Hoe is het om te wonen op het platteland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:19

Ik ben opgegroeid in Noord-Brabant aan de rand van de bebouwde kom in een klein dorpje. In een aantal honderd meter radius zaten er verschillende koeienboerderijen. Ik heb nooit last gehad van de geur, maar mensen die het niet gewend zijn merken het bij een bepaalde windrichting wel, vooral in de periode dat ze gieren (mest verspreiden over het land). Daarbuiten ruik je het alleen als je er echt langs fietst/woont. Het is echt een kwestie van gewend raken. Trekkers rijden er wel maar nooit last van gehad.

Waar ik niet gewend aan ben geraakt is toen wij helemaal buiten de bebouwde kom woonden (gescheiden ouders dus 2 huizen) en op ongeveer 150m een varkensboer zat. Die geur vind ik veel storender dan koeien. Sterker en viezer. Bovendien meer transport naar slachthuis, en die varkens hoor je dus ook vanwege hoe dat eraan toe gaat. Zo'n vrachtwagen is ook nog eens veel groter dan een trekker. Varkensboeren zou ik zelf in de toekomst vermijden.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:21

Ik heb jaren tussen de boeren gezeten. Koeien naast ons en akkerbouw. 2 km verderop de kippenboer. Elke 6 weken stank. Daar zou ik niet meer in de buurt willen wonen. Je heb een dag of 2/3 last van het bemesten van het land maar dat is het. Ik heb ook echt in de stad gewoond maar dit is qua ruimte echt fijner.
Het ligt er denk ik ook aan in welke provincie jij wilt wonen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:21

Hiraeth schreef:
En tja. Ik weet niet. Ik kan totaal niet overweg met de stugge boerencultuur. Mijn moeder is een vlotte vrouw en 9/10 keer een fantastische vrouw, maar als ik haar soms hoor zeuren over 'stads volk' en hoe het 'daar' wel niet is, dan besef ik me weer hoe klein de wereld soms is. Ik kan daar echt totaal niet mee overweg. Daarentegen doet de buurt waar mijn ouders naar toe verhuisd zijn wel actief hun best om te zorgen dat nieuwe inwoners toch echt kunnen mengen, dus het ons kent ons gehalte is wel wat lager daar en het voelt als een iets minder voorwaardelijke soort van saamhorigheid.

Hoezo klein?
Het kan toch ook gewoon een voorkeur zijn?
Ik ben opgegroeid in de stad, heb tot midden 30 in de stad gewoond (Den Haag, Utrecht, Arnhem). Heb daar altijd prima gewoond, maar nu 4 jaar "op het platteland" en na een dag in de stad ga ik met piepende bandjes weer naar huis. Heeft niks met een kleine wereld te maken, maar wel met een voorkeur voor ruimte en minder mensen. En ja de houding van veel mensen in de stad kan ik ook echt missen als kiespijn. In het begin moest ik er gewoon aan wennen hoe vriendelijk mensen hier zijn in de supermarkt en winkel. Nu verbaas ik me echt over de desinteresse en klantonvriendelijkheid in de stad als ik weer in Utrecht ben. En nee dat geldt echt niet voor iedereen, maar je merkt over het geheel gezien wel echt een verschil.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:23

Dennis schreef:
Ik weet niet beter, hier veel akkerbouw, weinig vee-teelt.
Woon omringt door akkers, vorig jaar suikerbieten, komend jaar tarwe naast ons en gerst achter ons. Met zaaien en oogsten rijden ze met trekkers rond ons erf, bemesten ruik je als de wind verkeert staat 1 of 2 dagen en daarna niet meer. Graan oogsten geeft wat stof, maar dat is ook af en toe een dag.
De buren onder aan de andere kant van onze 2 onder 1 kap is de boeren-zoon van de boerderij die aan ons erf grenst, goede band, dus met bemesten, oogsten en bieten laden (gaat 24\7 door, dus midden in de nacht kan je ook treffen) krijgen we ff een appje als er overlast zou kunnen zijn.

Aan de overkant van het kanaal, hemelsbreed op 400 meter ongeveer, zit een koeienboer. Je hoort wel eens wat koeien loeien, en dat is het.

Trekkers, ja, die rijden er, heb er geen last van. Verkeers-hufters met gewoon personen auto's zijn hinderlijker bij ons aan de weg.

