Drone in de achtertuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:00

Ik snap even de vergelijking drone met eventuele camera en buren die kunnen kijken niet. Als je buurman met een camera vanuit zijn huis jou staat te filmen/fotograferen dan is dat toch ook niet normaal? :=
Mijn achterburen hadden een beveiligingscamera op de 1e verdieping gericht op zijn, maar ook deels onze achtertuin. Ik heb mijn man gelijk eropaf gestuurd om te kijken of onze tuin ook in beeld was en ze hebben diezelfde dag de camera weggehaald.

Vervelende situatie TS. Met zelf een baby aan de borst snap ik volledig je gevoel. Als hij later weer terug komt zou ik zeggen dat je hebt gekeken. Mocht hij in de vijver liggen, lekker laten liggen. Je hebt gekeken en eigen schuld als hij in de vijver ligt.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:06

J0anieke schreef:
Ik snap even de vergelijking drone met eventuele camera en buren die kunnen kijken niet. Als je buurman met een camera vanuit zijn huis jou staat te filmen/fotograferen dan is dat toch ook niet normaal? :=
Mijn achterburen hadden een beveiligingscamera op de 1e verdieping gericht op zijn, maar ook deels onze achtertuin. Ik heb mijn man gelijk eropaf gestuurd om te kijken of onze tuin ook in beeld was en ze hebben diezelfde dag de camera weggehaald.

Vervelende situatie TS. Met zelf een baby aan de borst snap ik volledig je gevoel. Als hij later weer terug komt zou ik zeggen dat je hebt gekeken. Mocht hij in de vijver liggen, lekker laten liggen. Je hebt gekeken en eigen schuld als hij in de vijver ligt.

Buren die vanuit hun huis/tuin/balkon filmen is ook niet normaal nee. Dat zei ik ook niet. Alleen een drone heeft (mijn ervaring) eigenlijk altijd een camera er onder hangen/ingebouwd.

Ik bedoelde het vooral als dat ik het filmen erger/vervelender vind dan wanneer een van buren het toevallig ziet vanuit de tuin. Omdat ik niet weer wat er met die beelden gebeurt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:18

Poeh, dat is wel even een bijzondere situatie ja. Misschien gewoon het gesprek met de ouders eens aangaan? Ik kan me voorstellen dat het allemaal niet bewust gebeurd, maar dat er niet heel goed nagedacht is over de gevolgen :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:27

Je gedachten zijn reeel hoor, maar om je op basis van dit tot nu toe eenmalige incident druk te maken, zou ik dan weer niet doen.

- Tijdstip waarop hij aanbelde, is gewoon arelax en niet netjes. Dat mag je m de volgende keer ook best meegeven.

- Hier ook buurjongetjes die vliegen met een drone. Je hoort ze goed (en je kan dan dus ook anticiperen indien nodig) en een drone beschikt zeker niet altijd over een camera, dus ga daar niet direct vanuit. Maar, zodra iemand heeft uitgelegd dat het niet prettig is mbt privacy (en overigens ook niet mag, maar je hoeft niet direct het wetboek erbij te pakken) heb ik daarna geen drone meer gezien/gehoord hier.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:32

Ik heb een aantal jaren geleden mijn drone bewijs gehaald, en werk met drones voor mijn werk.
Je mag ivm privacy niet boven andermans tuin vliegen inderdaad. Wel boven je eigen tuin en boven wegen en andere openbare plekken. Ik weet niet hoe die wetgeving is als er geen camera in je drone zit trouwens.
Aangezien het een kind was heb je ook de kans dat het om een speelgoed drone ging, gewoon zo'n race ding zoals die van de Action: https://shop.action.com/nl-nl/p/5706751 ... ne-dro-200
Die speelgoed drones hebben vaak geen camera.
Als de drone wel een camera zou hebben dan zou je verwachten dat de jongen precies moet weten in welke tuin hij ligt.

En wat privacy betreft; drones hebben een groothoeklens. Ze vliegen meestal iets hoger dan de bomen, en dan zijn de mensen nog maar stipjes op zo'n camera.
Als ik een foto maak waarbij de mensen echt goed in beeld zijn, dan hangt die drone echt oncomfortabel dicht bij de mensen in de buurt.. Dat merk je wel als een drone zo dichtbij in je tuin hangt :+

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:35

Biebz schreef:
Vorige woning ook last van een drone gehad. Die bleef dan ook echt boven je hangen een tijdje. Nooit geweten van wie die was.

