identiteitsbewijs kinderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:34

verootjoo schreef:
SARINO schreef:
En lees je goed in voor de aanvraag van de id kaarten. Ik stond zonder haar vader bij het gemeentehuis maar je moet als beide ouders mee voor de aanvraag.........
Mochten we nog een keer.......

Dit heb ik ook al 2x gehad :')

Snap trouwens niks van die regel. Het is verplicht om er een te hebben, wat doen ze dan als een van de ouders niet wil tekenen :?

Dan moet je naar de rechtbank.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:40

SARINO schreef:
En lees je goed in voor de aanvraag van de id kaarten. Ik stond zonder haar vader bij het gemeentehuis maar je moet als beide ouders mee voor de aanvraag.........

Toestemmingsformulier van de andere ouder is ook goed. Maar daar moet je dan wel aan denken. Anders kan je alsnog terug.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:46

wyoming schreef:
SARINO schreef:

Toestemmingsformulier van de andere ouder is ook goed. Maar daar moet je dan wel aan denken. Anders kan je alsnog terug.

Ja ik had een formulier mee dat de vader toestemming gaf + kopie van zijn ID

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 22:13

_San87_ schreef:
verootjoo schreef:
Dit heb ik ook al 2x gehad :')

Snap trouwens niks van die regel. Het is verplicht om er een te hebben, wat doen ze dan als een van de ouders niet wil tekenen :?

Zo makkelijk is dat niet geregeld als een van de ouders geen toestemming geeft.

Ik ken dus een dame van 12 jaar die geen geldig ID heeft. Haar vader is enkele jaren geleden vertrokken en sindsdien onbereikbaar/onvindbaar voor iedereen. Hij heeft echter nog wel gezag en moeder krijgt dit dus zelfs met een advocaat bij de rechtbank niet geregeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 22:18

Licor schreef:
_San87_ schreef:

Zo makkelijk is dat niet geregeld als een van de ouders geen toestemming geeft.

Ik ken dus een dame van 12 jaar die geen geldig ID heeft. Haar vader is enkele jaren geleden vertrokken en sindsdien onbereikbaar/onvindbaar voor iedereen. Hij heeft echter nog wel gezag en moeder krijgt dit dus zelfs met een advocaat bij de rechtbank niet geregeld.

Dat is raar. Gelukkig mag een kind van 12 zonder toestemming van de ouders een ID-kaart aanvragen.

verootjoo

Re: identiteitsbewijs kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 22:21

Vind het raar hoe dat geregeld is. Het is verplicht een ID te hebben en als 1 ouder geen toestemming geeft, moet de ander naar de rechtbank.
Hoe kan je geen toestemming geven voor iets dat verplicht is en waarom vindt de staat dat belangrijk dat een ouder dat niet wil :?
Vind ik dus raar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 22:25

verootjoo schreef:
Vind het raar hoe dat geregeld is. Het is verplicht een ID te hebben en als 1 ouder geen toestemming geeft, moet de ander naar de rechtbank.
Hoe kan je geen toestemming geven voor iets dat verplicht is en waarom vindt de staat dat belangrijk dat een ouder dat niet wil :?
Vind ik dus raar.

Je moet vervangende toestemming hebben. Ik dacht dat t een extra stap is om ontvoering moeilijker te maken.

Maar het is wel raar, inderdaad.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 23:17

verootjoo schreef:
tyleysmiley schreef:
Bsn nummer van je kind krijg je na aangifte van de geboorte,dus dat document is prima mocht het ziekenhuis daar om vragen.
Je kind hoeft zo jong helemaal geen eigen id te hebben(uiteraard wel als je op vakantie gaat)

Nee hoor, een ziekenhuis (of welke zorgverlener dan ook) is verplicht een ID controle uit te voeren.
Dat doe je met een ID-bewijs en niet met je document van de gemeente.

Zoals ik al zei is er enige coulance als het gaat om zorgverlener bij pasgeboren baby’s maar na een aantal maanden wordt je echt dringend verzocht dan wel verplicht een ID-bewijs te tonen aan het ziekenhuis.

Hier met beide dochters helaas al met regelmaat in het ziekenhuis/seh geweest.

Met de oudste op 2,5 met de ambu naar het ziekenhuis, tig onderzoeken, paar maanden zoet geweest.
En met de jongste met 11 maanden (heeft ook moeten blijven) en met ruim 1,5 jaar, spoed in de ambu.

Geen enkele keer een id nodig gehad. Hadden we toen nog niet. De oudste heeft er nu sinds kort een. De jongste (2) nog niet, geen we wel regelen voor de vakantie overigens.
We wonen op de grens van NL-BE.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 23:32

Hier ook eentje van 9 maand die nog geen ID kaart heeft. Ook toen we in december op de HAP waren en bij de kinderarts met het RS virus, hebben ze er niet om gevraagd.

Ik denk dat we toen geluk gehad hebben? Het is wel het ziekenhuis waar hij geboren is, dus hij staat daar al wel in het systeem.

