Vastloper in tuinontwerp. Creatieve meedenkers gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 09:42

Je laatste idee vind ik erg leuk. Ik wil nog wel een opmerking maken over de bolcatalpa want ik heb er zelf eentje in een border staan en de opmerking over bladeren is niet helemaal terecht. Ik snoei de boom eind september namelijk korter zodat het nog een klein bolletje is. Dan is er bijna geen blad meer. In het vroege voorjaar maak ik hem dan helemaal kort. Ik kan je foto’s sturen als je wilt. Dan heb je geen bladverlies of echt amper.

DubbelFun

Re: Vastloper in tuinontwerp. Creatieve meedenkers gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 09:56

Persoonlijk zou ik de bol niet in het midden van de 2 bakken willen hebben; je bent nl vanuit huis de hele diepte-zichtlijn dan kwijt.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 09:59

Ik vind beide opties die je nu getekend hebt wel mooi. Alleen kijk je wel vanuit het huis tegen een boom midden in je tuin aan. Wat opzich geen straf is maar misschien niet zoals je het eerst bedacht had. En in het grindvlak zoals al eerder is aangegeven, is dat geen optie?

Edit: ik zie net bij het plaatsen dat DubbelFun net hetzelfde aangeeft als wat ik wilde zeggen

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:23

Ik zou niet te ingewikkeld doen en het paadje gewoon een stukje opschuiven.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:26

Ja dat dus :j

En dan eventueel die bak links richting omhoog wat groter maken. Dat misstaat in mijn beleving niet.
Of hem helemaal laten vervallen / een losse plantenbak neerzetten.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 10:32

Melzazu schreef:
En als je nou die 2 “blok” boompjes rechts naast de schuur vervangt door de bolcatalpa en die dan daar gewoon in het midden zet?
En dat je dan bij het ronde terras de bakken zo laat en in beide bakken dan iets symmetrisch plaatst wat toegestaan is op die afstand?

Dan hou je ook de symmetrie.

Die lange bak vind ik leuk bedacht maar niet zo mooi passen dan bij de rest van je ontwerp.

Boompje gewoon in het midden tussen de bakken vind ik wel erg mooi ook!

Had ook gekund, alleen is dat een plek die best veel schaduw heeft. En de bol catalpa houdt wel van een zonnetje. Daarnaast willen we daar graag nog ruimte houden voor een speelhuisje en een hangmat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:36

Het paadje opschuiven doet imo het estetische ontwerp deels teniet... persoonlijk zou ik dat erg zonde vinden.
De beste optie vind ik nog steeds de bol in de andere bak plaatsen... of maakt dit met de zon al teveel uit ??

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 10:53

Hmmm misschien een gek idee? Als je de bol alleen naar links verplaatst dan heb je denk ik wel veel schaduw op je gras en houd je wel zon op je terras voor het huis. Is het niet een idee om de bol meer richting je huis te plaatsen, je daarmee je huis koeler houdt en je gras nog zon krijgt en daarmee minder mos en wellicht ook een warmer zwembadje als je die daar wil plaatsen?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-25 12:28

quote="DubbelFun"]Het paadje opschuiven doet imo het estetische ontwerp deels teniet... persoonlijk zou ik dat erg zonde vinden.
De beste optie vind ik nog steeds de bol in de andere bak plaatsen... of maakt dit met de zon al teveel uit ??[/quote]

Dan heb je inderdaad in de ochtend de schaduw van de catalpa op het ronde terras. Maar we kunnen het eens testen in het tekenprogramma. Die geeft ook de schaduw weer.

MarjanB schreef:
Hmmm misschien een gek idee? Als je de bol alleen naar links verplaatst dan heb je denk ik wel veel schaduw op je gras en houd je wel zon op je terras voor het huis. Is het niet een idee om de bol meer richting je huis te plaatsen, je daarmee je huis koeler houdt en je gras nog zon krijgt en daarmee minder mos en wellicht ook een warmer zwembadje als je die daar wil plaatsen?

Dan valt de schaduw alleen wel op het terras die aan het huis vast zit denk ik. Waar zou jij de boom dan plaatsen? Kun je dat in de foto tekenen?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:13

Hier ongeveer? Dan houd je de hitte op je terras voor het huis weg. Maar weet ook niet hoe hoog ie is? En waar je je ramen hebt in huis
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:18

Bij het blauwe kruisje staat ie imo te dicht op de vierkante bomen en ook nog eens niet strak in het midden. Verder twijfel ik of een boom van -gokje- 2/2,5 mtr hoog en een bolomvang van 1 a 1,5 m2 iets gaat doen qua schaduw binnen in huis.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 23:56

En aan de bovenzijde 2 borders maken met beide een leiboom erin en dan in het midden de boom?