Kind van vriend gaat niet goed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:05

Is je vriend zeker dat het kind van hem is? Ex kan hem ook bedrogen hebben namelijk omdat je zegt dat ze kort na de geboorte uiteen gegaan zijn lijkt me dat hun relatie al langer niet goed zat.

Anderzijds vind ik het oprecht knap dat jij je vriend in deze situatie wil helpen en ondersteunen en daarmee ook in zit met het kind en z'n toekomst.
Ik vind ook wel nav uw verhaal dat de moeder véél te los en laks is.

Ik kan je verder geen tips geven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:03

SdaphneS schreef:
Ik zou zo snel mogelijk het proces regelen dat hij gezag krijgt, dat er een ouderschapregeling op papier komt en alle legale zaken regelen. Ik begrijp echt niet dat je dit niet goed regelt. We hebben het over je eigen kind en dan heb je niets geregeld onder de noemer ik wil niet dat het contact verslechterd. Als het kind straks verder in de problemen raakt heb je als vader helemaal geen poot om op te staan. Prio lijkt mij dit soort zaken goed te regelen.

Dat gaat niet zonder rechtszaak. En dat maakt het allemaal niet beter kan ik je zeggen.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:13

Hij heeft in elk geval wel zijn kind erkend (neem ik zomaar aan aangezien hij alimentatie betaald en zijn achternaam draagt) dat hij geen gezag heeft zal ook wel een onderliggend iets zijn wat heeft gespeeld.

Aangezien hij (vader) zelf niet inhoud verteld aan jou, zou ik me er niet te druk over maken. Je eigen niet teveel in het kind gedeelte laten meeslepen, omdat je de kern niet weet.

Bel gewoon veilig thuis op voor advies, ze staan echt niet 1, 2, 3 bij haar voor de deur. En zolang er geen officiële melding wordt gedaan (dan pas gaan ze ook naar adressen en namen vragen), mag veilig thuis niks.

Het is wel een onwijs lastige leeftijd om je nu als vader (die van jongs af aan niet samen heeft gewoond met kind) er heel erg in te mengen, als kind al 'afwijst'.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:17

Wat een nare aannames worden er gelijk weer gedaan. Vader laks noemen en wat nog meer.. we weten bar weinig van de situatie dus de oordelen kunnen wel achterwege gelaten worden lijkt me.

Soms maken mensen keuzes die voor anderen heel onlogisch lijken maar die voor die persoon op dat moment wel logisch zijn.

Handen nu van het kind aftrekken is niet wat ik zou doen. Blijf een lijntje houden, hoe minimaal ook. Ook als het lijkt dat het kind het niet waardeert. Loslaten is in sommige gevallen echt kwijtraken.

Ik zou zeker ergens advies inwinnen van wat te doen.. en dan niet op jurdidisch gebied maar gericht op waar het kind het meest gebaat bij zou zijn. Zoek contact met mensen die hier verstand van hebben. Laagdrempelig vind je dit dus bij een wijkteam.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:34

Tiggs schreef:
GDG schreef:
Hele vervelende situatie voor het kind zeg en dat is natuurlijk ook moeilijk om te zien als naaste. Ik weet niet of je echt nog veel kunt nu, het is een beetje laat zeg maar om echt nog invloed uit te kunnen oefenen. Nooit gezag geregeld, nooit meer dan om-het-weekend-vader geweest en zelfs (al) een tijd helemaal geen zorg geleverd en kind is nu puber (en is zich zeer bewust van de weinige zorg die vader heeft geleverd en neemt dan ook weinig van hem aan).

Ik vind het ook wel laat om in te grijpen. Waarom was het kind zo weinig bij vader? Waarom zo laks met het gezag regelen?

Dat zijn echt zo niet je zaken... Ik snap dat TS input vraagt maar oef, wat een veroordelende en sensatiebeluste reacties. TS, in jouw situatie zou ik proberen een open lijn te houden naar het kind zonder dat het jullie afbreekt. Wees duidelijk maar warm en als de situatie echt uit de hand loopt trek dan bij veilig thuis of andere instanties aan de bel.

Is er overigens geen jeugdwerking actief? Soort sociaal huis maar dan voor jongeren? Dar is misschien een veiligere 'hangplek'?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:40

Kimbers schreef:
Wat een nare aannames worden er gelijk weer gedaan. Vader laks noemen en wat nog meer.. we weten bar weinig van de situatie dus de oordelen kunnen wel achterwege gelaten worden lijkt me.

