Woning accepteren of niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:21

Ik heb altijd met mijn zusje op een kamer geslapen en heb dat nooit ala storend gevonden.
We woonden vlakbij een spoorlijn waar regelmatig treinen reden en waren daar zo aan gewend, hoorden het niet meer dus daarvoor zou ik het niet laten.
Succes met de keuze maken!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:21

Gwenvd schreef:
Dank jullie wel voor alle berichten. Het grappige vind ik dat de verhouding precies is hoe ik me voel en hoe ik er in sta.

Het grote gedeelte zegt: doen!! En dat kleine stemmetje zegt: ja maar dit en dat.

Heel fijn om jullie meningen te lezen!

Als het echt wordt en dichtbij komt, dan wordt het ook wel eng. Echt heel begrijpelijk. Succes!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:22

60m2 is klein, echt klein. Ik kan het weten want mijn woning is ook zo groot. Voor tijdelijk leuk met twee kinderen, voor langere termijn weet ik niet. Als het broer en zus zijn zeker niet.

Je zou kunnen informeren bij de woningbouwvereniging over de te renoveren woningen. Dat maakt de keuze wellicht makkelijker.
Of accepteren en gelijk weer op zoek naar wat anders. Hoe klein ook, je hebt wel zekerheid.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:32

Nav je eerste bericht had ik gezegd wachten. Nav 2e bericht zou ik zeggen doen..

Zeker als er weinig vrij komt. Ik zit nu op een kwartier auto rijden van m'n zoontjes school en ex. Dat is wel echt de max. Hij zal vanaf z'n 12e kunnen fietsen (half uurtje) en een middelbare school kan tussen mij en ex dus dat is tzt wel te doen.
Hij is echter nog 5. Buiten spelen met vriendjes vind ik echt heel jammer dat dar niet zo soepel zal gaan. Ik heb hem wel op zwemles en straks op sport jn het dorp en heb hier geaccepteerd dat ik gewoon veel op en neer rij. Zeker met m'n werkdagen kost me dat een uur ipv 12 minuten.
Echter was de kans nihil in ons dorp op korte termijn. In theorie had ik 8 maanden de tijd en had ik eventueel hard kunnen spelen door het huis te verkopen en particulier kunnen huren van de overwaarde om te zorgen dat mn inschrijfjaren en salaris ok waren maar dan was m'n ex wellicht niet in ons dorp kunnen blijven en zat hij met dat probleem. Hier kwam ik in de top 10. In het dorp 35. Dit was precies wat ik wilde voor mezelf. Tuintje, rustige wijk, dichtbij de trein en stad. Uiteindelijk ben ik zelf enorm blij met een andere omgeving nu ondanks dat het voor m'n zoontje minder wenselijk is maargoed veel keuze had ik niet. Net wat je zegt. Soms moet je kiezen tussen urgentie.
Feit dat jij geen vaste woonplaats hebt nu, geen urgentie gaat krijgen met co ouderschap en feit dat je nu al een huis had kunnen krijgen.
Kinderen wennen wel aan het delen van een kamer. Vroeger heb ik altijd m'n kamer gedeeld. Het is de luxe van deze tijd ook. Wie weet wat er in de toekomst mogelijk is. Plus 60m2 maar wel een tuin.... is echt een vergroting van je ruimte.

Hoe groot is de kans dat er wel wat vrijkomt en je in de top 3 komt in de buurt. Daar zou ik het van af laten hangen.

Ik heb een eerder huis afgewezen vanwege de wijk en veel te klussen. Maar ik had wel minder druk dan jij dus durfde dit wel aan. M'n huidige huis had veel dingen die ik graag wilde en was nadeel de afstand en geen doorgroei mogelijkheden met eventueel nieuwe partner. Perfecte plaatje ga je niet krijgen. Belangrijkste is wel dat geen huisvesting echt veel stress op levert voor je kinderen als dit nog 2 jaar duurt. Voelt een beetje als Russisch roulette.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:33

ik zou accepteren.
als het nieuwbouw is zal de isolatie (ook qua geluid) waarschijnlijk goed op orde zijn. Kamer delen is voor de kinderen wel even wennen, maar dat komt ook wel goed.

