Mijn uitdaging een maand geen telefoon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 13:56

Capriootje schreef:
Wat een mooie uitdaging met een goede gedachten erachter! Ben heel benieuwd hoe het je zal bevallen. Heel knap in ieder geval dat je het zo los kunt laten :j

Ik zou zelf wel een simpele telefoon willen zonder internet etc. maar om wel bereikbaar te zijn in geval van nood

Dit is ook wel een mooie optie misschien voor hierna. Ik zit zo diep in mijn depressie dat ik gewoon even niet bereikbaar wil zijn. gewoon even afstand van alles en dan kijken wat mij happy maakt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:25

Lau schreef:
Veronica2 schreef:

Maar het is toch prima om een telefoongesprek te voeren? Het is in elk geval sociaal en het kan ook heel gezellig zijn om bij te kletsen. Voor mij valt het in elk geval niet onder schermtijd, maar juist daarbuiten. En dan na het gesprek je telefoon weer wegleggen en niet gaan zitten scrollen :).

Dat is het ding ik bel de hele dag met mensen. ik app de hele dag met mensen en ik hang de hele dag op social media.. Daar was ik gewoon klaar mee dus even rigoureus. Ik deed niks voor mezelf was alleen maar bezig met andere en online zijn.

Goede toevoeging, in dat geval kan je ook maar beter rigoureus zijn hierin.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:26

Wat een dappere uitdaging, ik wens je alle succes! *\o/*
Zelf ben ik zo'n dinosaurus die haar smartphone alleen gebruikt als ze een paar dagen op reis gaat.
Ik werk thuis, en heb daar nog een vaste telefoonaansluiting. Bellen is ook totaal niet mijn ding, communicatie met mijn familie en vrienden verloopt bijna uitsluitend via email, en heel af en toe Messenger.
Smartphone is dan ook maar zeer zelden aan (al houd ik 'm wel opgeladen), en ligt altijd op een vast plekje naast mijn bed.

PC of laptop is verder wel een groot deel van de dag aan, als achtergrondbehang en radio streamen terwijl ik werk, en 's avonds als ik iets kijk op HBO of voor allerlei social media.
Maar als ik naar buiten ga voor boodschappen of de bibliotheek of een wandeling/wat dan ook, dan ben ik dus gewoon echt, bewust, buiten - en niet bereikbaar of bezig met internet of allerlei apps..
Ik denk ook niet dat dat snel zal veranderen.

Maar wat de avonden betreft, ik wil eigenlijk voortaan wel na een aflevering of twee van de serie(s) die ik aan het kijken ben, gewoon mijn boek pakken in plaats van nog 2 uur rondscrollen :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 15:31

Zolala schreef:
Wat een dappere uitdaging, ik wens je alle succes! *\o/*
Zelf ben ik zo'n dinosaurus die haar smartphone alleen gebruikt als ze een paar dagen op reis gaat.
Ik werk thuis, en heb daar nog een vaste telefoonaansluiting. Bellen is ook totaal niet mijn ding, communicatie met mijn familie en vrienden verloopt bijna uitsluitend via email, en heel af en toe Messenger.
Smartphone is dan ook maar zeer zelden aan (al houd ik 'm wel opgeladen), en ligt altijd op een vast plekje naast mijn bed.

PC of laptop is verder wel een groot deel van de dag aan, als achtergrondbehang en radio streamen terwijl ik werk, en 's avonds als ik iets kijk op HBO of voor allerlei social media.
Maar als ik naar buiten ga voor boodschappen of de bibliotheek of een wandeling/wat dan ook, dan ben ik dus gewoon echt, bewust, buiten - en niet bereikbaar of bezig met internet of allerlei apps..
Ik denk ook niet dat dat snel zal veranderen.

Maar wat de avonden betreft, ik wil eigenlijk voortaan wel na een aflevering of twee van de serie(s) die ik aan het kijken ben, gewoon mijn boek pakken in plaats van nog 2 uur rondscrollen :)

Heerlijk lijkt mij dat! Geeft ook een zekere rust als je lekker zo je eigen ding kan doen.

Ik loop vandaag echt tegen mijn perfectionisme aan. ik dacht ik ga borduren ik kan niet overtrekken want geen lichtbak. ik ga haken, ik snap de simpele instructies niet :') . Ik ga weer tekenen, nee laat maar lukt niet zoals ik wil. Ik ga verder met garage band, nee krijg het ook niet zoals ik wil. en nu zit ik in een soort laat maar modus muziek te luisteren.