Soms maken mensen keuzes die voor anderen heel onlogisch lijken maar die voor die persoon op dat moment wel logisch zijn.

Handen nu van het kind aftrekken is niet wat ik zou doen. Blijf een lijntje houden, hoe minimaal ook. Ook als het lijkt dat het kind het niet waardeert. Loslaten is in sommige gevallen echt kwijtraken.

Ik zou zeker ergens advies inwinnen van wat te doen.. en dan niet op jurdidisch gebied maar gericht op waar het kind het meest gebaat bij zou zijn. Zoek contact met mensen die hier verstand van hebben. Laagdrempelig vind je dit dus bij een wijkteam.

Mee eens, ik ben bang dat je met het inschakelen van Veilig thuis dit lijntje door zult knippen. Sterkte, wat een rot situatie zeg.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 22:43

Wow of het kind van hem is wordt nu zelfs in twijfel getrokken? Daar is niet eens een DNA test voor nodig :') 2 druppels water zowel uiterlijk als karakter..

Gezag.. dat is nu toch een formaliteit.. zoiets als gelijk hebben en gelijk krijgen, twee heel verschillende dingen. Dan ga je de strijd aan voor gezag en is de relatie helemaal 0 daarna.. gaat ie dus niet doen.
Ik heb nog even gevraagd hoe het destijds ging en zij wou niet dat hij gezag kreeg, de relatie strandde al vrij snel na de bevalling, dus dat zal niet meegeholpen hebben. Aangeven en erkennen heeft hij wel gedaan :j

Qua contact tussen mij en kind.. ik bemoei me nergens mee en beperk me tot appjes met hoe het gaat, hoe het weekend was en soms reageer ik op casual dingen die ik hoor van vriend. Ik heb wel mijn zorgen een keer uitgesproken, maar daarin vooral laten weten dat kind altijd welkom is en kan bellen/appen.

Maflinger_S

Re: Kind van vriend gaat niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:46

Ik denk dat jij goed bezig bent door wat afstand te houden. Vriend en ex moeten het samen uitzoeken. Jij kan hoogstens wat research doen naar mogelijkheden en die bespreken met je vriend. Hij en zijn ex moeten besluiten of ze daar iets mee doen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:52

Zonder gezag wordt het lastig voor vader om zijn rol te nemen. Veilig thuis kan anoniem dan kunnen ze meedenken. Wijkagent is ook een optie als er zaken gebeuren die mogelijk niet ok zijn. Verder is team jeugd een optie maar die werken met ouder met gezag en kind.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:56

Tip voor eenieder die te maken heeft met kinderen die ingewikkeld gedrag vertonen: verbindend gezag / non-violent parenting. Boek van Haim Omer over Nieuwe autoriteit. Ook voor mensen op wat meer afstand dan ouders zoals partner van vader (ts) of bijvoorbeeld grootouders, leerkrachten.
Als je op zoek bent naar manieren om het lijntje te behouden: boek 'de 5 talen van de liefde voor tieners' van Gary Chapman. Voor veel mensen heel inzichtgevend!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 04:15

Veilig thuis is geen grote stap. Die komen hooguit een paar keer met moeders praten. Als er niks aan de hand is en veilig thuis acht geen zorgen, gebeurt er ook niks. Ik zou wel een melding doen. Kan evt ook anoniem

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:21

@Schuur: ik vind het wel terechte vragen. We horen nu een kant van het verhaal, maar er is ook de kant van moeder die al dertien jaar lang de opvoeding voor het grootste deel van de tijd voor haar rekening neemt.

Je moet nu in het belang van het kind handelen, maar alles op moeder afschuiven is niet eerlijk want we kennen de rol van vader niet.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:30

Je loopt wel het risico de relatie tussen jullie en de moeder te verstoren als je instanties erop af stuurt.
Dat helpt in deze situatie helemaal niet.
Wat wil de moeder? Niks veranderen en zo door gaan? Wellicht daarover proberen te praten.
Gezamenlijk om advies vragen bij een instantie kun je dan ook voorstellen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:35

Zonder gezag is het simpel, je hebt juridisch niks te zeggen. Dus in die zin is het niet maaarrr een formaliteit.

Wat moet er gebeuren voordat veilig thuis een optie is? Ik vind het een duidelijke situatie van veilig thuis. Je kind wordt niet zomaar bij je weggehaald maar er wordt hulp ingezet. Veilig thuis komt ook pas in actie bij 2 meldingen. Dus bijv school en huisarts of school en een buitenstaander.