Als je eenmaal je plekje hebt kun je ervaren hoe het is, en eventueel meteen weer verder gaan kijken naar wat beters.

Je zit er de helft van de tijd alleen, dus dan is de ruimte waarschijnlijk prima qua grootte.

Veel sterkte met de scheiding en succes met je moeilijke beslissing.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:38

Doen.
Je zou kunnen kijken om een kamerscherm te maken of laten maken misschien met hulp van familie of ex. Tot plafond hoogte en daar een schuifdeur in de maken en die in de woonkamer te zetten met een bed erachter dat wordt dan jou slaapruimte. Kun je ook leuk spotjes in bewerken en bijv een stekkerdoos dat je die achter het scherm wegwerkt en daar in het stopcontact steekt zodat je hem optimaal benut. Je kunt er ook een soort kast van maken dat je er nog dingen in op kan bergen zo creert het ook ruimte ipv dat het ruimte kost. En dan hebben de kinderen hun eigen kamer.

60m2 is niet heel groot maar ook echt niet heel klein. Enige is dat je zult moeten ontspullen en kwa spullen echt minimalisticher moet worden/leven.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:41

Ik wilde vragen hoe lang je al ingeschreven staat, maar naar aanleiding van je 2e bericht zeg ik doen. Je zit de helft van de tijd alleen. Dus dat scheelt al wat betreft klein. Daarbij is het echt onhandig als je ver van school woont. Ook qua vriendjes, afspreken na school, naschoolse activiteiten etc. Je staat nu op 1, ook omdat het waarschijnlijk niet de populairste plek is. Als er zo weinig aanbod is binnen je dorp, dan zullen er ook meer mensen wachten op een mooie kans. Komt er wat groters vrij, dan is de kans ook kleiner dat je daar op 1 staat. En tijd om te wachten heb je helaas niet meer.

Wat je maandag ook nog even kunt doen, is bellen met de woningbouw. Zij hebben misschien wel zicht op de gerenoveerde woningen, welke termijn en prijsklasse dit gaat zijn en of er binnen korte termijn projecten vrij komen in het dorp.
Laatst bijgewerkt door Diddykong op 22-03-25 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:41

Ik zou het ook doen. En inderdaad, als het nodig is dan zou ik de twee slaapkamers beschikbaar maken voor je kinderen, in één ervan slapen wanneer ze er niet zijn en wanneer ze er wel zijn in je woonkamer slapen. Dat werd al geopperd, en was ook wat ik wilde voorstellen.

Verder kan ik mij ook niet voorstellen dat treinen met razende vaart langs bebouwing rijden. Dat zal een lager tempo zijn. Eventueel eens daar langs het spoor gaan kijken/luisteren, of aan de mensen die in de straat wonen vragen hoe ze het ervaren?

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:43

Is er geen mogelijkheid om één van de 2 slaapkamers te splitsen? Dan slapen ze wel op één kamer maar hebben ze hun eigen gedeelte. Er zijn online wat ideeën over te vinden.

En je kinderen zijn nu nog jong. Wie weet waar je over 10 haar staat als het tieners zijn. Misschien heb je dan een ander huis, een koophuis, een partner. Je weet het niet. Ik zou de gek wel nemen. Met een eigen huis kun je echt starten met het verwerken van de scheiding..

MarliesV

Re: Woning accepteren of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:47

Ik dacht eerst, wachten, maar als ik je tweede berichtje lees en de noodzaak, doen!

Voor nu op deze leeftijd kan het prima, samen op 1 kamer. En als ze ouder worden, komt tijd, komt raad.

Locatie en snelheid zouden mij nu over de streep trekken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:50

Idd een slaapkamer opsplitsen door bijvoorbeeld een kamerscherm of gordijn ertussen.
Dat scheelt al zoveel qua privacy.

Na het lezen van je laatste bericht zeg ik ook: Doen!

