Waar op letten brommobiel kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:33

_suus19_ schreef:
Ja daar heb je zeker een punt. Maar het is ook niet goed om het gas altijd volledig ingetrapt te houden. Dan gaan ze mega snel stuk. Daar had ik wat duidelijker over kunnen zijn. Dus als je er eentje hebt die de 65/70 haalt, dan kan je er ontspannen 60 mee rijden, zonder dat je hem steeds vol op z’n staart moet trappen.

Koop dan een gewone auto, die dingen mogen niet voor niks maar max. 45 km/h.

Polarize

Re: Waar op letten brommobiel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 09:55

Ik was ook niet van plan om m op te voeren, dan kan ik inderdaad net zo goed voor mijn autorijbewijs gaan :')
Die zit ooit nog wel in de planning, als ik niet meer full time school heb en ruimte in mijn hoofd heb voor dat :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:00

Polarize schreef:
Ik was ook niet van plan om m op te voeren, dan kan ik inderdaad net zo goed voor mijn autorijbewijs gaan :')
Die zit ooit nog wel in de planning, als ik niet meer full time school heb en ruimte in mijn hoofd heb voor dat :')

Ja, begrijpelijk :D.

Ik heb zelf weinig ervaring met brommobielen (ik vind ze vooral irritant op de weg :o ), maar ik zie hier heel veel Aixam rondrijden en die zien er best degelijk uit, al klinken ze allemaal als een opgevoerde hommel :'). Ook wel eens in een Ligier gereden, maar dat vond ik niks. Al heeft dat denk ik meer te maken met dat ik gewoon (grote) auto's gewend ben.

Ik denk dat je je er vooral bewust van moet zijn dat je met die voertuigen, ondanks dat het een auto lijkt, niet de bescherming geniet die een normale auto wel biedt en je dus ook een zwakkere weggebruiker bent.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:28

En zolang wij met onze "echte" auto's dat nou ook maar voor ogen houden, komt het vast wel goed.
Beetje rekening met elkaar houden en elkaar de ruimte gunnen :(:)

Er rijden er hier in de buurt (buitengebied) ook redelijk wat rond en ja, af en toe moet je dan even de berm in om er eentje veilig op de weg te laten rijden.
Kost je twee minuten extra. Hooguit.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:50

Shirley schreef:
En zolang wij met onze "echte" auto's dat nou ook maar voor ogen houden, komt het vast wel goed.

Er rijden er hier in de buurt (buitengebied) ook redelijk wat rond en ja, af en toe moet je dan even de berm in om er eentje veilig op de weg te laten rijden.

Dit inderdaad. Soms erger ik me kapot, vooral als ik haast heb.
Maar dan bedenk ik me 1. dan had ik zelf maar op tijd weg moeten gaan en 2. die mensen hebben vast een hele goede reden dat ze daar in rijden.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:56

Myfairytale schreef:
Shirley schreef:

Dit inderdaad. Soms erger ik me kapot, vooral als ik haast heb.
Maar dan bedenk ik me 1. dan had ik zelf maar op tijd weg moeten gaan en 2. die mensen hebben vast een hele goede reden dat ze daar in rijden.

Dankjewel daarvoor! Voor mij was ooit de reden snelwegangst, waardoor ik geen rijbewijs wilde halen. Later wel rijles gehad, maar het schakelen was een probleem en tegen de tijd dat ik in een automaat terecht kwam was ik er al helemaal klaar mee en weer gestopt met lessen. Inmiddels vele jaren verder zou ik best een rijbwijs willen, maar door zeer onvoorspelbare energie is het vrijwel onmogelijk om dingen in te plannen, dus ook rijlessen. Ik weet pas 's morgens als ik opsta of ik energie heb om in een auto te stappen en zo werkt dat natuurlijk niet voor een rijschool. Uiteraard stap ik op slechte dagen qua energie en dus concentratie ook niet in mijn brommobiel, dat zou levensgevaarlijk zijn. Maar dankzij dit autootje heb ik toch vrijheid om zelf boodschappen te kunnen doen en dergelijke. Ik heb nog steeds hoop dat mijn energiesituatie stabieler wordt en ik alsnog een rijbewijs kan gaan halen want je bent met een gewone auto beter en goedkoper af!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:58

