Samen met familie een huis kopen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Samen met familie een huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:09

Het lijkt alsof ze een oplossing voor de lange termijn zoeken en jou als oplossing voor het probleem zien. Ik zou er niet aan beginnen :n. Je gaat er in de toekomst zorg taken bij krijgen en je privacy ben je kwijt.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:26

Dat jouw zwager niet 'uit huis' wil en je schoonouders niet de moeite doen om daar iets in te betekenen.. Gaan bij mij ook wel de alarmbellen af moet ik zeggen.
Jouw schoonouders hebben met de constructie in 1 huis wonen/bij elkaar op het erf wonen mooi hun zoon ondergebracht voor als hun wat overkomt. Zij weten heus wel dat hun andere zoon (jouw man) hem niet het huis uit zet op het moment dat zij er niet meer zijn.

Stap 1 is een héél goed gesprek aangaan met jouw man. Jullie moeten er samen uitkomen wat jullie beide willen. En daarin op 1 lijn komen. En pas dan kan je samen met zijn ouders in gesprek. Anders ben jij straks de boeman, in je uppie tegen je schoonfamilie..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:53

Majabeestje schreef:
Dat jouw zwager niet 'uit huis' wil en je schoonouders niet de moeite doen om daar iets in te betekenen.. Gaan bij mij ook wel de alarmbellen af moet ik zeggen.
Jouw schoonouders hebben met de constructie in 1 huis wonen/bij elkaar op het erf wonen mooi hun zoon ondergebracht voor als hun wat overkomt. Zij weten heus wel dat hun andere zoon (jouw man) hem niet het huis uit zet op het moment dat zij er niet meer zijn.

Stap 1 is een héél goed gesprek aangaan met jouw man. Jullie moeten er samen uitkomen wat jullie beide willen. En daarin op 1 lijn komen. En pas dan kan je samen met zijn ouders in gesprek. Anders ben jij straks de boeman, in je uppie tegen je schoonfamilie..

Dit dus, ik mis echt het overleg tussen jou en je man. Jullie moeten eerst op 1 lijn zitten, voordat je verder kan gaan praten en kijken met je schoonouders.

Dat zij graag een oplossing willen voor je zwager, is te begrijpen. Maar een mantelzorg woning is naar mijn weten niet voor meer dan 2 personen, dus dan zou je al een woning moeten splitsen.
Voordat je dat allemaal gaat uitzoeken, met je man om tafel. Wat wil hij, wat wil jij en kan je daar samen mee verder kijken naar wat de andere partijen willen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:19

Volgens mij moet dit een sterke wens zijn van alle betrokkenen, anders gaat het gegarandeerd fout. Zoals je het nu omschrijft, lijkt het me voor jou zeker geen goed idee.

Een woning splitsen is voor een gemeente gunstig, dus dat hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn. Maar vóór alle regeltjes, vergunningen, etc. gaat het volgens mij om je eigen wensen en behoeften. Daar lijkt dit plan niet bij aan te sluiten.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:38

_Lorette_ schreef:
Volgens mij moet dit een sterke wens zijn van alle betrokkenen, anders gaat het gegarandeerd fout. Zoals je het nu omschrijft, lijkt het me voor jou zeker geen goed idee.

Dit. Ik woon ook samen met schoonouders op één erf en het startpunt was dat iedereen er 100% achter stond.
Het eerste initiatief kwam ook van mij, de 'koude' kant, denk dat dat een goede basis is.

Ik vind het geweldig trouwens.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:41

Mijn schoonouders hebben altijd naast hun ouders gewoond, in een tweeonder1kap. Het ging altijd prima omdat ze zich niet te veel met elkaars leven bemoeiden. Voordeur, tuin etc was gewoon gescheiden met een poort. Toen de ouders ouder werden was het praktisch, want mantelzorg was dichtbij, maar tegenwoordig kan de thuiszorg komen.

Het is een kwestie van hoe de aankomende boerderij ingericht is; is het te verbouwen tot 2 afzonderlijke wooneenheden of niet, eigen voordeur, tuin, geen inkijk bij elkaar, niet de deur zomaar platlopen maar even een appje of belletje vooraf en altijd aankloppen. Dat lijkt raar maar zouden ze 2 km verderop wonen dan doe je hetzelfde.