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 11:51

De kamer in 2e lukt denk ik niet, wel kunnen we er een kast tussen zetten. Maar als ze echt met een vriendje of vriendinnetje willen komen slapen over een aantal jaar dan moeten ze dat maar bij hun vader doen haha.

De komende tijd zal de jongste toch bij komen slapen vermoed ik, dat doet hij nu ook steeds. En ze slapen regelmatig al samen, op vakanties of voor de gezelligheid. Ze kunnen goed samen gelukkig!

Er waren wel 400 reacties, best veel nog. Ik heb geluk denk ik…

Qua spullen hebben we afgesproken dat ik een “nieuwe” inboedel aanschaf, het oude huis blijft hierdoor hetzelfde voor de kinderen. Dus dat ontstellen komt wel goed! Kan gewoon niet veel kwijt haha.

Ik merk dat de behoefte naar een eigen vaste plek steeds groter wordt, het van hier naar daar reizen is echt vermoeiend en geeft onrust. Maar daardoor kijk ik misschien ook door een roze bril naar dit huisje.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:57

Voor dat soort momenten is een slaapbank dan super handig. Kan een van jullie uitwijken naar de bank een nachtje als er een keer iemand blijft slapen. Of als een van de kinderen een nacht alleen nodig heeft.

Wij hebben ook een uitklapbare slaapbank in de woonkamer. Maar inmiddels staat ie gewoon altijd uit omdat het zo lekker relaxt zit de hele dag. :+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:57

En in de woonkamer een ruimte voor een eenpersoonsbed voor jou met een kamerscherm?

Verder een 3 zitbank evt een stoel. Een tv en een tafel. meer heb je feitelijk niet nodig als je creatief bent met het scherm. De bank zou je ook tegen het scherm kunnen zetten bijvoorbeeld.

Kijk maar eens naar inrichtingen bij tiny huisjes voor inspiratie. Soms wonen er complete gezinnen in met huisdieren en hebben het prima naar hun zin. Er is dan een beetje creativiteit nodig om het echt leuk en goed leefbaar te maken voor je gezin maar dan is het dus echt heel goed te doen :j

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 11:59

Met ons gezin wonen we op dit moment erg klein. Onze drie kinderen moeten hierdoor ook een kamer delen. Twee jongens van 18 en 14 jaar en een meisje van 16 jaar. De jongens slapen in een stapelbed en we hebben de kamer door midden gesplitst met een kastenwand. Twee kasten met de opening bij de jongens en een kast met de opening richting onze dochter. Het gaat eigenlijk boven verwachting goed. Ze hebben juist ontzettend veel lol met elkaar en een hele prettige onderlinge relatie. Misschien ook wel mede doordat ze relatief veel bij elkaar op de lip zitten. Ik zou me wat dat betreft niet te druk maken denk ik.
Laatst bijgewerkt door Maaike_Indy op 22-03-25 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 12:00

Nee hoor, gewoon realistisch. Het is niet ideaal. Misschien ook geen droomhuis. Maar het is heel acceptabel en je hebt geen ruime keus ook. Je krijgt er ook wat voor terug als de kinderen op de fiets naar school kunnen, vanaf hun vrienden naar huis kunnen lopen, zelf naar hun voetbal of andere sport kunnen gaan etc. Het huisje is niet groot. Ik denk dat je de plus en minpunten goed overziet. Maar ook dat je gewoon niet heel veel tijd nog hebt. Je kunt je ex vragen hoe hij erover denkt als je goed genoeg bent met elkaar. En ik zou ook niet kijken naar wat als ze 16 zijn. Kijk de 1e 4 of 5 jaar kun je misschien overzien, maar wat daarna allemaal komt....
Schrijf je wel direct weer in :o

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 12:13

Gwenvd schreef:
Bedankt voor alle reacties.

