Lichaamsgeur uit was krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:51

Bij wol is combi van temperatuur en wrijving het probleem. Wol kan zelfs tegen kokend heet water als het maar niet in beweging is.
Dus of beweging met lage temperatuur, of heet water zonder beweging. En pas centrifugeren als water afgekoeld is.
Maar ik zou 24 uur in azijn of biotex eerst proberen.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 12:00

Azijn en dettol ontsmetten ook.
En een stoomprogramma op de wasmachine.

Judass

Re: Lichaamsgeur uit was krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 12:07

Shirts, broeken en overhemden op 40 graden. Ondergoed op 60.

Alleen wol was ik op koudere temperatuur op een wolprogramma.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 12:41

Ik was ook alles op minimaal 40 maar liever op 60 graden.
Maar ik ben een waardeloze huisvrouw want ik sorteer niet op kleur en flikker alles (behalve handgebreide sokken) gewoon in de droger.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 12:45

Ik ken het probleem! Sinds kort voeg ik deze toe aan zulke wassen: https://hg.eu/nl/producten/hg-eco-tegen ... goed-0-5kg

Ik was sceptisch, want azijn en alle ‘omaweetraad’ oplossingen werkten niet en ik wilde liever niet mega chemisch gaan. Maar dit spul heeft me positief verrast! Zowel voor zweetlucht uit sportkleding, als kleding die muf blijft ruiken na te lang in de wasmachine te hebben gezeten.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 12:56

Vaak blijft geur in synthetische kleding hangen en dat vind ik persoonlijk moeilijk om eruit te krijgen.

Mocht het synthetisch zijn zou ik eens gaan overleggen voor katoen.

Bv een katoenen shirtje onder een synthetisch overhemd scheelt al heel veel vwb geur.

Ik gooi alles op 40 of 60 behalve wol _O- en in die 40 jaar nog nooit iets verkloot.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:00

veneri schreef:
maar wassen jullie dan alles standaard op 40c? of zelf op 60c?
voor mijn eigen kleding vind ik het niet erg om eens te proberen, krimpen=pech.
maar voor andermans kleding ben ik voorzichtiger. ook omdat het niet makkelijk is om nieuwe kleding voor hem te kopen, die hij moet passen etc. diverse lichamelijke klachten en dementie maken dat soort dingen een drama. over lichaamsgeur hoef ik ook niet te beginnen tegen hem -O-
ik was mijn eigen kleding altijd op 40c overigens.

Ik was alles op 60 graden, behalve truien.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:01

Je kunt toch gewoon even op de labels van de kleding kijken? Katoen kan gewoon prima een keer op 60 graden gewassen worden. Zit er ander materiaal doorheen, dan wordt het wat lastiger. Maar dan is laten weken in een emmer met water en azijn bijv een veilige oplossing. Al zou ik dat laatste sowieso proberen en dan daarna alsnog een keer op 60 wassen mits de stof dit toelaat.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:03

Ik had dit ook met de kleding. Alles op de kop gehad, wasmachine helemaal gereinigd, vloeibaar wasmiddel, poeder, azijn, etc etc. Uiteindelijk hielp het om de kleding te weken en wassen in biotex. Daarin zitten enzymen die speciaal bedoeld zijn om biologische dingen af te breken. De kleur die de het water had nadat ik het daarin had laten weken was echt smerig, maar de was is weer lekker schoon!

Biotex mag trouwens niet bij wol/zijde. Met katoen op 30 graden gaat het prima. Op de verpakking staat hoe lang het moet weken/wassen (je hebt ook biotex inweek, dan zet je het daar een nachtje in en was je het daarna).

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:33

Oh, getver. Knap dat je dit doet voor hem, TS. Ik krijg er echt error van met mijn smetvrees :o

Zou toch echt op 60 graden wassen. Alleen zijn kleding. Dat krimpt echt niet gelijk. En daarna jouw trommel (leeg) nog eens met 90 graden naspoelen. Klinkt inderdaad als viezigheid (en dus bacteriën) wat stinkt. Die moet je doden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:33

Wellicht het helpt om eerst te stomen met een goede hand stomer... Of pure wodka op spuiten met plantenspuit. De alcohol dood de bacterien.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:36

Gadsie, dapper dat je blijft wassen ts!