Mijn dochter had veel moeite met auto theorie brommer ging wel maar ze heeft ook veel auto lessen gehad en dat scheelt echt als je dan in een micro kar rijd scheelt dat echt. Ze heeft een app die laat zien waar je mag rijden want veel mensen maar ook de politie weet niet waar je wel en niet mag rijden.
Er is ook veel agressie, ze is een keer afgesneden en heeft schade en ze wordt regelmatig ook uitgescholden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 15:00

Heey TS.

Ik rij een Canta (Hier ook snelweg angst)

Waar je op moet letten is dat die motorisch in orde is
Er zijn handelaren die knoeien ermee en dan is de onderkant bijv helemaal verroest kijk daar ook goed naar. Soms zit ook de tank vast geroest bijvoorbeeld en dat wordt een ramp bij reparaties.

Als je proef gaat rijden dan test ook als je stil staat dat hij niet uitvalt.

Ik rij ook meestal korte ritjes en heb nog niet het probleem met de accu gehad. Maar rij af en toe bewust wat verder.

Kijk ook naar of iemand onderhoud kan plegen eraan waar je hem koopt of ergens anders maar dat is best lastig nog.

Ik mag met mijn Canta op het fietspad dat vind ik fijn want zo rij ik niemand in de weg. Terwijl ik ook op de weg mag.

Verzekering dat is lastig die doen heel moeilijk tegenwoordig met het verzekeren van brommobielen maar als je bij een goed bedrijf zoals Sieberg of waaijenberg ofzo koopt dan gaan ze jou daar wel opweg helpen.

Al met al is het rijden in brommobiel/overdekte scootmobiel idd niet goedkoop.

Ook met aanschaf geld goedkoop is uiteindelijk duurkoop.

De electrische varianten daar is steeds nog veel meer mis en hebben vaak een vrij lage accuradius dus zou ik momenteel niet voor kiezen. Brommobielen op benzine of diesel zijn vaak veel zuiniger dan autos en is gewoon fijner om niet steeds op te hoeven laden.

Een kilometerstand is makkelijk terug te schroeven. Dus daar zou ik me niet op vast pinnen.
Bij de aankoop heb je zelf de plicht om te onderzoeken dus te kijken of er niks mee mis is. Dus iemand mee hebben die een beetje verstand heeft van een motor vaak zit er een motor blok in die ook in sommige Honda motors/brommers zit of in grasmaai machines. Iemand die kan horen of hij bijv stationair loopt is wel handig :j
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 11-02-25 15:17, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 15:12

Shirley schreef:

Ja, heel prima allemaal. Ik vind het echt vervelend om 45 km/h te gaan op een 80 km-weg, waar het overige verkeer (in beide richtingen) over het algemeen ook gewoon 80 rijdt. Inhalen kan niet altijd even veilig. In steden/dorpen waar je max. 50 mag is er geen issue, dan is het verschil in snelheid minimaal.

Dan zie ik misschien nog liever dat de gemiddelde snelheden op N-wegen omlaag gaat naar 60, oid.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 15:15

Die dingen moeten nou eenmaal op de weg en daar kunnen de bestuurders van die autotjes niks aan doen en ze mogen niet harder dan 45. Daar heb je gewoon rekening te houden met andere weg gebruikers.

Dat het irritant is dat begrijp ik. Ik ben daarom bewust voor het koekblik gegaan. Maar niet iedereen wil daarin rijden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 15:39

Daarom.
Zo zit de maatschappij nou eenmaal in elkaar: rekening houden met de zwakkere schakels.
En hopen dat men dat met jou ook doet als het keer nodig is ;)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:13

marleen_usar schreef:
Mijn dochter had veel moeite met auto theorie brommer ging wel maar ze heeft ook veel auto lessen gehad en dat scheelt echt als je dan in een micro kar rijd scheelt dat echt. Ze heeft een app die laat zien waar je mag rijden want veel mensen maar ook de politie weet niet waar je wel en niet mag rijden.
Er is ook veel agressie, ze is een keer afgesneden en heeft schade en ze wordt regelmatig ook uitgescholden.