En idd, buren kunnen je ook zien. Maar die maken als het goed is geen beelden. Bij een drone vraag ik me altijd af wat wordt er gefilmd? Door wie? En wat gebeurt er met de beelden? Straks worden die ergens rondgestuurd ofzo. Nee van mij hoeft het niet.

Bij ons in het dorp zijn ooit inbraken in appartement gebouwen geweest. Door met een drone voor de ramen te vliegen ,keken ze of er mensen thuis waren...
Sindsdien ben ik wel wat paranoia van drones.
Er zijn trouwens heel veel tuinen waar je bij wijze van naakt kan lopen zonder dat buren je zien...Wij hebben er oa zo 1. Ik lig wel eens topless te zonnen en wens dan geen drone boven mijn hoofd, ik kan niet zien of hij wel of geen camera aan boord heeft

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:33

De resolutie van de tegenwoordige satellietfoto's is gemiddeld beter van kwaliteit dan een amateur drone..dus ook die satelliet foto kun jij in je nakie, in bikini of al borstvoeding gevend op worden vastgelegd. Het is nou eenmaal de realiteit van deze tijd, je kan vrijwel niets meer doen buitenhuis zonder dat het vastgelegd kan worden. Maar ook binnenshuis, laptopcamera's, smart-tv's en andere slimme zaken en of speelgoed van kinderen. Een slimme gast kan dat allemaal van afstand aanzetten. Het is gewoon een fact of life geworden. Maar ook thuis, als ik iets internet shop hou ik mijn telefoon onder tafel en niet voor de laptop als ik mijn code intoets, gewoon omdat het in het slechtste geval gefilmd kan worden en ga ook niet in mijn bloodje net onder de douche vandaan efzo oven zitten bokken oid :D
Een drone kan in ieder geval niet ongemerkt foto's maken, want dat irritante geluid is niet te negeren. En ik doe gewoon niet open als er aangebeld wordt en ik niets verwacht en er geen zin in heb :o Heb ook geen zin om de pakketjes van de hele straat aan te nemen als ik thuis ben en mijn eigen pakketjes laat ik altijd op een pick-up point bezorgen.

Lienboon

Re: Drone in de achtertuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:06

Serieus? Een eenmalig incident van een kind in een schoolvakantie met een (waarschijlijk) speelgoed drone...

Als ie een derde keer in mijn tuin stort of als het kind nogmaals zo vroeg aanbelt nadat je hem hebt uitgelegd dat beter niet meer te doen zou ik me druk maken... het is een kind hè? Zit ie een keer niet aan een scherm treft ie zn sociale buurvrouw

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:08

Er is toch niet vervelend gedaan tegen de jongen? Of heb ik iets gemist?

Alleen het antwoord: 'Nee dat kan ik nu niet, als ik 'm straks vind leg ik 'm wel voor neer'. Lijkt me niet onredelijk als je zelf net uit je slaap komt en een baby hebt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:09

Lienboon schreef:
Serieus? Een eenmalig incident van een kind in een schoolvakantie met een (waarschijlijk) speelgoed drone...

Als ie een derde keer in mijn tuin stort of als het kind nogmaals zo vroeg aanbelt nadat je hem hebt uitgelegd dat beter niet meer te doen zou ik me druk maken... het is een kind hè? Zit ie een keer niet aan een scherm treft ie zn sociale buurvrouw

Ja precies!

Ik vind het wel grappig dat die jongen blijkbaar zijn drone zo leuk vindt. Hij begint al vroeg haha!

Ik was als kind net zo! Ik stond vaak om 7:00 al bij de paarden in de vakanties. Is toch schattig. :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:31

MarlindeRooz schreef:
Suzanne F. schreef:
Hier ook weleens een drone boven de woonwijk. Vind ik ook niet leuk als ik in mijn bikini in de tuin lig.

Al je buren zien je toch ook? :+

Ik snap dat het vervelend is maar het is niet alsof je in de gemiddelde woonwijk privacy hebt in je tuin. :+

Nee alleen mijn directe buren als ze vanuit het slaapkamerraam kijken. Dus dat is er maar 1. Verder ziet niemand mij liggen in de tuin.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 12:39

Lienboon schreef:

Nu ben ik heel benieuwd wat er dan niet sociaal was volgens jou aan mijn reactie? :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:00

MarlindeRooz schreef:
Ik was als kind net zo! Ik stond vaak om 7:00 al bij de paarden in de vakanties. Is toch schattig. :=

Dat is toch heel anders, daar 'verstoor' je geen anderen mee. Als je net bent bevallen, je met een kind aan de borst zit.. Je bent volgens mij op zo'n moment blij dat je even zit. Al dan niet een paar uur aan slaap hebt kunnen pakken.

