Elektrische auto maar geen laadpaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dee_Es

Berichten: 3882
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 07:19

Wat een hoop reacties. Super fijn.

Laden op het werk kan al zijn er veel meer EV rijders dan laadpunten. Ik ga er eens op letten of er nog plek vrij is als ik aankom. De prijs op het werk is laag dus dat is ideaal.

In de buurt zit er 1 op 5min lopen en 10min lopen. Van Vattenfall en Allego dus dat is niet echt om de hoek. Zeker met rotweer of haast (wat ik altijd heb) lijkt me dat wel vervelend. Thuis laden kan maar moest ik zien als noodoplossing. We hebben gewoon een eigen oprit. Over een paar jaar kan er ook zeker een eigen paal/wallbox komen.

Openbare laadpaal aanvragen is nog niet zo'n gek idee. Die optie ga ik ook onderzoeken.

Er moet sowieso een 2e auto komen en ik vind het eigenlijk zonde om benzine te rijden aangezien ik allemaal korte stukjes rij. Daarnaast rijdt elektrisch gewoon heerlijk. Ik verwacht dat ik met 2 tot 3x per week laden makkelijk uitkom. Hij zou dus niet elke nacht geladen hoeven worden.

Snelladers zitten niet echt in de buurt. Auto heeft (nieuw) een range van 325km en ik rij ongeveer 300km per week.

Veel plussen en minnen dus. Handigste is gewoon laden op mijn werk. Als ik bv maandag en woensdag op het werk laad en zaterdag in de wijk (dan heb ik geen haast ;)) dan zou ik in theorie een eind moeten komen en in geval van nood thuis aan de kabel.

Voor de mensen die wel thuis een paal hebben, zijn die universeel?

Marije_jiplover

Berichten: 26498
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Elektrische auto maar geen laadpaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 07:34

Gemeentebeleid is meestal dat je geen laadpaal kunt aanvragen als je op eigen terrein een parkeerplaats hebt, want dan kun je in principe zorgen voor een eigen laadplek.

Die 5 of 10 minuten lopen zijn mij juist enorm meegevallen, van en naar de laadpaal. Ik vind het ergens wel lekker, na een dag van veel zitten even verplicht de benen strekken.
Ik zet hem er óf aan als ik thuiskom (meestal ergens tussen 15.00-16.00) en haal m dan op als die vol is voor ik naar bed ga.
Of ik zet 'm er juist om 21.30/22.00 uur pas aan (bv als ik terugkom van stal) en haal m de volgende ochtend op (ik vertrek vaak rond 6.30 uur en meestal is die dan ergens tussen 3 en 4 s nachts vol).
Mijn auto heeft een wat grotere actieradius en als die flink leeg is, duurt het laden wel een uur of 6-7.

Bij mij was de reden van geen laadpaal dezelfde als die van jou: nog geen geschikte meterkast. En de auto was verplicht een EV van mijn werk. Ik had dus op dat moment geen belang om direct die meterkast te laten ombouwen met eigen geld (de laadpaal zelf zou wel betaald worden door de werkgever, omdat die de EV een verplichte dienstauto is).

Voor op je werk zou je eens kunnen informeren wat het beleid is rondom laden.
Normaal gezien haal je 'm weg wanneer de accu vol is, dus als er geen vrij is wanneer je aankomt, is er wellicht wel 1 vrij vanaf de pauze oid.
Zo werkt dat bij ons op de kantoorlocaties wel.
We hebben best wat laadpalen, maar ons hele dienstwagenpark is elektrisch, dus ook geen garantie op een vrije laadpaal op elk moment van de dag. Maar een keer naar buiten kijken/lopen tussendoor en meestal komt er dan toch een moment dat ik wel kan laden.

Ibbel

Berichten: 51223
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 07:40

Laden met een kabel over de openbare weg wordt door de meeste gemeentes gewoon niet toegestaan. De gemeente is nl aansprakelijk voor de veiligheid. Staan ze het toe, is het hún zaak als iemand z'n nek breekt.

Doe je het toch, dan ben jij dubbel de klos - de gemeente komt bij jou verhaal halen én degene die gevallen is of wat voor schade dan ook.

Plus dat je ook voor je eigen deur net zo min een parkeerplaats kunt claimen - ook al doen een hoop mensen dat wel. Voer voor burenruzies, vandaar dat gemeentes ook niet happig zijn op experimenten met kabelgoten etc.

