Ik zoek herkenning/begrip/ervaringsdeskundigen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 18:29

Janine1990 schreef:
Ik weet alleen dat ik vorig jaar een gevoel van veiligheid heb ervaren, dat ik niet kende. Zowel mentaal als fysiek. Ineens kon ik uitschakelen, want ik sta nu gewoon altijd aan. En dat gaf ongekend veel rust, gewoon even zijn.

Dat is wel mooi! Wel iets om over na te denken en iets om mee te doen denk ik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 18:32

Ik herken een hoop van wat je zegt. Nu heb ik 2 langere relaties gehad, waarvan de laatste ook getrouwd geweest en dus gescheiden. (Wat ik trouwens haat, waarom moet er dan als burgerlijk staat altijd gescheiden blijven staan) En alweer 6 jaar single. En het is soms enorm eenzaam, ja. En vermoeiend om alles alleen te doen. Ik mis soms een maatje en de genegenheid.
En ja, ik wil wel een relatie,maar wel met iemand die wat toevoegt aan mijn leven. Ik ben liever alleen dan samen met iemand die geen toevoeging is. Die relatie zelf is niet het einddoel of hoe wil je het noemen. Dus nee, het slaat helemaal nergens op dat mensen niet snappen dat je 'kieskeurig' bent, omdat je alleen bent want je wil toch niet meer alleen zijn. Zo werkt het niet.

Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat ik de datingapps al lang niet meer aangeraakt heb, gewoon de energie niet voor en behoefte niet aan op dit moment.

Helaas wel een kinderwens die nu definitief wel klaar is en dat zorgt ook voor wat verdriet wel. Ik vind mezelf te oud en vanwege mijn ziekte vind ik het geen optie meer. Maar door die ziekte dus ook nog enorm veel onzekerheid over hoe het moet als ik wel ooit weer iemand tegenkom. Ik heb nu een huurwoning, sociale huur, en een uitkering. Ik ben afhankelijk geweest van ex en dat was verschrikkelijk.
Ik heb enorm veel geleerd van die breuk, vooral dat ik mezelf compleet weggecijferd heb in beide relaties en dat mijn valkuil is dat ik me volledig aan pas aan de ander. En dat maakt me, samen met die problemen door gezondheid en daardoor lastig zelfredzaam blijven, ook terughoudend met mensen. Naast mijn karakter waarbij ik sowieso meer de kat uit de boom kijk als ik iemand leer kennen. Het duurt voor mij altijd langer voordat ik echt mezelf kan zijn.

Het grootste gedeelte van de tijd heb ik geen probleem met alleen zijn en waardeer ik mijn leven zo echt. Maar toch mis ik het ook, vooral de kleinere dingen en het gevoel van niet alles alleen hoeven te doen en de veiligheid, de liefde en het samen sterk. Lastig te verwoorden :')

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 18:51

Ook single hier, al ben ik wel wat jonger. Het valt me op dat sommigen in dit topic op zoek zijn naar verklaringen en oplossingen voor 'het probleem' van TS. Zijn dat vooral de mensen die zelf wel een relatie hebben? Want ik herken mezelf wel in wat TS omschrijft, en zit zelf absoluut niet op adviezen te wachten. Wel om begrip. Niemand hoeft het single zijn van mij 'op te lossen'. Begrip doet al wonderen.

En ja, ik herken de struggle. Het alleen zijn bij 'grote' gebeurtenissen zoals een bruiloft of een begrafenis. Ik zie anderen dansen met hun partner en zelf dans ik vooral alleen. Ik ben flexibel als een vriendin eens hoog zit en hulp/een belletje/een bezoekje nodig heeft oid. De vriendinnen met een partner zijn hierin een stuk minder flexibel.
Ook die keren dat een goede vriendin een relatie kreeg en ik 'minder belangrijk' werd, waren pijnlijk. Ik begrijp mijn vriendinnen - als ik een relatie zou krijgen zou mijn partner ook op 1 staan -, maar mis soms dat wederzijdse begrip (zonder dat er een oplossing hoeft te komen).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 19:52

_Mar3 schreef:
Ook single hier, al ben ik wel wat jonger. Het valt me op dat sommigen in dit topic op zoek zijn naar verklaringen en oplossingen voor 'het probleem' van TS. Zijn dat vooral de mensen die zelf wel een relatie hebben? Want ik herken mezelf wel in wat TS omschrijft, en zit zelf absoluut niet op adviezen te wachten. Wel om begrip. Niemand hoeft het single zijn van mij 'op te lossen'. Begrip doet al wonderen.

