Electrische fiets kopen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Re: Electrische fiets kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 15:07

Ik heb een Cortina U4, prima fiets met nog een mooie prijs vind ik. Vooral als je kijkt hoe gek je het kunt maken. Er staat nu 4000 km op en ik merk wel dat mijn accu wat minder lang mee gaat, dus ga binnenkort eens kijken voor een nieuwe accu.

Ik koop tegenwoordig al mijn fietsen in de fietsenwinkel. De fietsenwinkels in mijn omgeving repareren niks meer wat je niet bij hun hebt aangekocht, omdat er teveel internet/tweedehands gekochte fietsen ter reparatie werden aangeboden dat ze hun eigen klanten niet meer kunnen bedienen.

Ik weet niet of dat bij andere fietsenwinkels in het land ook geldt, maar voor mijn regio in ieder geval wel en reden om fysiek te kopen in een winkel uit de buurt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 15:13

Ik heb vorig jaar een tweede hands Pegasus gekocht:
Afbeelding

Heb op meerdere fietsen proef gereden en had direct voorkeur voor deze.

Aantal eisen die ik had:
Riem aandrijving (geen ketting en al helemaal geen derailleur/open ketting)
Middenmotor met veel vermogen/actieradius
Schijfremmen

Had bij de plaatselijke fietsenmaker meerdere keuzes. Deze heeft traploos schakelen (ook onder druk) en een ondersteuning tot 27km per uur, ipv 25. Naast dat ik hem fijn vind fietsen, zeker pluspunten.
Ik fiets het jaar rond naar het werk, dagelijk 25km.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 15:35

Een praktische, maar essentiële tip: kies een fiets met de passende framemaat. Dat maakt ontzettend veel uit in comfort en balans, zeker bij een zware elektrische fiets. Niet iedere fietsenverkoper attendeert je daarop.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 15:48

Ik heb de oude Giant van m'n moeder. Ze kocht een mooie toen ze net was verhuisd. Er was een speciale plek waar de fietsen zouden staan en daar werd hij gelijk gestolen, ondanks sloten.

Bij de winkel stond toen een gelijke, gebruikte die volledig was nagekeken, dus heeft ze die gekocht.

Ze werd bang om te fietsen na een val, dus toen stond hij veel stil of werd geleend door familie. Uiteindelijk heb ik hem meegenomen en heeft hij afwisselend veel gelopen en ook veel stilgestaan. Hij is nu zeker 15jr oud, maar mijn man gebruikt hem dagelijks.

Toen fietste vooral ouderen op elektrische fietsen en die schenen vaker te vallen als de motor in het voorwiel zit. Mijn moeder heeft nog gedacht eentje met middenmotor te proberen toen.

Ik fiets er ook nog weleens op en vind het nog steeds prima fietsen. Hij staat niet volledig stil, maar hou bij een vl m'n rem vast. Verder niet echt moeite met op gang komen en anders compenseert het na een paar meter wel weer.

Zonder de fiets had ik vanwege fysieke problemen misschien jaren minder gefietst, want het verschil is wel echt groot. Moet wel zeggen dat ik nog een mountainbike had, dus die zithouding ook niet hielp.

Een moderne, betere zal vast nog fijner zijn, maar ik weeg ook af hoeveel km's ik hem werkelijk gebruik of nodig heb, wat het me waard is.

Zou soms een gebruikte best aandurven. Mensen doen niet alleen fietsen weg als ze slecht of afgetrapt zijn. Als mijn moeder bijv eentje met middenmotor had gekocht later, had daar een bijna nieuwe, ongebruikte fiets gestaan.

