ervaringen met dakpanklas / uitstelkeuzeklas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: ervaringen met dakpanklas / uitstelkeuzeklas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 20:54

Ik mocht ook kiezen voor mijn dochter of ik haar Havo/vwo inschreef of vwo/gymnasium.

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 22:35

Hier net dochter ingeschreven op voortgezet onderwijs.
Vwo+ gaat ze doen en is ook advies van de basisschool.
Het eerste jaar is dakpan en daarna stroom je door naar de juiste plek.
Ik ben benieuwd hoe dochter het gaat vinden op het vo!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 23:46

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 00:24

Ik heb zelf 20 jaar geleden de brugklas havo/vwo gedaan. Na dat jaar ben ik naar het vwo gegaan en uiteindelijk van 5vwo geswitcht naar 5 havo.

Zover ik weet waren de lessen toen allemaal op gemengd niveau en heb ik geen moeite gehad met de doorstroom naar vwo daarna.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 01:03

Mijn stiefdochter gaat dit doen, vooral uit eigen twijfel. Hier is het begreep ik een beetje een mengeling tussen HAVO en VWO qua niveau en 2 jaar dakpan, ik ben benieuwd. Vind het wel mooi ook ergens, ruim instromen en kijken wat past.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:39

juval schreef:
Heb/had je een keuze dan Christamoor? Ik ben in de veronderstelling dat het advies van de basisschool bindend is en dat er verder geen keus of discussie over mogelijk is. B

Ons kind, onze keuze :D . De school geeft een advies en wij hebben erop aangedrongen dat dit bijgeschaafd werd van VMBO-TL/HAVO naar alleen HAVO. Uiteraard, wanneer het kind VMBO krijgt, zal dit geen VWO worden. Maar goed overleggen en luisteren naar elkaar (leraar en ouder), niet alleen naar het kunnen van het kind kijken maar ook naar het karakter.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:08

In "mijn" tijd was dit heel normaal en de term dakpan heb ik ook recentelijk pas gehoord.

Het was ook vrij duidelijk na 1 a 2 jaar wie wat ging doen. De kinderen met zevens, achten en negens VWO en de kinderen met vijven/zessen/zevens HAVO. Dat was onderling verder ook geen ding en voelde voor de kinderen heel logisch aan allemaal. Bij een enkeling was twijfel over het vervolgniveau.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:56

Ik heb in een havo/vwo brugklas gezeten, was prima. Ik had snel door bij welke mensen ik me het meeste thuis voelde en heb dat meer mee laten wegen dan het niveau eerlijk gezegd.

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 09:47

Hier een zoon (nu 4 havo) die gestart is in een 2 jarige mavo/havo klas. Wat ons opgevallen is is dat het lesniveau er een beetje tussenin valt. Dit omdat als ze volledig op havo niveau les gaan geven de mavo leerlingen uit gaan vallen en als ze op mavo niveau les gaan geven gaan de havo leerlingen zich vervelen.

Onze zoon is daarna doorgestroomd naar 3 havo en dat heeft hem flink moeite gekost. Wij hebben de overstap van de 2e naar de 3e als veel groter ervaren als van de basisschool naar het VO.

Het verschil tussen de 2e en de 3e zat hem vooral in dat er veel meer gevraagd word van de leerlingen op het gebied van verbanden leggen en beredeneren, minder op het gebied van reproduceren. Door de gemengde 2 jaar was dit een stuk minder aangeleerd bij de havo leerlingen.

Het resultaat van deze school was dan ook dat er op het einde van havo 3 (5 havo 3 klassen) 1 volledige klas alsnog is afgestroomd naar mavo. Sinds dit schooljaar is de school ook voor een groot deel afgestapt van de gemengde brugklassen, ze hebben nog 1 dakpanklas en voor de rest weer losse mavo klassen en havo klassen.

Helaas hebben we in onze woonplaats geen keuze qua scholen, er is 1 VMBO school, 1 mavo/havo school en 1 atheneum/gymnasium school. Onder de streep bepaalt het advies van de basisschool dus naar welke school je gaat en enige andere keuze is er lokaal niet. Mocht je willen gaan voor een andere school betekent het 20 minuten met de trein naar een andere stad.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:22

Ik zat in de brugklas vmbo-TL/havo, nu inmiddels mavo/havo geloof ik. Ik ben na het 1ste jaar vmbo-TL gaan doen, net zoals 90 procent van mijn klas. Ik geloof dat er toen 3 naar de havo zijn gegaan.