En ja, ik herken de struggle. Het alleen zijn bij 'grote' gebeurtenissen zoals een bruiloft of een begrafenis. Ik zie anderen dansen met hun partner en zelf dans ik vooral alleen. Ik ben flexibel als een vriendin eens hoog zit en hulp/een belletje/een bezoekje nodig heeft oid. De vriendinnen met een partner zijn hierin een stuk minder flexibel.
Ook die keren dat een goede vriendin een relatie kreeg en ik 'minder belangrijk' werd, waren pijnlijk. Ik begrijp mijn vriendinnen - als ik een relatie zou krijgen zou mijn partner ook op 1 staan -, maar mis soms dat wederzijdse begrip (zonder dat er een oplossing hoeft te komen).

<3

Superlief hoe je dit beschrijft en het sluit 100% aan bij de gedachten die ik primair heb bij die reacties. Het voelt inderdaad af en toe wel alsof ik mijn zoektocht naar begrip moet verantwoorden. Maar ik geef de antwoorden graag en overduidelijk niet alleen voor mezelf. Ik heb in dit topic al meer herkenning gevonden bij anderen dan in de afgelopen 10 jaar in mijn directe omgeving. Dat maakt me ontzettend blij en hoopvol!

MyWishMax schreef:
Ik herken een hoop van wat je zegt. Nu heb ik 2 langere relaties gehad, waarvan de laatste ook getrouwd geweest en dus gescheiden. (Wat ik trouwens haat, waarom moet er dan als burgerlijk staat altijd gescheiden blijven staan) En alweer 6 jaar single. En het is soms enorm eenzaam, ja. En vermoeiend om alles alleen te doen. Ik mis soms een maatje en de genegenheid.
En ja, ik wil wel een relatie,maar wel met iemand die wat toevoegt aan mijn leven. Ik ben liever alleen dan samen met iemand die geen toevoeging is. Die relatie zelf is niet het einddoel of hoe wil je het noemen. Dus nee, het slaat helemaal nergens op dat mensen niet snappen dat je 'kieskeurig' bent, omdat je alleen bent want je wil toch niet meer alleen zijn. Zo werkt het niet.

Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat ik de datingapps al lang niet meer aangeraakt heb, gewoon de energie niet voor en behoefte niet aan op dit moment.

Helaas wel een kinderwens die nu definitief wel klaar is en dat zorgt ook voor wat verdriet wel. Ik vind mezelf te oud en vanwege mijn ziekte vind ik het geen optie meer. Maar door die ziekte dus ook nog enorm veel onzekerheid over hoe het moet als ik wel ooit weer iemand tegenkom. Ik heb nu een huurwoning, sociale huur, en een uitkering. Ik ben afhankelijk geweest van ex en dat was verschrikkelijk.
Ik heb enorm veel geleerd van die breuk, vooral dat ik mezelf compleet weggecijferd heb in beide relaties en dat mijn valkuil is dat ik me volledig aan pas aan de ander. En dat maakt me, samen met die problemen door gezondheid en daardoor lastig zelfredzaam blijven, ook terughoudend met mensen. Naast mijn karakter waarbij ik sowieso meer de kat uit de boom kijk als ik iemand leer kennen. Het duurt voor mij altijd langer voordat ik echt mezelf kan zijn.

Het grootste gedeelte van de tijd heb ik geen probleem met alleen zijn en waardeer ik mijn leven zo echt. Maar toch mis ik het ook, vooral de kleinere dingen en het gevoel van niet alles alleen hoeven te doen en de veiligheid, de liefde en het samen sterk. Lastig te verwoorden :')

Ook voor jou een hele dikke knuffel! :knuffel:

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 19:57

Also ik de afgelopen jaren 1 ding geleerd heb is dat ik prima gelukkig kan zijn zonder te voldoen aan de norm van wat “normaal” is.

Ik heb in mijn leven 1 relatie gehad van 2,5 jaar toen ik 18/20 was. Sindsdien best wel gedate en hele korte relaties gehad. Nooit langer dan een maand of 3.

Ze waren ‘het’ gewoon nooit. Als het fysiek serieus werd, dan begon ik terug te krabbelen. Ik word ook gewoon helemaal niet verliefd. Krijg snel het gevoel dat er van alles van me verwacht wordt en die persoon te snel te enthousiast over mij was. En dan ging ik weer rennen. Kwam door de vele jaren heen tot de conclusie dat ik eigenlijk helemaal geen behoefte had aan fysiek contact met een partner. Ik heb het met mezelf leuk genoeg zeg maar.