Al die jaren dat wij deze Giant hebben, nu wel 9jr laden we op in de schuur/garage.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:17

Ik heb in 2016 een 2e hands Harbin gekocht... een witte :D En sindsdien ook veel meer gaan fietsen. Vooral het heuveltje op weg naar huis brak me op met een gewone fiets.
Ik heb geen idee hoe oud hij was toen ik hem kocht, maar ik heb hem dus al 9 jaar.
De accu is nu wel erg slecht en ik kan er 'veilig' maar 2x op naar het dorp en terug. Ik kan de accu laten refurbishen, maar dat gaat ook 500 euro kosten en dan heb ik ook liever een nieuwe fiets.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:18

Ik vind ze nu wel heel duur hoor..... dan zou ik zeker voor een nog goede fiets die goed bevalt, die 500 euro graag neertellen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:20

Dan zal die ook nieuwe banden en een grote beurt moeten hebben, dus dan loopt het nog aardig op...

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:25

Wij hebben gekozen voor een stella met voorwiel aandrijving en 8 versnellingen. We hebben toen voor Stella gekozen omdat we voor een show model zijn gegaan, scheelde aanzienlijk in de kosten.

We vinden hem beide ontzettend fijn fietsen en hebben er nooit klachten mee gehad. Ik vind vooral de 8 versnellingen heel handig om te hebben, kan precies de fiets instellen zoals ik het fijn vind

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:40

DubbelFun schreef:
Dan zal die ook nieuwe banden en een grote beurt moeten hebben, dus dan loopt het nog aardig op...

En de ervaring die wij met de fiets van mijn schoonmoeder hebben, is dat om de 1 of andere reden een nieuwe accu op een oudere fiets het nèt niet is. Ze kocht een nieuwe accu omdat haar oude ebike verder nog helemaal goed was, maar met die nieuwe accu was het niet zoals gewenst.
Uiteindelijk heeft ze toen alsnog een nieuwe ebike gekocht.

Amber_anne schreef:
Wij hebben gekozen voor een stella met voorwiel aandrijving en 8 versnellingen. We hebben toen voor Stella gekozen omdat we voor een show model zijn gegaan, scheelde aanzienlijk in de kosten.

We vinden hem beide ontzettend fijn fietsen en hebben er nooit klachten mee gehad. Ik vind vooral de 8 versnellingen heel handig om te hebben, kan precies de fiets instellen zoals ik het fijn vind

Met de 7 versnellingen op mijn Batavus en 4 niveaus van ondersteuning lukt mij dat ook hoor ;)

Stella is erg populair, maar wat mij tegenstond is dat je nergens anders terecht kan dan bij hun servicepunt. En dat is niet altijd in de buurt. De lokale fietsenwinkel is dat wel en verkoopt meerdere merken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:44

@branca: daar ben ik ook een beetje bang voor (refurbished accu die niet voldoet).

Gezien alle negatieve info (ook uit directe omgeving) begin ik maar niet aan Stella.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:13

Ik heb veel verschillende fietsen geprobeerd en uiteindelijk voor een Koga E nova gekozen. Die fietst ook zonder ondersteuning heerlijk. De accu zit in het frame, hij is niet al te zwaar en ik zit redelijk rechtop. Nog steeds blij mee

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:29

DubbelFun schreef:
@branca: daar ben ik ook een beetje bang voor (refurbished accu die niet voldoet).

Gezien alle negatieve info (ook uit directe omgeving) begin ik maar niet aan Stella.

In dit geval was het zelfs een gloednieuwe accu en nog voldeed het niet. Blijkbaar zit daar ook ontwikkeling in en ondanks het goed zou moeten zijn was het toch niet zoals verwacht.
Een goede ebike is echt een plezier om te hebben. Wij fietsen net even sneller een rondje als het weer het toelaat. En toen ik nog op de fiets naar mijn werk ging vond ik het een verademing om snel daar te zijn zonder meteen in zweten uit te breken.
Ik besef dat de goede ebikes niet goedkoop zijn, maar ik vond het de investering wel waard.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 23:36

Vandaag een Qwic inter plus gezien. Ook onder de €3000. Net als een Sparta die nu in de aanbieding is.
Poeh, lastig kiezen!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 00:29

Celebi schreef:
Ik heb een paar jaar geleden ook een elektrische fiets gekocht toen ik voor mijn werk dagelijks een flink eind heen en weer ging. Wat een verademing was dat zeg.

