Met trailer door rood stoplicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 13:55

Heb wel eens gehad dat alles vast stond en houd altijd afstand en probeer waar mogelijk niet alles vast te zetten maar dat er een auto voor me dook dat mn trailer door rood ging maar de trekauto niet en heb daar nooit een bekeuring voor gekregen maar dat was natuurlijk wel een andere situatie.
Afstand houden is zo belangrijk met een trailer maar je hebt er altijd malloten tussen zitten die anders denken.
Ik snap dat je geen noodstop hebt gemaakt zou ik denk in deze situatie ook niet hebben
gedaan en dan de bekeuring maar voor lief nemen.
Een kind voor je auto is natuurlijk een ander verhaal.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 13:58

pinto_1 schreef:
Het stoplicht springt op rood net op het moment dat de rode auto erdoor rijdt. Vervolgens geeft de rode auto flink gas en maakt dan een noodstop.
Als ik dat zo lees zou de rode auto allang weg moeten zijn, en geen tijd meer hebben om nog voor het stoplicht te stoppen. Oftewel, het stoplicht sprong al eerder op oranje, de auto probeerde het nog te halen maar vond op het laatst dat hij dat niet meer maken kon.
Dat betekent dat jij, als je voldoende afstand hebt gehouden, niet meer door oranje had kunnen rijden. Want als je al afstand had, en de rode auto heeft gas gegeven zou hij nog verder van je vandaan zijn.
Ik denk dat je bezwaar sowieso niet goedgekeurd wordt, vanwege het afstand houden en het moeten stoppen voor oranje, maar ik denk dat je toch dichter op je voorganger en met meer snelheid reed als je zelf dacht. ;)

Nee dit is niet correct. De rode auto rijd net voldoende afstand voor me. We passeren het stoplicht die met het passeren van de rode auto net op oranje springt. Dus met dat de rode auto er bijna onder door rijdt. Die besluit door te rijden en gelijk daarna maakt de auto een noodstop. Waardoor de rode auto net op de streep of iets er over stil staat.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 14:01

Bellatrix schreef:
Ik denk dat je in jou situatie goed gehandeld heb, veiligheid voor je paard voor alles maar ik ben ook bang dat je gewoon moet betalen maar de optie tot bezwaar maken is er altijd dus je kan het proberen.

Misschien als je ziet dat het al langere tijd groen is toch gaan afremmen omdat oranje en rood dan niet lang op zich zullen laten wachten.

Dankjewel, ja ben ik ook bang voor en ga daar ook vanuit. Dat ga ik ook doen.

Ja doe ik eigenlijk altijd ook alleen hier heb je de groene flow dus verwacht je dat die groen is als die aanstaat. Misschien dat me dat een paar seconden van m’n anticipatie gekost heeft?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 14:02

Je bezwaar gaat helaas op niets uitlopen.

Het is heel simpel, je hield niet genoeg afstand of je snelheid lag te hoog.(en dat is al snel met paardentrailer op dit soort plekken)

Je hoort bij oranje namelijk te kunnen remmen en tot stilstand te kunnen komen zonder rare manouvres of noodstops en (zeker) met trailer moet je genoeg afstand houden om noodstops etc te omzeilen. Als de auto voor je tot stilstand kon komen had jij zeker weten normaal hebben moeten stoppen.

Ja, dat is mega rot op die 60 en 80 wegen omdat je automatisch teveel als een 'gewone auto' gaat rijden en voor je lading dus eigenlijk te hard rijdt.

Ik zak altijd qua snelheid dusdanig af dat ik nog normaal kan remmen bij oranje en zo hoort het ook. Als het voor degene voor je oranje werd had jij zeker weten normaal moeten kunnen stoppen.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 14:03

cinniz123 schreef:
Heb wel eens gehad dat alles vast stond en houd altijd afstand en probeer waar mogelijk niet alles vast te zetten maar dat er een auto voor me dook dat mn trailer door rood ging maar de trekauto niet en heb daar nooit een bekeuring voor gekregen maar dat was natuurlijk wel een andere situatie.
Afstand houden is zo belangrijk met een trailer maar je hebt er altijd malloten tussen zitten die anders denken.
Ik snap dat je geen noodstop hebt gemaakt zou ik denk in deze situatie ook niet hebben

Ja precies soms is een situatie er in eens.
Mee eens. Nee ik denk dat mijn paard anders mogelijk letsel zou hebben gehad.
Klopt dat was zeker niet van sprake.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 14:04

Sunnda schreef:

Het is heel simpel, je hield niet genoeg afstand of je snelheid lag te hoog.(en dat is al snel met paardentrailer op dit soort plekken)

Je hoort bij oranje namelijk te kunnen remmen en tot stilstand te kunnen komen zonder rare manouvres of noodstops en (zeker) met trailer moet je genoeg afstand houden om noodstops etc te omzeilen. Als de auto voor je tot stilstand kon komen had jij zeker weten normaal hebben moeten stoppen.