Toch bleef ik me druk maken om een relatie. Waarom? Heel eerlijk? Omdat ik eenzaam was. Omdat ik het zat was elke avond alleen thuis te zijn. Niemand om mijn verhaal aan te vertellen etc. Niet omdat ik nou zo nodig verliefd wilde zijn en al het andere dat bij een relatie kijken komt.

Tijdens de corona kwam mijn zus bij me wonen, zij was ook alleen, en de lockdown in je uppie is wel écht heel erg alleen. Dat is ons beide zo goed bevallen, dat we inmiddels alweer 2,5 jaar geleden samen een huis hebben gekocht.

Sindsdien ben ik niet meer eenzaam. En sindsdien ben ik ook helemaal niet meer bezig met een relatie. Heb er totaal geen behoefte aan. Ik ben nu 38 en heb het prima naar mijn zin zo.

Is het standaard? Nee. Vinden mensen het soms raar? Definitely. Do I care? Absolutely not.

Mocht ik ooit iemand tegen het lijf lopen die mijn hard op hol doet slaan dan zien we het dan wel weer. Zal dan sowieso LATten worden. Moet er niet aan denken op mijn 40ste te leren samenleven met een wildvreemde. Maar als mijn zus en ik over 25 jaar als een stel ouwe spinsters nog steeds samenwonend met pensioen gaan ben ik ook prima gelukkig.

Advies heb ik niet voor je, anders dan, leef je eigen leven. Mijn vraag aan jou is vooral, zoek je een relatie omdat je vind dat het zo hoort, of omdat je het zelf wilt. Probeer los te laten wat de wereld vind. Maar yes. Eenzaam zijn sucks ass. Nooit iemand die het eerste aan jou denkt. Vaak je het 5de wiel aan de wagen voelen. Niemand die eens aan jou vraagt “hoe was jou dag”. Etc.

En ja. Mensen om je heen die wel hun relaties voor elkaar hebben, die kunnen het irritante van allemaal zijn. “Het komt vanzelf als je niet meer zoekt” en dat soort nutteloze opmerkingen had ik na de 30ste keer echt een broertje dood aan.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 09-02-25 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

LvdO

Re: Ik zoek herkenning/begrip/ervaringsdeskundigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 20:13

Allereerst, die maatschappelijk standaard is echt zo standaard niet hoor. Al denken veel mensen van wel. Als je op je 33e zegt: ik ben single, dan kijken mensen je aan alsof er iets mis is met je. Maar dat is zo onterecht. Er zijn ontzettend veel singles en sommige willen single blijven, anderen niet. Hoe dan ook, er is niks mis met je.

Het is vervelend dat je je alleen voelt en dat het vinden van een partner niet gaat zoals je had gehoopt.

Ook in je eentje kun je gelukkig zijn en ook in je eentje kun je mijlpalen halen, maar ik begrijp je wel. Ik doe ook al jaren lang alles alleen en soms is het gewoon fijn om dat te kunnen delen met iemand.

Ik ben tot afgelopen december vrijwel altijd single geweest en heb na trauma enorm veel moeite om iemand toe te laten in mijn leven. ik heb dus ook heel duidelijk gezegd: het moet iets positiefs toevoegen aan mijn leven, anders hoeft het niet.

Wat vind jij belangrijk in een relatie en, zoals hierboven staat inderdaad, waarom zoek je een relatie? Als je dat intrinsiek voelt, dan wens ik je toe dat je een heel fijne partner gaat vinden.

Maar laat je alsjeblieft geen complex aanpraten, omdat mensen vinden dat het zo hoort op onze leeftijd, want een relatie is niet af te dwingen en als je nog geen match bent tegengekomen.

De belangrijkste relatie die je in je hele leven zult hebben, is die met jezelf. Dat was voor mij echt een ene-opener en iets waar ik eerst aan moest werken voor ik überhaupt kon gaan nadenken over een partner. en nog twijfel ik of ik er wel klaar voor ben, hoor.

Ik zou het heerlijk vinden om bepaalde dingen in het dagelijks leven samen te delen, maar ik ben inmiddels ook gehecht geraakt aan mijn eigen vrijheid, mijn eigen plek en mijn eigen ritme.