Lang verhaal kort: gewoon die paar straten lopen waar wel een laadpaal staat. Er komen er vanzelf meer.

Je kunt bovendien ook een verzoek bij je gemeente neerleggen voor een laadpaal in jouw straat, als je echt een flink stuk zou moeten lopen of openbare palen in de buurt continu bezet zijn.

Dee_Es

Berichten: 3882
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 08:01

Citaat:
Gemeentebeleid is meestal dat je geen laadpaal kunt aanvragen als je op eigen terrein een parkeerplaats hebt, want dan kun je in principe zorgen voor een eigen laadplek.


Helaas is dat hier dus ook het beleid dus die optie valt helaas af.

Beleid op het werk is inderdaad dat je je auto moet verzetten zodra hij vol is dus dan zou ik inderdaad in de lunchpauze de auto kunnen verzetten. Is even wat omdenken maar allemaal niet onmogelijk.

Barb

Berichten: 12159
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 08:03

Mijn EV heb ik thuis gewoon in een goed stopcontact in de schuur.

Douce

Berichten: 4044
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 08:04

Ik zou hem met een stekker op de oprit opladen. Dat doen wij en het duurt langer dan bij een wallbox maar dat is helemaal geen probleem. Altijd weg met een zo goed als volle accu, ideaal

Edit: hou er qua range rekening mee dat je idealiter rijdt van 80% naar 20%. In de winter gaan de kilometers ook wel harder dus dan zou ik met jouw kilometers toch wel willen kijken naar de mogelijkheid om dagelijks te laden zodat je desnoods een keer een dag over kan slaan.

Captain

Berichten: 22536
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Elektrische auto maar geen laadpaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 08:08

Ja die 325 red je alleen als je 'zuinig' rijdt en het 22 graden is. :+ En zelfs dan is het vaak eerder rond de 285. En in de winter ga er dan maar vanuit dat je er rond de 150 mee kan rijden.

druppeltje

Berichten: 1936
Geregistreerd: 04-09-06

Re: Elektrische auto maar geen laadpaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 08:13

Ik heb al jaren een elektrische auto, maar zonder eigen laadpaal zou ik niet willen. Ten eerste heb je dan altijd een soort van onrust of stress dat 'jouw' openbare plek bezet is (en ze zijn steeds vaker bezet).

Ten tweede, maar dat is wellicht niet van toepassing voor leaserijders maar wel voor mij, de druppel waarmee je openbaar oplaadt en betaalt, zijn steeds strenger in het 'laadpaalkleven'. Mijn druppel mag ik 4 uur aansluiten, daarna komt er €0,05 cent per minuut bij. Dit zou dus aardig oplopen als je hem 's avonds en 's nachts openbaar laat staan.

Nu laad ik hem nooit meer openbaar op, dus wellicht dat andere abonnementen goedkoper zijn.

Mijn auto kan ook aan het gewone stopcontact worden opgeladen, volgens mij is dat eigenlijk standaard wel meegeleverd. Maar dan duurt het echt wel langer en bij mij werkt de optie voorverwarmen dan niet.

8nnemiek

Berichten: 45259
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 08:34

Dee_Es schreef:
Voor de mensen die wel thuis een paal hebben, zijn die universeel?

Thuisladers zijn bijna allemaal universeel :j Het is dezelfde aansluiting als de normale laadpalen langs de wegen; type 2. Die kun je in de meterkast aan laten sluiten op 1 fase of 3 fase.

Als de auto op papier een range heeft van 325km (wltp) dan kun je er vanuit gaan dat je ‘s zomers met rustig weer en 20 graden, binnen de bebouwde kom, wel eens die 325km red. Met veel snelwegen en gewoon rustig 100 rijden, red je ‘s zomers dan zo’n 275/300km op een lading. En ‘s winters zou ik uit gaan van 225km ongeveer.
Onze auto heeft een wltp range van 317km (en nog 94% batterijgezondheid), en daar redden we ‘s zomers met 90% snelweg zo’n 275km mee, en ‘s winters zo’n 200km, of op het randje 230km als we echt rustig rijden op de snelweg.
Dan heb je een beetje een idee.