Ik vrees als moeder niks wil dat het niks gaat worden. Vader heeft namelijk op papier niks te zeggen.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 10:51

Tiggs schreef:
@Schuur: ik vind het wel terechte vragen. We horen nu een kant van het verhaal, maar er is ook de kant van moeder die al dertien jaar lang de opvoeding voor het grootste deel van de tijd voor haar rekening neemt.

Je moet nu in het belang van het kind handelen, maar alles op moeder afschuiven is niet eerlijk want we kennen de rol van vader niet.

Het klopt dat er hier maar 1 kant wordt gedeeld, maar wat ik omschrijf is wat ik de afgelopen tijd heb gezien en gemerkt, we kunnen haar moeilijk hier op Bokt uitnodigen :')

Dat zij het grootste deel van de tijd voor haar rekening nam is precies wat ze altijd zelf heeft gewild. Ze laat hem overal buiten, neemt zelf alle beslissingen, maar als er weer oliebol is (en dat is de laatste maanden bijna wekelijks) belt ze hem wel weer huilend op. Omgangsregeling, haar keuze, gezag, haar keuze.. Als hij ergens tegen in ging of dingen wou afdwingen (zoals gezag) hield zij kind weer een poos bij hem weg, dat is in het verleden meerdere malen gebeurt. Hij heeft altijd voor ze klaargestaan, kind mocht en mag altijd bij hem komen, maar meer dan die 2 dagen om de week kreeg hij gewoon niet. Zomervakantie één weekje en welke week bepaalt zij. Kerstvakantie, 1 kerstdag en oudjaarsdag, daar mag hij het mee doen.. Hij gaat daar niet tegenin, want dan zag hij kind gewoon niet.

Dus ja, mijn vriend wil nu alles doen om zijn kind te beschermen, maar hij kan helemaal niks.. Van moeder mag kind op straat rond hangen, maakt niet uit met wie. Vriend wil kind met liefde van de straat weghalen, maar dan is hij de boeman, van zijn ex mag het immers gewoon :j

Carika, ik weet niet wat ze wil.. Ze belt dus wel als er wat is, maar alle oplossingen die hij aandraagt worden weggewuifd.. Hij kan 100x zeggen dat ze strenger moet zijn, maar het lijkt ook wel of ze dat niet durft. Net als laatst met huisarrest, kind peert hem gewoon en zij laat het gebeuren, bang om in te grijpen. Vriend wil dan graag komen om kind weer terug naar huis te brengen, maar dat hoeft dan niet.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:58

Wat een lastige situatie.

Ik snap ergens wel dat het gezag niet geregeld is. Nu is het zo als de vader het kind erkent beide ouders ook automatisch gezag hebben. Maar dit is pas recent. Daarvoor moest je erkennen én apart gezag aanvragen. Dat is bij veel niet getrouwde stellen wel misgegaan. En achteraf kun je zeggen o wat dom. Maar het is nu eenmaal zo.

Ik zou ook niet zomaar veilig thuis inschakelen. Vooral om het contact met het kind nu wat minder lijkt (want regels) en met moeder wel goed is. Dus ik snap dat je dat wilt houden. Ik vind het geen gek idee van jullie om eens een gesprek met dat sww aan te vragen. Zodat vader zijn verhaal kan doen. Misschien hebben hun tips. Of kunnen ze het meenemen met de gesprekken met het kind.

Daarnaast zou ik als vader wel contact proberen te zoeken met het kind. Kind heeft het duidelijk wat lastiger. Begint te puberen etc. Die gaat niet zelf vertellen wat hij nodig heeft. Maar ik denk dat hij later wel fijn kan terugkijken als vader altijd zijn best heeft gedaan om in zijn leven aanwezig te zijn. Hoe ‘lastig’ hij soms ook was. Opmerkingen als: ‘jij bent niet de baas over mij’. Maken volgens mij wel meer pubers. Dat heeft volgens mij niet zoveel te maken met gezag etc. Dat hij nu even niet meer om het weekend komt omdat er regels zijn bij jullie is lastig. Je kunt hem ook niet verplichten. Maar ik las iets dat hij sport in het weekend. Wellicht kan je vriend gewoon gaan kijken bij een wedstrijd. Of eens voorstellen om wat leuks te doen zoals een dagje pretpark of naar de film samen etc. Iets vrijblijvends. Hoeft ook niet gelijk het hele weekend. Maar gewoon even samen wat doen. En daarbij niet gelijk te veel te gaan zitten op foute vrienden of fout gedrag van zijn zoon. Maar gewoon samen zijn/contact blijven houden etc. Wellicht laten weten dat hij trots of blij is met zijn zoon etc. Weer even een fijne basis creëeren waardoor zoon misschien vanzelf wel komt met zijn problemen of dit later makkelijker te bespreken is.

