Oplichting of veilig? PayPal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: Oplichting of veilig? PayPal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 21:34

De proef op de som genomen en gezegd dat ik PayPal heb geïnstalleerd. Vraagt hij direct achter mijn PayPal mail.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 21:57

Ik snap niet dat je het contact niet gewoon afkapt eerlijk gezegd :=

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 22:25

Paypal is een van de zeer weinige veilige betaalmiddelen. Gebruik het al ruim 13 jaar en heeft mij heel veel oplichtingspraktijken bespaard. Er is mij al zeker 20 x het volledige aankoopbedrag terug gestort vanwege diverse problemen waarbij de verkoper niet thuis gaf. Je moet dan wel het product retourneren natuurlijk.

Wel één regel, verstuur alleen naar het geregistreerde paypal adres van de koper en nooit naar een ander opgegeven adres, anders ben je niet verzekerd. Maak foto’s van wat je opstuurt in de verpakking en van het pakket verzendklaar. Mocht er later discussie komen dan moet je wel bewijs aanleveren. Verzend met ontvangst bevestiging.

Betalen doe je via elkaars paypal emailadressen te vragen dat is je paypal “ adres”
Paypal is wat mij betreft het veiligste betaalmiddel tussen particulieren én bedrijven. Als mensen geen Paypal accepteren zal ik er niet kopen. Je betaalt wel commisie.

Dat de persoon in kwestie achter jouw emailadres vraagt is dus niet dubieus maar normaal bij deze betalingen.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 21-03-25 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 22:33

_Nancy schreef:
Zou het zeker niet doen als het niet goed voelt. Dat zal niet voor niets zo zijn ;)

Als iemand iets tweedehands bij mij wilt kopen, kan dat via facebook met direct overmaken, via marktplaats eventueel met koperbescherming of via vinted en dat is ook met kopersbescherming.

Als je onderbuik gevoel zegt dat dit gek is en niet helemaal vertrouwd is, dan gewoon niet doen.
Iemand anders koopt het vast wel :)

Paypal is veiliger dan kopersbescherming van Vinted of Marktplaats. Daar ben ik al mee het schip in gegaan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 23:09

Kan bevestigen dat het scam was.

Kreeg namelijk zogezegd mail van PayPal, kwam al in mijn spam terecht en was ook een @gmail ipv @paypal
Gezegd tegen de "koper" dat ik het hele zaakje niet vertrouw vanwege de gmail ipv paypal adres, hij ging nog even in discussie voor hij me blokkeerde.

Voor wie interesse heeft hoe die mail eruit zag, doe maar een pb.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 07:54

Mijn PayPal mailadres is ook een gmail-account. Dat zegt niks.

Maar goed, zoals al zo vaak gezegd, als het niet goed voelt, niet doen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 08:23

Nou meid wat fantastisch dat jij een internet oplichter hebt ontmaskerd :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 08:24

Alja schreef:

Zo, hallo. Beetje minder cynisch mag ook wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 08:30

Art_Ificious schreef:
Kan bevestigen dat het scam was.

Kreeg namelijk zogezegd mail van PayPal, kwam al in mijn spam terecht en was ook een @gmail ipv @paypal
Gezegd tegen de "koper" dat ik het hele zaakje niet vertrouw vanwege de gmail ipv paypal adres, hij ging nog even in discussie voor hij me blokkeerde.

Voor wie interesse heeft hoe die mail eruit zag, doe maar een pb.

Oooh je bedoelt t service@paypal mailtje, ja dat kan idd geen gmail.com mail zijn :)).

Nou, maar goed dat de boel geblokkeerd is. Goede waarschuwing voor anderen, ook.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 09:15

Ik heb paypal verwijderd nadat betalingen geweigerd werden waar ik zelf voor koos was hoger dan gebruikelijk en een buitenlandse rekening. Ging overigens over het laden van mijn auto wat daar via PayPal kon. Ik moest binnen een bepaalde periode allerlei gegevens delen, die ik niet bij de hand had en toen werd het hele account geblokkeerd. Dus een goede kopersbescherming zij bepalen ook wat je betaald.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 09:35

Moest jij betalen of werd je betaald?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:03

Paypal is ontzettend veilig en is een standaard betaalmethode in Duitsland.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 10:18

Kaitlyn schreef:

Behalve als je VERKOPER bent, wat in mijn geval was.

Ik kreeg mail van PayPal (maar vanaf een Gmailadres die niet van PayPal zelf kan zijn).
Zodra ik hem erop wees dat het een Gmailadres was ipv @paypal (zoals terug te vinden op google) ging hij in discussie en werd ik uiteindelijk geblokkeerd.

