Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
SdaphneS schreef:Ik zou zo snel mogelijk het proces regelen dat hij gezag krijgt, dat er een ouderschapregeling op papier komt en alle legale zaken regelen. Ik begrijp echt niet dat je dit niet goed regelt. We hebben het over je eigen kind en dan heb je niets geregeld onder de noemer ik wil niet dat het contact verslechterd. Als het kind straks verder in de problemen raakt heb je als vader helemaal geen poot om op te staan. Prio lijkt mij dit soort zaken goed te regelen.
Tiggs schreef:GDG schreef:Hele vervelende situatie voor het kind zeg en dat is natuurlijk ook moeilijk om te zien als naaste. Ik weet niet of je echt nog veel kunt nu, het is een beetje laat zeg maar om echt nog invloed uit te kunnen oefenen. Nooit gezag geregeld, nooit meer dan om-het-weekend-vader geweest en zelfs (al) een tijd helemaal geen zorg geleverd en kind is nu puber (en is zich zeer bewust van de weinige zorg die vader heeft geleverd en neemt dan ook weinig van hem aan).
Ik vind het ook wel laat om in te grijpen. Waarom was het kind zo weinig bij vader? Waarom zo laks met het gezag regelen?
Kimbers schreef:Wat een nare aannames worden er gelijk weer gedaan. Vader laks noemen en wat nog meer.. we weten bar weinig van de situatie dus de oordelen kunnen wel achterwege gelaten worden lijkt me.
Soms maken mensen keuzes die voor anderen heel onlogisch lijken maar die voor die persoon op dat moment wel logisch zijn.
Handen nu van het kind aftrekken is niet wat ik zou doen. Blijf een lijntje houden, hoe minimaal ook. Ook als het lijkt dat het kind het niet waardeert. Loslaten is in sommige gevallen echt kwijtraken.
Ik zou zeker ergens advies inwinnen van wat te doen.. en dan niet op jurdidisch gebied maar gericht op waar het kind het meest gebaat bij zou zijn. Zoek contact met mensen die hier verstand van hebben. Laagdrempelig vind je dit dus bij een wijkteam.
Tiggs schreef:@Schuur: ik vind het wel terechte vragen. We horen nu een kant van het verhaal, maar er is ook de kant van moeder die al dertien jaar lang de opvoeding voor het grootste deel van de tijd voor haar rekening neemt.
Je moet nu in het belang van het kind handelen, maar alles op moeder afschuiven is niet eerlijk want we kennen de rol van vader niet.
Chickyy schreef:Het klopt dat er hier maar 1 kant wordt gedeeld, maar wat ik omschrijf is wat ik de afgelopen tijd heb gezien en gemerkt, we kunnen haar moeilijk hier op Bokt uitnodigen
Dat zij het grootste deel van de tijd voor haar rekening nam is precies wat ze altijd zelf heeft gewild. Ze laat hem overal buiten, neemt zelf alle beslissingen, maar als er weer oliebol is (en dat is de laatste maanden bijna wekelijks) belt ze hem wel weer huilend op. Omgangsregeling, haar keuze, gezag, haar keuze.. Als hij ergens tegen in ging of dingen wou afdwingen (zoals gezag) hield zij kind weer een poos bij hem weg, dat is in het verleden meerdere malen gebeurt. Hij heeft altijd voor ze klaargestaan, kind mocht en mag altijd bij hem komen, maar meer dan die 2 dagen om de week kreeg hij gewoon niet. Zomervakantie één weekje en welke week bepaalt zij. Kerstvakantie, 1 kerstdag en oudjaarsdag, daar mag hij het mee doen.. Hij gaat daar niet tegenin, want dan zag hij kind gewoon niet.
Dus ja, mijn vriend wil nu alles doen om zijn kind te beschermen, maar hij kan helemaal niks.. Van moeder mag kind op straat rond hangen, maakt niet uit met wie. Vriend wil kind met liefde van de straat weghalen, maar dan is hij de boeman, van zijn ex mag het immers gewoon
Carika, ik weet niet wat ze wil.. Ze belt dus wel als er wat is, maar alle oplossingen die hij aandraagt worden weggewuifd.. Hij kan 100x zeggen dat ze strenger moet zijn, maar het lijkt ook wel of ze dat niet durft. Net als laatst met huisarrest, kind peert hem gewoon en zij laat het gebeuren, bang om in te grijpen. Vriend wil dan graag komen om kind weer terug naar huis te brengen, maar dat hoeft dan niet.
Chickyy schreef:Ik hield bewust het geslacht even anoniem ivm eventuele herkenbaarheid (zou niet weten hoe, maar toch..) Maar het gaat niet om een zoon, maar een dochter. Eigenlijk maakt dat het nog veel erger, want wie laat nou haar 13 jarige dochter met oudere/foute jongens op straat rondhangen..
Qua samen overleggen heeft mijn vriend al tig voorstellen gedaan. Hij zegt ook wel dat ze mag komen wanneer ze wil, hoeft niet meer perse die weekenden, mag ook gewoon een keer mee eten of wat komen drinken.. Hij wil ook wel mee naar dr sport, maar ze wil momenteel gewoon helemaal niks van hem en dan trekt hij zich ook wel terug uit een soort zelfbescherming.. Steeds die afwijzing van je kind is niet fijn, steeds de deksel op je neus als je weer toenadering zoekt.