Tabbladen

Re: Mijn uitdaging een maand geen telefoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:35

Oeh wat dapper! Zelf heb ik dit regelmatig overwogen maar het is me nog nooit gelukt. Je hebt die telefoon tegenwoordig voor alles nodig. Bankzaken, inloggen op de werkcomputer etc. Ben heel benieuwd naar je ervaring

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 15:36

Succes :D Ik vind het knap, dat zou voor heel veel mensen goed zijn :j

Ik leg mijn telefoon thuis meestal op de eettafel ofzo, ik ben hem regelmatig kwijt :+ Helaas heb ik hem nodig voor mijn werk, anders zou ik hem ook graag eens een maand helemaal weg leggen.
Belangrijke telefoontjes en berichtjes krijg ik sowieso via de Apple Watch binnen, en het voordeel van een smartwatch is dat je er niet mee op social media kan, dus het is totaal niet verslavend :))

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 16:43

Knap! Ga vooral ook naar buiten is mijn advies. Bijv 4 x per dag.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:05

Maar je kan toch gewoon op je laptop verder met bokken en internetten? Wat is dan het nut eigenlijk? Of mag je maar 1 uur per dag internet van jezelf?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 17:44

Suzanne F. schreef:
Maar je kan toch gewoon op je laptop verder met bokken en internetten? Wat is dan het nut eigenlijk? Of mag je maar 1 uur per dag internet van jezelf?

Bokken is voor mij weinig leuks nog want ik heb geen paard meer. ik gebruik mijn laptop eigenlijk vooral voor het kijken van series en dingetjes opzoeken. en het opzoeken is weer handig voor het starten van creatieve projectjes. Voor mij is bokt echt niet hetzelfde als bijvoorbeeld whatsapp of Instagram.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:48

Vervang het scrollen door iets gezond waar je ook geen kennis of kunde voor nodig hebt. De zon schijnt, dus wandelen bijvoorbeeld. Is op alle vlakken gezond.
Het gevaar van te veel nieuwe dingen tegelijk is dat je jezelf overprikkelt en ook nog eens gevoelens van falen voor jezelf zorgt. Hou het voor jezelf niet te moeilijk en zoek succeservaring op.
En als je toch nieuwe dingen probeert, wat op zich natuurlijk helemaal oké is: Niemand is meteen een Van Gogh. Tekenen "kan" je niet opeens, maar vraagt oefening en beginnen bij het begin. Neem bijvoorbeeld een boek over Kawaii tekenen of doodles maken. En zo kan je er steeds vaardiger in worden.

Dus lang verhaal kort: zorg voor goede alternatieven voor jezelf waarmee je jezelf beloont om niet aan je telefoon te zitten.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 07:53

Nou gister ging aardig goed heb mij verrassend vermaakt. Vandaag ga ik naar de bieb en een stukje schrijven. Dan ben ik even het huis uit en doe ik ook wat leuks. Ik heb even wat doodles getekend en dat ging best goed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb wel mijn theorie iets aangepast, heb alle apps van mijn beginscherm gegooid en de meldingen uitgezet. Zo kan ik wel mijn telefoon bij hebben om bijv muziek te luisteren. Maar wordt ik niet verleidt om continu op app of social media te zitten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 07:59

Ik ben benieuwd, dapper hoor.
Hopelijk brengt het je de rust die je zoekt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:37

Wat ben je al goed bezig! Je laatste doodle met de kleuren is mijn favoriet <3

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:05

Zo goed bezig! Ik ben ook aan het afkicken, levert veel op!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:26

Hier helaas ivm werk afhankelijk van mobiel.
Maar onder werktijd is privé gebruik niet toegestaan, enkel om bv wat op te zoeken voor klanten. Maar dat kun je ook beperken door gebruikt te maken van de zuilen in de winkel of pc op de balie. Nadeel is dan weer, onnodig veel heen en weer lopen voor klanten en mij zelf.
Daarnaast staan zaken als rooster in een app op mobiel.
Ook zaken omtrend de paarden gaan via whats app.