Als je in Vattenfall gebied woont, neem dan zeker ook een Vattenfall laadpas. Dat zijn op de meeste plekken echt de goedkoopste, zonder extra tarieven voor kleven of starttarieven.
Als tweede pas hebben wij de Eneco pas. Die werken met vaste tarieven, dus ideaal voor palen die extra duur zijn. Shell kan ook, die hebben ook een vast tarief en schijnen ook internationaal handig te zijn en overal geaccepteerd te worden.

MarliesV

Berichten: 16056
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 08:36

Houdt je er rekening mee dat een groot deel van de korting op de wegenbelasting er vanaf volgend jaar af gaat?

Dus je gaat vanaf 2026 meer betalen per maand, dan je nu in 2025 doet. En een EV is qua gewicht vaak een stuk duurder, dus goedkoper rijden is na 2026 de vraag, helemaal als je niet op eigen opgewekte energie kan laden.

Zou het kostenplaatje, naast de praktische kant, dus wel eerst goed uitzoeken.

Sansevieria
Berichten: 4496
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 08:51

Konstantine schreef:
Ik zou alleen een EV willen als ik op eigen terrein aan mijn eigen paal kon laden.

Momenteel wonen wij in een woning zonder eigen parkeerplaats en ik baal al als ik mijn benzineauto niet op een vak dichtbij kwijt kan en om de hoek moet staan. Laat staan als je een EV hebt, er 3 straten verderop welgeteld 1 paal is en daar staat zo'n klever, of het stortregent en je loopt met je boodschappen en je baby.

Ook op het werk laden is niet zaligmakend.
Op mijn oude werk hadden we 2 palen en op een zeker moment 12 collega's die die wilden gebruiken. Wat een stoelendans krijg je dan.

Ik heb een eigen oprit, en een (private lease) EV.
Wij hebben bewust nog geen eigen laadpaal, ik zie dit als "proefproject" en ben eerlijk gezegd nog niet helemaal overtuigd van helemaal elektrisch rijden.
Dagje verder weg vergt een hele planning.
Blij dat we nog een diesel ernaast hebben :=

Korte stukken naar werk en voor boodschappen geen probleem, hier is op 300 meter afstand de straat uit een laadpaal. En op mijn werk ook voldoende palen.
Tot nog toe is het geen probleem geweest om te laden.

Maar als de wagen zoveel problemen blijft geven dan gaat hij er ook snel weer uit, en vermoedelijk geen EV meer voor ons.
De kosten van een eigen laadpaal bespaar ik dan liever.
Ook al kan het wat plek en meterkast betreft gemakkelijk.

Onze buren hebben een eigen laadpaal, maar sinds dit jaar ook geen EV meer.

8nnemiek

Berichten: 45259
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:04

MarliesV schreef:
Houdt je er rekening mee dat een groot deel van de korting op de wegenbelasting er vanaf volgend jaar af gaat?

Dus je gaat vanaf 2026 meer betalen per maand, dan je nu in 2025 doet. En een EV is qua gewicht vaak een stuk duurder, dus goedkoper rijden is na 2026 de vraag, helemaal als je niet op eigen opgewekte energie kan laden.

Zou het kostenplaatje, naast de praktische kant, dus wel eerst goed uitzoeken.

De manier van berekenen gaat veranderen; https://www.autovisie.nl/nieuws/wegenbe ... vs-helpen/

En tot die tijd krijg je met een EV vanaf volgend jaar 30% korting op de wegenbelasting.

pmarena

Berichten: 51966
Geregistreerd: 09-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:11

Hier bevalt het wel prima eigenlijk! Toen een jaar of 2 geleden allebei onze auto's wat ouder begonnen te worden (bouwjaar 2007 en 2010) en niet meer zo betrouwbaar waren, besloten om er 1 weg te doen en dan 1 goede, betrouwbare auto te regelen. Wilden graag een EV omdat we al in zonnepanelen geïnvesteerd hadden. Maar door die en andere investeringen in verbouwen / verduurzamen, geen geld voor een nieuwe (echt nog goede tweedehands) auto.

Dus gaan rekenen en voor private lease gekozen van het goedkoopste EV-tje: een Peugeotje.
Heel fijn wagentje :j Range ergens rond de 300 km. Eigen laadpaal geplaatst. Meterkast hadden we al eerder vervangen dus die kon er nog prima bij.

