Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ladyson schreef:Wil je de stagiairs helpen of wil je het leuk hebben?
Nyaleti schreef:Toevallig werk ik nu ook in een dierspeciaalzaak. Met een stagiaire.
Ik werk er nog maar net en het is de eerste stagiaire die ik mee maak dus misschien ligt het ook aan de jongen zelf.
Het eerste is, en dat merkte ik ook al stagiaire (voor mij dan wel in de Dierenartsenpraktijk): je wordt zo snel nergens bij betrokken.
Op rustige momenten staan wij te ouwehoeren en te lachen bij de kassa. Die jongen zit aan de andere kant te poetsen (verblijven schoonmaken). Dat heel de tijd aan horen is niet leuk en je voelt je al snel toch buiten gesloten.
In dit geval is het ook een stille jongen dus heeft hij denk ik ook niet de behoefte om met ons te lachen, maar toch.
Maak eens een praatje over zn weekend of weet ik veel. Wij spreken hem amper door de dag heen en vergeten soms gewoon dat ie er is
Als je alleen maar naar hem toe gaat op het moment dat jij hem iets moet vertellen van ga zo dit of dat doen.. Geef je hem ook geen mogelijkheid om iets te vragen over wat hij zou willen leren.
Nu hebben wij wel veel verblijven dus ook echt veel werk aan. En natuurlijk gaat dat met een stagiaire langzamer dan wanneer een medewerker het doet.
Maar hij heeft ook geen enkele motivatie om door te werken. Als het klaar is mag ie aan z'n stage verslag of beneden in de saaie kelder gaan om pakken. Ook niet leuk dus waarom zou hij gaan doorwerken?
"Goh als je klaar bent, vindt je het dan leuk om even mee te lopen in de winkel? Zodat je wat kan leren? Of welke dieren heb je zelf en wil je meer over leren? De bedrijfsvoering of waarom we X product wel of niet hebben?"
Bedrijfsvoering is niet relevant voor z'n stage maar misschien vindt hij het wel interessant om een beetje horen hoe en wat.
5 minuten te laat is gewoon niet oké. 9uur is 5 voor 9 binnen, hup volwassen worden ze zijn geen 14.
Als je zo'n grote mond terug krijgt, dat iemand letterlijk zegt nee ik heb daar geen zin in. Oké, je mag ook naar huis? Maar die uren mag je gewoon inhalen. Dus dan kun je een andere keer terug komen.
Iemand met echt een attitude zou ik ook gewoon eerlijk en direct tegen zijn. Wij laten je X en Y niet doen omdat ... Je interesse moet tonen of weet ik veel.
Dat moet je niet doen bij een timide of onzeker iemand, maar dat verschil zie je wel.
Belangrijkste is denk ik: betrek iemand erbij. Ook met ouwehoeren bij de koffiepauze. Heb het niet alleen maar over een onderwerp waar die persoon niks mee heeft maar vraag hoe zijn weekend was, of als je het over honden hebt hoe zijn hond is. Weet ik t. Maar dan stel je je wel open om toegankelijker te zijn.
Kimbers schreef:Hoe zit het eigenlijk met de kennis van personeel in dierenwinkels? Kan je een stagiair die dierverzorging doet echt veel leren?
Want het doorgeven van die kennis is toch het voornaamste doel dan lijkt me?
Een ieder kan wel wat hokken schoonmaken, de winkel dweilen, de boel aanvullen maar het gaat toch vooral over de kennis van de dieren en alles wat daar bij komt kijken waar een stagiar wat aan zou hebben?
Tieneke schreef:Ik denk niet dat Ladyson dat als tegenstelling voorstelt, waarom zou ze dat zo bedoelen? Wel dat ze vraagt wat het hoofddoel van TS is en daarmee de suggestie komt dat het leuk hebben niet de hoofdbekommernis moet zijn. Ieder weldenkend mens kan wel bedenken dat het leuk hebben ook een plus is.
Zertab schreef:Heb je geen intervisie momenten gepland? Hier is het standaard wekelijks 50 minuten
Amber_anne schreef:Ik heb nergens gezegd dat hokken schoonmaken niet bij dierverzorging hoort maar het is niet het doel van een stage. Een stage is om je kennis te verbreden en de opgedane theoretische kennis in de praktijk toe te passen.
En nee staan kletsen terwijl de stagair hokken schoonmaakt en daarna als beloning aan zijn stage verslag mag werken is niet een goede stage. Jullie zetten hem zelf achterin, dat is een probleem met de begeleiding van de stagair
Je kan wel dingen die noemen die allemaal niet kunnen maar als je een stagair niet meer kan bieden dan een gratis schoonmaker te zijn dan moet je ze niet aannemen.