Ja, dat is mega rot op die 60 en 80 wegen omdat je automatisch teveel als een 'gewone auto' gaat rijden en voor je lading dus eigenlijk te hard rijdt.

Ik zak altijd qua snelheid dusdanig af dat ik nog normaal kan remmen bij oranje en zo hoort het ook. Als het voor degene voor je oranje werd had jij zeker weten normaal moeten kunnen stoppen.

Dit is een 70 weg met verschillende stoplichten en een groen slow systeem. Ik reed niet harder als 50. Als jij met je trailer net voor het stoplicht rijd om er onder door te gaan en die springt op oranje maak jij dan een noodstop?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 14:06

Sunnda schreef:

Dit doe ik ook absoluut op rustige momenten op een 2 baansweg waar je 60 of 80 mag. En ook wel op één baanswegen die niet uitnodigen tot inhalen.
Maar op diezelfde 2 baansweg met meer drukte kies ik er toch soms voor om juist een fractie meer door te rijden. Omdat de andere auto's me anders overal om de oren vliegen en ik juist minder veilig ben omdat 'het gevaar' ook van de andere baan kan komen. Dan kies ik van de 2 kwaden wel dat net-rode stoplicht boven een onvoorspelbare medebestuurder.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 14:09

pol013 schreef:
Sunnda schreef:

Dit doe ik ook absoluut op rustige momenten op een 2 baansweg waar je 60 of 80 mag. En ook wel op één baanswegen die niet uitnodigen tot inhalen.
Maar op diezelfde 2 baansweg met meer drukte kies ik er toch soms voor om juist een fractie meer door te rijden. Omdat de andere auto's me anders overal om de oren vliegen en ik juist minder veilig ben omdat 'het gevaar' ook van de andere baan kan komen. Dan kies ik van de 2 kwaden wel dat net-rode stoplicht boven een onvoorspelbare medebestuurder.

Ja hier netzo. Maar goed als nog reed ik voorzichtig en 20 km zachter. Genoeg afstand ect. Ik koos hier voor een oranje stoplicht… ik begrijp nog steeds niet goed waarom de bestuurder de noodstop maakte. Het stoplicht was bij hem echt 1 seconden oranje. Je weet ook niet dat het stop licht oranje wordt wanneer dat is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 14:15

cinniz123 schreef:

Maar dan reed je waarschijnlijk heel zachtjes?

Ik meen ooit gehoord te hebben dat als je heel zachtjes door eerst oranje, maar later rood rijd omdat net de vrachtwagen voor je veel langzamer gaat dan verwacht of het idd ineens blokkeren van de kruising je geen bekeuring krijgt. Dat de mate van je snelheid ook pas de camera activeert. Meen onder de 30.
Of dat is klok en klepel of van 100 jaar geleden, dat kan ook :P

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 14:24

ach, ik denk heel simpel: Door rood is mijnfout, ongeacht wat iemand anders doet of denkt....en als het onterecht is pech voor mij.
Ik had hetzelfde gedaan als jij en denk dan: liever een bekering en mijn paard nog heel dan een blessure aan mijn paard en veel meer DA kosten.

Slik die drol door en betaal gewoon je prent als je hem krijgt.....

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 14:33

ElCamino schreef:
ach, ik denk heel simpel: Door rood is mijnfout, ongeacht wat iemand anders doet of denkt....en als het onterecht is pech voor mij.
Ik had hetzelfde gedaan als jij en denk dan: liever een bekering en mijn paard nog heel dan een blessure aan mijn paard en veel meer DA kosten.

Dat dacht ik ook hoor. Bij een bekende paard wervels verschoven door hard remmen in een afrit door toedoen van een ander. Heeft lang moeten revalideren.

Nou het is best een drol om door te slikken. Geen kleintje meer.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 14:38

ElCamino schreef:

Precies.

Daarnaast: van oranje naar rood is 3 a 4 seconden. Als reguliere auto hoor je al minimaal 2 seconden afstand te houden van je voorganger. Geladen komt daar nog 2 a 3 seconden bij op.

Dus ja, die 310 euro... het is slikken. Enige wat je eruit kan halen is dat een DA rekening momenteel nog wat hoger ligt.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 14:40

zoef123 schreef:
Ja hier netzo. Maar goed als nog reed ik voorzichtig en 20 km zachter. Genoeg afstand ect. Ik koos hier voor een oranje stoplicht… ik begrijp nog steeds niet goed waarom de bestuurder de noodstop maakte. Het stoplicht was bij hem echt 1 seconden oranje. Je weet ook niet dat het stop licht oranje wordt wanneer dat is.

