Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:23

Yv_ schreef:
Bellatrix schreef:
Ik moest ook een nieuw paspoort. €86 geloof ik. En mijn pasfoto was te oud (1.5 jaar is blijkbaar te oud, half jaar max) dus nieuwe foto's a €13,50. Gelukkig is het weer 10 jaar geldig...
n Dan heb ik het voordeel dat ik op een paar rimpels meer geen meter ben veranderd. Ik heb 2 maanden terug mijn paspoort aangevraagd (en gekregen) met dezelfde foto als die er op de vorige stond _O-. Dus 10 jaar oud :'). Bij de aanvraag keek ze me aan, knikte, moest een vingerafdruk en krabbeltje zetten, betalen en vervolgens wachten tot-ie thuis kwam.

Maar inderdaad, de kosten zijn echt met alles gewoon bizar hoog. Blijft jammer dat alle salarissen de afgelopen jaren gigantisch omhoog zijn gegaan, maar dat onze CAO tevreden was met 6,2% in anderhalf jaar :roll: ,

Serieus? :oo
Wat stom zeg, 1.5 jaar was al te oud. Dan zal dat per gemeente verschillen? Maar wel heel raar.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:25

PrizTwir schreef:
Pffff echt bizar hè. Elke keer als ik afreken bij de supermarkt dan denk ik echt, wat heb ik nou in mijn mandje/winkelwagen… En dan denk ik vaak aan de mensen die maar een klein budget hebben voor boodschappen en vraag ik mij echt af hoe die dat doen…

Ik keek nooit zo heel erg naar prijzen, had het idee dat ik redelijk kon inschatten wat een normale prijs was.

Soms haal ik coolbest ipv zelf sinaasappels uit te persen. Paar weken geleden keek ik naar de prijs: 3,89 euro!! Ik koop het niet meer, gewoon zelf uitpersen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:37

Dit is geen raar gevolg van de flinke loonstijgingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden, verder is er oorlog in Europa, heeft Trump een handelsoorlog ontketend en is er een hoop onzekerheid wat er gaat gebeuren qua veiligheid en economie. In heel Europa is de inflatie voelbaar.

'Gelukkig' dalen de brandstofprijzen. Maar de rest zal nog wel een poos duurder worden en blijven helaas -O-.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:44

Ik moet ook nieuwe id kaart en foto’s nog ja, net of is het luxe die prijzen..

Volgende week tandarts, nou dat voelt ook bijna als luxe als je dat nog kan betalen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:46

Benzz schreef:
Yv_ schreef:
Maar inderdaad, de kosten zijn echt met alles gewoon bizar hoog. Blijft jammer dat alle salarissen de afgelopen jaren gigantisch omhoog zijn gegaan, maar dat onze CAO tevreden was met 6,2% in anderhalf jaar :roll: ,

Tussen 2019 en 2023 zijn de salarissen met gemiddeld ruim 24% gestegen in NL.

En daar zit het grootste probleem.
Die loonkosten betalen we allemaal. Onder de streep zijn we daar geen bal mee opgeschoten. Integendeel. Maar klinkt zo lekker...loonsverhoging.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:47

Chocola is anders ook duur. Slecht cacao oogst. Ik heb een dure chocolade smaak (BonBonBloc) en die repen waren ooit 3 zoveel maar nu 5 zoveel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:52

Benzz schreef:
Yv_ schreef:

Tussen 2019 en 2023 zijn de salarissen met gemiddeld ruim 24% gestegen in NL.

Ik heb zelfs minder loon sinds 2025 door veranderende loonheffing. Ondanks een Cao verhoging toch 30 euro minder per maand terwijl alles duurder is geworden

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:54

mvdende schreef:
Ik heb een óók de balen van. Honden voer niet meer te betalen, inderdaad wegenbelasting en verzekering omhoog, zorgverzekering omhoog en dan de prijzen in de supermarkt -:(- |(

Vroeger (2016-2017) kon ik voor €20 per week m'n boodschapjes doen en kon ik gezond en redelijk gevarieerd eten. Nu red je het met €40 al geneens meer....

Een simpele maaltijd AVG of bijvoorbeeld Spaghetti kost nu zowat het dubbele ondertussen.

Gehakt half om/ gemengd in de aanbieding regelmatig €4 per kg toen (nu met heel veel mazzel €6, maar eerder €8 in de aanbieding)

Soepgroente €0,60 voor 250g. Nu bijna alleen nog grote 400g zakken te koop (veel te veel voor 1 persoon, en invriezen wordt één bende snot) Voor een klein zakje Soepgroente betaal ik nu €1,29... das gewoon méér dan verdubbeld.

Dan de Spaghetti zelf, óók stevig duurder geworden en het pakje saus ook.