Edit na aanleiding van het laatste bericht. Je kan als vader moeilijk bepalen hoe de moeder het moet doen als ze uit elkaar zijn. Lastig. Zeker omdat ze wel belt met problemen maar niet anders wil doen. Maar goed dat is zoals het is. Ik zou als vader vooral zorgen dat ik dan goed contact hebt met mijn zoon. Een goede basis ligt waarbij zoon weet dat vaders altijd van hem houd, altijd moeite doet en met alles bij hem terecht kan. En hem gewoon basis normen en waarden bij brengt waardoor zoon hopelijk zelf het goede kiest. En wanneer hij iemand nodig heeft om te praten je vriend weet te vinden. Het klinkt namelijk nu ook alsof je vriend zijn zoon al even niet heeft gezien omdat zoon niet meer in het weekend wil komen. En het er dan maar bij laten kan als puber met gescheiden ouders toch als afwijzing voelen.
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 25-03-25 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 11:01

Jeetje, wat een aannames en onprettige reacties...

Er kan altijd melding gemaakt worden bij VT. Daar loop je wel het risico mee dat het contact tussen de ouders verslechtert en het kind er uiteindelijk ook in betrokken wordt.
Je kan altijd advies vragen aan een hulpverlener (huisarts, psycholoog, pedagoog,...). Ik denk dat zij meer en betere info kunnen geven dan wat je hier op bokt gaat krijgen... Er zijn dingen waar je invloed op hebt als ouder (of partner van ouder of ...) en dingen waar je geen invloed op hebt. Een professional kan met jou de situatie in kaart brengen met jou op zoek gaan naar wat invloed heeft op het gedrag van het kind en waar jij invoed op kan uitoefenen en wat je kan doen om daarbinnen te handelen op een manier waarop het gedrag de goede richting in geleid wordt.
De hulpverlener waar het kind gesprekken mee heeft, mag de inhoud van de gesprekken niet met jullie bespreken, maar kan bijvoorbeeld wel advies geven over hoe om te gaan met gedrag wat jullie opmerken en/of er kan een gezinsgesprek aangevraagd worden (al dan niet bij een andere hulpverlener).
Het zijn geen garanties dat het daarna beter wordt, maar die ga je nooit hebben.

Probeer - voor zover dat mogelijk is - "samen te zoeken" en "samen te werken" met de moeder en het kind.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 11:07

Dank voor je toelichting TS. Lastige situatie, vooral voor het kind.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 11:11

Chickyy schreef:
Het klopt dat er hier maar 1 kant wordt gedeeld, maar wat ik omschrijf is wat ik de afgelopen tijd heb gezien en gemerkt, we kunnen haar moeilijk hier op Bokt uitnodigen :')

Dat zij het grootste deel van de tijd voor haar rekening nam is precies wat ze altijd zelf heeft gewild. Ze laat hem overal buiten, neemt zelf alle beslissingen, maar als er weer oliebol is (en dat is de laatste maanden bijna wekelijks) belt ze hem wel weer huilend op. Omgangsregeling, haar keuze, gezag, haar keuze.. Als hij ergens tegen in ging of dingen wou afdwingen (zoals gezag) hield zij kind weer een poos bij hem weg, dat is in het verleden meerdere malen gebeurt. Hij heeft altijd voor ze klaargestaan, kind mocht en mag altijd bij hem komen, maar meer dan die 2 dagen om de week kreeg hij gewoon niet. Zomervakantie één weekje en welke week bepaalt zij. Kerstvakantie, 1 kerstdag en oudjaarsdag, daar mag hij het mee doen.. Hij gaat daar niet tegenin, want dan zag hij kind gewoon niet.