Ver weg van alles, ik weet niet beter. Vroeger alles op de fiets, met 16 meteen op de brommer en met 18 meteen auto rijden.
Ouders zijn ook veel taxi geweest uiteraard, maar ook dat is goed te doen. Wij waren met een handje vol kinderen op een buurtje die ongeveer even oud waren, dus halen en brengen naar school werd onderling geregeld (en op school overblijven, niet tussen de middag naar huis).

Vroeger als kind fietste wij ook alles.
Toch denk ik dat de tijden daarin veranderd zijn.

Ik zou nu minder snel mijn kind van 10 over een landweglaten fietsen in het donker.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:32

Vroeger op een boerderij gewoond als kind. Wat ik mij met name kan herinneren is het opstuivend zand van de akkers en de 2 constant blaffende herders van de boerderij 200 meter verderop.
Maar goed, dat laatste kan ook in een woonwijk.

8nnemiek

Re: Hoe is het om te wonen op het platteland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 14:51

Ik woon ook op het platteland, aan de rand van een klein dorpje. Om ons perceel heen is landbouwgrond.
Voor mij zijn er vooral veel voordelen. Onze weg is alleen voor bestemmingsverkeer, dus het is er heerlijk rustig en de hond kan los mee wandelen, geen gedoe met buren die tegen je aan wonen, vrij uitzicht, ruimte..
Ik heb nauwelijks last van de landbouw. Tractoren rijden hier een aantal keer per jaar langs zodra er gezaaid en geoogst wordt. Ik heb nauwelijks last van het bemesten of van het geluid. Alleen als er beregend wordt hoor je 's nachts de pompen en sproeiers draaien, maar daar slaap je al gauw doorheen.
Eerdere jaren stond er elk jaar maïs om ons perceel heen, en vorig jaar graan. Dat is ideaal, want je zit in de zomer mooi ingesloten, heerlijk privé, en de boeren hoeven nauwelijks het land op.
Dan het grootste nadeel; dit jaar komt er misschien voor het eerst een aardappelveld om ons perceel heen -O- Daar ben ik helemaal niet blij mee, vooral vanwege de enorme hoeveelheid landbouwgif die daarop gespoten wordt. Dus als er inderdaad aardappel komt dan wil ik mijn moestuin met schaduwdoek gaan afschermen in de hoop dat dat het een en ander tegenhoudt.
Een ander nadeel is dat het binnen vaak erg stoffig is. Vaak meer vliegen..
Alles ligt vrij ver weg, dus even te voet naar de supermarkt is meestal lastig. En wij hebben hier in deze uithoek vaak problemen met de waterdruk, en een paar keer stroomuitval gehad nadat een boer de kabel doormidden had getrokken. Het is dus wel fijn als je wat meer voorraad in huis hebt.
Als je redelijk geïsoleerd woont dan is de kans op inbraak wellicht wat hoger, maar de sociale controle in een klein dorp is dan ook weer een stuk groter, en meestal ken je al gauw iedereen uit de straat.
En het laatste nadeel vind ik het kabaal van blaffende honden. Dat is vrij normaal op het platteland natuurlijk, maar er zijn hier een aantal honden in de buurt die echt door blijven blaffen, vaak een halve nacht lang. En geluid trekt ver over de akkers, dus het is alsof de hond onder je slaapkamerraam staat :+

Maar ik zou echt niet meer in een stad of dorp willen wonen. De ruimte en rust is heerlijk.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 15:06

Wij wonen op het platteland. Rust en ruimte. Aan de voorkant nu tulpenbollen, achter weide voor koeien. Dd koeien (en in de winter schapen) vind ik erg gezellig. Waar we wel echt van schrikken, is de enorme hoeveelheid gif die over de landerijen worden gespoten. Over de huidige tulpen hebben we al 5x (!!!!) Gif zien gaan. En de boeren lichten je niet even in....laten ook niet weten wat het is wat ze spuiten. Sinds ik hief woon, koop ik geen bloemen meer....

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 15:10

Wij wonen naast melkvee. Daar hebben we weinig last van. Je hoort ze soms wel, zeker als ze moeten kalveren, en de melkwagen komt soms heel vroeg.