Zelfde voor AVG. Kg sperziebonen is méér dan verdubbeld, vleesje (hamburger, speklapje, karbonade) niet meer te betalen, om over de aardappelen maar niet te spreken... vorige week de aardappelpuree weer can €0,79 naar €0,99 gegaan...

Wanneer stopt deze inflatie eindelijk eens?

Diepvriesgroente. Even gezond als verse groente en vaak nog voordeliger. Filetlapje betaal ik ongeveer 60 cent voor eveneens als een speklapje a la minuut.
Voor 2 dagen koken is de oplossing.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:17

Bellatrix schreef:
Chocola is anders ook duur. Slecht cacao oogst. Ik heb een dure chocolade smaak (BonBonBloc) en die repen waren ooit 3 zoveel maar nu 5 zoveel.

Ja chocola :') niet normaal. Ik koop nu dus nooit meer bonbonbloc.
Haal nu Milka in de aanbieding maar ik ga denk ik over op Aldi.
Scheelt ook dat ik niet de enige ben die het eet en ik weiger voor onderhand 15€ aan chocola per week te kopen :=

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:19

Ik heb de mazzel dat ik niet gek op chocola ben :D

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:22

purny schreef:
mvdende schreef:
Ik heb een óók de balen van. Honden voer niet meer te betalen, inderdaad wegenbelasting en verzekering omhoog, zorgverzekering omhoog en dan de prijzen in de supermarkt -:(- |(

Vroeger (2016-2017) kon ik voor €20 per week m'n boodschapjes doen en kon ik gezond en redelijk gevarieerd eten. Nu red je het met €40 al geneens meer....

Een simpele maaltijd AVG of bijvoorbeeld Spaghetti kost nu zowat het dubbele ondertussen.

Gehakt half om/ gemengd in de aanbieding regelmatig €4 per kg toen (nu met heel veel mazzel €6, maar eerder €8 in de aanbieding)

Soepgroente €0,60 voor 250g. Nu bijna alleen nog grote 400g zakken te koop (veel te veel voor 1 persoon, en invriezen wordt één bende snot) Voor een klein zakje Soepgroente betaal ik nu €1,29... das gewoon méér dan verdubbeld.

Dan de Spaghetti zelf, óók stevig duurder geworden en het pakje saus ook.

Zelfde voor AVG. Kg sperziebonen is méér dan verdubbeld, vleesje (hamburger, speklapje, karbonade) niet meer te betalen, om over de aardappelen maar niet te spreken... vorige week de aardappelpuree weer can €0,79 naar €0,99 gegaan...

Wanneer stopt deze inflatie eindelijk eens?

Diepvriesgroente. Even gezond als verse groente en vaak nog voordeliger. Filetlapje betaal ik ongeveer 60 cent voor eveneens als een speklapje a la minuut.
Voor 2 dagen koken is de oplossing.

Ik heb nu inderdaad ook diepvries sperziebonen. Maar bijvoorbeeld diepvries boerenkool vind ik veel minder lekker.

Boerenkool kook ik wel voor 2 porties en gaat 1 de vriezer in. Spaghetti saus ook. Maar voor de rest meestal per portie dat ik kook (nou ben ik een enorme grote eter en zijn mijn porties gemiddeld voor 2 personen ipv voor 1) 2 dagen achter elkaar iets eten vind ik niet zo lekker al doe ik het af en toe wel na het maken van een Knorr Wereldgerecht oid.(wereldgerecht voor 4 personen eet ik in 2 dagen op)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:28

verootjoo schreef:
Bellatrix schreef:

Ja chocola :') niet normaal. Ik koop nu dus nooit meer bonbonbloc.
Haal nu Milka in de aanbieding maar ik ga denk ik over op Aldi.
Scheelt ook dat ik niet de enige ben die het eet en ik weiger voor onderhand 15€ aan chocola per week te kopen :=

Ik vind goedkope merken niet lekker... :')
En ik moet praline in mijn chocola.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:51

Ik merk dat ik vaak niet uitkom met ons zelf opgelegde budget want anders was er geen houden aan.
We halen dan niets bijzonders maar het is schrikbarend duur allemaal.
Denk dat we toch eens naar Duitsland gaan rijden voor vlees en drogisterij e.d want dat scheelt echt veel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:05

mvdende schreef:

soepgroenten en bijvoorbeeld roerbakgroenten kun je prima invriezen. Wordt geen snot. Uiteraard beide niet eerst ontdooien maar bevroren in de pan doen.
Pasta is regelmatig in de aanbieding, bij de Plus bijvoorbeeld La Molisana, pasta en tomaten in blik, 2 voor de prijs van 1

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:09

van de week rekening van de da gekregen,
voorrijkosten voor overdag ondertussen al bijna 50 euro en dan is er nog niks gedaan :wow:

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:32

Maaike_Ma schreef:
voorrijkosten voor overdag ondertussen al bijna 50 euro en dan is er nog niks gedaan :wow:

Dinsdag een ratje in laten slapen.

