Wat "moet" je gedaan hebben met je kinderen....? Leuke ideeën?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:19

Wij gaan best vaak met onze kinderen (9 en 10) op vakantie zomer en winter, stedentrips, bezoeken festivals, concerten. Overnachten in de Efteling. Allemaal dingen waarvan ik denk dat ze echt bijzonder zijn en niet voor iedereen weggelegd.

Maar als ik dan vraag wat ze het leukste en bijzonderste vinden om te doen, komen er dingen als: In ons bed slapen, of als ik bij hun kom 'logeren' in hun bed. :')
En afgelopen vakantie een Yes-Day. Waarin we alles deden wat zij wilden (ontbijten bij de mac bijvoorbeeld). Maar ook dat ik om 2100u al naar bed moest en zij pas om 2200u en in ons bed mochten slapen en wij in de bedden van de meiden. :))

Cantodea11

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:21

Op vlieland fietsen met de kinderen door de duinen mijn kinderen waren toen nog jong maar vonden het leukste van de hele vakantie

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:24

Elke zomer twee weken op kampeervakantie gaan in de Belgische Ardennen, Frankrijk, Tsjechië, Spanje, Italië. Ik weet niet hoe mijn moeder dat deed, alleenstaand, weinig budget met 3 kinderen en 1 hond, alles in de auto gepropt (ik en mijn broertje en de hond zaten op de achterbank waar dan alle slaapzakken en kussens overheen waren gelegd en voor de hond een groot krat met duckies, kaartspel en eten). Voor de tomtom er was moest mijn broer dan voorin navigeren met een kaart. Dan met 3 vermoeide kinderen van de autoreis een grote en een kleinere tent op zetten. Echt respect dat mijn moeder dat elke zomer weer ondernam, maar zo enorm waardevolle herinneringen aan! Eindeloos dammetjes bouwen in rivieren, wandelen, ruïnes en historische stadjes/kastelen bezoeken, boekjes lezen, spelletjes doen. <3
Volgens mij heb ik daardoor zo'n enorme liefde ontwikkelt voor de natuur, op avontuur gaan, in mijn tentje slapen en vooral het gevoel dat dat allemaal kan, ook op mezelf!
Ook juist door de keren dat dingen misgingen. Camping ondergelopen met water, autopech langs de snelweg in Tsjechië in de avond, autopech in de bergen van Spanje, verdwalen op een bergwandeling en erachter komen heeeel ver terug te moeten wandelen, alle ruzies in de auto.

'Kleinere' waardevolle herinneringen zitten voor mij in filmavonden. Áltijd Lord of the Rings en de muppets herkijken in de kerstvakantie. Met de fiets overal heen, lekker achterop of in een wagentje achter de fiets en later zelf fietsen en bergop geduwd worden. Met mijn vader in de periodes dat het goed met hem ging, gingen we heel vaak naar de uiterwaarden van de Rijn om te picknicken en te zwemmen of op ontdekkingstocht ergens anders, spelen bij de 'bergjes' (zandophopingen van een bouwketen die heel lang stilstond) en met de raarste (en gevaarlijkste) constructies daarvan af sjezen. Doen alsof we een band waren en dat filmen. Fikkie stoken in de tuin. Verkleedpartijtjes. Zelf pizza maken. Spelletjes doen, monopoly waarvan het briefgeld naar chocolademelk rook door alle keren dat mijn broertje dat eroverheen had laten vallen. Mijn vader stopte als verrassing altijd bros chocoladerepen in zijn jaszak en dan mochten we die daar uithalen. Wentelteefjes en chocolademelk op zondagochtend. Samen pannenkoeken bakken (en vooral onthouden hoe die ene pannenkoek achter de koelkast belandde), samen appeltaart maken. Samen naar de bibliotheek boekjes lenen, gebeurde toch wel elke 2 weken denk ik. Het adopteren van de liefste gezinshond. Op de bonnefooi ergens heen gaan fietsen en wel zien waar je langskomt, lunchpakketje mee. Met mijn moeder mee boodschappen doen. Met zijn allen picknicken bij de zandverstuiving (Rozendaalse zand) en in bomen klimmen, met de hond spelen, Turks brood met feta en olijven eten.
Dat waren ook de beste kinderfeestjes trouwens, bal mee naar de zandverstuiving en tien tellen in de rimboe spelen of vlagverovertje.