Dus ja, mijn vriend wil nu alles doen om zijn kind te beschermen, maar hij kan helemaal niks.. Van moeder mag kind op straat rond hangen, maakt niet uit met wie. Vriend wil kind met liefde van de straat weghalen, maar dan is hij de boeman, van zijn ex mag het immers gewoon :j

Carika, ik weet niet wat ze wil.. Ze belt dus wel als er wat is, maar alle oplossingen die hij aandraagt worden weggewuifd.. Hij kan 100x zeggen dat ze strenger moet zijn, maar het lijkt ook wel of ze dat niet durft. Net als laatst met huisarrest, kind peert hem gewoon en zij laat het gebeuren, bang om in te grijpen. Vriend wil dan graag komen om kind weer terug naar huis te brengen, maar dat hoeft dan niet.

Ik zou als ik jouw vriend was niet zozeer gaan zeggen wat moeder moet doen (bv. strenger zijn). Dat gaat denk ik weinig uitmaken en je loopt de kans dat je moeder eerder de kast opjaagt (immers: je zegt iets over haar als moeder ("je bent niet streng genoeg")). Als ze huilend belt, kan jouw vriend wel bevestigen dat ook hij zich zorgen maakt om het gedrag van kind, om het welzijn van kind, ... en aansturen op het SAMEN zoeken naar een oplossing zoals bijvoorbeeld gezamenlijk advies gaan inwinnen bij een professional om te weten wat ze best doen om het welzijn van het kind te verbeteren, om om te gaan met zulke situaties waarin beide ouders zich zorgen maken en moeder overstuur is,...

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 11:46

Ik hield bewust het geslacht even anoniem ivm eventuele herkenbaarheid (zou niet weten hoe, maar toch..) Maar het gaat niet om een zoon, maar een dochter. Eigenlijk maakt dat het nog veel erger, want wie laat nou haar 13 jarige dochter met oudere/foute jongens op straat rondhangen..

Qua samen overleggen heeft mijn vriend al tig voorstellen gedaan. Hij zegt ook wel dat ze mag komen wanneer ze wil, hoeft niet meer perse die weekenden, mag ook gewoon een keer mee eten of wat komen drinken.. Hij wil ook wel mee naar dr sport, maar ze wil momenteel gewoon helemaal niks van hem en dan trekt hij zich ook wel terug uit een soort zelfbescherming.. Steeds die afwijzing van je kind is niet fijn, steeds de deksel op je neus als je weer toenadering zoekt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:11

Okee maar moeder ziet dus wel in dat het zo niet goed gaat begrijp ik. En an sich vraagt ze wel een soort van hulp.

Dat klinkt toch wel alsof er een ingang is om mee te praten...?

Als zij het niet goed aan durft te pakken. Wel ziet dat het niet goed gaat zo. En het haar wat boven haar hoofd groeit. Wat denkt zij zelf dan dat de oplossing is...?

In principe lijkt een mogelijke optie dat kind misschien een poosje bij vader kan wonen en van daaruit weer een beetje de goede kant op gestuurd zou kunnen worden...? Maar dan moet moeder natuurlijk wel haar poot stijf houden dat dat is wat ZIJ wil en het is natuurlijk maar de vraag of dat dan lukt....

Ook een uitdaging dat ze dan niet de boeman maken van vader. Je moet het dan wel zo in het vat gieten dat moeder er echt even klaar mee is en zèlf wil dat kind een poosje naar vader gaat.

Samen regels opstellen waar moeder achter staat. Poos bij vader zodat die er voor kan zorgen dat de regels er goed in slijten. Moeder even uit de huidige situatie is en zichzelf even bij elkaar kan rapen dat ze een stuk verantwoordelijkheid terug gaat pakken. En dat zij het dan ook door gaat voeren net zoals vader zodat die meid weet dat ze bij moeder niet overal mee wegkomt en pa de kwaaie pier niet meer is.

En dan een beetje een evenwichtiger regeling dat vader ook meer in de picture blijft...?

Ik denk dat zoiets wellicht de beste optie is als het moeder zelf niet lukt om een verandering in te zetten, maar ze dat wel wil, en je er (nog) geen instanties / buitenstaanders bij wilt halen.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 12:18

pmarena, zij lijkt zich wat te verschuilen onder de mantel der liefde. Ze zegt letterlijk, we moeten erop vertrouwen dat ze verstandig is en niet aan de drugs gaat of verkeerde dingen doet.. En haar favoriet "Ik kan haar moeilijk dwingen/tegenhouden" -O- Maar ik vind dat eerlijk gezegd vreselijk dom en naïef, ze is 13.. Die verantwoordelijkheid kun je imo nog niet bij een kind van 13 neerleggen.