Ik heb zelf ook dierverzorging gedaan dus weet precies wat de opleiding inhoudt. Heb meerdere stages gelopen (niet in een dierenwinkel) en heb klasgenoten die in dierenwinkels hebben stage gelopen. Bij ons werd specifiek gezegd dat wij er niet waren om alleen maar stallen te mesten of hokken schoon te maken. In de openings post van ts beschrijft ze ook veel meer dingen die de stagiaires mogen doen.
Nyaleti schreef:Ik heb hier 0,0 mee te maken met hoe zij het aanpakken, hoe het met andere stagiaires is en hoe ze het doen als er bijvoorbeeld een vlot spontaan iemand komt. Ik zit daar zelf nog in m'n proeftijd
Amber_anne schreef:Nyaleti schreef:Toevallig werk ik nu ook in een dierspeciaalzaak. Met een stagiaire.
Ik werk er nog maar net en het is de eerste stagiaire die ik mee maak dus misschien ligt het ook aan de jongen zelf.
Het eerste is, en dat merkte ik ook al stagiaire (voor mij dan wel in de Dierenartsenpraktijk): je wordt zo snel nergens bij betrokken.
Op rustige momenten staan wij te ouwehoeren en te lachen bij de kassa. Die jongen zit aan de andere kant te poetsen (verblijven schoonmaken). Dat heel de tijd aan horen is niet leuk en je voelt je al snel toch buiten gesloten.
In dit geval is het ook een stille jongen dus heeft hij denk ik ook niet de behoefte om met ons te lachen, maar toch.
Maak eens een praatje over zn weekend of weet ik veel. Wij spreken hem amper door de dag heen en vergeten soms gewoon dat ie er is
Als je alleen maar naar hem toe gaat op het moment dat jij hem iets moet vertellen van ga zo dit of dat doen.. Geef je hem ook geen mogelijkheid om iets te vragen over wat hij zou willen leren.
Nu hebben wij wel veel verblijven dus ook echt veel werk aan. En natuurlijk gaat dat met een stagiaire langzamer dan wanneer een medewerker het doet.
Maar hij heeft ook geen enkele motivatie om door te werken. Als het klaar is mag ie aan z'n stage verslag of beneden in de saaie kelder gaan om pakken. Ook niet leuk dus waarom zou hij gaan doorwerken?
"Goh als je klaar bent, vindt je het dan leuk om even mee te lopen in de winkel? Zodat je wat kan leren? Of welke dieren heb je zelf en wil je meer over leren? De bedrijfsvoering of waarom we X product wel of niet hebben?"
Bedrijfsvoering is niet relevant voor z'n stage maar misschien vindt hij het wel interessant om een beetje horen hoe en wat.
5 minuten te laat is gewoon niet oké. 9uur is 5 voor 9 binnen, hup volwassen worden ze zijn geen 14.
Als je zo'n grote mond terug krijgt, dat iemand letterlijk zegt nee ik heb daar geen zin in. Oké, je mag ook naar huis? Maar die uren mag je gewoon inhalen. Dus dan kun je een andere keer terug komen.
Iemand met echt een attitude zou ik ook gewoon eerlijk en direct tegen zijn. Wij laten je X en Y niet doen omdat ... Je interesse moet tonen of weet ik veel.
Dat moet je niet doen bij een timide of onzeker iemand, maar dat verschil zie je wel.
Belangrijkste is denk ik: betrek iemand erbij. Ook met ouwehoeren bij de koffiepauze. Heb het niet alleen maar over een onderwerp waar die persoon niks mee heeft maar vraag hoe zijn weekend was, of als je het over honden hebt hoe zijn hond is. Weet ik t. Maar dan stel je je wel open om toegankelijker te zijn.
Dit klinkt echt als een poedersuiker stage voor die jongen... De dingen die hij 'mag' doen als hij klaar is dat zijn eigenlijk de dingen die het hoofddoel horen te zijn. Hokken schoonmaken leer je niks van en is helemaal niet het klusje voor stagiaires als de rest aan het kletsen is.
Werken aan je stageverslag is iets waar de stage overigens tijd voor moet vrij maken
Als dit is hoe jullie omgaan met stagiaires dan snap ik wel dat mensen het idee hebben alleen maar een gratis kracht te zijn
ikke schreef:Tip van een ervarings"deskundige"?
Volg eens een paar goede cursussen over communicatie en begeleiding.
Deze Oude Kous is er ook nog in gedoken. Ik heb de nodige cursussen gedaan rondom dit thema maar zelfs na 30 jaar ervaring zijn er toch weer een paar dingen benoemd in deze cursus die ik niet eerder langs heb zien komen. Kortom, ook na 30 jaar valt er nog wat te leren