Ik weet niet hoeveel het kost via het verzorgingstehuis maar Wash-Me heeft veel wasmachines staan over het hele land (o.a. bij tankstations) en dan kost een was draaien van 8 kg 4 euro. Misschien is dat nog een optie? Dan heb je de geur niet in je eigen machine.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:44

Wassen in biotex inderdaad en gebruik je wasverzachter?
Dat kan ook helpen om de geur wat te maskeren.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:44

Ik zou het een keer naar de stomerij brengen. Is niet heel goedkoop, maar je bent er wel gelijk vanaf (en anders kun je klagen). Daarna kun je het weer zelf wassen.

Mijn opa heeft allemaal kleding die niet in de wasmachine mag, wij zijn nu dus vaste klant bij de stomerij. Die typische oude mensen geur hebben we hierdoor geen last van (al is mijn moeder er onderhand klaar mee en doet het soms stiekem toch in de wasmachine :') )

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:45

CairnTerrier schreef:
Oh, getver. Knap dat je dit doet voor hem, TS. Ik krijg er echt error van met mijn smetvrees :o

Zou toch echt op 60 graden wassen. Alleen zijn kleding. Dat krimpt echt niet gelijk. En daarna jouw trommel (leeg) nog eens met 90 graden naspoelen. Klinkt inderdaad als viezigheid (en dus bacteriën) wat stinkt. Die moet je doden.

Een klein misverstand uit de wereld helpen: bacteriën stinken niet, de stoffen die ze produceren wanneer ze onze huidvetten/zweet/vuil) opeten stinken. Daarom moet je op zoek naar een reinigingsproduct die deze viezigheid goed van de kleding verwijdert (bijvoorbeeld biotex of sportwasmiddel).

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:46

Ts, als je echt bang bent voor bacteriën, dan zou je de kleding met bijvoorbeeld dit wasmiddel kunnen wassen: https://www.praxisdienst.nl/nl/Hygiene/ ... =(NL:ePMax)%20high%20score&mtm_source=google&mtm_medium=cpc&mtm_content=PERFORMANCE_MAX&gad_source=1&gbraid=0AAAAADidbYKyP9V-t4jIpEjldTyUR7ghn&gclid=CjwKCAiAk8G9BhA0EiwAOQxmfuZv0c9v_xRmYSRZMN12dOrxfMQFCmGG62UpCFuhZTCsKa7X-H3r7BoC6fEQAvD_BwE

Dan weet je in ieder geval redelijk zeker dat er na het wassen geen (gevaarlijke) bacteriën zijn achter gebleven.

Een 2e stap zou dan kunnen zijn de was een 2e keer wassen met eenn HG tegen vieze geuren sportkleding poeder.

Een goedkopere manier is een fles pure Dettol volgens de verpakking te verdunnen in een emmer warm water en de kleding hier een aantal uur/ nachtje in te laten weken alvorens in de machine te spoelen en vervolgens met HG poeder erbij te wassen op 40°c.

Dettol in de machine erbij geeft bij lange na niet hetzelfde resultaat kwa desinfectie als de dettol in een emmer.

Gaat het om donkere kleding? Dat blijft altijd wat muf ruiken is mijn beleving...

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 13:47

Bij het verzorgingshuis rond de € 190,- voor 10 wasjes.
Alle kleding wordt dan door hen gelabeld wat ook nog eens €150,- kost.
Dat is voor hem niet te doen.

Ik reken alleen een kleine wasvergoeding volgens nibud, € 1,40 per was zo uit mijn hoofd.

Vind het een kleine moeite om dat wekelijks even te doen,maar ja, dan wel graag zonder de geur en bacterien.

Ga eerst weken in dettol wel eens proberen. En dan tochmaar eens op 40c wassen (na controle labels)
Laatst bijgewerkt door veneri op 15-02-25 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:48

CairnTerrier schreef:

Hier geen smetvrees maar dezelfde error.

