Auto kopen waar op letten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emj_23

Re: Auto kopen waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 19:04

Ik overwoog jaren geleden ook een aygo. Ik ben toen per toeval op een Kia picanto uit 2010 gestuit, met 6 maanden Bovag garantie. Was een inruil bij de fiat garage en die wilde dat ding zsm uit de showroom. Nu 7 jaar later en 100000km verder nog heel blij mee. Ook vaker in de aygo van een vriend gereden. Qua maat zijn ze hetzelfde maar mijn Kia is toch net wat steviger. Ik heb ook nul auto verstand. Ik ben ook bij zo’n grote occasiondealer geweest. Dat was het toch niet, ik wilde veiligheid van een gerenommeerde autodealer. Had zelf ook de aankoopkeuring overwogen maar met de garantie durfde ik het aan. Binnen garantie nog terug gemoeten, weet niet eens meer wat het was. Een waarschuwingslampje. Hebben ze toen binnen garantie geregeld en is nooit meer een issue geweest.

_Nancy

Re: Auto kopen waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 19:47

Niet alles gelezen, maar voer bij het proefrijden ook een goede remproef uit.

Dus even gassen en goed hard remmen, dat zou gewoon moeten kunnen, maar blijkt helaas wel eens voor wat gerammel/andere problemen te zorgen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 19:52

_Nancy schreef:

Dus even gassen en goed hard remmen, dat zou gewoon moeten kunnen, maar blijkt helaas wel eens voor wat gerammel/andere problemen te zorgen.

Ja dit.
En rem ook even met wat lossere handen aan je stuur en kijk of je auto niet meteen weg trekt.
Tijdens het rijden sowieso even een paar keer je stuur loslaten, je auto moet recht blijven rijden en niet afwijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 20:07

Goof schreef:
_Nancy schreef:

Ja dit.
En rem ook even met wat lossere handen aan je stuur en kijk of je auto niet meteen weg trekt.
Tijdens het rijden sowieso even een paar keer je stuur loslaten, je auto moet recht blijven rijden en niet afwijken.

Als je begint met kijken of het profiel van de band aan de binnen- en buitenkant even diep is, heb je niet alleen het remprobleem gecheckt maar ook of de uitlijning een beetje klopt.

Alle wilde verhalen over schade bij import en dergelijke, dat pak je heel simpel aan: de naden van deuren en kleppen mogen niet afwijken. Die afstanden horen gelijk te blijven. Als je je vinger langs de naad van een klep of deur haalt en je voelt dat ie nauwer of breder wordt, ben op je hoede.