Mijn zusje was ook zo'n twijfel geval en dat is wel een reden van mijn ouders geweest om haar naar meteen naar de Havo te sturen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:22

Ik heb ook de brugklas in een havo/vwo klas gedaan, volgens mij alleen het eerste jaar en daarna werden de klassen opgesplitst in havo of vwo (deze school deed ook mavo/havo klassen). Ik ben naar de havo gegaan, ik was erg slim op de basisschool (joh wat klinkt dat bekakt :') ) en ik wist dus niet goed hoe ik moest leren en m'n best doen en ik had de eerste twee jaar best lage cijfers, wat in de laatste 3 jaar op de havo wel beter geworden is. Waarschijnlijk als ik direct in een vwo klas was gekomen, was dat ook wel goed gekomen, maar nu heb ik een havo diploma met hele nette cijfers en daarna doorgestroomd naar de uni en heb ik een wetenschappelijke bachelor en master diploma en ga ik weer een tweede bachelor beginnen. Een vriendin van mij die mavo/havo deed, is in de mavo terecht gekomen en heeft daarna nog 2 jaar havo gedaan en uiteindelijk zijn we op hetzelfde niveau qua opleiding gekomen. Als de wil is, kom je er altijd wel :) Ik denk achteraf voor mezelf dat het een fijnere ervaring was om gewoon lekker de schooljaren door te komen en met goed leren een 8 of 9 te halen, dan de hele tijd jezelf kapot te studeren en met een zesje thuis komen :j

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:24

Hier op school werd het eerste jaar (jaren) exact dezelfde stof gegeven aan havo als aan vwo. Alleen met toetsen was het voor het vwo strenger. In een combinatieklas is het dus alsnog dezelfde stof. En het ligt uiteindelijk aan de rapportcijfers (en oordeel van de leraren) waar je dochter heen gaat.

Als ze nu net 2 punten tekort komt voor het vwo zal ik mij niet direct zorgen maken dat ze naar een combinatieklas gaat. Ja een deel zal uiteindelijk havo advies krijgen… maar dat is vaak ook niet voor niks. Of ze gooien er met de pet naar of vwo is toch net te hoog gegrepen. Het is voor je kind ook niet leuk om altijd net op haar tenen mee te komen etc. Dan zal het fijner zijn als ze havo doet. Dus wel fijn dat ze haar die combinatieklas aanbieden. Nu heeft ze nog een kans om door te stromen naar het vwo. En als ze haar best doet en het lukt niet. Dan is het toch ook echt geen schande als het havo wordt.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:32

pmarena schreef:
Lijkt me alleen maar goed toch, en dat was er 30-35 jaar geleden ook al, dat je een HAVO/VWO brugklas had...? In het tweede jaar werd je dan daar ingedeeld waar de school dacht dat je het beste zou passen.

Prima systeem was dat. Dan kon je in de brugklas laten zien wat je kon, bekijken hoe het zou lopen (want voortgezet onderwijs is toch weer anders dan de basisschool) en had je niet het gedoe van verschuiven naar een ander niveau als bleek dat je toch het VWO niet aan kon of als bleek dat je het juist wel kon. Dan zit er toch minder gewicht op zeg maar :)

Ik had destijds de maximale score bij de CITO-toets. Eerste jaar was een gecombineerd jaar. Gymnasium had ik echt geen trek in. Toen het 2e en 3e jaar Atheneum gedaan. Maar ik was zó klaar met school dat ik er niet aan moest denken om nog 3 jaar door te gaan := En ben toen op eigen aanvraag naar HAVO gegaan omdat dat een jaartje scheelde. Dan hoefde ik nog maar 2 jaar. Ik had niet het idee dat het niveau lager lag. Alleen een wat kleiner vakkenpakket.

En als je ergens je scholingsniveau in moet vullen dan is het altijd HAVO / VWO dus dat zal ook wel aangeven dat daar an sich niet zoveel verschil in zit...?

Maargoed ik weet natuurlijk niet hoe dat tegenwoordig geregeld is en het zal per school vast ook nog wel verschillen hoe de aanpak precies is :)

Ik ben dat over 'scholingsniveau' invullen echt totaal niet met je eens. Ik heb nog nooit ergens havo / VWO ingevuld, maar ze altijd opgesplitst gezien. Voor je keuze qua vervolgopleidingen is het ook echt een essentieel verschil.