Maar het vele schollen zoals nu bv, tja....
Ik krijg iedere week een overzicht van schermtijd en soms baal ik daarvan.
En soms ben ik trots op mijn zelf omdat die bv die week een half/uur minder is.
Benieuwd naar schermtijd van andere!
Hier gemiddeld incl werk 4 uur per dag

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:35

Hier telefoon ook nodig voor werk maar verder ook te verslaafd eraan... Schermtijd gemiddeld 5 uur per dag en daar baal ik ook van...

Ik lees even mee en ga ook eens wat minderen, heb eigenlijk zat hobby's en genoeg afleiding dus theoretisch gezien zou het geen probleem moeten zijn...

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 09:45

Even een screenshot van mijn schermtijd het lijkt extreem veel maar zet mijn Mac nooit uit dus hij telt die uren door. Maar euh ja geloof wel dat het 16 uur per dag is hoor :+

Afbeelding

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:54

Jouw topic heeft mij wel aan het denken gezet. Ik heb een burnout en depressie gehad en in die tijd heb ik mijn telefoon in een la gelegd. Wat je ziet, pak je ook niet. En dat gaf zoveel rust. Één WhatsApp moment per dag. En ik vond het heerlijk. Alle vragen etc waren tegen de avond al door anderen in de groepsapp opgelost.

Ik heb daarna ook de omgang met mijn werk mobiel aangepast. Aan-en uitzetten altijd op kantoor en eenmaal op kantoor in een la tijdens focus momenten.

Dat gaf zoveel rust.

Ik ga daar ook weer naar terug. Ik scroll zoveel uur doelloos en dat kost zoveel energie.

Dank voor het openen van dit topic.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 11:00

Het is echt vermoeiend als je er aan denkt. Ik heb hem vandaag wel bij maar heb er nog niks anders mee gedaan als een telefoontje beantwoord en muziek geluisterd. Ik ben nu mijn verhaal aan het herschrijven.

Eerste begin:

Geschreeuw dat is wat ik hoorde toen ik opschoot uit mijn slaap. Het enige wat door mijn hoofd gaat is wat is er gaande. Het klinkt niet als ruzie maar toch zijn de stemmen verheven die ik van de gang hoor komen. Voorzichtig stamel ik uit bed om te kijken wat er allemaal gebeurd op de gang. Voorzichtig haal ik mijn kamerdeur van het slot en doe hem zachtjes open. Als er iets is waar ik goed in ben is het op de achtergrond blijven en zorgen dat niemand mijn aanwezigheid opmerkt. Ook nu haal ik datzelfde trucje uit om te zorgen dat ik uit de situatie blijf maar toch kan observeren wat er gebeurd. Op een voorzichtige kier open ik de deur en ik kijk regelrecht in je gezicht. Je staat op de trap en hebt een guitige lach. Je stem heb ik vaker door dit huis horen echoën maar nu heb ik er een gezicht bij. Een mooi lief gezicht, op de een of andere manier straal je zachtheid uit alsof ik je kan vertrouwen. Boy kom ik daar later op terug…..

Nieuwe begin:
De broeierigheid is deze ochtend al goed te voelen. De warmte drukt zich langzaam mijn kamer in zelfs met de gordijnen dicht. De zonnestralen komen al langzaam door de kieren in mijn gordijnen heen. Ik lig op bed, wakker, maar ik beweeg niet. Mijn hoofd zit vol, gedachten razen op 180 km per uur door mijn hoofd. Ik lig roerloos op bed mijn hoofd voelt zwaar alles voelt zwaar. Mijn volle lichaam verhult in niks meer dan een oversized shirt die net over mijn billen valt. Ik staar naar het plafond, verloren en eenzaam. Het is een pijn die ik niet wil voelen. Ik zucht diep en maak aanstalten om het bed uit te komen. Een dag weer, weer wakker geworden. Soms baal ik hier zo van dan denk ik waarom wordt ik wakker. Ineens hoor ik stemmen op de gang, luid, zo luid dat ik er van schrik. Voor een paar seconden zit ik recht op in mijn bed zo ver dat gaat in deze hoogslaper. Maar het idee van ruimte besparing was top. Stilletjes ga ik het trapje af, ik probeer onopvallend te blijven, zo ver dat gaat met mijn gewicht. Ik zet mijn voeten op de vloer, half op het laminaat en half op mijn vloerkleed, deze kraakt maar net zacht genoeg dat ze het aan de andere kant net niet horen. Op mijn tenen loop ik 2 stappen naar de deur en draai deze zachtjes van het slot. Het is mijn expertise geworden om dingen stil te doen. Niet opvallen is wat ik goed kan, een feestje was jij daar? Zeker maar niemand heeft mij gezien dat is hoe goed ik ben in verdwijnen en niet opvallen.