Privacy en niet met elkaar 'bemoeien' is het belangrijkste, naast vooraf goede afspraken maken over de toekomst. Als elke partij helder heeft wat zij van een ander verlangen en verwachten, en ieder respecteert wat de andere partij wil en niet wil, ook voor de toekomst wat zorg betreft, dan kan het prima uitpakken.

Liggen de verwachtingspatronen niet op 1 lijn, dan niet aan beginnen. Ik ken genoeg (boeren) gezinnen waar het prima ging maar ook waar het grote ruzie werd. Mijn tante, bij het trouwen 40 jaar geleden, kwam ze naast de schoonfamilie te wonen, heeft haar schoonmoeder in het begin wel eens de deur uitgeknikkerd als ze zich ongevraagd (weer) ergens mee bemoeide. Maar dat ontaarde niet in ruzie, en duurde nooit lang want schoonmama leerde wel wanneer ze beter haar mond kon houden. Zo ging het 'afspraken maken' toen ;) En het had ook voordelen, want er was nooit oppas nodig, noch voor de dieren, noch voor vakanties en dergelijke. En het huis bleef verzorgd.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:47

Ik zou er vooral rekening mee houden dat bij een mantelzorgwoning er ook wel daadwerkelijk word verwacht dat je mantelzorg gaat verlenen...dat heeft mogelijk invloed op de hoeveelheid zorg die je schoonouders tzt krijgen. Ik denk dat als niet sowieso al de insteek is om mantelzorg te verlenen, je daar niet aan moet beginnen.

Ook wat al eerder gemeld werd, een mantelzorgwoning moet binnen een bepaalde tijd weg als de mantelzorg situatie niet meer bestaat.

Eventueel is echt splitsen, dus eigen adres, eigen oprit, eigen tuin ed een mogelijkheid. Ik denk dat dat de meeste rust en privacy geeft en het minste gedoe met hulpbehoevende familie leden. Dan kan je ze altijd gaan helpen, maar is de verplichting er niet.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:48

_Lorette_ schreef:

Dit inderdaad is echt je basis voor een dergelijke constructie.

Wij hebben (mijn man en ik) samen met mijn ouders een woning gekocht en dus ook een hypotheek met 4 personen. Het huis is niet officieel gesplitst maar binnenin wel, enkel een doorgang naar elkaar die gewoon is afgesloten. Wij hebben dus beide ons eigen huis, een eigen tuin en dus pricacy. Het terrein (paarden accomodatie en loods) delen we. Reden dat we dit hebben gedaan: zodat mijn ouders (of op een gegeven moment één ouder) langer/altijd thuis kan blijven wonen, en wij de mogelijkheid hadden om paarden aan huis te hebben.

Het viel best mee hoe moeilijk het was om dit allemaal te regelen, echter een huis vinden wat geschikt was, was het lastigste.

Maar wij hebben een extreem goede band met mijn ouders en dat is echt heel belangrijk, we maken samen beslissingen en we zien elkaar toch heel veel. :)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:49

TS, ik stuur je even een PB. Mijn verhaal hoeft niet open en bloot op internet.
Maar lees nog wel even mee kwa tips of etc.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:11

TS, ik lees je verhaal en ik zie alleen maar rode vlaggen. Het begint al dat het jou als mededeling wordt meegedeeld dat je man, zijn ouders en zwager op 1 erf willen wonen zonder te vragen of jij dat wel wil.

Ik kan je alleen maar 1 advies geven. Trek nu aan de noodrem. Geef tegen je man en schoonouders aan dat je niet op 1 erf wilt wonen. In de praktijk komt het straks toch op neer dat jij verantwoordelijk wordt voor de mantelzorg voor ouders én zwager. Je kunt nu afspreken dat dit niet gebeurt, maar gaat in de praktijk jouw man minder werken als ouders/zwager zorg nodig hebben? Of mag jij daar alsnog voor op gaan draaien?

En als ouders wegvallen, gaat jouw man dan ineens regelen dat zijn broer in een instelling wordt opgenomen als broer dat niet wilt? Ik zou er niet op rekenen, de kans is groot dat jij dan voor zwager mag gaan koken/poetsen/mee naar ziekenhuisafspraken, tandarts etc. etc (geen idee wat jouw zwager wel en niet zelf kan).