Mijn man werkt regelmatig thuis en dan gaat de EV aan de paal terwijl de zonnepanelen opwekken / de stroom het goedkoopst is via dynamisch contract.

Als we een keer wat verder weg gaan, op vakantie ofzo. Dan blijven we tot nu toch steeds omgeving Nederland / België maar dat het net niet op 1 lading gaat. Dan stoppen we onderweg gewoon ergens bij een snellader terwijl wel zelf even wat eten / drinken en de benen strekken :)

Ik vond / vind het een vervelend idee dat je dan zo afhankelijk bent van een vrije paal.
Met de benzine auto tuf je zo 700-800 km door op 1 tank, dat voelt toch comfortabeler als je graag onafhankelijk bent := Maar aangezien de andere auto (van 2010) ons inmiddels wel een paar keer heeft laten zitten de afgelopen jaren. En de airco het niet meer goed doet....dat is echt super vervelend :=

Gaan we toch liever met de (nog) iets kleinere EV op pad. Het is gewoon een heel fijn wagentje :j
En dat laden valt best mee onderweg, zeker met een snellader. Na een kwartiertje ben je weer weg als je wilt.

tinker_sallyJarig

Berichten: 1495
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Re: Elektrische auto maar geen laadpaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:16

Hier op het dorp zijn meerdere huizen die hun auto op straat opladen en dan op de stoep een aantal tegels vervangen door stoeptegels met een geultje erin voor de laadkabel zo loopt die niet over de stoep.
Misschien dat dat ook een optie is?

Liannetje86
Berichten: 903
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:18

Hier hebben we op 3 minuten lopen 8 laadplekken... (en iets verder lopen nog meer ;), dus maak me er nog niet zo druk om... (Vaker leeg dan vol ;))

Ik denk niet dat ik het anders gedaan had. (Hier ook geen optie, ik kan een kabel over de stoep leggen in de hoop dat ik voor de deur kan parkeren ;) maar stel dat iemand struikelt... (ik zie het mensen doen...) In een dorp in de omgeving mogen mensen tegenwoordig van die gootjes aanleggen, hier nog niet. Maar heb genoeg mogelijkheden om te laden. Als ik naar klanten moet, is er vaak ook wel een laadpaal in de buurt en bij onze kantoren sowieso. Dus genoeg mogelijkheden om op te laden.

Hier iig nooit problemen gehad, maar er staan hier ook veel palen!

Captain

Berichten: 22536
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:23

pmarena schreef:
Gaan we toch liever met de (nog) iets kleinere EV op pad. Het is gewoon een heel fijn wagentje :j
En dat laden valt best mee onderweg, zeker met een snellader. Na een kwartiertje ben je weer weg als je wilt.


Ja wij zijn vorig jaar voor het eerst op roadtrip geweest met onze EV maar het beviel echt meer dan prima. Na 3u moet je laden, maar dan wil ik die auto ook gewoon een tijdje uit. Even wat eten en drinken en een stukje lopen en na 20/25 minuten kon je weer door.

8nnemiek

Berichten: 45259
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:26

tinker_sally schreef:
Hier op het dorp zijn meerdere huizen die hun auto op straat opladen en dan op de stoep een aantal tegels vervangen door stoeptegels met een geultje erin voor de laadkabel zo loopt die niet over de stoep.
Misschien dat dat ook een optie is?

TS heeft een eigen oprit schreef ze, dus kabel over de stoep is in dit geval al geen issue :D

pmarena

Berichten: 51966
Geregistreerd: 09-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:28

Ik denk dat het vooral ook enorm scheelt dat je via app kan zien waar er een goede laadpaal vrij is :j

Laatst hadden we wel een slechte ervaring bij een Allego oplaadpunt, die kreeg mijn man niet aan de praat via de app.... tijd aan het tobben en ergeren geweest en toen maar naar een McDonalds laadpaal gegaan een paar 100 meter verderop en daar wat gegeten :=

Wij gaan eigenlijk nooit naar de Mac, behalve als we onderweg zijn voor vakantie / dagje weg.
Dus dat is dan 2x per jaar ofzo, dat is nog wel te doen. Nu was het de 2e keer in 3 dagen dat we bij de Mac gingen opladen en daar dus ook wat eten, vaker moet het niet zijn vind ik :=

Hopelijk gaat dat Allego beter met een pas.... maar mijn man heeft er nu al de pé in natuurlijk en vermijd ze liever want dit was de 2e keer tobben bij deze :=

8nnemiek

Berichten: 45259
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Elektrische auto maar geen laadpaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:34

Allego staat ook wel bekend als heel lastige palen en vooral veel te duur := Dus als het even kan dan rijd ik ook liever naar de volgende paal als ik een Allego paal zie.