Ik ben niet geheel ontevreden kan nog aan gesleuteld worden maar we komen ergens.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 13:29

Oké schrijven kwam ik niet verder mee dus ben maar begonnen aan een digitaal teken project:

Afbeelding

Afbeelding

De foto van mijn ex is referentie en ga ik verbouwen om er een cover van mijn boek van te maken. Niet dat dat ooit af komt maar dit is leuke bezigheid.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:43

Ik herken dit ook heel erg. Een paar jaar geleden was ik op een plek waar geen internet/wifi/watdanook was. De eerste drie dagen pakte ik steeds bijna vanuit automatisme m'n telefoon, waarna er dan een "ohnee, heeft geen zin" moment was, waarna ik hem weer weglegde. Na die drie dagen was ik "afgekickt", en verdween ook meteen die angst om iets te missen. Na een week wilde ik 'm nooit meer terug. Helaas eenmaal terug in Nederland meteen weer in het oude patroon gevallen, maar ik voel het ook: ik zou er vanaf willen. Het kost zoveel tijd en energie, en ik zou zoveel meer kunnen bereiken als ik bij wijze van gewoon weer een nokia had waarmee je kan bellen en sms'en. :+

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:49

Wat goed dat je dit doet! _/-\o_
Ik heb m’n telefoon al heel minimalistisch ingericht en er bewust geen social media op staan.
Helaas heb ik hem nodig om in te loggen de uni, anders was ik allang over naar een simpele of domme telefoon.

In je laatste paar posts geef je aan steeds weer te wisselen van bezigheid.
Grappig hoe die telefoon routine van eerst de ene app, dan weer wisselen naar de ander, zich zo manifesteert.
Ofwel, zoektocht naar dopamine, nieuwe prikkels, het is snel “saai” voor ons brein.
We zijn niet meer gewend om langdurig en zonder afleiding met 1 ding bezig zijn.
Heel goed dus dat je dit doet! *\o/*

Ik heb zelf een periode TikTok gehad, super verslavend.
Dus weer mee gestopt en merkte toen dat ik ook voor geen meter meer een boek kon lezen.
Kon een pagina lezen zonder te onthouden wat er stond.
Maar wel doorgezet en inmiddels gaat lezen weer goed :j
Dus dat niet kunnen vermaken is echt iets wat beter wordt als je het de tijd geeft.

Een goede app voor mensen die een tijdslimiet willen is trouwens ScreenZen.
Die kun je instellen met een harde block en dan kom je écht niet meer in bijv Instagram.
En dan kun je bijvoorbeeld zeggen ik mag 3x per dag 10 minuten in deze app, daarna is hij op slot

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 23:37

Gister was ik vooral de hele dag aan het switchen ja. Vandaag viel het wel mee ben eigenlijk alleen maar met mijn boek bezig geweest.

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 07:50

Wat knap en een mooie uitdaging! Ik had dat met social media. Heb vorig jaar in mijn zomer vakantie voor 3 weken social media verwijderd. Het beviel me zo goed dat ik nog steeds niet de apps heb terug gedownload of ingelogd ben via de laptop. Heeerlijk rustig zonder socials.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:34

_Lois_ schreef:
Wat goed dat je dit doet! _/-\o_
Ik heb m’n telefoon al heel minimalistisch ingericht en er bewust geen social media op staan.
Helaas heb ik hem nodig om in te loggen de uni, anders was ik allang over naar een simpele of domme telefoon.

Als dit de enige reden is dat je nog een smartphone hebt, gebruik Bluestacks om die app van je uni op te zetten. Ik heb geen smartphone, eigenlijk nooit echt gehad, en ik heb ook zo'n inlog-app. Ik heb die gewoon op Bluestacks gezet op de laptop en log zo in. Werkt prima! Andere apps die je mogelijk nodig hebt en die je niet meer op een telefoon wilt, kunnen daar ook op.

TS, veel succes met je uitdaging! Ik ben benieuwd hoe het bevalt :)