Lichaamsgeur komt echt van vieze bacteriën, eigenlijk is die kleding aan het rotten. En alleen door de bacteriën te doden krijg je het probleem weg. Maskeren met geurtjes is echt jezelf voor de gek houden

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:50

Goh het hoeft niet zo overdreven vies met rottende bacteriën bokkers.. het zou ook kunnen dat deze meneer veel medicatie gebruikt en andere medische oorzaken heeft voor een sterkere lichaamsgeur.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:57

Hoeveel dagen draagt hij een set kleding? Wellicht dat als hij het korter draagt en vaker schoon aan trekt het makkelijker te reinigen is!?

Ze kunnen ook niet meer dagelijks onder de douche springen zoals wij. Dat is best treurig dat je gaat ,ruiken,

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:01

Ik deed de was ook zelf voor mijn moeder, nu had die geen sterke lichaamsgeur, wel van een lekkende wond. Ik doe zelf altijd mijn wasmachine aan, laat hem een poosje draaien en voeg er dan een gieter water aan toe. De meeste wasmachines pakken heel weinig water, je ziet eigenlijk niet eens water, zelfs niet met het extra water programma. Ik heb diverse merken geprobeerd (Miele, Bosch etc) maar allemaal is het hetzelfde. Sinds ik water toevoeg heb ik op geen enkele temperatuur nog geurtjes in de was. Ik doe azijn in het wasverzachterbakje (helemaal vol) en dan heb ik altijd frisse was.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 14:06

Nou dat is ook een dingetje.
Ze proberen hem 2x per week te helpen met douchen.soms lukt dat,soms is het 1x per week, en soms douched hij zelf ook tussendoor wel.hij wil niet altijd geholpen worden.
Afgelopen weken ben ik ziek geweest, en er zat in 3 weken was maar 1 set kleding in de wasmand.
(Wel sokken en onderbroek wekelijks verschoond, masr broek en bovenkleding dus maar 1x in 3 weken)
Dit bij het verzorgingshuis aangegeven om in de gaten te houden, dat ze 1x per week in ieder geval schone kleren neerleggen en de andere kleren in de wasmand doen. Hoop dat dat gaat gebeuren.
Hij heeft zelf weinig besef van datum en tijd, een maand is in zijn beleving een week, dat is lastig en ook (ondanks dementieklok met kalender) niet goed aan hem uit te leggen.
Maar dat zorgt ervoor dat hij geen idee heeft wanneer hij weer schone kleren aan moet doen.
1x per week is in zijn situatie op zich oke, want vies wordt hij verder niet.
2x per week zou natuurlijk ideaal zijn.
Het is lastig. Als wij aangeven dat hij die broek al weken aanheeft dan geeft hij aan dat hij daar toch geen enge ziektes van kan krijgen.
En de discussie kan je wel met hem aangaan, maar dan nog weet hij niet wanneer hij moet verschonen.
Hopen dat de zorg er beter op gaat letten.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:08

Badeendje schreef:
CairnTerrier schreef:

Een klein misverstand uit de wereld helpen: bacteriën stinken niet, de stoffen die ze produceren wanneer ze onze huidvetten/zweet/vuil) opeten stinken. Daarom moet je op zoek naar een reinigingsproduct die deze viezigheid goed van de kleding verwijdert (bijvoorbeeld biotex of sportwasmiddel).

Komt op hetzelfde neer toch. De bacteriën stinken (door wat ze opeten). De bacteriën moet je zien te doden. En dat kan naar mijn weten maar op één manier - hoge temperaturen wassen. Daarmee overleven bacteriën (andere ongedierten) het niet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:25

Veneri je kunt kijken of het helpt als je kleding setjes klaar legt in bijvoorbeeld bakken met een label er op.Bijvoorbeeld maandag schoon spul aan,woensdag en vrijdag, zoiets.
Ik herken het wel hoor, ben huishoudelijk hulp en kom heel veel tegen wat betreft kleding verschonen( of beddengoed,ook zo leuk :')

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:30

Ik reinig mijn wasmachine op 90 grd met 2 vaatwastabletten in de trommel.

Ik was kleding altijd op 40 grd ongeacht wat het etiket zegt. Hrt is tot nu toe altijd goed gegaan.

Misschien kun je een speciaal sportwasmiddel proberen. Ik gebruik die van ariel icm geurbooster.

Maar hopelijk helpt het al om de was te weken. Superlief dat je dit voor deze man doet.