Daar zal je ook nooit achterkomen. Als je zelf vindt dat je beste hebt gehandeld als kon in de situatie zoals die was, prima. Maar doet niet af dat het idd gewoon een rood stoplicht was waar je doorheen reed en dat mag dus niet.

Btw. Zo'n groene golf is uiteraard ingesteld op adviessnelheden, niet op 20 km zachter dus wellicht tip voor de volgende keer om rekening mee te houden bij het laatste stoplicht/ stoplichten dat je die met trailer warschijnlijk niet haalt ipv aannemen dat íe ook voor jouw geldt.

zoef123

Re: Met trailer door rood stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 14:45

Dit topic is niet gestart om te weten of ik het goed of fout deed en wat er fout ging mijn vraag is of er mensen zijn met soort gelijke situaties.
Het is logisch dat je niet door rood mag rijden en dat je afstand moet houden.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 14:45

Bienotje schreef:
zoef123 schreef:

Daar zal je ook nooit achterkomen. Als je zelf vindt dat je beste hebt gehandeld als kon in de situatie zoals die was, prima. Maar doet niet af dat het idd gewoon een rood stoplicht was waar je doorheen reed en dat mag dus niet.

Btw. Zo'n groene golf is uiteraard ingesteld op adviessnelheden, niet op 20 km zachter dus wellicht tip voor de volgende keer om rekening mee te houden bij het laatste stoplicht/ stoplichten dat je die met trailer warschijnlijk niet haalt ipv aannemen dat íe ook voor jouw geldt.

Mee eens.

Ah ja, bedankt voor de tip, dat had ik idd nog niet bedacht wel logisch idd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 14:47

zoef123 schreef:
germie schreef:
Helaas, je hoort je altijd zo aan te passen dat je kunt remmen. Dus je had te weinig afstand op de voorganger. Zo simpel is het. Bezwaar aantekenen kan, maar hou er rekening mee dat je gewoon moet betalen.

Mee eens. Alleen je gaat er ook niet vanuit dat iemand in eens een nood stop gaat maken. Ik had zelf ook nog normaal kunnen remmen als hij niet voor me had gereden.

Je moet ook rekening houden met je voorganger die zo’n toeren kan uit halen. Je hebt hier voor je paard de juiste keuze gemaakt maar onder de eventuele boete ga je niet uit komen.

Maar wij rijden hier in zo’n situatie ook door het rood indien de weg vrij is. Helaas vergeten bestuurders als eerste dat ze ook in hun achterspiegel moeten kijken als ze zo debiel remmen. Ook dat hoort bij defensief rijden nl.
Enge situatie TS :(:) fijn dat het iig goed af gelopen is voor jou en de dieren. :(:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 14:49

zoef123 schreef:
Dit topic is niet gestart om te weten of ik het goed of fout deed en wat er fout ging mijn vraag is of er mensen zijn met soort gelijke situaties.
Het is logisch dat je niet door rood mag rijden en dat je afstand moet houden.

Door rood is door rood.
Hier ook geprobeerd met onze trailer om het terug te krijgen, maar was een duidelijke nee.
Waarom denk je dat het bij jou anders is?

je schrijft het was geen bewuste keuze door rood te rijden.
Ja dat was het wel.
Een keuze die beter was voor je paard, maar bewust was hij.

Die auto deed wat hij mocht.
Super irritant, snap dat soort mensen ook nooit, maar die schrikken denk ik van oranje of zo?

Kijk je kunt het altijd proberen. Nee heb je, maar verwacht geen ja op een kwijtschelding.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 14:50

Gewoon bezwaar maken en hopen op een gelukje.

Kan het vanachter een scherm lastig inschatten. Aan de ene kant roept iedereen dat je moet kunnen reageren op zoiets naar aan de andere kant moet de verkeersdoorstroming ook doorlopen. Je kan niet voor elk verkeerslichten standaard 30 gaan rijden.

Hier overigens wel succes verhalen met door rood, bezwaar en met succes.

BrankaZJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 14:53

zoef123 schreef:
Sunnda schreef:

Dit is een 70 weg met verschillende stoplichten en een groen slow systeem. Ik reed niet harder als 50. Als jij met je trailer net voor het stoplicht rijd om er onder door te gaan en die springt op oranje maak jij dan een noodstop?

