wespen, en ik woon in Groningen)