Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
juval schreef:Heb/had je een keuze dan Christamoor? Ik ben in de veronderstelling dat het advies van de basisschool bindend is en dat er verder geen keus of discussie over mogelijk is. B
. De school geeft een advies en wij hebben erop aangedrongen dat dit bijgeschaafd werd van VMBO-TL/HAVO naar alleen HAVO. Uiteraard, wanneer het kind VMBO krijgt, zal dit geen VWO worden. Maar goed overleggen en luisteren naar elkaar (leraar en ouder), niet alleen naar het kunnen van het kind kijken maar ook naar het karakter.
) en ik wist dus niet goed hoe ik moest leren en m'n best doen en ik had de eerste twee jaar best lage cijfers, wat in de laatste 3 jaar op de havo wel beter geworden is. Waarschijnlijk als ik direct in een vwo klas was gekomen, was dat ook wel goed gekomen, maar nu heb ik een havo diploma met hele nette cijfers en daarna doorgestroomd naar de uni en heb ik een wetenschappelijke bachelor en master diploma en ga ik weer een tweede bachelor beginnen. Een vriendin van mij die mavo/havo deed, is in de mavo terecht gekomen en heeft daarna nog 2 jaar havo gedaan en uiteindelijk zijn we op hetzelfde niveau qua opleiding gekomen. Als de wil is, kom je er altijd wel
Ik denk achteraf voor mezelf dat het een fijnere ervaring was om gewoon lekker de schooljaren door te komen en met goed leren een 8 of 9 te halen, dan de hele tijd jezelf kapot te studeren en met een zesje thuis komen
pmarena schreef:Lijkt me alleen maar goed toch, en dat was er 30-35 jaar geleden ook al, dat je een HAVO/VWO brugklas had...? In het tweede jaar werd je dan daar ingedeeld waar de school dacht dat je het beste zou passen.
Prima systeem was dat. Dan kon je in de brugklas laten zien wat je kon, bekijken hoe het zou lopen (want voortgezet onderwijs is toch weer anders dan de basisschool) en had je niet het gedoe van verschuiven naar een ander niveau als bleek dat je toch het VWO niet aan kon of als bleek dat je het juist wel kon. Dan zit er toch minder gewicht op zeg maar
Ik had destijds de maximale score bij de CITO-toets. Eerste jaar was een gecombineerd jaar. Gymnasium had ik echt geen trek in. Toen het 2e en 3e jaar Atheneum gedaan. Maar ik was zó klaar met school dat ik er niet aan moest denken om nog 3 jaar door te gaanEn ben toen op eigen aanvraag naar HAVO gegaan omdat dat een jaartje scheelde. Dan hoefde ik nog maar 2 jaar. Ik had niet het idee dat het niveau lager lag. Alleen een wat kleiner vakkenpakket.
En als je ergens je scholingsniveau in moet vullen dan is het altijd HAVO / VWO dus dat zal ook wel aangeven dat daar an sich niet zoveel verschil in zit...?
Maargoed ik weet natuurlijk niet hoe dat tegenwoordig geregeld is en het zal per school vast ook nog wel verschillen hoe de aanpak precies is
pmarena schreef:Oh er zullen vast wel situaties zijn waarbij op een formulier HAVO en VWO niet achter hetzelfde vinkje staan.
Bij specifieke opleidingen kan ik het me zeker voorstellen dat men daar een verschil in aangeeft![]()
Maar gewoon in de categorie "dagelijks leven" als er ergens gevraagd wordt naar je niveau zeg maar, dan heb ik altijd HAVO en VWO achter hetzelfde vakje zien staan. Vaak zelfs ook HAVO + HBO en hoger. Zal dan wel om "denkniveau" gaan neem ik aan.
Niet dat het nou enorm belangrijk is verder



juval schreef:bedankt voor alle reacties!
Ik heb vandaag nog even met de juf van groep 8 gesproken over het advies en de inschrijving voor de middelbare school. Zij gaf aan dat we onze dochter in kunnen schrijven voor ofwel de havo brugklas, ofwel de havo/vwo (uitstelkeuze) klas. Alleen voor het vwo inschrijven gaat niet lukken, daar komt ze dus net voor tekort. We gaan dus voor de uitstelkeuzeklas en dan zal in de 3e blijken of het uiteindelijk havo of vwo gaat worden. Dochterlief is een redelijk vroege leerling, altijd de jongste van de klas geweest, dus ik verwacht dat ze nog flink gaat doorontwikkelen en groeien. We gaan het beleven. Ze heeft er in ieder geval al heel veel zin in om naar de middelbare school te gaan, dat is alvast een goed begin
Citaat:In de Huiskamerklas wordt ingezet op een sociaal-emotioneel veilige omgeving waar extra aandacht is voor het vinden van je plek op een grote middelbare school zodat de overstap van de basisschool zo soepel mogelijk kan verlopen
juval schreef:dat is een klas met extra begeleiding. in meer huiselijke sfeer, voor kinderen die moeite hebben met leren/school.Citaat:In de Huiskamerklas wordt ingezet op een sociaal-emotioneel veilige omgeving waar extra aandacht is voor het vinden van je plek op een grote middelbare school zodat de overstap van de basisschool zo soepel mogelijk kan verlopen