Overigens ben ik zelf ook ooit begonnen in een havo / atheneum / gymnasium brugklas. Na het eerste jaar werd er gedifferentieerd. Er werd in de brugklas daarom nog geen Latijn en Grieks gegeven en de vakken waren allemaal op basis van VWO-boeken en toetsen. Ik vond dat niet vervelend en de uiteindelijke havisten ook niet, die scoorden gewoon een zesje ipv een 8.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:24

Oh er zullen vast wel situaties zijn waarbij op een formulier HAVO en VWO niet achter hetzelfde vinkje staan.
Bij specifieke opleidingen kan ik het me zeker voorstellen dat men daar een verschil in aangeeft :j

Maar gewoon in de categorie "dagelijks leven" als er ergens gevraagd wordt naar je niveau zeg maar, dan heb ik altijd HAVO en VWO achter hetzelfde vakje zien staan. Vaak zelfs ook HAVO + HBO en hoger. Zal dan wel om "denkniveau" gaan neem ik aan.

Niet dat het nou enorm belangrijk is verder :P

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:30

Vanuit de basisschool kreeg ik vmbo advies, maar vanuit de cito vwo. Na aandringen mocht ik naar havo/vwo.

Uiteindelijk had ik wel moeite met alle veranderingen, ik denk persoonlijk dat mijn basisschool niet zo best was. Maar ik ben met hoge scores van de havo afgestudeerd, na het eerste jaar was alles echt heel erg makkelijk. Ik heb tijdens mijn hele school en studie periode nooit thuis hoeven leren ofzoiets, alleen het huiswerk gemaakt dat strikt vereist was.
Ik had best vwo kunnen doen, maar goed ik wil eigenlijk geen universiteit niveau baan dus het is wel prima.
Ik heb nu 2 bachelors.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:33

pmarena schreef:
Oh er zullen vast wel situaties zijn waarbij op een formulier HAVO en VWO niet achter hetzelfde vinkje staan.
Bij specifieke opleidingen kan ik het me zeker voorstellen dat men daar een verschil in aangeeft :j

Maar gewoon in de categorie "dagelijks leven" als er ergens gevraagd wordt naar je niveau zeg maar, dan heb ik altijd HAVO en VWO achter hetzelfde vakje zien staan. Vaak zelfs ook HAVO + HBO en hoger. Zal dan wel om "denkniveau" gaan neem ik aan.

Niet dat het nou enorm belangrijk is verder :P

Dan agree to disagree :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:37

Sintara: Dat is het hem, je moet ook zin hebben om VWO te doen. Dat je graag die extra talen wilt.
Dat je een toekomstbeeld / wens hebt waar je VWO voor nodig hebt.
Of van mijn part gewoon omdat je het kan en met je beste vriend(in) mee wil die VWO gaat doen :P

Maar anders is HAVO prima en kan je desnoods na het behalen van de diploma, alsnog de VWO inhaalslag maken als je dat op dat moment toch graag blijkt te willen :)

Tink: er valt niks te (dis)agree-en volgens mij...?
Ik vertel gewoon mijn ervaring en die is simpelweg wat hij is :)

Ik beweer niet dat iedereen dezelfde ervaring heeft, in tegendeel: er zullen ongetwijfeld ook formulieren zijn waarop er wel een scheiding wordt gemaakt. Dus dan zijn we het toch gewoon eens...? Tenzij je wilt beweren dat mijn persoonlijke ervaring gelogen is :=

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 20:04

bedankt voor alle reacties!

Ik heb vandaag nog even met de juf van groep 8 gesproken over het advies en de inschrijving voor de middelbare school. Zij gaf aan dat we onze dochter in kunnen schrijven voor ofwel de havo brugklas, ofwel de havo/vwo (uitstelkeuze) klas. Alleen voor het vwo inschrijven gaat niet lukken, daar komt ze dus net voor tekort. We gaan dus voor de uitstelkeuzeklas en dan zal in de 3e blijken of het uiteindelijk havo of vwo gaat worden. Dochterlief is een redelijk vroege leerling, altijd de jongste van de klas geweest, dus ik verwacht dat ze nog flink gaat doorontwikkelen en groeien. We gaan het beleven. Ze heeft er in ieder geval al heel veel zin in om naar de middelbare school te gaan, dat is alvast een goed begin :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:26

juval schreef:
bedankt voor alle reacties!