't is dat men hier geen printscreens van mails mag delen (dacht ik?) anders kon je zien hoe die mailadres eruit ziet en de mail zelf.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:20

Je krijgt van Paypal zelf inderdaad bij alles wat je doet vaak meerdere mails. Vanaf een paypaladres.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:55

Ja dat is service@paypal.nl

Ik heb nog nooit iets verkocht via paypal, dus geen idee wat je dan voor e-mails krijgt, maar lijkt me niet dat je dan iets krijgt vanuit het Gmail adres van de koper. Paypal is juist de veilige tussenpersoon.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 11:30

Het gaat niet om Gmailadres van de koper. Maar iemand die niet naar de volledige mailadres kijkt zal denken dat het door PayPal gestuurd is.

Het is namelijk gemaakt alsof het van PayPal is, dit wordt waarschijnlijk enkel gedaan als je aangeeft PayPal niet te kennen. Dan kan je makkelijker misleid worden.
"Paypalcommunityservice247" maar dus @gmail

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 13:02

Ja dat lijkt me duidelijk een nepmail.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 13:08

Ja dat is duidelijk fake. Goed dat je zo attent was hierop.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 13:59

Bijna hetzelfde verhaal als bij mij dus.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 14:04

Nooit beginnen aan Friends&Family, want de naam zegt het al, doe dat alleen bij mensen die je vertrouwd. Als er dan toch problemen zijn, krijg je je geld niet terug. Je kan beter een beetje extra belasting er overheen betalen en dat je dan 100% garant bent dat je je geld terug kan krijgen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 21:27

Art_Ificious schreef:
Kaitlyn schreef:

Ik kreeg mail van PayPal (maar vanaf een Gmailadres die niet van PayPal zelf kan zijn).
Zodra ik hem erop wees dat het een Gmailadres was ipv @paypal (zoals terug te vinden op google) ging hij in discussie en werd ik uiteindelijk geblokkeerd.

't is dat men hier geen printscreens van mails mag delen (dacht ik?) anders kon je zien hoe die mailadres eruit ziet en de mail zelf.

Je bent als verkoper wel veilig mits je hun richtlijnen volgt. De belangrijkste is uitsluitend verzenden naar het fysieke adres wat bij paypal geregistreerd staat. Documenteer alles goed. Maak foto’s van wat je in het pakketje stopt, de buitenkant met verzend etiket en verzend uitsluitend met track and trace.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 21:44

Art_Ificious schreef:
Het vreemdste is dat het 2 tekeningen zijn en deze ook niet actief te koop aangeboden worden. Ik ben zelfs maanden niet meer op mijn pagina geweest.

Dan die finger's ervan.
Weliswaar gaat veel in Duitsland via PayPal maar dat is echt niet pluis

Plus als verkoper kan je absoluut genaaid worden...

Edit : nu pas de update gezien...

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 22:03

Art_Ificious schreef:
Kaitlyn schreef:

Bekende scam truc. Maar met paypal is helemaal niets mis.

Er zijn een paar dingen waarmee misbruik wordt gemaakt :
- Jouw overhalen iets te betalen via friends en family , met een smoes uiteraard. en bij Friend and family .. heb je geen bescherming.
- Fake mails sturen , zoals jou overkwam.
- Een raar verhaal over dat he eerst een business account moet openen voor xx euro maar dat krijg je later terug... via een fake link -> geld weg uiteraard
- Er wordt "per ongeluk" geld naar je overgemaakt via paypal en de persoon vraagt over je het terug wil sturen. Als goed mens doe je dat... maar helaas die persoon had dat geld overgemaakt met een gestolen creditcard, en dat geld wordt weer bij jou teruggehaald zodra er aangifte ed is gedaan.

Let wel, er zijn minstens zoveel scams met bankrekeningen, creditcards en crypto platforms. Daar waar geld is zijn scammers.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 22:18

Alja schreef:

Say whut???? %)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 22:31

sasja0705 schreef:
Art_Ificious schreef:
Het vreemdste is dat het 2 tekeningen zijn en deze ook niet actief te koop aangeboden worden. Ik ben zelfs maanden niet meer op mijn pagina geweest.

Dan die finger's ervan.
Weliswaar gaat veel in Duitsland via PayPal maar dat is echt niet pluis

Plus als verkoper kan je absoluut genaaid worden...

Edit : nu pas de update gezien...

Van alle betaalmethodes die ik ken om via inet iets te verkopen is Paypal veruit de veiligste. Moet je wel de moeite nemen je goed in te lezen hoe het werkt aan waar je aan moet voldoen.
Ik zal niet zeggen dat PP het meest overzichtelijk is maar wat mij betreft de veiligste met heldere spelregels.
Het heeft mij heel wat geld bespaard. Koop je iets maar voldoet het niet aan de omschrijving? Gewoon altijd je geld terug. Accepteert een verkoper geen PP dan ga ik me vragen stellen. 3 x een klant belazeren en je ligt eruit bij Paypal. Van PPverkoper naar PP koper en omgekeerd ik maak me dan geen enkele zorgen. Andere betalinge doe ik gewoon niet te riskant.