Hoe eet ik mijn pindakaas?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:46

Ik meng het met een mes. Ik maak echt een soort verticale geul (ipv horizontale geul zoals je in een paddock vol water doet haha) en laat zo de olie helemaal naar onder lopen. Dit doe ik op een aantal plekken en vanaf dan ga ik het roeren/mengen. Bij mij blijft het daarna dan goed (die van de AH).

Vroeger lukte me dit niet zo goed en dat goot ik de olie van de nieuwe pot bij het restje pindakaas van de oude pot.

Goof

Re: Hoe eet ik mijn pindakaas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:47

De proteïne pindakaas van mijn man ziet er ook zo uit. Ik vind het smerig en gedoe, dus naast zijn pot staat ook een pot gewone pindakaas. Toch de beste optie wat mij betreft.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:50

Ik word hier ook echt helemaal gek van altijd. Om die reden ben ik ook terug naar gewone pindakaas := choose your battles and all that _O- Ik heb af en toe alleen nog een klein potje wanneer ik voor m’n hond vul voer speeltjes vul met lekkers en een beetje 100% pindakaas erbij doe. Maar voor ons zelf gewoon weer normale calvé.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:51

Hmmm ik heb nav dit topic een ontdekking gedaan :’)

De merknaam is veranderd van vita d’or naar maribel
Afbeelding

Dit is het laatste beetje van de vita d’or die ik in de koelkast heb bewaard
Afbeelding

Deze nieuwe pot maandag gekocht en nu geopend
Afbeelding

Na doorroeren ziet ie er zo uit en nu in de koelkast gestopt. Ik kan eventueel over een week weer een foto maken :p
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:54

Ik heb geen keuze kwa pindakaas ivm de toevoegingen en eet al jaren 100% pindakaas. En ben al lang blij dat het niet meer alleen de peperdure bio winkel pindakaas is. En ja daar dobbert veel olie op. Wat ik altijd doe is eerst een mes dwars doorsteken tot de bodem. Ik prik een aantal keren rond in de pot, dan heb je al wat olie naar beneden. En bij elke boterham schep ik met het mes wat in de rondte. Waardoor de pindakaas tot de laatste restjes aardig smeerbaar blijft.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:55

Mijn vriend eet de 100% van de ah en dan de grote plastic potten. Het laatste beetje wordt wel dik maar daar gooi ik dan olie bij in en roer het weer door. Of ik doe het in de nieuwe pot en roer het daar doorheen

Dus hard aan de onderkant is makkelijk op te lossen

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:00

Ik woon ook in Ierland en de Lidl hier verkoopt deze 100% pindakaas, met en zonder stukjes. Wij bewaren hem gewoon in de kast en met even door roeren met je mes voordat je smeert gaat het prima! Misschien een idee?
Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:01

Gaabje schreef:
Ik denk als je ‘m koopt zo snel mogelijk mengen en dan in de koelkast zetten. Dan stolt het en komt de olie niet meer bovenop te liggen. Om te smeren dan een flinke lepel eruit halen ‘s avonds of ‘s ochtends even in de magnetron?

Dit! En het is niet nodig om het daarna te verwarmen hoor. Door de vettigheid blijft het redelijk smeerbaar. En ik heb een soort roerspiraal gekocht om deze pindakaas te roeren.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 19:51

Iedereen, bedankt voor alle tips!! Ik heb nog nooit pindakaas in de koelkast gehad want hoeft niet en was bang dat het dan te dik om te smeren zou zijn, maar dat ga ik dus toch maar doen!!

Mijn plan van aanpak:
Met een mes diepe gaten maken, dan met een deeghaak de boel doorroeren (potje vasthouden, dan kan hij niet gaan vliegen ;-) ) en dan in de koelkast.
Wordt dus vervolgd.

Careano schreef:
Ik woon ook in Ierland en de Lidl hier verkoopt deze 100% pindakaas, met en zonder stukjes. Wij bewaren hem gewoon in de kast en met even door roeren met je mes voordat je smeert gaat het prima! Misschien een idee?
[ Afbeelding ]

Ohhhh Super! Ik kom eigenlijk nooit bij de Lidl, want die heeft een aantal van mijn standaardproducten niet maar zal dan even de Lidl binnengaan, als mijn huidige potje op is!
En wat leuk, een mede-Ier! Die zijn er volgens mij niet zo veel hier op Bokt, waar woon jij?

