Koolmonoxide in slaapkamer maar niet bij ketel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: Koolmonoxide in slaapkamer maar niet bij ketel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 15:11

Yes doe ik!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:25

Ik ben veiligheidskundige dus ja, ik vind het vervolg heel interessant! Ik doe hier op het werk ook regelmatig allerlei metingen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:15

Een vriend van mij woont in een flat met iedere woning een eigen ketel. Bij de buurvrouw was de ketel vervangen en na 2 dagen ging bij die vriend zijn melder af. Hij alles laten controleren niks gevonden en het bleek dat de rookgasafvoer van zijn buurvrouw niet goed was geïnstalleerd waardoor er dus lekkage was waardoor zijn melder afging. Dat zou bij jou dus ook heel goed kunnen zijn.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:49

Zou je willen delen welke melder je hebt? Ik ben wel benieuwd waarop die allemaal af kan gaan.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 17:08

Bowo, bedoel je het merk? Of aan wat moet ik denken?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 17:18

Die van mij deed het ook, bij mij was het een spin die er boven een web had gemaakt en op de sensor had gepoept. Heb er voor de zekerheid nog 1 gekocht en er naast gezet maar sinds ik hem helemaal hem schoongemaakt en even goed de stofzuiger er op was het klaar. (Sorry als ik ergens overheen heb gelezen dat het geen stof kan zijn, heb het topic alleen even snel gescant)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 17:29

Welke melder je precies hebt. Er zijn een heleboel verschillende, die dus wel eens op verschillende concentraties afgaan en soms ook op meerdere 'stoffen'

Kan je hem bijvoorbeeld vinden via Google als je zoekt op 'koolmonoxide melder' ? Meestal staat er ook wel iets van een merk op.

Deze is bijvoorbeeld van Alecto. X sense heeft er ook veel
https://www.trekpleister.nl/alecto-koolmonoxidemelder/

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 00:02

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 00:37

Ben ook benieuwd naar het verdere verloop, ook al ken ik er niks van. Je leest zo vaak over CO-vergiftiging, dat wens je niemand toe. Goed dat je het verder laat onderzoeken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 00:56

Je melder lijkt me betrouwbaar.
Misschien er eentje aanschaffen/lenen waarbij je de waardes kunt zien? Anderzijds heb je daar niets aan, kwa zekerheid, koolmonoxide melders werken allemaal op dezelfde manier, en je dus al weet dat er regelmatig een te hoge concentratie gemeten is.

Had de brandweer nog een idee?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 01:29

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 07:49

Koolmonoxide is echt niet fijn. Dus ik zou het echt onderzocht willen hebben hoor.

Hou ons zeker op de hoogte, want ik ben ook echt heel benieuwd waar het nu vandaan komt.

Ik heb een melder die ik wel kan verplaatsen, die kan ik uit het houdertje halen, maar heb dat ding gewoon los liggen met iets over het lampje. Hoef deze ook niet te testen, je hoeft er gewoon 10 jaar niets aan te doen (heb de datum van aanschaf met een stift er opgeschreven, alsook waar gekocht i.v.m. garantie). Bij mij geeft die standaard 0.00 aan. Ik weet daardoor dus eigenlijk ook niet of die het doet. Op andere gassen als zuurstof of helium reageert die in ieder geval niet, dat heb ik wel even getest. Maar CO heb ik niet in een flesje staan en ook geen behoefte aan ;)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 10:03

Hannanas, yes die heb ik nu ook! Ik ben vannacht zes keer opgestaan om de waardes te checken, want die geeft dan wel aan en gelukkig elke keer op 0. Ik ben nu alleen wel een beetje moe -O- :+ maar goed dat moet denk ik ook weer slijten en het is nu ook niet gek dat ik niet zo lekker slaap.

Ik vond dat de brandweer de vorige keer echt verrassend weinig wist, dus ik heb nog geen contact met ze opgenomen. Die stuurden me toen ook meteen door naar de monteur.

Ik hou jullie op de hoogte van alles!

Dit is dus al de derde keer dat ik zo’n melding krijg en iedere keer was het alarm dus ook daadwerkelijk een alarm. Ik moet zeggen dat ik niet had verwacht dat mijn eerste keer op mezelf zo roerig zou zijn (de eerste keer was mei vorig jaar, de tweede keer november en dan nu weer).

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:29

Afbeelding

Nr 9 is niet super duidelijk in de ranges, maar ergens vanaf tussen 30 en 50 ppm zal hij een signaal geven.
Maar hij heeft geen verschil in alarm signaal voor verschillende concentraties en het lijkt me op zich wel fijn om te weten hoe groot het gevaar op het moment is. Bij die hoge waardes wil je echt je huis uit.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 12:52

Nee dat is waar. Gelukkig heb ik nu nog een extra melder die ook het getal aangeeft. Bedankt voor dat bestandje trouwens!

HetIsFriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:20

Hey TS, kan zijn dat ik er overheen gelezen heb, maar weet je zeker dat het alarm af ging op CO en niet CO2?

Het kan gebeuren in bijvoorbeeld kleinere of slecht geventileerde kamers dat de CO2 toeneemt door ademen of scheetjes. Ja dat laatste gebeurt echt! Sommige mensen produceren zoveel CO2 via hun adem of flatulatie dat het tot ongezonde niveaus stijgt en een alarm kan daarop afgaan. Betere ventilatie is dan de oplossing.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 13:56

Ik weet idd zeker dat het af ging op CO! Mijn kamer en huis heeft namelijk goede automatische ventilatie :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 19:37

Kleine update: we hebben inderdaad problemen met de VVE (zoals Germie al voorspeld had).
Zij zijn ervan overtuigd dat het probleem in mijn privérookgaskanaal zit en niet in het gezamenlijke kanaal. Hoe zij weten dat het niet in het rookkanaal zit, is één grote vraag. Daarnaast kreeg ik dit te horen in een vrij onbeschofte mail van de contactpersoon van het bedrijf.

Ik wil er wel echt voor gaan strijden en tot het gaatje gaan, want dit is echt een gevaar voor mijn gezondheid. Ik wil iig gaan dreigen om ze aansprakelijk te stellen. Samen met mijn vader ga ik er even voor zitten om morgen een antwoord te formuleren.

Mocht iemand nog tips hebben hoor ik het graag!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:44

Kimmie25501 schreef:
Ik weet idd zeker dat het af ging op CO! Mijn kamer en huis heeft namelijk goede automatische ventilatie :)

Lees dit ineens, gaat hier iets fout in de ventilatie? Misschien komt in het ventilatie kanaal CO?
Kan je alle kanalen afdekken en dan apart voor iedere uitgang de melder zetten om te kijken of daar iets mis gaat.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 19:58

Dat zou wel kunnen inderdaad. Ik weet alleen helemaal niet hoe ik dit zou moeten aanpakken. Zou je hier misschien meer uitleg over kunnen geven?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 20:20

Volgens mij is het bij dat soort situaties zinvoller om (als je kunt) eerst zelf de deskundige te laten komen om het uit te zoeken. En ja - dat zijn dan kosten die je in eerste instantie zelf maakt, en als er nadrukkelijk niets gevonden wordt dan is het terugvragen van die kosten wat lastiger - maar dan weet je het.

En als het wel gevonden wordt in het gezamelijke kanaal, dan kun je zowel de onderzoekskosten als de reparatie gewoon op de VVE verhalen, daar is heel weinig onduidelijks aan.

Daar zit dus een financieel risico aan en ik weet niet hoe ingewikkeld of duur zo'n onderzoek is, maar dat zou ik eerst uitzoeken en als dat te overzien is lijkt me dat de weg van de minste weerstand en de snelste oplossing.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 20:37

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:23

Kimmie25501 schreef:
Dat zou wel kunnen inderdaad. Ik weet alleen helemaal niet hoe ik dit zou moeten aanpakken. Zou je hier misschien meer uitleg over kunnen geven?

Bij automatische ventilatie heb je in je huisoveral zgn luchtventielen die zorgen voor aan- en afvoer van lucht in huis, meestal in de badkamer, huiskamer, keuken, slaapkamer. Deze kan je gewoon afplakken met iets eromheen/overheen en dan moet je wel zorgen dat het echt luchtdicht is. Als het mogelijk is even overal ramen open om te zorgen dat de lucht neutraal is, ramen dicht en dan bij 1 luchtventiel je meter hangen ( met goede tape aan het luchtventiel hangen) en dan afwachten en kijken of hij uitslaat, en dit doe je met ieder luchtventiel maar omdat jouw probleem vnl in de slaapkamer is zou ik die extra goed checken

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:37

Shadow0 schreef:
Volgens mij is het bij dat soort situaties zinvoller om (als je kunt) eerst zelf de deskundige te laten komen om het uit te zoeken. En ja - dat zijn dan kosten die je in eerste instantie zelf maakt, en als er nadrukkelijk niets gevonden wordt dan is het terugvragen van die kosten wat lastiger - maar dan weet je het.

En als het wel gevonden wordt in het gezamelijke kanaal, dan kun je zowel de onderzoekskosten als de reparatie gewoon op de VVE verhalen, daar is heel weinig onduidelijks aan.

Daar zit dus een financieel risico aan en ik weet niet hoe ingewikkeld of duur zo'n onderzoek is, maar dat zou ik eerst uitzoeken en als dat te overzien is lijkt me dat de weg van de minste weerstand en de snelste oplossing.

Dat zou ik ook doen, in dit geval.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:43

Heb je rechtsbijstand?