Bescherm jezelf en vertel je man en (schoon)familie dat je apart wilt wonen van ze, voordat er geen weg meer terug is!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:19

fjordjes schreef:
Een deel geld is er al, dat hoeft niet geleend te worden (erfenis).
Wij hebben al een koopwoning met hypotheek.

Ik neig ook meer naar niet dan wel juist vanwege het stukje privacy. Ik ben graag op mezelf vanwege m'n adhd. Maargoed ze hebben ook mijn handtekening nodig dus zolang het niet goed voelt teken ik ook helemaal niks.

Mijn schoonvader is al redelijk hulpbehoevend en wat ik mij ook afvraag is of je wel met z'n drieën in een mantelzorgwoning mag zitten, meestal lees ik maximaal 2 personen.

Kortom, dit is een set up zodat jullie straks vast zitten aan de mantelzorg voor 3 hulpbehoevenden.
Je ouder wordende schoonouders en je zwager.

Die zorg weigeren wordt onmogelijk als je op hetzelfde terrein woont.

Dat in combinatie met mogelijke gevoeligheid voor overbelasting vanwege ADHD is werkelijk een Burn-Out waiting to happen
Gegarandeerd.

Niet de eerste paar jaar, maar daarna uiteindelijk komt het zeker.

Ik snap dat dit een knètterharde manier van verwoorden is van het probleem zoals ik het zie in dit scenario.

Dat is niet om te pesten, maar om het probleem zo scherp mogelijk af te tekenen. Dat geeft soms duidelijkheid.

Ik wens je sterkte met het sociaal-politieke mijnenveld waar je nu ongrvraagd in terecht komt.
Nee zeggen gaat erg moeilijk zijn zonder dat er grote frustraties ontstaan bij verschillende mensen.
Maar ja zeggen lijkt mij voor jezelf een toekomstige hel.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 12:22

Nou dat inderdaad Mazida, je zegt heel goed zoals ik er over denk. De zorg zal inderdaad op mij neerkomen omdat ik maar parttime werk en mijn man meer dan fulltime, die is weinig thuis door z'n werk en ik geloof ook echt niet dat hij minder gaat werken die houd teveel van z'n baan. Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor mijn zwager, ik wil mijn privacy houden, als ik in mijn blote kont door het huis wil lopen moet dat kunnen. Ik heb ook niet voor niets geen kinderen en dan krijg ik gewoon een kind erbij.

Ik moet inderdaad het gesprek aangaan met mijn man maar dat vind ik moeilijk omdat hij natuurlijk wel enthousiast is en er heel anders tegen aan kijkt als ik dat doe, ik heb ook het gevoel dat zij met z'n drieen tegenover mij staan en ik er alleen voor. Maar goed het heeft bij mij tijd nodig om alles op een rijtje te zetten en goed te denken wat ik wil zeggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:28

Ik denk dat het goed is om eerst voor jezelf duidelijk te hebben wat je wel zou willen doen voor schoonouders / zwager om een steentje bij te dragen. En wat niet, waar de grens ligt zeg maar, van wat goed voor jou vol te houden is.

En dat je dat heel goed communiceert naar je man toe zodat hij heel duidelijk weet wat hij wel of niet van jou kan verwachten.
En daar rekening mee kan houden in zijn / jullie toekomstplannen.

Eerlijk duurt het langst / geeft uiteindelijk het minste gezeur denk ik dan maar :)

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:49

Majabeestje schreef:
Zoals ik lees hoe je erin staat zou ik er zeker niet aan beginnen.
Zoiets 'groots' doe je alleen als je het allemaal een heel goed plan vindt, je elkaar erg mag en tolereert en bewust bent van het feit dat je met elkaar verantwoordelijk bent voor elkaars woongenot (inclusief privacy).

Ik lees:
Mijn schoonouders willen...
Ik vind het een moeilijke kwestie..
Ik wil absoluut m'n zwager niet in huis hebben..
Dit is mij medegedeeld..
Ergens zou ik het helemaal niet willen..
Ik vind het een enorme drempel..
Etc.