Wat ik wel echt heel vervelend vind zijn de akkers tegenover ons huis. Het is elk jaar weer afwachten welk gewas er op komt, maar er worden vaak wel grote hoeveelheden pesticiden op gespoten. Helaas ook nog vaak terwijl de wind onze kant op staat. Dan sluit ik alle ramen maar weer en mogen de kinderen van mij niet buitenspelen. Maar ja, je krijgt het spul echt wel op je erf. Het ruikt ook vaak een paar dagen heel erg chemisch.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 15:12

Moet wel zeggen dat het spuiten heel precies gaat.
Hierachter ook gladiolen en aardappelen gehad. Maar daar kwam eigenlijk niets van bij ons terecht.
Bij de gladiolen mag het van mij direct verboden worden, voor een stomme bol.
Voor aardappelen denk ik daar dan toch anders over.

edit en ondertussen word het bericht van Toffeltje geplaatst.
Totaal andere ervaring dus.

Dus misschien vooral van wie is de akker?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 15:16

Als je rust-ruimte-stilte-natuur wilt zou ik eerder aan de rand van een dorp gaan wonen, bij voorkeur aan het bos. Dan in de weilanden zeg maar.

Ik heb jaren tussen de boeren gewoont, tussen de weilanden dus. Ja dan kan je dus bepaalde dagen de was niet buiten hangen wegens de geur. Heb je vliegen, veel vliegen, dus in de zomer buiten eten was er niet relaxed bij. En heb je in de oogst tijd op nacht en ontij de tractoren langs je huis. Koeien loeien enorm als ze tochtig zijn, dat is op best een afstandje nog te horen. En je hoort altijd het gerinkel van de hekken (wat ik een heerlijk rustgevend geluid vind).
Is het overlast, tja, dat zal per mens verschillen, hoe je het ervaart.

Grote voordelen: mega weids uitzicht en pikzwarte nachten.

Wij wonen nu in het 'binnenstedelijk buitengebied' van een dorp, aan het bos. Daar is veel meer rust en stilte. Ja overdag hebben we veel fietsers voor de deur langs. Maar zodra het donker wordt, is er rust en stilte. Weinig vliegen, bos als uitzicht enz.

Grote voordeel van waar we nu wonen is dat we alles op de fiets af kunnen, supermarkt op 2 km, station idem. Natuur naast de deur.
En 'buitenaf' was het alles met de auto of ver fietsen. Ook het bos of echt wandelen in de natuur moest je voor op pad. Want die landweggetjes wandelt niet gezellig.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 15:21

Britta31 schreef:
Denk ook aan een hondenpension,ook vaak in het buitengebied.Wil je echt niet naast wonen.

Hangt er echt van af wat voor hondenpension. Kleinschalig met maximaal 15 of een pension van 150 honden maakt wel verschil

Ik woon naast een grote melkveehouderij. Om onze boerderij (wij hebben alleen paarden) zit al zijn land. Bemesten vind ik niet perse stinken, maar je ruikt het natuurlijk wel. Hou er dan wel rekening mee dat je je schone was niet aan de lijn hangt. De wegen zijn vaak met regenachtige dagen in het oogstseizoen blubberig, je auto is dan zwart :+ Je kan m elke dag wassen of je wacht een paar maanden :') en hou rekening met veel vliegen.
Ik vind het hier heerlijk wonen. Geen gezeur. De buurman met het melkveebedrijf neemt onze weide ook mee met het beregenen en ik mag in zijn grasland mennen met mijn paard als het gras er net af is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 15:24

Citaat:
je auto is dan zwart :+ Je kan m elke dag wassen of je wacht een paar maanden

Hier moest ik echt om lachen, zo waar!

Niet alleen in oogsttijd trouwens.
Wij wonen hier met smalle wegen, waar je bij elke tegenligger, zelfs bij een fietser, met de rechter wielen de berm in moet.
Dan weet bij voorbaat dat van de herfst tot late lente wassen weinig zin heeft.

Ik ben soms met 1 oog aan het kijken naar een ander autootje, maar zie steeds witte.
Dat werk niet :n

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 15:25

Ik heb een groene en die is ook regelmatig sahara-geel :)

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 15:28

Wij wonen (nog) op het platteland, huis met stallen, weiland en bak staat te koop en wij vertrekken meer richting het westen.
Niet vanwege het platteland, of de mentaliteit of iets dergelijks, we wonen hier heel fijn.
Ja, er is zwaar landbouwverkeer dat nu weer op gang komt, nu is het mestrijden, straks zaaien, maaien, en uiteraard de oogst en bietencampagne en dergelijke. Hier zijn weinig bloemen, af en toe een perceeltje tulpen, dus weinig gifspuiterij. Vooral veeteelt, wat akkerbouw en hobbyboeren.
Ons dorp is erg verwesterd, er zijn nog maar weinig inwoners die oorspronkelijk uit deze contreien komen.
We wonen met onze kont in het bos, aan de rand van het dorp. Tegenover ons een weiland waar ze alleen gras voor de koeien af halen. Het wordt rijkelijk bemest en ja, dat ruik je, maar ik ben opgegroeid op het platteland in de tijd dat er nog geen injecteurs waren en dat rook nog wel wat erger.
Mijn moeder werd altijd bloedsjacherijnig als ze net de was buiten had hangen en de buurman met de jarretank het land in reed.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 01-04-25 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 15:29