Ik heb vandaag nog even met de juf van groep 8 gesproken over het advies en de inschrijving voor de middelbare school. Zij gaf aan dat we onze dochter in kunnen schrijven voor ofwel de havo brugklas, ofwel de havo/vwo (uitstelkeuze) klas. Alleen voor het vwo inschrijven gaat niet lukken, daar komt ze dus net voor tekort. We gaan dus voor de uitstelkeuzeklas en dan zal in de 3e blijken of het uiteindelijk havo of vwo gaat worden. Dochterlief is een redelijk vroege leerling, altijd de jongste van de klas geweest, dus ik verwacht dat ze nog flink gaat doorontwikkelen en groeien. We gaan het beleven. Ze heeft er in ieder geval al heel veel zin in om naar de middelbare school te gaan, dat is alvast een goed begin :)

Leuk, lijkt me een prima keuze. Gewoon kijken hoe ze zich ontwikkelt. Dan kan ze altijd nog Vwo doen als het haar makkelijk afgaat.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 21:12

Ik hoop dat het op andere scholen of inmiddels anders gaat, we spreken ook alweer over 14 jaar terug bij mijn brugklas :')
Bij mijn middelbare waren er 3 vmbo klassen en 1 havo/vwo klas. Die zat ik in, gestart op havo en na het eerste rapport naar vwo gegaan door hoge cijfers. Dat eventjes volgehouden, tot ik door kreeg dat de toetsen hetzelfde waren, enkel zwaarder beoordeeld werden en ik juist van de vakken die ik niet zo leuk vond er extra werk bij kreeg. Dit paste eigenlijk niet bij mij. Daarna wat luier geworden en na het 1e rapport in de 2e klas terug gegaan naar havo en daar gebleven.
Toegegeven, had ik vwo doorgezet in de bovenbouw had ik naar een andere school gemoeten, wellicht dat dat ook nog meespeelde toen. Havo kon ik met dezelfde klas (+havo van andere school in het dorp) afmaken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 16:24

de school van keuze heeft gelukkig alle niveaus, van huiskamerklas tot aan tweetalig gymnasium, en alles wat daartussen zit, zelfs vrije leerweg. Op een kwartiertje fietsen ook nog, dus we hebben wat dat betreft mazzel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 16:41

Ik had 1 brugjaar Havo/VWO.

Onze zoon had 2 brugjaren Havo/VWO. Hij ging naar het VWO en dat ging op Wiskunde na prima. Na 4 VWO wilde hij naar 5 Havo, want hij wist dat hij naar het HBO wilde en voelde zich ook niet altijd even thuis op het VWO.
Hij stond er goed voor en je zou denken dat het dan prima gaat, maar die overgang is enorm tegengevallen. Op Havo waren er al veel onderwerpen voorbij gekomen, waar hij nog niet mee bezig was geweest. Ze worden natuurlijk een jaar eerder klaar gemaakt voor het examen.

Onderling kunnen kinderen best hard zijn. Bij een vriendinnetje van mij was het 2 brugjaren met Mavo/Havo en VWO. Daar was de keus Mavo ook prima.
Bij ons was er geen Mavo en als kinderen het niet redde, werd daar wel wat flauw over gedaan.

Ik dacht dat dat wel minder was, maar onze zoon merkte ook wel de onderlinge verhoudingen en mentaliteit verschillen.

Aan ons ouders denk ik wel de belangrijke taak om nooit teleurgesteld te zijn of te gaan pushen etc. Soms kan een kind goed leren, maar past de mentaliteit niet. En andersom.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 18:24

juval schreef:
de school van keuze heeft gelukkig alle niveaus, van huiskamerklas tot aan tweetalig gymnasium, en alles wat daartussen zit, zelfs vrije leerweg. Op een kwartiertje fietsen ook nog, dus we hebben wat dat betreft mazzel.

Wat is een huiskamerklas?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 18:35

dat is een klas met extra begeleiding. in meer huiselijke sfeer, voor kinderen die moeite hebben met leren/school.
Citaat:
In de Huiskamerklas wordt ingezet op een sociaal-emotioneel veilige omgeving waar extra aandacht is voor het vinden van je plek op een grote middelbare school zodat de overstap van de basisschool zo soepel mogelijk kan verlopen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 18:37

juval schreef:
dat is een klas met extra begeleiding. in meer huiselijke sfeer, voor kinderen die moeite hebben met leren/school.
Citaat:
In de Huiskamerklas wordt ingezet op een sociaal-emotioneel veilige omgeving waar extra aandacht is voor het vinden van je plek op een grote middelbare school zodat de overstap van de basisschool zo soepel mogelijk kan verlopen

Ah, mooi initiatief.
Maar dat is niet gerelateerd aan een niveau denk ik.
Ik zie er wel wat in, nu met de wet passend onderwijs krijg je toch wel meer leerlingen binnen die wat extra hulpvragen hebben en dan is dit echt een mooie plek om te starten voor een leerling.