Als ik het huis accepteer ben ik mijn inschrijftijd kwijt.
Ik heb verschillende voorrang punten waardoor ik wel hoger kom.
Tot nu toe is er in onze woonplaats en de plek waar ik nu op nummer 1 sta (dit is een mini dorpje naast onze woonplaats) nog geen andere woning voorbij gekomen. Er is hier weinig aanbod.
Ze gaan wel een aantal woningen renoveren maar ik weet die prijsklasse niet.
In omliggende plekken sta ik in dorpen ver weg van hier wel op nummers 1 t/m 5 maar in de aanliggende populaire steden op ongeveer nummer 15.

Indd is het zo dat de jongens niet voor altijd op 1 kamer kunnen blijven, dit is gelukkig wel nog ver weg. Kans bestaat ook dat ze dan meer bij hun vader zullen zijn of in ieder geval is die mogelijkheid er wel.

Het is 60m2 geloof ik, zit wel een bijkeukentje bij wat fijn is voor wasmachine ed.

Qua haast, die is er wel degelijk. Ik zit nu steeds op andere plekken, ik heb nu voor 3 maanden nog een plek om te verblijven maar daarna nog niks. Bij mijn ex blijven is geen optie, we gaan nog oké met elkaar maar voor hem en de kinderen is het niet goed. De hoop dat ik blijf is dan te groot en te verwarrend.

Vanuit dit bericht denk ik eerlijk gezegd dat je niet veel keus hebt. Als de keus "Mijn huidige woonsituatie is acceptabel, ik kan nog wachten op een ruimer huis op een passende plek en ik sta hoog op de lijsten dus dat is binnen een jaar het geval" zou zijn, zou ik zeggen prima om nog even te wachten. Maar ik lees dat de situatie is dat de huidige woonsituatie niet stabiel is, na 3 maanden oninschatbaar (en mogelijk risicovol?) en je hebt de keus om dat te voorkomen; dan zeg ik DOEN.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 12:35

Ik zou het accepteren.

En dan de kinderen hun eigen, echte thuis gunnen en als ouders zelf het ongemak en de onrust van het telkens verkassen naar de andere woning op me nemen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 12:45

In jouw geval zou ik het zeker doen. Je hebt de luxe om te kunnen wachten niet en op het aantal kamers na is het zo goed als perfect. Dan delen ze maar een tijdje een kamer, is echt niet zo erg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 12:51

Je hebt idd helaas de luxe niet om te wachten en de optie van een slaapbank in de kamer voor als de jongens er zijn vind ik een goede mits de grootste slaapkamer niet op te delen is.
Overigens is op één kamer met je broer slapen de komende nog best te doen.

Verder -mocht het niet bevallen- kun je altijd nog kijken of er iemand is die zou willen ruilen van woning.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 13:15

Gwenvd schreef:
Dank jullie wel voor alle berichten. Het grappige vind ik dat de verhouding precies is hoe ik me voel en hoe ik er in sta.

Het grote gedeelte zegt: doen!! En dat kleine stemmetje zegt: ja maar dit en dat.

Heel fijn om jullie meningen te lezen!

Dat kleine stemmetje heeft weinig te willen

Ik heb met mijn zusje tot ongeveer 13/14 jaar op 1 kamer geslapen en dat was in een gezinswoning dus kan prima.

En mijn neefjes en nichtjes samen gesteld gezin slapen als 18 jarige ook samen. Gaat ook gewoon prima

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 13:22

Geen idee of het past natuurlijk, maar misschien is zoiets een optie? Dan hebben ze elk semi hun eigen ruimte

Afbeelding

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 13:25

Jeetje, wat een creatief en mooi idee!

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 13:45

Ik zou het absoluut doen! Vele komen in een grote molen terecht wanneer ze willen scheiden en dit bied denk ik vrijheid en zekerheid. En 4 en 7 heeft voorlopig echt nog niet zoveel behoefte aan privacy gok ik.

Ikea heeft veel opties voor wonen op.... 30m2, 40m2, 50m2 etc. Ik denk dat hoe klein je het in jouw optiek ook vind, het juist veel ruimte geeft

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 14:02

Aanpakken! Volmaakte woningen bestaan trouwens niet. Tegenwoordig mag je heel blij zijn als je iets hebt!