Ik ben naar de fietsenwinkel in het dorp gegaan en heb om advies gevraagd. Kreeg uiteindelijk een Sparta onder mijn kont en na een klein stukje fietsen heb ik deze genomen. Was geen goedkope fiets, maar ook zeker niet de duurste gelukkig.

Qua opladen zou ik dat ding alleen overdag opladen als je er zelf bij aanwezig bent. Het komt namelijk heel sporadisch nog wel eens voor dat er toch iets mis gaat met die accu's en dan ben je er maar liever bij en wakker. Zou zo'n ding dus niet onbeheerd de hele nacht aan de lader zetten.

Precies. Hier meegemaakt dat er, toen ik het opladen startte, ineens een waarschuwingslampje brandde, en gelukkig zag ik het meteen en kon ik meteen het laden stoppen en heb de accu (opgelet dat die niet warm was) meegenomen naar de fietsenmaker om door te laten meten. Die accu bleek hemelen, na iets meer dan 24.000 km trouwe dienst.

In fietsaccu's zit lithium. Bij de verkeerde chemische reactie brandt dat zó graag, dat zelfs water het niet kan doven, in plaats daarvan trekt lithium de zuurstof atomen uit het water, (dat kan het trouwens zelfs met CO2) en gebruikt dat om lekker verder te branden. Vandaar dat accubranden zo slecht/niet te blussen zijn. Met fietsaccu's moet je dus bijzonder zorgvuldig omgaan, nooit zonder toezicht opladen dus, en meteen na het volladen stoppen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 08:25

Marije_jiplover schreef:
Wat je van te voren kunt bedenken, is welke foetushouding je prettig vindt.
Ik zelf zit graag een beetje sportief en heb een touring model van Cube.
Maar als je liever echt rechtop zit (zoals model oma-fiets, bijvoorbeeld) dan moet je als e-bike niet mijn fiets kopen.

Verder is een paar keer proefrijden op verschillende typen fietsen ook nog wel aan te raden.

Onze eerste kennismaking was op een huurfiets op Schiermonnikoog met voorwielmotor en dat vond ik echt verschrikkelijk. Je stuur wordt er zwaar van en de fiets heeft de neiging onder je kont vandaan te willen.

Mijn Cube heeft een middenmotor en dat vind ik erg fijn fietsen.

Verder vind ik een fiets met een (uitneembare) accu in het frame kwa gewichtsverdeling en daardoor balans fijner dan de accu onder de bagagedrager.

Een uitneembare accu heeft als voordeel dat je hem ook binnen kunt laden en het is voor elke accu beter om de stekker te verwijderen zodra de accu vol is (en opladen bij kamertemperatuur is voor de (levensduur van de) accu beter dan bij lage temperaturen in je schuur).

Ik heb mijn ebike bij een fysieke winkel gekocht, waar ik kon proefrijden en waar men bij afleveren helpt met het afstellen van je stuur en zadel.

Ikzelf zou een fiets om die reden al niet snel online kopen.

Maar wat anderen daarin doen? Geen idee.

Wat die uitneembare accu in het frame betreft, dat scheelt inderdaad qua balans. Het kan net het verschil uitmaken in situaties waarbij onverhoopt je fiets schever staat dan normaal. Mijn man moest me twee weken geleden onder mijn fiets vandaan vissen, nadat ik bij het afstappen met mijn voet bleef hangen tegen het frame...en mijn fiets heeft de accu in de bagage drager. Daar is geen houden aan als je eenmaal je evenwicht kwijt bent...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:24

Is dat zo ja, dat die accu zo zwaar is dat je fiets erdoor uit evenwicht kan gaan...?

Ik heb alleen ervaring met accu in frame eigenlijk. Alhoewel de Stella hem volgens mij wel onder de bagagedrager had. Maar dat vond ik sowieso geen prettige fiets en kon hem gelukkig weer terug doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:30

De accu is idd behoorlijk zwaar en de standaard die ik nu heb moet ik donders in de gaten houden dat ie stevig staat.
Dus de volgende fiets krijgt ipv een enkele standaard (aan één kant) zo'n V-model standaard wat de fiets beter ondersteund.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:42

Goed om te weten, dan laat ik die modellen links liggen tegen de tijd dat ik rond ga kijken voor een nieuwe elektrische fiets +:)+

Ik had het ook toen ik nog post rondbracht, met die zware tassen achterop moet je echt uitkijken dat je fiets niet gaat "steigeren" zeg maar. Een standaard die te ver naar voren op het frame bevestigd zat, was kansloos. Fiets met standaard meer naar achteren ging wel goed :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 11:46

Ik ben erg blij met mijn Gazelle.