173 euro. :+

Ik ga mede daarom stoppen. Ik kan huisdieren niet (meer) betalen. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 23:01

Ik snap ook niet waarom alles alleen maar duurder moet worden.. iedere keer is er een nieuwe smoes. 1 januari = prijzen omhoog. Het houdt gewoon nooit op en het gegraai wordt alleen maar erger.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 23:07

Dan komt nu eerdaags de huurverhoging weer in de bus -O-

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 23:12

Ik wordt er ook verdrietig van, doordat ik niet fulltime werk ging mijn salaris er dit jaar ook op achteruit door de belasting. In November was er een verhoging maar nu verdien ik minder dan daarvoor, echt bizar.

Wij halen al bijna nooit eten af, maar toen we laatst een keer bij de Mac stopten schrok ik erg van het bedrag. Ik ken mensen die elke week wel een keer afhalen, dan vraag ik me af hoe ze dat kunnen betalen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 23:16

MarlindeRooz schreef:
Maaike_Ma schreef:

Dinsdag een ratje in laten slapen.

173 euro. :+

Ik ga mede daarom stoppen. Ik kan huisdieren niet (meer) betalen. :)

Dat is wel heel veel geld voor zo’n klein diertje.
Ik snap dat je waarschijnlijk gaat stoppen met huisdieren.

Ik moet zeggen dat ik met dat hele evidensa en Anicura gebeuren ook wel eens denk dat ik hierna misschien wel geen hondje kan nemen…

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 23:18

sterregoud schreef:
Ik moet zeggen dat ik met dat hele evidensa en Anicura gebeuren ook wel eens denk dat ik hierna misschien wel geen hondje kan nemen…

Ongebreidelde en doorgeslagen vrije marktwerking.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 23:33

Wij rijden nu iedere 4-6 weken naar Duitsland, scheelt enorm.

Veel dingen zijn daar echt veel goedkoper dan in NL
En we gaan met meerdere, dus delen brandstof. Kan zelfs vanuit kop NH al uit.

Hier in de gemeente hadden ze bedacht, betalen voor je rest afval. Afvalstoffen heffing werd verlaagd.
Kosten legen grote grijze rolcontainer €8, 1 zak ondergrondse container €2.
Ze zette overal ondergrondse containers neer. Ik kreeg meer dan 4 zakken in mijn bak, dus hierdoor duurder uit.
Nu 2 jaar later is de afvalstoffen heffing alweer hoger dan het bedrag wat het voor de verlaging was. Daarnaast betalen we nu €3,50 per zak ( vorig jaar €2,20).
Buurgemeente, lagere afvalstoffenheffing, betalen niks voor het ophalen restafval. Stoppen met het apart inzamelen plastic ivm dat het duurder is.
Gaat naar het zelfde afvalstation.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 23:35

Wij wonen in t buitenland, moet dus een speciale fotograaf vinden die pasfotos naar NL maatstaven kan/wil maken. Kost me £22.50 per persoon.
Prijs per paspoort: £136.50 of €165.70 Oh en dan moet je nog naar London ook, en als je geen zin of tijd hebt om ze weer te komen halen als ze 3-4 weken later klaar zijn kun je ze op laten sturen. Kost ook weer £8 per paspoort want stel je voor dat je ze samen in een envelop moet doen.

Vaccinatie voor de kat £80. Castratie voor de kat £170, na-consult weer £60. Hij had een kleine ontsteking in de wond, hoppa AB voor £65.

Huisdieren zijn inmiddels echt gewoon een luxe, tenminste met prijzen als deze wel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 23:51

kiki1976 schreef:
Wij rijden nu iedere 4-6 weken naar Duitsland, scheelt enorm.

Veel dingen zijn daar echt veel goedkoper dan in NL
En we gaan met meerdere, dus delen brandstof. Kan zelfs vanuit kop NH al uit.

Ik ga komend weekeind 3 dagen naar Duitsland voor een concert.
Ik zou op maandag wat boodschappen kunnen doen, voordat ik naar huis rij. Is 3 uur rijden, dus ik kan geen gekoelde producten meenemen.
Wat is dan wel de moeite waard ?
Behalve tanken op de terugreis.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 23:56

Electra63 schreef:
Ik ga komend weekeind 3 dagen naar Duitsland voor een concert.
Ik zou op maandag wat boodschappen kunnen doen, voordat ik naar huis rij. Is 3 uur rijden, dus ik kan geen gekoelde producten meenemen.
Wat is dan wel de moeite waard ?
Behalve tanken op de terugreis.

Ik neem regelmatig gekoelde producten (en zelfs diepvries) mee vanuit NL naar de UK. Goede koelbox, evt een zak ijs kopen als je geen koelblokken kunt invriezen en dichthouden, gaat prima.