Tips voor een groenblijvende bodembedekker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 21:59

Ajuga, Waldsteinia en Vinca zijn mooie planten voor het doel wat je beschrijft. Zelf hebben we die onder een hele oude kastanje boom en daar wordt ook flink overheen gelopen.
Zelf kijk ik voor al mijn vaste planten altijd bij kwaliteitsplanten.nl

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 08:44

Ik ben eruit ik ga voor zedengroen, maar nu nog de vraag zijn er nog tips voor mooie groenblijvende planten als toevoeging :P

Ik dacht aan Camelia, kerstroos en lavendel. Maar zover ik lees heeft zedengroen een vrij arme grond nodig en Camelia meer voedingrijk en best wat water nodig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:54

Ik had het al gezegd, lievevrouwebedstro, Galium odoratum. Lichtgroen ingesneden blad, witte geurende bloemen (heet niets voor niets odoratum)
Práchtige combi met Ajuga. Houden elkaar ook goed in evenwicht qua groeikracht en zijn even groot.

Oh, je zocht grotere planten. Helleborus, zonder meer. Camellia's zijn - zeker als ze jong zijn - niet goed winterhard en Lavendel is écht een zon- en warmteminnaar. Ga je geen lol van hebben in de schaduw.

En planten als Geranium Buxton Blue zijn ook een goede combinatie met Ajuga. Bloeien bovendien zo ongeveer het hele jaar door.
Voor in het najaar tenslotte: herfstanemonen. Ook echt schaduwliefhebbers, als ze het naar hun zin hebben breiden ze zich ook (beschaafd) uit. En dan heb je het hele jaar bloei, als je begint met de Helleborussen, dan de Geraniums en als uitsmijter de Anemonen.
Wil je nog hoger spectakel in de late zomer en herfst: Thalictrum delavayi, en dan de Album (witbloeiend). Wordt bij mij in de schaduw tegen de 2 meter hoog en bloeit ook zeker 2-3 maanden.

Zijn allemaal niet groenblijvend overigens, maar ik zou dat ook niet doen. Is ook niet nodig, want je bodem is al groen.
Romke van de Kaa noemt dat: wintergroen en zomersaai.
Wil je al vroeg weer wat zien, plant er dan verwilderingsbollen onder. 1x planten, nooit meer naar omkijken.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 01-04-25 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:03

Afbeelding

Wij hebben deze staan.

Onze maagdenpalm minor is wel mooi dicht gegroeid.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 09:24

Mooi bo, ben je er blij mee?

Ibbel jouw suggesties zoek ik even op

Edit geranium boxtum vind ik ook mooi, maar is dat ook niet een bodembedekker waardoor je zedengroen en geranium moet gaan scheiden? Of kruipt de geranium niet? Ik kon het niet zo makkelijk terugvinden op internet.

Esther_

Re: Tips voor een groenblijvende bodembedekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:29

Ik zou toch voor de waldsteiniabgaan, bloeit maar even, dus dat geel valt nauwelijks op. Maar is zoveel beter dekkend en bestendig tegen droogte dan de maagdenpalm.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:34

Ik heb vinca/ maagdenpalm staan, kruipend zenegroen, en kruiptijm. Ik heb wat fotos voor je gemaakt :)

Afbeelding
Maagdenpalm. Superhandig als je het snel groenig wilt hebben, bloemetjes zijn schattig. Maar zoals eerder vermeld, het staat na een tijdje best rommelig en het neemt alle ruimte die het kan pakken.
Staat bij ons redelijk zonnig.

Afbeelding
Kruipend zenegroen. Deze staat bij ons voornamelijk in de schaduw. Ik vind het mooi, planten houden het goed. Het kruipt / verspreid hier zeer langzaam, dus als snelle bodembedekker zou ik het niet inzetten, of je moet al direct veel meer planten.

Afbeelding
Kruiptijm. Staat hier vol in de zon. De eerste zomer na aanplanten was het prachtig, mooie groene blaadjes, veel bloei. Echter. De takjes/uitlopers die gaan kruipen zijn erg dun en draderig. Er blijft veel ruimte tussen de originele pollen en de uitlopers over, waar aanwaaiers gaan groeien.
Men zegt (oa op al die facebook plaatjes die ik zie langskomen) dat het geen onderhoud nodig heeft, maar dat is niet waar. In de winter worden al die draderige takjes bruin, en dan is het een ontzettende onverzorgde bruine massa. Dat is dus ook wat je hier op de foto ziet.
Ik ben er nog niet uit wat het beste onderhoudsplan is. Waarschijnlijk toch kort snoeien zodat het het volgend voorjaar weer kan uitlopen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:45

Kruiptijm is eigenlijk een struik. Die moet je idd ieder jaar terugsnoeien voor een mooi dicht tapijt.
Net als dat je lavendel ieder jaar stevig moet snoeien, beetje zoals je ook een vlinderstruik moet snoeien. Als ze te sterk verhouten worden ze steeds stakeriger én vorstgevoeliger en als je dan terugsnoeit lopen ze vaak niet meer uit.

Voor een snelgroeiend dicht tapijtje in de schaduw is Pachysandra ook heel geschikt. Wordt wel wat hoger. En bij zware vorst kunnen ze ook doodvriezen, heb ik gemerkt. Maar goed, zware vorst komt nauwelijks meer voor :D

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:21

moonsparkle schreef:
Mooi bo, ben je er blij mee?

Ibbel jouw suggesties zoek ik even op

Edit geranium boxtum vind ik ook mooi, maar is dat ook niet een bodembedekker waardoor je zedengroen en geranium moet gaan scheiden? Of kruipt de geranium niet? Ik kon het niet zo makkelijk terugvinden op internet.

Ja, groeit dicht en is in de winter ook met blad. En je kan er op staan ect, maar het groeit door. En de paarse bloemen zijn een bonus.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:49

Geranium cantabrigiense is een bodembedekkende groenblijvende geraniumsoort. Die is ook leuk trouwens.
Geranium wallichianum Buxton Blue is een hogere pollenvormer. Die maakt wel wortelstokken en breidt zichzelf dus ook uit, maar ik zou het geen bodembedekker noemen. Al was het maar omdat-ie 50 cm hoog wordt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 13:17

Ik heb zojuist vanalles gehaald :D bedankt voor het meedenken! Nu hopen dat alles het gaat doen, ik was lekker eigenwijs en heb voor een randje wel ook lavendel gekocht :') ik las namelijk dat ze mogelijk niet bloeien in de halfschaduw maar dat ze er wel in kunnen overleven en die komen op een half schaduw plaats.

Verder een afgeprijsde hortensia, Camelia, zedengroen en schoenlapperplant. Ik ben benieuwd hoe het gaat worden :D vast beter dan de oude lelijke neppe grasmat