Erg fijne fiets, was 3 jaar geleden niet goedkoop (Eur 3000) maar heb er veel plezier van.

Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 12:22

pmarena schreef:
Goed om te weten, dan laat ik die modellen links liggen tegen de tijd dat ik rond ga kijken voor een nieuwe elektrische fiets +:)+

Ik had het ook toen ik nog post rondbracht, met die zware tassen achterop moet je echt uitkijken dat je fiets niet gaat "steigeren" zeg maar. Een standaard die te ver naar voren op het frame bevestigd zat, was kansloos. Fiets met standaard meer naar achteren ging wel goed :)

Met een middenmotor en een accu op het frame heb je daar veel minder last van. Het gewicht zit dan meer in het midden en onderin.

Om die reden heb ik ook gekozen voor middenmotor en accu op/in het frame. De fiets is dan stabieler en minder kans op glijden ed als het glad is. Ik fiets ook in de winter door.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:10

pmarena schreef:
Is dat zo ja, dat die accu zo zwaar is dat je fiets erdoor uit evenwicht kan gaan...?

Ik heb alleen ervaring met accu in frame eigenlijk. Alhoewel de Stella hem volgens mij wel onder de bagagedrager had. Maar dat vond ik sowieso geen prettige fiets en kon hem gelukkig weer terug doen.

Toen m'n moeder hem net had, las ze daar iets over. Omdat toen vooral ouderen een elektrische fiets hadden, ging het dan wel daarover. Maar die leken vaker te vallen door het gewicht. Ook vanwege de voormotor.

Ik denk ook voelen hoe de fiets verder voelt, best belangrijk kan zijn. Als je bijv stukje mee aan de hand loopt.

@Mando, je tilt hem iig nog wel op de fietsendrager. Ik vind mijn fiets eigenlijk daar ook iets zwaar voor. Meer onhandig eigenlijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:18

Hier hebben we voor ernaast lopen ook nog loopondersteuning.
Erg fijn als je een ondergrondse fietsenstalling uit moet tegen zo'n hol op.

En ja, ik vind het een groot verschil in balans, accu in het frame of accu op de bagagedrager.
En datzelfde geldt voor een middenmotor vs voorwielmotor.

Onze fietsen gaan ook achterop de fietsendrager, accu er altijd uit en losse kettingslot eraf, dat scheelt gewicht dat je moet tillen.
Wij hebben de fietsendrager hoog achterop de bus zitten, dus we pakken mijn fiets altijd met zijn twee, 1 bij de voorvork, 1 bij de achtervork en dan tillen we hem er zo op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:26

Als ik naast de fiets loop heeft ie ook aandrijving,. ik heb mezelf wel aangeleerd dat als ik stil sta voor een stoplicht - oversteken oid dat ik altijd een rem goed ingeknepen heb.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:34

Ik moet de meeloop ondersteuning actief aanzetten, dus dat in knijpen van de rem hoeft hier dan weer niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:38

Mijn loopondersteuning gaat alleen aan als ik het turbo hendeltje gebruik en in beweging ben.

Dat laatste ben ik op hele banketstaaf wijze achter gekomen op de ondergrondse fietsenstalling bij kantoor. Er was geen aanloop ruimte en een vrij stijle hoge trap omhoog. Die ondersteuning ging dus niet aan omdat ik vanuit stilstand meteen omhoog moest. Nou ik heb daar staan vloeken en tieren, want ik kreeg die fiets gewoon niet omhoog. Dan zijn ze opeens zwaar. Heb nooit meer in de ondergrondse fietsenstalling gezet daar. :')