Verder: Als ik een drone boven mijn tuin zou spotten ben ik ook not amused. Mijn terrein, mijn privacy.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:05

Ligt er een drone hebben ze hem met geluk 1 keer terug, de andere keren ligt hij in de kliko.
En als ouders het oke vinden dat kinderen spelen waarmee ze andere mensen lastig vallen in hun privacy moeten ze er ook niet raar van opkijken dat dit niet gewaardeerd word.

Ts heeft overigens netjes geantwoord met dat ze hem buiten neerlegt als ze hem vind.
Je hoeft niet meteen in het gelid te springen omdat kind dat ding kwijt is.... Had hij geen last van gehad als hij boven openbaar terein was gebleven :o

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:48

Geen ervaring met drones in de tuin gelukkig, hoewel ik daar zeker iets van zou vinden, het is gewoon irritant als ze daar mee over tuinen etc heen gaan vliegen. Helemaal als zo’n ding een camera heeft maar ook zonder camera hoeft het niet.
Ik heb jarenlang naast een groot speelveld/speeltuin gewoond wat bij een basisschool hoort, en heeeeeeel vaak ballen, frisbees, en ander speeltuig in de tuin wat over de schutting kwam vliegen. Nu was ik daar niet gaan wonen als dat soort dingen me snel zouden irriteren, en ik heb vaak genoeg met kinderen ballen etc lopen zoeken in de tuin. En wat ik ook deed was alles wat ik uit de tuin viste aan de andere kant van de schutting leggen, bijna dagelijks.
Jammer genoeg is mijn ervaring wel dat kinderen die op onmogelijke tijden op je deurbel staan te lellen vaak ouders hebben die dat ook compleet normaal vinden :+ Of die vinden dat hun kinderen dan de tuin gewoon in moesten kunnen als ik er niet was of niet gelijk iets kon pakken. Neuh.
Die tuin was 500m2 aan cottagetuin, dus een bal was vaak niet even snel terug te vinden en ik had niet altijd gelijk stante pede tijd. Ik heb een keer gehad dat een moeder woedend de tuinpoort open brak nadat ik via de deurbel camera tegen een kind had gezegd dat ik nu de bal niet kon pakken maar het later zou doen (ik zat in bad :)) ).
Ouders die verhaal kwamen halen door OOK aan te bellen, liefst herhaaldelijk, kwam ook zeer regelmatig voor.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:33

Lienboon schreef:

Om kwart voor 8 ergens aanbellen vind ik niet normaal. Ook al is het eenmalig. Ik zou denk ik nog wat minder vriendelijk geweest zijn dan Naomi.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:11

Een drone vind ik geen speelgoed, ik was minder lief geweest als jij hoor TS, zeker op dat tijdstip :=

Je hebt prima geantwoord vind ik en je vriend nog laten kijken. Volgens mij mag je een drone ook niet overal vliegen, zodra er bij mij 1 in de tuin land eindigt ie in de kliko. Ellendige dingen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:20

MarlindeRooz schreef:
Het mag officieel vast niet. Maar ik zou het niet de energie en moeite vinden om er wat van te zeggen. Ik had hem gewoon gepakt en gegeven. :).

Ik heb de drone van mijn buurkinderen afgepakt en pas toen de ouders kwamen met excusses en beloftes dat en niet meer in mijn tuin gevlogen werd is die teruggegaan.
Ik zat op de bank en hun vlogen gewoon op ooghoogte voor het raam. Dat vond ik wel een inbreuk op mijn privacy.

Dus ik zou zeker het gesprek aangaan met de ouders.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:32

8nnemiek schreef:
Ik heb een aantal jaren geleden mijn drone bewijs gehaald, en werk met drones voor mijn werk.
Je mag ivm privacy niet boven andermans tuin vliegen inderdaad. Wel boven je eigen tuin en boven wegen en andere openbare plekken. Ik weet niet hoe die wetgeving is als er geen camera in je drone zit trouwens.
Aangezien het een kind was heb je ook de kans dat het om een speelgoed drone ging, gewoon zo'n race ding zoals die van de Action: https://shop.action.com/nl-nl/p/5706751 ... ne-dro-200
Die speelgoed drones hebben vaak geen camera.
Als de drone wel een camera zou hebben dan zou je verwachten dat de jongen precies moet weten in welke tuin hij ligt.