Welke app is dat?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:44

Hij heet minikaart en je moet een abbo nemen maar het kost maar heel weinig.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:57

BeFunny schreef:
Die dingen moeten nou eenmaal op de weg en daar kunnen de bestuurders van die autotjes niks aan doen en ze mogen niet harder dan 45. Daar heb je gewoon rekening te houden met andere weg gebruikers.

Dat het irritant is dat begrijp ik. Ik ben daarom bewust voor het koekblik gegaan. Maar niet iedereen wil daarin rijden.

Ik rij scooter maar sta soms versteld hoe mensen soms duwen of toeteren omdat ik maar 45 ga. Ik kan er niks aan doen dat ik niet harder mag. Snap dat het vervelend als je als auto erachter zit (vind ik dan zelf ook weer). Ik rij tegenwoordig lekker links op de rijbaan en de opgefokte standjes mogen mij rechts voorbij blazen, dat heb ik liever dat dan ze mij zoveel mogelijk rechts duwen omdat er links een stoeprand of iets is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:56

Mijn dochter stond laatst bij een stoplicht en iemand naast haar draait zijn raam open van zijn auto en begint haar heel erg uit te schelden. Die dacht dat ze daar niet mocht rijden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 16:41

marleen_usar schreef:
Mijn dochter stond laatst bij een stoplicht en iemand naast haar draait zijn raam open van zijn auto en begint haar heel erg uit te schelden. Die dacht dat ze daar niet mocht rijden.

Wel apart dat dat steeds blijft gebeuren bij jou dochter.
Zou ze het niet ergens uitlokken??

Ik heb dat werkelijk nog nooit aan de hand gehad.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 17:03

Nee dat lokt ze echt niet zelf uit,ik hoor van anderen dat het bij hun ook gebeurd.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 18:10

Ok ja ik doel eigenlijk op zo rijden dat er niemand langs kan terwijl ze misschien ook even aan de kant kan ofzo zeg maar. Bepaald rijgedrag kan woede uitlokken.

Ik heb echt nog nooit gehad dat mensen me uitscholden maar rij er ook nog niet lang in natuurlijk.
En ik rij voornamelijk op het fietspad. Maar ik lees vaker dat soort berichten van jou en ik zit in brommobiel groepen en daar lees ik dit ook niet. Dus ik vind het apart dat het zo vaak bij jou dochter gebeurd.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 18:15

Heel toevallig eentje aangeschaft afgelopen week. Had 8jaar stil gestaan, maar mijn schoonvader heeft hem aan de praat gekregen vandaag en ga er van de week mee rijden. Ben heel benieuwd na jaren scooter te hebben gereden eindelijk warm en droog zitten heerlijk verheug mij eral op!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 18:18

Wat voor èèn heb je Mira?

Dit is mijn Cantatje (koekblik) maar ik zit wel lekker droog en warm :j

Afbeelding

Hij staat er maar half op maar geeft toch een idee.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 18:42

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 18:45

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 19:39

Ooooh...van dat Opeltje word ik wel heel hebberig!!

Zou er bijna ook weer brommobilist voor worden *\o/*

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 21:13

@befunny je mag niet op een fiets pad met een brommobiel wel met een canta.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:08

marleen_usar schreef:
@befunny je mag niet op een fiets pad met een brommobiel wel met een canta.

Ik had hiervoor een JDM city brommobiel die wel op het fietspad mocht.

Ook de electrische zoals het opeltje hier boven en die andere mogen gewoon op het fietspad.

Dus jawel er zijn brom en snor (want je hebt ze ook die begrenst zijn op 25km) mobielen die daadwerkelijk op het fietspad mogen.