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:55

Dit komt wss doordat je pindakaas koud is. Ik zet mijn pot in de winter nooit in een kastje maar vaak op het aanrecht. Hierdoor blijft hij netjws op temperatuur door de verwarming. In kastjes is het altijd kouder. :)

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:00

Konstantine schreef:
Ik heb hier op insta een keer een hulpstukje voor gezien.
Maar zie dat maar eens terug te vinden... :')

Deze denk ik:

Afbeelding

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:00

Melkopschuimer erin zetten :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:01

Ik heb vorig jaar zelf pindakaas gemaakt; pinda’s roosteren en dan als ze nog heet zijn in de blender. Zo kon ik er een mooie, smeuïge pindakaas van maken, en die ontmengde eigenlijk helemaal niet. Ideaal! Erg lekker ook. Hij was alleen heel licht van kleur.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:07

Tahin kan dit ook zo doen.
Ik leg de pot vaak op zijn kant neer,dan zakt de olie wat sneller door het onderste droge deel en kun je het met een vork goed mengen.
Dan blijft het vaak ook wel goed :j

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:10

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:19

Ik koop mijn 100% pindakaas in een winkel waar ze hem ter plaatse voor mij persen uit pinda's.
En die ontmengt nagenoeg niet.

Ik ben dus benieuwd wat het proces is dat leidt tot de 100% pindakaas in die potjes bij de supermarkt.

Want ik krijg dus echt niet zo'n dikke laag olie op de pindakaas.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:21

Warboel schreef:
Melkopschuimer erin zetten :+

Denk niet dat een melkopschuimer enige kans heeft om die vaste massa in beweging te krijgen :o

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:49

Lizz schreef:
Konstantine schreef:
Ik heb hier op insta een keer een hulpstukje voor gezien.
Maar zie dat maar eens terug te vinden... :')

Deze denk ik:

[ Afbeelding ]

Bij Temu is ie een heel stuk goedkoper. Daar heb ik m gekocht.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:55

Marije_jiplover schreef:
Ik koop mijn 100% pindakaas in een winkel waar ze hem ter plaatse voor mij persen uit pinda's.

Ik ben dus benieuwd wat het proces is dat leidt tot de 100% pindakaas in die potjes bij de supermarkt.

Nu ben ik heel nieuwsgierig welke winkel dit is. Wil je het delen?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:04

Grappig dat er hier goede ervaringen zijn met de Jumbo, bij ons ontmengt de Appie juist veel beter.

Maar goed daar heeft TS sowieso niets aan.

Een vriendin van mij heeft die van haar wel eens helemaal uit de pot gehaald, in de blender en toen weer terug in de pot. Zag eruit als een heel gedoe maar het werkte wel :') .

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:54

Lughnassadh schreef:
Marije_jiplover schreef:

Nu ben ik heel nieuwsgierig welke winkel dit is. Wil je het delen?

De plaatselijke Landwinkel.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:16

Dat is vast niet bij mij in de buurt......jammer.....

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 20:06

Marije_jiplover schreef:

Ws omdat het al een paar weken/maanden staat voordat het uiteindelijk in de winkel terecht komt, en dan nog een paar dagen voordat het bij jou in de kast staat

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 20:17

Ik doe er als het dikker wordt een scheutje zonnebloemolie door en roer dat goed er doorheen. Daarna haal ik het wel tot einde pot.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 09:31

Het opensnijden met een mes, dan de deeghaak erdoor en dan op de kop in de koelkast bewaren lijkt tot nu toe iig nog steeds te werken!!!

Bedankt voor alle tips iig.
Ik eet niet heel veel pindakaas dus de volgende keer zal ik hier bij een lokale winkel eens de zelfgeperste pindakaas proberen; kan ik ook een klein potje nemen. De Lidl pindakaas wordt dan uitprobeersel 2 +:)+