Leuk om eens over na te denken zo! :D Het zit hem voor mij echt in de ritueeltjes en simpele dingen, als ook alle geweldige avonturen die we hebben ondernomen, van dichtbij huis tot verder weg met kamperen.
Laatst bijgewerkt door Suliko op Vandaag, 11:34, in het totaal 2 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:30

Onze dochters hebben het er nog over dat we naar de stad gingen met zijn viertjes en op een terrasje gingen zitten en mensen kijken!
Dat wij in Benidorm waren en onze dochters en kinderen overkwamen, zie ze nog uit de taxi stappen <3

Zelf heb ik hele fijne herinneringen aan mijn op en oma van vaders kant, opa had kanaries en dan mocht ik helpen en oma bakte heerlijke appeltaart met dikke korst voor ons en we sliepen om het weekend bij hun.
Was een en al verwennerij en dat zijn de dingen die je niet vergeet, de drie biscuitjes bij de thee en een kant en klaar geroerd bakje yoghurt mat Tova erdoor <3

Het gaat echt om de aandacht.

prompter

Re: Wat "moet" je gedaan hebben met je kinderen....? Leuke ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:56

Dat zeg je goed Chanicha, het ging om de aandacht, niet om de spullen. Samen met mijn moeder met de tram naar "de stad", of we nou wel of niet iets kochten, het ging er om dat we samen ergens heen gingen. En samen met mijn vader - ook weer met de tram - naar de Parkhaven, daar lagen toen nog mooie schepen, en mijn vader lukte het soms dat wij op zo'n boot mochten kijken <3

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:02

Nou als ik het zo lees dan doen we het meeste eigenlijk wel :)
Leuk wel om zo even iedereen die herinneringen op te zien halen :+:

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:56

Ik vind het jammer dat mijn ouders met ons nooit naar de sneeuw op vakantie zijn gegaan.

Vorig jaar naar fins lapland geweest en hoe ik al die kinderen, maar ook volwassenen. Als je die mogelijkheid hebt, zeg ik doen! :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:22

We doen eigenlijk hetzelfde met onze kinderen als mijn ouders vroeger. Terrasjes, uit eten. Vrijdagmiddag uit school een ijsje, op zaterdag kopen we snoep en op zondag eten we borrelhapjes.

Wat ze het leukste vinden is denk ik onze slaapfeestjes. Groot luchtbed in de woonkamer, sushi bestellen en film kijken.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:33

Voor mij was de eerste ver weg vakantie naar Costa Rica wel echt een mega hoogtepunt. Zo mooi, zo anders! Echt geweldig!

Verder: de keer dat ik mijn vader mij liet omkopen, en hij daarom voor mij een ijsje met wel 4 bolletjes cote d'or moest kopen :+ ik vond het echt een topdeal, en het is een van de weinige momenten dat ik echt lol had met mijn vader als kind.

En de keren dat mijn moeder me heeft gesteund als ik ergens echt voor ging staan. Soms ook tegen school etc zei van, ze kan heel goed zelf praten wij gaan niet over haar hoofd heen praten en beslissen. Laat haar zelf kiezen.
Dat zijn ook wel momenten die mij heel dierbaar zijn.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:45

Leuk topic!
Goed om even bij stil te staan richting je eigen jeugd/ouders en zelf als (toekomstig) ouder :j

Ik heb veel leuke herinneringen aan het mee gaan met m’n vaders werk. Als hij “het veld in ging” wilde ik altijd zo graag mee want er stonden vaak paarden die ik dan kon aaien.
En om daar te komen had je vaak smalle boeren weggetjes met veel bruggetjes en hoogteverschillen waar m’n vader dan net iets te hard overheen reed zodat je dat achtbaan gevoel had.
Zo simpel maar zo leuk :')

Verder vond ik het leuk dat als we met vakantie gingen, m’n ouders altijd wel een plek vonden waar ik een buitenrit te paard kon maken, of soms nog mooier, waar ik zelfs mocht helpen bij de paarden.

En de familie bezoekjes en dan met mama, oma en soms ook tante een dagje shoppen en dan ergens lunchen heb ik ook een warm gevoel aan over gehouden.

Dus ja, al met al geen spectaculaire dingen maar toch betekenisvol genoeg om er zulke fijne herinneringen aan te hebben.

Anomien schreef:
Ik ga leren van dit topic.

Vooral omdat ik het beter wil doen als ouder. En ik in hoofdmoot wel lees dat het echt niet ingewikkeld hoeft te zijn om je kind zich geliefd te laten voelen.

Dat is een heel goed besef _/-\o_

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:08

Wat een super leuke ideeën komen hier nog voorbij om eens te doen!