Opgegroeid in Drenthe op een pluimveehouderij. Tegenover een melkveehouderij, daarachter een NAM-locatie. Aan de andere zijde zat een akkerbouw + pluimveehouderij. AKA; ik weet niet beter dus dan maar een rijtje met waar je rekening mee kan houden :+

- Geluidsoverlast: net gespeende kalveren kunnen best een nachtje flink doorhalen
- Groot landbouwverkeer: rekening mee houden
- Wind: ja, dat heb je wel vaak op de vlakte
- Geuren: de ene keer meer dan de ander, er zijn wel steeds strengere regels
- Lichtoverlast: in mijn geval niet, maar in het geval van kassen kan ik mij voorstellen dat het nooit echt donker is
- Boodschappen: Je moet er even voor rijden - groot inkopen is dan misschien handig - scheelt weer een ritje
- Vliegen: ja, die zijn er. Een hor, muggenklapper, klamboe bestaat ook
- Besproeien: soms heb je bestrijdingsmiddelen / landbouwgif (maar net hoe je het bekijkt). Zelf probeer ik daar nog steeds zo min mogelijk van in te ademen.

Maar als kind: heerlijk, alle ruimte, genoeg ruimte om herrie te maken, geen rekening te hoeven houden met buren ( :D ) , ik was altijd buiten.

Ohja over kleur auto en minder wassen: Neem een grijze.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 15:38

MairiMacBran schreef:
Mijn moeder werd altijd bloedsjacherijnig als ze net de was buiten had hangen en de buurman met de jarretank het land in reed.

'Vroeger' werd daar echt wel rekening mee gehouden en maandag=wasdag werd er niet gegierd.
Maar tegenwoordig heeft (bijna) iedereen een wasdroger en zie je zelden meer was buiten, dus de boeren maken dan gebruik van die 'extra' dag.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 15:42

Opgegroeid op het platteland, veel trekkers, mest en alles wat bij het platteland komt kijken, heerlijk!!!
Het zal miss eff wennen zijn, vooral als je je was ophangt en ze zijn net aan het mest rijden die dag kun je het beter even binnen hangen maar het is echt genieten, vind ik :D

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:01

Hier bevalt het landelijk wonen ook erg goed. We zitten tussen de schapen/koeien/varkens. Geen hele grote boeren en dat scheelt een hoop.

Varkens zijn wel verdubbeld sinds we hier wonen en de stankoverlast is daardoor ook toegenomen. Is bij ons op iets meer dan 100 meter afstand en van ongeveer 3 dagen geuroverlast per jaar is dat wel verviervoudigd. Check dus ook wel de omgevingsvergunningen.

Mest uitrijden ruik je wel, maar dat hoort er nu eenmaal bij. In de ochtend om 6 uur varkens inladen voor de slacht hoor je flink, mede daardoor ben ik vegetariër geworden.

Ook af en toe op vreemde tijden dat de melk wordt opgehaald, Tja dat hoor je. Voordeel is ook dat niemand klaagt als onze paarden hinneken of als je een feestje hebt.

Maar daarmee heb ik de nadelen ook echt wel gehad. Boeren zijn hard werkende mensen, nodig ze uit voor een gezellige borrel als je er komt wonen en je hebt er fantastische buren aan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:01

Kabayo schreef:
Britta31 schreef:
Denk ook aan een hondenpension,ook vaak in het buitengebied.Wil je echt niet naast wonen.

Hangt er echt van af wat voor hondenpension. Kleinschalig met maximaal 15 of een pension van 150 honden maakt wel verschil

In een dorp hier verder op moest het hondenpension/asiel plaats maken voor een woonwijk. Ineens konden er allerlei locaties maar zo aangepast worden omdat de gemeente dat beter uit kwam. Ook een boerderij waar wij ooit hadden gekeken en waar niets kon toen. De buren daar waren er erg op tegen en het asiel/pension is daar dus ook niet gekomen. Uiteindelijk wel op een andere locatie waar ook zo zonder al te veel moeilijkheden het bestemmingsplan gewijzigd kon worden. Mensen die er nog altijd wonen zijn er niet altijd even blij mee, dat heeft vooral te maken met hoe de wind staat en dus ook daarmee of het geluid je kant op komt of niet.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:02

Stank :D

Ach. Mijn schoonmoeder zei altijd....
T is maar 1 neus vol.