We willen hem nog wel binnenkort aanvragen, want we wonen wel bij de grens van Duitsland. En gaan daar ook wel eens boodschappen doen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 23:59

Bij ons in het ziekenhuis vragen ze het niet bij de SEH, maar wel om “in te loggen” als je een reguliere afspraak hebt. Ik weet niet hoe het gaat als je geen ID bij je hebt.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 07:34

Wij hebben hem al een paar weken na de geboorte aangevraagd. We kwamen wel met beide kinderen in het ziekenhuis van baby af aan. Hier moeten we zelfs voor een afspraak hun paspoort inscannen (digitale inlog in plaats van melden bij de receptie).

Ik zou ze wel echt aanvragen. Je kan ze maar beter hebben liggen en dan niet gebruiken dan dat je ze onverwachts nodig hebt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:07

nicole_floor schreef:
Hier ook eentje van 9 maand die nog geen ID kaart heeft. Ook toen we in december op de HAP waren en bij de kinderarts met het RS virus, hebben ze er niet om gevraagd.

Ik denk dat we toen geluk gehad hebben? Het is wel het ziekenhuis waar hij geboren is, dus hij staat daar al wel in het systeem.

We willen hem nog wel binnenkort aanvragen, want we wonen wel bij de grens van Duitsland. En gaan daar ook wel eens boodschappen doen.

Het ziekenhuis is verplicht zorg te verlenen aan mensen in nood. Het is dus niet zo dat je geen zorg krijgt als je niet kan legitimeren.
Maar elke zorgverlener is verplicht een WID controle uit te voeren en vast te leggen hoe dit gecontroleerd is. Heel gek dat ze het niet gevraagd hebben.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:13

SARINO schreef:

Bij onze gemeente kunnen beide ouders separaat van elkaar online toestemming geven. Dan hoeven niet beide perse mee naar gemeentehuis.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 08:17

Je wordt bij de geboorte ongeveer doodgegooid met informatie. Later ook bij het consultatiebureau. Voor elke vaccinatie een brief van 5 kantjes. Inschrijven bij huisarts, tandarts, kinderdagverblijf, basisschool, zwemles en weetik veel waar ze allemaal gegevens van kindlief nodig hebben. Maar echt nog nooit om gevraagd of verteld dat het verplicht was. Mijn oudere kinderen kregen er ook pas 1 toen ze 14 werden.

Maar goed, ik ga het wel aanvragen nu.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:18

Onder bepaalde omstandigheden is hij in het openbaar vervoer vanaf 12 jaar al verplicht.
Het is idd best prijzig, maar ook jaren geldig dus in verhouding valt het dan wel weer mee.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 08:58

ov, vakantie, ziekenhuis etc zijn allemaal dingen die we nooit doen... (ff afkloppen wat dat ziekenhuis betreft natuurlijk ;) )

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:29

Wat is nu het probleem? Aanvragen nu je het wel weet en weer door toch :-)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 09:44

Bienotje schreef:
Wat is nu het probleem? Aanvragen nu je het wel weet en weer door toch :-)

sorry, geen probleem hoor. Alleen een beetje verbazing dat ik kennelijk toch onder die steen leef. ;)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:03

Goh, dan moet je dus van een klein babietje een pasfoto laten maken? Dat lijkt toch al snel niet meer?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:09

Daarom zijn kinderpaspoorten ook maar 5 jaar geldig ipv 10. Een kind van 5 lijkt ook niet altijd meer hetzelfde kind als ie 10 is :D.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:12

Mijn dochter lijkt echt niet meer op haar pasfoto van toen ze 3 maanden was en ze is nu net 2.
Mja, ze zeggen dat de mensen bij de grens erop getraind zijn om dat wel te kunnen zien dus dan moeten we dan maar geloven. :=

Ik ben die van mijn dochter kwijt geraakt toen ik mijn portemonnee ben verloren. Goede reminder om even een nieuwe aan te vragen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:05

Een baby van 2 maanden lijkt met twaalf maanden al niet meer. Maar ja, zo zit de huidige maatschappij in elkaar: van de wieg tot het graf gedocumenteerd.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:25

Je bent niet de enige hoor. Ik heb pas id kaarten voor mijn kinderen geregeld toen we naar het buitenland op vakantie gingen.

Kom er ook nu pas achter dat ze het blijkbaar altijd hadden moeten hebben. Mag wel wat duidelijker gecommuniceerd worden dan :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:41

Mijn baby heeft een paspoort sinds ze 7 maand oud was. Is 5 jaar geldig. Al zal ze natuurlijk snel niet meer op een baby’tje lijken..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:52

mysa schreef:
Een baby van 2 maanden lijkt met twaalf maanden al niet meer. Maar ja, zo zit de huidige maatschappij in elkaar: van de wieg tot het graf gedocumenteerd.

Vroeger ook hoor, alleen stond je als kind in het paspoort van je ouders.