Ik zou het niet doen.

Heel goede reactie dit!
Ik zou het ook niet doen TS.
Het klinkt als een mooi plan, maar onderschat het niet.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:22

fjordjes schreef:
Nou dat inderdaad Mazida, je zegt heel goed zoals ik er over denk. De zorg zal inderdaad op mij neerkomen omdat ik maar parttime werk en mijn man meer dan fulltime, die is weinig thuis door z'n werk en ik geloof ook echt niet dat hij minder gaat werken die houd teveel van z'n baan. Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor mijn zwager, ik wil mijn privacy houden, als ik in mijn blote kont door het huis wil lopen moet dat kunnen. Ik heb ook niet voor niets geen kinderen en dan krijg ik gewoon een kind erbij.

Ik moet inderdaad het gesprek aangaan met mijn man maar dat vind ik moeilijk omdat hij natuurlijk wel enthousiast is en er heel anders tegen aan kijkt als ik dat doe, ik heb ook het gevoel dat zij met z'n drieen tegenover mij staan en ik er alleen voor. Maar goed het heeft bij mij tijd nodig om alles op een rijtje te zetten en goed te denken wat ik wil zeggen.

Maar als jou man jou kent snapt hij toch ook dat dit voor jou niet de goede oplossing is (wellicht wel voor de anderen). Dus eerlijk en duidelijk zijn, jij hebt hierin net zoveel rechten en keuze als de anderen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:54

Kom voor jezelf op hoor! Anders word jij hiervan de dupe en kan je later opdraaien voor de zorg en kan je geen kant op. Want je geld heb je dan in dit huis gestopt dus je zit hartstikke vast. Kies voor jezelf hierin hoor.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 14:06

Ik heb hier ervaring mee en echt NOOIT meer, 10 jaar van mijn leven verziekt. Al maak je nog zulke goede afspraken je kan wachten op de 1e irritaties.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 14:38

fjordjes schreef:

Zet alles eens rustig op papier, dat maakt het makkelijker en concreter.
Succes.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 14:47

prompter schreef:
Het lijkt alsof ze een oplossing voor de lange termijn zoeken en jou als oplossing voor het probleem zien. Ik zou er niet aan beginnen :n. Je gaat er in de toekomst zorg taken bij krijgen en je privacy ben je kwijt.

Dit vind ik de perfecte beknopte samenvatting.

je krijgt de zorg voor 3 personen.
Dat gaat gewoon een fulltime baan zijn.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:05

Ik zou eens een heel goed gesprek met partner gaan voeren. Hoe ziet hij het voor zich, en wat verwacht hij van jou.

Daarna kun je hem uitleggen hoe jij het ziet, en wat je wel of niet wenst te doen qua zorg.

Ik persoonlijk zou het nooit doen.... Wat als 1 van de ouders dementie of iets krijgt en iedere 5 minuten aan je deur staat voor hulp? Dan heb je geen leven meer.

En ik kan je uit ervaring zeggen, dat ook al maak je daar goede afspraken over, als zo,n mensje aan de deur staat, laat je ze ook niet staan in zo'n geval......

Dus ja, je wordt mantelzorger voor 3 personen met een beetje pech.....

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 18:54

fjordjes schreef:
ik heb ook het gevoel dat zij met z'n drieen tegenover mij staan en ik er alleen voor.

Persoonlijk zou ik hier dus beginnen. Jullie zijn getrouwd, jij bent niet met je schoonouders getrouwd. Eerst moeten jullie hier een standpunt over vormen, zodat jullie een “united front” naar je schoonouders/schoonbroer kunt zijn.

Er zijn hier geen 5 individuen. Er zijn twee “units” en een afhankelijke.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:04

Gebaseerd op ervaring van zeer nabije familie: niet doen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 22:06

Bij mij is het mis gegaan maar dat was toch weer iets anders omdat mijn man en schoonouders er al woonden en ik als schoondochter mijn eigen weg moest vinden in een bestaande situatie die niet bij me pastte waardoor ik me absoluut niet thuis kon gaan voelen. Wij hadden van tevoren afspraken gemaakt maar zodra er emoties en onvervulde verlangens om de hoek komen kijken zijn die toch sterker dan harde afspraken.