Waarschijnlijk niet, maar het stoplicht sprong op oranje terwijl jouw voorganger er nog niet onderdoor was gereden. Die twijfelde om vervolgens een noodstop te maken. Als ik dat lees had jij dus hoe dan ook door rood gereden. Ook als jouw voorganger wel door het oranje stoplicht was gereden. Dan was het stoplicht waarschijnlijk ook op rood gesprongen als je er onderdoor reed. Alleen had je dan niet zo’n uitwijk manoeuvre hoeven maken.
Als je echt genoeg afstand had dan had je juist in deze situatie kunnen remmen. Helaas snappen veel andere weggebruikers niet waarom we met een trailer zo’n gat laten vallen en duiken die er nog even snel tussen (zelf heel duidelijk gemerkt toen ik in een file terecht kwam). Denk dat we daarom vaak toch ongemerkt net iets dichter op onze voorganger tijden omdat soort acties te voorkomen want die vragen ook een flinke remactie,
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 08-04-25 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 14:54

Je verschuilt je achter dat als je te langzaam rijdt het gevaarlijk is en geeft de schuld aan het remmen van je voorganger, maar je bent gewoon fout. Als het stoplicht op oranje springt, is er geen kwestie van te langzaam rijden, dan is het voor iedereen een volkomen logische actie dat je remt voor het stoplicht. Of je voorganger nou wel of niet gas geeft om het nog net te halen. Daarnaast stoplichten met camera's zijn altijd situaties waarbij mensen abrupt op de remmen kunnen gaan, dus daar zou je zeker met een paard in de trailer gewoon rekening mee moeten houden. Jij hebt bewust het risico genomen mee door oranje te willen stromen met je voorganger, het heeft verkeerd uitgepakt. De boete is een dure leerschool, maar volkomen terecht in mijn ogen. Nog snel door oranje willen rijden met een trailer is in mijn ogen onverantwoord naar je paard en naar je medeweggebruikers. Voor hetzelfde geld was de boel gaan scharen met je actie en kom je er eigenlijk nog gezegend vanaf met alleen een bekeuring

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 14:56

DuoPenotti schreef:
cinniz123 schreef:

Maar dan reed je waarschijnlijk heel zachtjes?

Ik meen ooit gehoord te hebben dat als je heel zachtjes door eerst oranje, maar later rood rijd omdat net de vrachtwagen voor je veel langzamer gaat dan verwacht of het idd ineens blokkeren van de kruising je geen bekeuring krijgt. Dat de mate van je snelheid ook pas de camera activeert. Meen onder de 30.
Of dat is klok en klepel of van 100 jaar geleden, dat kan ook :P

Er zitten in de weg 2 lussen. Op de 2e wordt geregistreerd of je nog rijdt (en dus door rood gereden bent). Dus beweging=rijden=bekeuring. Rij je dus NET (hoe ver weet ik niet) over de stopstreep en stop je, dan krijg je geen boete. Maar raak je de 2e lus, dan krijg je hoe dan ook een boete.
De foto wordt pas genomen nadat het verkeerslicht ECHT op rood staat, niet op oranje. Je moet dus beide lussen geraakt hebben met rood.
Er zit zelfs een minimale vertraging op.

Er zijn ook camera's, of waren, dat weet ik niet, ik ken de huidige situatie niet, die 2 foto's maken. Dus ook als je bij rood de stopstreep overgaat. Maar de 2e foto wordt niet gemaakt als je stilstaat.

Maar dat je bij langzaam rijden geen bekeuring krijgt is dus niet waar.

De TS is ook niet door oranje gereden, maar echt door rood in beide detectielussen, want anders was er geen boete gekomen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:02

Vanuit mijn werkervaring kan ik zeggen dat bezwaar kansloos is. Je hoort te anticiperen op de verkeerssituatie.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:03

Omdat dit topic op LZP hoort ga ik het daarheen verplaatsen.

VMR --> LZP

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:04

Wat een vervelende situatie.
Ik woon niet in Nederland en het rij-niveau hier op de weg is bedroevend laag...
Meerdere keren gehad dat iemand besluit om, op een 70/80 km weg zijn/haar auto op veel te korte afstand voor mijn auto met trailer te gooien, en dan vervolgens ook niet optrekken.
Voorrangsregels zijn hier ook niet bekend en je hebt echt een heleboel idioten op de weg die gewoon echt lak hebben aan het feit dat jij daar met je paard rijdt.

In jouw geval had ik waarschijnlijk precies hetzelfde gedaan.
Ik had dan ook met alle liefde die boete betaald.

Je hebt zelf al door dat het niet zo handig was om te vertrouwen op de auto voor je, dus hoeft niks meer over gezegd te worden inderdaad.

Heb je een dash-cam die voor je heeft opgenomen? En heb je de boete al binnen?
Aanvechten is gratis, dus je kunt het altijd proberen.
Laatst bijgewerkt door Polar op 08-04-25 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Re: Met trailer door rood stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:09

Alles is gezegd hier lijkt me. Ik hoop dat je ervan geleerd hebt. Door een toch te hoge snelheid en te weinig afstand heb je je voorganger, jezelf en je paard in gevaar gebracht. En imo mag dat wat kosten.