Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
juval schreef:Heb/had je een keuze dan Christamoor? Ik ben in de veronderstelling dat het advies van de basisschool bindend is en dat er verder geen keus of discussie over mogelijk is. B
pmarena schreef:Lijkt me alleen maar goed toch, en dat was er 30-35 jaar geleden ook al, dat je een HAVO/VWO brugklas had...? In het tweede jaar werd je dan daar ingedeeld waar de school dacht dat je het beste zou passen.
Prima systeem was dat. Dan kon je in de brugklas laten zien wat je kon, bekijken hoe het zou lopen (want voortgezet onderwijs is toch weer anders dan de basisschool) en had je niet het gedoe van verschuiven naar een ander niveau als bleek dat je toch het VWO niet aan kon of als bleek dat je het juist wel kon. Dan zit er toch minder gewicht op zeg maar
Ik had destijds de maximale score bij de CITO-toets. Eerste jaar was een gecombineerd jaar. Gymnasium had ik echt geen trek in. Toen het 2e en 3e jaar Atheneum gedaan. Maar ik was zó klaar met school dat ik er niet aan moest denken om nog 3 jaar door te gaanEn ben toen op eigen aanvraag naar HAVO gegaan omdat dat een jaartje scheelde. Dan hoefde ik nog maar 2 jaar. Ik had niet het idee dat het niveau lager lag. Alleen een wat kleiner vakkenpakket.
En als je ergens je scholingsniveau in moet vullen dan is het altijd HAVO / VWO dus dat zal ook wel aangeven dat daar an sich niet zoveel verschil in zit...?
Maargoed ik weet natuurlijk niet hoe dat tegenwoordig geregeld is en het zal per school vast ook nog wel verschillen hoe de aanpak precies is
pmarena schreef:Oh er zullen vast wel situaties zijn waarbij op een formulier HAVO en VWO niet achter hetzelfde vinkje staan.
Bij specifieke opleidingen kan ik het me zeker voorstellen dat men daar een verschil in aangeeft![]()
Maar gewoon in de categorie "dagelijks leven" als er ergens gevraagd wordt naar je niveau zeg maar, dan heb ik altijd HAVO en VWO achter hetzelfde vakje zien staan. Vaak zelfs ook HAVO + HBO en hoger. Zal dan wel om "denkniveau" gaan neem ik aan.
Niet dat het nou enorm belangrijk is verder
juval schreef:bedankt voor alle reacties!
Ik heb vandaag nog even met de juf van groep 8 gesproken over het advies en de inschrijving voor de middelbare school. Zij gaf aan dat we onze dochter in kunnen schrijven voor ofwel de havo brugklas, ofwel de havo/vwo (uitstelkeuze) klas. Alleen voor het vwo inschrijven gaat niet lukken, daar komt ze dus net voor tekort. We gaan dus voor de uitstelkeuzeklas en dan zal in de 3e blijken of het uiteindelijk havo of vwo gaat worden. Dochterlief is een redelijk vroege leerling, altijd de jongste van de klas geweest, dus ik verwacht dat ze nog flink gaat doorontwikkelen en groeien. We gaan het beleven. Ze heeft er in ieder geval al heel veel zin in om naar de middelbare school te gaan, dat is alvast een goed begin
Citaat:In de Huiskamerklas wordt ingezet op een sociaal-emotioneel veilige omgeving waar extra aandacht is voor het vinden van je plek op een grote middelbare school zodat de overstap van de basisschool zo soepel mogelijk kan verlopen
juval schreef:dat is een klas met extra begeleiding. in meer huiselijke sfeer, voor kinderen die moeite hebben met leren/school.Citaat:In de Huiskamerklas wordt ingezet op een sociaal-emotioneel veilige omgeving waar extra aandacht is voor het vinden van je plek op een grote middelbare school zodat de overstap van de basisschool zo soepel mogelijk kan verlopen