Wij hebben 2 kinderen ( ze hebben allebei een eigen slaapkamer) en we gaan wel eens met zijn allen 'logeren' bij de een en daarna bij de ander.
Dan worden alle matrassen bij 1 iemand op de kamer gegooid en slapen we alle 4 daar. En keer daarna bij de andere.
Vinden ze fantastisch!

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:19

Ik ben vanaf dat mijn oudste dochter 5 was geregeld met haar alleen een paar dagen weggeweest. 1 op 1 tijd vindt ze geweldig. De jongste houdt er niet van om buiten de deur te slapen dus daar gaan we dan 1 op 1 dagjes mee weg.

Mijn man is gisteren met mijn oudste dochter terug gekomen van een lang weekend. Ze hebben allebei genoten.

Wat wij onder andere nog meer doen:
- dagjes weg. Musea, dierentuin oid
- samen knutselen
- thuisbioscoop
- theater
- samen knutselen
- bij elkaar logeren. Dus soms ook papa of mama bij 1 van de kinderen op de kamer.

Voor de zomervakantie heb ik een doos staan waar de kinderen en wij ideeën in doen. En elke dag wordt er een briefje getrokken. Dat gaan we dan doen.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:20

Zijn echt de kleinste dingen. Ik herinner me vooral dat ik ‘s avonds laat met m’n vader onder het afdakje naar het onweer ging kijken.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:19

Ik volg voor leuke ideeën. Natuurlijk gaat het om echte aandacht maar ik vind het leuk om ook tips te krijgen voor uitjes etc. Een kennis van mij heeft laatst een ja-dag gedaan met haar kinderen. Ik kende het niet, maar dat vond ik echt een leuk idee om ook een keer te doen :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:25

Minstens een keer per maand Chinees eten en nog een andere dag in de maand fastfood halen :') nu vind ik het allemaal veel te duur, haha

Daarnaast heb ik met beide ouders andere leuke dingen gedaan zo ging ik met mijn vader naar voetbal en zal ik de bekerfinale nooit vergeten en met mijn moeder heb ik paardenhobby en hebben we een keer op shires gereden.

Ook de vakantie naar Amerika heb ik geweldige herinneringen aan.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:49

Omgedraaid dag, dat mijn broer & ik de volwassenen waren en alles mochten bepalen :D

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:37

Kleine dingen, hier vroeg ik mijn kids en er kwam het volgende uit
- de dag in het grote bed samen starten (doen we elke ochtend, 1 keer snoozen)
- goedemorgen dansjes op de bank
- tandenpoets dansje voor het slapen
- bij zomer regen dansen we ook altijd een keer op de oprit in de stromende regen, daarna maken we een buiging voor de seniorenhuisjes aan de overkant en krijgen we applaus
- op vakantie een tas kleine cadeautjes mee in de auto
- in de zomer eten we altijd een keer zwijnenpasta (spaghetti bolognese zonder bestek, meestal in de tuin als we net terug zijn van het zwembad dus in bikini)
- met scheerschuim wandschilderingen maken onder de douche

Kortom alles wat voelt als beetje stout of gek word hier blijkbaar enorm gewaardeerd (Disney, vakanties, dure uitjes worden hier niet een genoemd)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:51

Wat mij betreft zijn de kleine dingen het waardevolst. Ja, ik ben vroeger ook meegenomen naar Disneyland toen het opende bij Parijs, dat was tof, maar niet mijn beste herinnering hoor. Dat zijn de simpele dingen;
Op zaterdagavond in pyjama met een bakje chips op de bank
Kamperen in Frankrijk, ik ben nog steeds gek op kamperen
Wandelen in de bergen met mijn vader tijdens vakantimet een schepnetje vissen in riviertjes tijdens vakantie
Wentelteefjes eten tussen de middag op de basisschool
Leren over bijen en hommels en bloemen in de tuin
Eigen geoogste hazelnoten uit de tuin in de oven en warm opsmikkelen
Logeren bij oma
Etc etc etc

Kleine dingen, veel kwaliteit.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:52

Hier vooral de kleine dingen.

- Kamperen met de hele familie, ooms, tantes, neefjes en nichtjes, spelletjes doen, spooktocht, naar de recreatieplas.

- Elke zaterdagavond maakte mijn moeder een grote pan soep, dan kwam einde middag de SRV wagen, waar mijn moeder een standaard bestelling bolletjes had uitstaan en dan mocht ik de bestelling halen en wat lekkers voor de zaterdagavond uitzoeken.

- de vrijdagavonden met pap en mam de boodschappen voor de week doen.

- op de manege met een groep meiden met barbies en barbiepaarden spelen.