En wat privacy betreft; drones hebben een groothoeklens. Ze vliegen meestal iets hoger dan de bomen, en dan zijn de mensen nog maar stipjes op zo'n camera.
Als ik een foto maak waarbij de mensen echt goed in beeld zijn, dan hangt die drone echt oncomfortabel dicht bij de mensen in de buurt.. Dat merk je wel als een drone zo dichtbij in je tuin hangt :+

Mijn zoontje heeft zo'n speelgoed drone en die dingen zijn bijna niet te besturen en als hij te ver weg vliegt, raakt hij de verbinding kwijt en stort hij neer.
Dus als dat jongetje er ook zo een heeft, dan snap ik dat hij in een tuin is gecrasht.
Maar het tijdstip vind ik ook te vroeg, mijn kinderen mogen dan nog niet buiten spelen.
En mijn zoon mag alleen op een groot veld hier in de buurt met zijn drone vliegen (of met zijn helikopter)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:35

Een drone is het minst van mijn problemen, die legale luchtballonnen die hier massaal over vliegen, vaak ontzettend laag en met verrekijkers zien meer dan die drone. :')

Maar in onze tuin kun je ook zes tuinen verder kijken, dus privacy is sowieso overrated hier. Ik pak dan ook gerust naakt iets van het droogrek.

Maargoed, als ze iets zien wat ze nog nooit eerder gezien hebben dan mogen ze er vijf euro tegenaan gooien of het me even laten weten, dan kan ik de dokter bellen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:39

KimD schreef:
Een drone is het minst van mijn problemen, die legale luchtballonnen die hier massaal over vliegen, vaak ontzettend laag en met verrekijkers zien meer dan die drone. :')

Maar in onze tuin kun je ook zes tuinen verder kijken, dus privacy is sowieso overrated hier. Ik pak dan ook gerust naakt iets van het droogrek.

Maargoed, als ze iets zien wat ze nog nooit eerder gezien hebben dan mogen ze er vijf euro tegenaan gooien of het me even laten weten, dan kan ik de dokter bellen.

“Die ene gekke naakte buurvrouw met die 10 honden”

_O-

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:20

Ik heb beeld :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:04

MarlindeRooz schreef:
KimD schreef:

“Die ene gekke naakte buurvrouw met die 10 honden”

_O-

En de koeiencamper... :Y)

:')

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:28

Konstantine schreef:
Ik vind je reactie helemaal niet overdreven, de mijne zou zoiets zijn als "Nee hoor, ligt niet in mijn tuin" en in de kliko met dat ding. :=

Nou precies.

Zo vroeg op de ochtend hoort er niet aangebeld te worden voor zoiets. Ze horen zo vroeg helemaal nog niet 'alleen' buiten te spelen.

Dus wanneer ik tijd heb om te kijken, en dat ding wel zie liggen in de achtertuin, gaat hij regelrecht de kliko in. Dan gebeurt het in elk geval niet snel nog een keer.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:22

Wij vliegen ook met een drone, en de kliko in vind ik wel erg overdreven, speelgoed of niet, over het algemeen zijn ze best prijzig.

Soms raak je ineens de drone kwijt door wat voor (systeem)storing dan ook, over het algemeen vliegen de duurdere drones dan terug naar een bepaald punt maar soms raken ze echt van het pad af.

Als onze drone dan onbewust in een tuin, of op iemand privéterrein zou landen en diegene zou de drone klakkeloos weggooien, zou ik niet kunnen waarderen en is tevens erg asociaal.

Onze telefoonnummers + registratie staat erop, ons bellen is een kleine moeite en mijn excuses aanbieden voor het ongemak ook.

Wij hebben tijdens het wandelen ook al een verloren drone gevonden, die was dus de verbinding kwijt geraakt en ipv huiswaarts gekeerd rechtdoor blijven vliegen. De eigenaar was ontzettend blij dat we even belde, ik heb hem meegenomen en hij is bij ons met een bedankje opgehaald.

Als er, zoals in dit topic, bewust voor ramen op ooghoogte wordt gevlogen is een heel ander verhaal. Maar om dat ding weg te gooien als je hem gewoon vind maar verder geen last ervaart, dat is echt belachelijk.