Jullie hebben weer andere voor en nadelen; omdat jullie beide kopers worden en in een nieuwe situatie stappen geeft dat ruimte om direct je eigen grenzen af te bakenen. Toch lees ik uit de berichten dat de kans dat het 4 tegen 1 wordt ook wel erg groot is. En een verstandelijk beperkte zwager erbij... ik zou lekker in het koophuis waar je nu zit blijven zitten en wellicht dat er ooit een kleiner boerderijtje te koop komt met precies genoeg grond voor je eigen gezin. Wij hebben nu een perceel van ruim 2000 m2 en natuurlijk is het niet zo groot als een echte boerderij maar het is echt zat. Ook het onderhoud zal allemaal op jullie schouders komen (tenzij schoonouders een hoveniersbedrijf inhuren). Ik ben echt wel wat gewend maar mijn man werkt ook veel en heb al regelmatig met tranen in mijn ogen gestaan dat ik even niet meer weet waar te beginnen met de tuin. Ik zie in de constructie zoals beschreven enkel voordelen vooral voor de zwager dat die een plekje heeft en dat jullie daar dan aan mee mogen betalen.

En nog iets uit eigen ervaring dus zal voor iedereen verschillend zijn, ik ben zelf opgegroeid in een dorpskern, dacht altijd dat een vrijstaand huis met dieren en alles mijn droom was, en eerlijk; we hebben nu sinds een jaar echt mijn droomhuis maar ik mis het dorp. Hoop echt dat het wennen straks beter gaat als we weer wat budget hebben om het eea te isoleren dat het ook wat warmer kan blijven in huis maar ik voel me toch erg vaak eenzaam. Ik heb 2 jonge kinderen dus ik ben ook wat meer aan huis gebonden, hopelijk trekt het eenzame gevoel wat meer weg zodra ze ouder zijn maar ik had dit niet aan zien komen hoor. Dus wat ik wil zeggen is dat ik het zeker niet zou willen aanraden om dingen die belangrijk voor je zijn aan de kant te zetten om maar landelijk te kunnen wonen want een eigen plekje waar je jezelf kunt zijn is echt het allerbelangrijkst.
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 19-02-25 22:32, in het totaal 3 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 22:12

Prairy schreef:
Niet doen. Dit gaat je je mentale gezondheid kosten als ik het zo lees.

En er echt zsm een gesprek met je man over hebben dat jij het niet wil. En dat er nu al gezocht moet worden naar een andere oplossing voor zijn broer zodat iedereen aan de toekomstige situatie kan wennen.

Jij/jullie hebben niet gekozen voor zijn broer, dat hebben zijn ouders gedaan, net als dat die ervoor gekozen hebben om te leven zoals ze doen. Daar hoef jij niet de dupe van te worden en dat lees ik hier wel.

En niks tekenen, als je bij die fase bent is het echt al veel te laat. Dit soort dingen moet je gelijk duidelijk in zijn, hoe langer je wacht hoe meer ruzie/gedoe/emoties. Zal geen leuke gesprekken opleveren en je zult voor jezelf goed duidelijk moeten hebben hoe ver je bereid bent (niet) te gaan.

Dit dus!
Niet aan beginnen.

Klinkt wel als de zwager in jullie schoenen te gaan schuiven.
Je zit dan hartstikke vast/ klem.

En ik vind het niet netjes dat ze niet echt met jou goed had besproken.

Frydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 22:37

Leuk plan. Maar ga eerst een gesprek
aan met een financieel adviseur (bij voorkeur iemand met expertise in bijzondere hypotheken), maar vooral ook met een notaris.

Volgens mij moet je in ieder geval goede (levens)testamenten en zorgen dat je als levenspartners op de juiste manier met elkaar verbonden bent (huwelijk, geregistreerd partnerschap etc.).

De onderlinge relaties tussen broers/zussen na overlijden van beide schoonouders. Je wil dan dat partijen vooraf weten hoe verder te gaan met verdeling van het ontroerend goed/de boedel, als een van de partijen wegvalt.

Je zou ook bij meerdere gemeenten in een regio kunnen inventariseren, hoe een gemeente daar tegenover staat?