- een visje eten met pap in Lauwersoog

- de familievakanties op Schiermonnikoog

- ponykamp de Nolder Hoefslag :D

- op de boerderij de schoen zetten in de stal en dan in alle vroegte gaan kijken of de sint met zijn schimmel was geweest, de spanning! Er stond altijd een hoefafdruk bij de schoen/ klomp/ laars :D

Ik mis vroeger en de onbevangenheid wel eens, als ik dit zo neer schrijf.

Zoveel mooie dingen

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:41

Wat ik heel fijn vond en de kinderen ook: voor het naar bed gaan niet lezen (daar konden ze juist slechter door slapen vanwege hun grote fantasie) maar de dag doornemen: hoe was het op school, wat was leuk en wat was minder leuk?

Verder deden we in het weekend vaak een dansavondje met verzoekplaatjes. Mijn man zorgde voor de muziek en wij mochten lekker dansen. Later hadden we er ook discolampen bij.

Ook om nooit te vergeten, maar kan alleen als je genoeg plek heb. Bij beide kinderen toen ze bijna afscheid namen van de lagere school en jarig waren: een tweedaagse kamp gehouden. Allemaal in een tentje, samen eten, bonte avond, disco, volgende ochtend samen ontbijten en daarna weer naar huis. Het was vreselijk vermoeiend voor ons ouders, maar ze hebben het er nu nog over....

Ook gingen we wel weekendjes weg in de buurt op een camping. Dat vonden ze ook geweldig.

Het hoeft niet groot te zijn om mooie herinneringen te maken :D

Mijn kids zijn inmiddels volwassen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:28

Tja, ik kijk toch wel heeft leuk terug op de dagjes Efteling, drievliet en tivoli inclusief de broodjes koude frikandel met mayo die in een plastic zakje onderin de tas verpletterd werden.. Héérlijk. En natuurlijk huttenbouwkamp, ponykamp, volleybalkamp, en mams was dan wel eens vrijwilliger.

Disneyland hoort ook bij de opvoeding i gues. Net als een oude disneyfilm marathon met matrassen in de woonkamer en kussens enchips.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:45

Ik kan een hele waslijst van toffe dingen die we gedaan hebben oplepelen maar één van mijn dierbaarste momenten was in Coronatijd. Met mijn jongste in een grote sportzaal voor die eerste corona-vaccinatie. Dat was één groot drama want prikangst in een extreme vorm. Uiteindelijk heeft hij het toegelaten. Ik heb zelf een half uur mijn tong af moeten bijten om niet boos te worden. Toen de prik gezet was, kreeg ik ineens een hele dikke stevige knuffel van hem. Ik heb daar ter plekke keihard zitten janken. Na afloop een MacFlurry met hem wezen halen. Dit soort momenten zijn voor mij dierbaar en helpen mij in mijn eigen overtuiging dat ik het best goed doe als moeder… vooral nu ze puberen (feest) kan ik juist genieten van de ontwikkeling die ze doormaken ondanks dat ik ze vaak achter het behang wil plakken.

Een paar van onze dierbare activiteiten:
Filmavondjes
Jaarlijks een museum op carnavalszondag bezoeken
Citytrips waarvan onze roadtrip naar Parijs en een bezoek aan Krakau en Auschwitz door de jongens genoemd wordt als eentje die ze nooit zullen vergeten
Een rondvlucht boven de Veluwe

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:36

Ik heb de meest fijne herinneringen aan de zomervakanties in het buitenland. 3 weken in de zon met zijn viertjes was echt fantastisch.

Verder het knuffelen met mijn moeder in bed voordat we op moesten staan, de avonden dat we samen tv keken met wat lekkers, in de middag samen met mijn moeder aardappels schillen tijdens 'as the world turns'.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:49

zazaza schreef:
- bij zomer regen dansen we ook altijd een keer op de oprit in de stromende regen, daarna maken we een buiging voor de seniorenhuisjes aan de overkant en krijgen we applaus

Hier moest ik hardop om lachen. :D

Wat een hartverwarmend topic is dit. <3

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:55

Kamperen in de tuin en opdrachten dobbelen staan op 1,roepen ze hier altijd.
En dan mochten ze zelf ook een paar opdrachten verzinnen en in de opdrachten pot doen. Hilarisch. We moeten er nog steeds enorm om lachen. Vooral degene die 3 dobbelde …… die mocht met de ezels oren en snuit op, (van het spel wie is de ezel), leuk verkleed naar de buren om te vragen of ze een wortel hadden. :+
En ja die opdracht zat er standaard in ……

Oh ja en ieder jaar kerstfilm marathon . Van Polar expres tot aan winnie the pooh viert kerst en the grinch tot the holiday