Ik vind Fastned langs de snelweg ook erg fijn. Wel altijd even een ijsje halen bij het tankstation ernaast natuurlijk :')

pmarena

Berichten: 51966
Geregistreerd: 09-02-02

Re: Elektrische auto maar geen laadpaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:40

Oh dat lag dus niet alleen aan ons :=

Hij is jaren vrachtwagen chauffeur geweest en dan is het wel eens leuk om naar zo'n eetgelegenheid te gaan die hij kent. Maar op 1 of andere manier staan daar net die Allego palen bij blijkbaar.....

Ja Fastned heeft hij ook het liefst :j IJsje is een gevoelig punt want die kleine kan niet tegen koemelk.
Altijd zo sneu als ze dan niks voor hem hebben :(:)

higgins

Berichten: 1286
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:25

Met vakanties is het idd rekening houden met
Maar je stopt, zet hem op de lader en je gaat een koppie doen..

Maar ik heb een gruwlijke hekel aan tanken, en deed dat dus ook nooit :o
Opladen vind ik geen probleem :+ , maar misschien heeft het ook te maken met het feit dat ik onze huidige auto echt helemaal leuk vind

Dee_Es

Berichten: 3882
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Elektrische auto maar geen laadpaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 13:44

Hier ook een hekel aan tanken. Ik hoop altijd dat de tank precies leeg is als mijn man weg moet zodat hij kan tanken :')

De kosten heb ik al 3x doorgerekend en dit is echt wel een prima deal (vanwege korting via mn werkgever) maar een auto blijft een hoop geld dus ik vind het wel spannend.

Als het bevalt komt er gewoon een eigen paal als we een nieuwe meterkast hebben. Goed om te lezen dat gewoon aan het stopcontact ook best werkt.

Ook heel fijn om de verhalen te horen over de range. De verkopers vertellen daar natuurlijk ook wel wat over maar die willen uiteindelijk ook gewoon een auto verkopen.

Qua pas dacht ik 1 die voordelig is voor de paal bij huis (Vattenfall dan misschien) en 1 die handig is voor op het werk en Fastned (Shell).

Buitenland vakanties doen we voorlopig nog lekker met de benzine station maar wie weet bevalt het wel zo goed... Ik krijg er met jullie berichtjes wel vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Prairy

Berichten: 10316
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:45

daantjuhhh schreef:
Suzanne F. schreef:
Zou voor mij geen optie zijn. Ik wil wel gewoon kunnen laden. Je kan toch ook met een speciaal tussenstuk gewoon op een normaal stopcontact laden? Dan kan je hem wel voor de deur zetten met een snoer.

Volgens mij kan dat niet op een normaal stopcontact. Tenminste niet volledig EV.
Daarnaast heb je een nieuwe groep nodig in de meterkast en daar heb je ook ruimte voor nodig.

Wij hebben onze Hyundai Ionic EV 5 jaar opgeladen met een normaal stopcontact en ook gewoon nog andere dingen aan gehad tijdens het opladen op dezelfde groep. Ging prima.

Hij is nu gelukkig de deur uit en we rijden weer op diesel en benzine...

Dee_Es

Berichten: 3882
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Elektrische auto maar geen laadpaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 19:03

Hoezo gelukkig Prairy? Vrienden van me hebben die auto en zijn er heel blij mee. Was het het laden of de auto zelf die tegenviel?

Nienke1979
Berichten: 184
Geregistreerd: 25-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:11

Ook wij hebben een ev en geen laadpaal
Stopcontact maken wij altijd gebruik van
Nadeel is dat laden langer duurt, je de draad officieel niet op de stoep kan laten liggen en je de klos bent als er iemand over heen valt.
Voordeel is bij eigen oprit is er niets aan de hand, ben je goedkoper uit dan bij een laadpaal aan de straat en ben je goedkoper uit op korter termijn dan een eigen laadpaal.

Mocht de nood aan de man zijn dan hebben we ook laadpalen genoeg op maximaal 5 minuten lopen afstand