En bij ons wonen zou wat ons betreft prima kunnen, maar dan moeten er wel hele duidelijke afspraken komen en daar moet moeder dan idd ook 100% achter staan en in meegaan. Het moet ook niet zo zijn dat ze het bij ons dan als een strafkamp ziet en nog bozer wordt op de hele wereld.. Voor nu is het nog niet zo ver :n En heel eerlijk, we zitten niet te wachten op een kind dat niet bij ons wil zijn en vervolgens enorme strijd moeten voeren met haar om haar weer in het gareel te krijgen :+

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:21

Chickyy schreef:
Ik hield bewust het geslacht even anoniem ivm eventuele herkenbaarheid (zou niet weten hoe, maar toch..) Maar het gaat niet om een zoon, maar een dochter. Eigenlijk maakt dat het nog veel erger, want wie laat nou haar 13 jarige dochter met oudere/foute jongens op straat rondhangen..

Qua samen overleggen heeft mijn vriend al tig voorstellen gedaan. Hij zegt ook wel dat ze mag komen wanneer ze wil, hoeft niet meer perse die weekenden, mag ook gewoon een keer mee eten of wat komen drinken.. Hij wil ook wel mee naar dr sport, maar ze wil momenteel gewoon helemaal niks van hem en dan trekt hij zich ook wel terug uit een soort zelfbescherming.. Steeds die afwijzing van je kind is niet fijn, steeds de deksel op je neus als je weer toenadering zoekt.

Ach wat een verdrietige situatie.

Voor de laatste alinea snap ik dat heel goed dat hij verdrietig wordt van afwijzing.
Maar besef je ook dat een kind dat niet zo op die manier snapt. En het ook kan zien dat zij het toch niet waard is om er voor te zijn. En als zij zegt dat ze dan niet wilt dat hij dan toch niet komt, ("zie je wel, ik ben het niet waard").
ik ken de situatie niet en het meisje niet, maar het kan ook zijn dat ze eigenlijk het wel heel graag wilt maar niet ervoor uit durft te komen.

Als papa mag hij er ook voor vechten en hij is geen vriend van haar, maar een ouder!

En even nog ingaan op het laatste, ik snap dat je niet zit te wachten op een strijd, maar soms is het nodig om een betere weg in te slaan met z'n allen.
Alleen dan zal je moeders ook wel aan je kant moeten hebben staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:26

Precies :j

Ik denk ook dat daar een schone taak voor moeder ligt: kind weer op een positievere manier naar vader laten kijken en die boeman sfeer er af halen. Maar dat kan alleen maar als moeder dus ook grenzen gaat stellen en blijkt dat het bij vader zo slecht eigenlijk nog niet is ;)

Denk dat het samen bespreken welke grenzen verstandig en haalbaar zouden zijn, stap 1 is.
Zodat moeder daar achter kan staan en dat kan implementeren. Het klinkt alsof die nu ook gewoon houvast mist en het gewoon ook niet weet hoe ze dit het beste aan kan pakken :(:)

Ik snap wel dat het lastig is om haar tegen te houden als ze de straat op wil. Maar wat dat betreft denk ik dat het wel goed is om daar hulp bij te zoeken als dat zelf niet lukt, zodat je niet alleen maar hoeft te hopen dat ze de juiste beslissingen neemt maar je ook je ook wel een beetje best doet om haar er van te doordringen dat ze nu misschien niet de beste keuzes maakt.

Samen met haar zoeken naar betere opties :)

Als de mogelijkheid er is zou ik zeker proberen contact te zoeken met degenen met wie ze praat. Zodat die hopelijk ook wat door kan dringen hoe het verhaal zit van vader zijn kant en ze misschien wat ontvankelijker wordt dat die graag wat meer als een goede vader achter haar zou willen staan.

Meiden gaan vaak toch beter met hun vader en jongens met hun moeder zeggen ze hè. Het is toch zonde als ze in principe een leuke vader heeft die ook graag een goede vader wil zijn en zich beschikbaar opstelt, dat ze die dan wegduwt....

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:51

Het kan aan mij liggen maar stap 1 lijkt mij met het kind praten? Met een professional erbij. Waarbij er uitgelegd wordt waarom er regels zijn bij papa, dat dat juist gedaan wordt in haar belang, en dat jullie je zorgen maken om haar veiligheid. Lijkt me handiger dan van alles achter haar rug om gaan bekokstoven