En zo ervaar ik het ook maar.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:03

MarliesV schreef:
Als je rust-ruimte-stilte-natuur wilt zou ik eerder aan de rand van een dorp gaan wonen, bij voorkeur aan het bos. Dan in de weilanden zeg maar.

Daar ben ik het wel mee eens, je hebt dan de minste kans van de overlast die een boerenbedrijf kan geven.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:11

Ik zit hier tussen de koeienboeren. De eerste keer dat ze hier echt vroeg al begonnen met maaien, het weiland naast ons huis, zat ik wel even rechtop in bed. Was echt 4.00 ofzo. En het klonk alsof die maaier over ons huis heen reed.
Het ruikt soms als ze mest gereden hebben, maar dat vind ik niet perse heel storend, ik vind de BBQ van de buren vervelender. Ik heb denk ik sowieso meer “last” van gewone mensen dan van mijn boermannen.

Wij zitten aan een doorgaande weg, sommigen denken dat dat het circuit van Friesland is en dat je dus ook wel met 100+km/u een 60km/u gebied in kan rijden. Zeker met motoren met mooi weer vind ik dat minder geslaagd als ik op een scherp paard zit. En ik heb wel eens last van mensen die hun honden niet onder controle hebben.
En wielrenners die luidkleppend om 7.00 op zondagochtend onder je slaapkamerraam door racen, die mogen van mij ook kiezen: fietsen of praten, maar niet dat geschreeuw naar elkaar.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:16

Ik weet nog goed dat wij in de zomer de eerste nacht in ons huidige huis op het platteland sliepen. Middenin de nacht werd het perceel direct naast onze slaapkamer gemaaid :D. Dat was overigens ook de enige keer in de afgelopen 8 jaar dat het 's nachts gemaaid werd, maar we moesten er wel even om lachen. Je denkt afgelegen en rustig te gaan wonen.

Verder vinden wij het heerlijk wonen. Het enige is dat geluid hier veel verder draagt. Het treinspoor van ruim een kilometer verderop, de hondenschool van toch ook zeker 800 meter verderop, je hoort het wel allemaal net als ook loeiende koeien van de koeienboer op het einde van de straat.

Het bovenstaande ervaar ik overigens helemaal niet als overlast.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:22

Haha leuke eerste nacht :P

Onze eerste nacht was ergens in november.
we deden de lamp uit en het was stikdonker in de slaapkamer.
Nu, vind ik het nooit meer stikdonker op de slaapkamer...maar zou niet willen weten hoe licht het weer is als we weer in de kom zouden wonen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 16:26

De geur maak ik me eigenlijk niet druk om, tot nu toe vind ik de geur vaak lekker ruiken als ik langs het platteland kom :') met gieren is het natuurlijk wel een tandje eerder vooral als je er naast woont.

Ik maak me dan ook iets meer zorgen over geluid, maar hoe vaak wordt een land daadwerkelijk bewerkt op een heel jaar? Of hoevaak worden de stallen voorzien met machines voor nieuw stro, of hoe luid loeien koeien? Wat ik zei de keren dat ik bij koeien was hoorde ik ze eigenlijk helemaal niet, maar dat zijn momentopnames, misschien loeien ze elke keer bij het melken? Een varkenshouderij met het gillen zou mij wel een stap te ver gaan trouwens.

Overigens woon ik nu op 100 meter van een 80 weg en omringt met andere tuinen met bijvoorbeeld spelende kinderen en minder dan 100 meter van een kinderopvang waar de kinderen bij mooi weer ook veel buiten zijn. Kinderen moeten natuurlijk lekker kunnen spelen en juist belangrijk dat ze ook regelmatig naar buiten kunnen gaan, maar persoonlijk heb ik niks met die geluiden :o

Het donker lijkt me juist heel fijn, ik kijk graag naar de sterrenhemel <3 soms als we in de nacht rijden stoppen we bewust om van een mooie nacht te genieten.

Boodschappen doen is nooit mijn hobby geweest, dat doe ik nu ook het liefst maar om de anderhalve week
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 01-04-25 16:29, in het totaal 3 keer bewerkt