Ik wens je toe dat je vindt wat je zoekt en dat je daarin heel gelukkig gaat worden :)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 20:24

Ik herken het niet ts, laat ik daarmee beginnen, maar wat als je het plaatje van ''normaal'' loslaat? Waarom ben je single niet gelukkig? Ik heb geleerd dat een bepaald gevoel van eenzaamheid niet opgelost word door mensen, geen relatie, geen vrienden. Dat er een stuk ''mist''. Er is een theorie dat onze ziel uit elkaar getrokken zou zijn. En zo voelt het soms wel eens. Alsof er een wederhelft mist. Maar ikzelf(!) zou dat nooit vinden bij een mens. En ik betwijfel of veel mensen dat wel vinden, op sommige na.
Als het zo zwaar op je rust, de apps, waarom verwijder je die niet? En misschien zeg ik iets dood ongewoons, maar laat je het los? Ga lekker doen waar jij blij van word met je vrienden, of ga eens alleen uit, zo ontmoet je heel wat mensen(spreek uit ervaring).

Het ligt er een beetje aan van kún je leven met jezelf compleet maken, of wil je persé die relatie? Want zo wel, dan word het inderdaad zoeken tot je iemand vind die past. En dat kan lang duren, al wel geen leven lang. Misschien ontmoet je ''jouw'' persoon pas over 10 jaar, kan he, aan jou de keus of je dan iedere 10 minuten van de komende 10 jaar gaat swipen of bijv in die 10 minuten even gaat genieten van wat je hier en nu hebt, daarin zit ook een groot deel van je geluk, blijf niet hopen op meer of iets anders want dan word je nooit gelukkig.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 20:28

Shiloh schreef:
Also ik de afgelopen jaren 1 ding geleerd heb is dat ik prima gelukkig kan zijn zonder te voldoen aan de norm van wat “normaal” is.

Ik heb in mijn leven 1 relatie gehad van 2,5 jaar toen ik 18/20 was. Sindsdien best wel gedate en hele korte relaties gehad. Nooit langer dan een maand of 3.

Ze waren ‘het’ gewoon nooit. Als het fysiek serieus werd, dan begon ik terug te krabbelen. Ik word ook gewoon helemaal niet verliefd. Krijg snel het gevoel dat er van alles van me verwacht wordt en die persoon te snel te enthousiast over mij was. En dan ging ik weer rennen. Kwam door de vele jaren heen tot de conclusie dat ik eigenlijk helemaal geen behoefte had aan fysiek contact met een partner. Ik heb het met mezelf leuk genoeg zeg maar.

Toch bleef ik me druk maken om een relatie. Waarom? Heel eerlijk? Omdat ik eenzaam was. Omdat ik het zat was elke avond alleen thuis te zijn. Niemand om mijn verhaal aan te vertellen etc. Niet omdat ik nou zo nodig verliefd wilde zijn en al het andere dat bij een relatie kijken komt.

Tijdens de corona kwam mijn zus bij me wonen, zij was ook alleen, en de lockdown in je uppie is wel écht heel erg alleen. Dat is ons beide zo goed bevallen, dat we inmiddels alweer 2,5 jaar geleden samen een huis hebben gekocht.

Sindsdien ben ik niet meer eenzaam. En sindsdien ben ik ook helemaal niet meer bezig met een relatie. Heb er totaal geen behoefte aan. Ik ben nu 38 en heb het prima naar mijn zin zo.

Is het standaard? Nee. Vinden mensen het soms raar? Definitely. Do I care? Absolutely not.

Mocht ik ooit iemand tegen het lijf lopen die mijn hard op hol doet slaan dan zien we het dan wel weer. Zal dan sowieso LATten worden. Moet er niet aan denken op mijn 40ste te leren samenleven met een wildvreemde. Maar als mijn zus en ik over 25 jaar als een stel ouwe spinsters nog steeds samenwonend met pensioen gaan ben ik ook prima gelukkig.

Advies heb ik niet voor je, anders dan, leef je eigen leven. Mijn vraag aan jou is vooral, zoek je een relatie omdat je vind dat het zo hoort, of omdat je het zelf wilt. Probeer los te laten wat de wereld vind. Maar yes. Eenzaam zijn sucks ass. Nooit iemand die het eerste aan jou denkt. Vaak je het 5de wiel aan de wagen voelen. Niemand die eens aan jou vraagt “hoe was jou dag”. Etc.

En ja. Mensen om je heen die wel hun relaties voor elkaar hebben, die kunnen het irritante van allemaal zijn. “Het komt vanzelf als je niet meer zoekt” en dat soort nutteloze opmerkingen had ik na de 30ste keer echt een broertje dood aan.

Ik vind dit zo'n leuk bericht <3 dat jij en je zus een manier hebben gevonden die misschien niet standaard is volgens de maatschappij, maar wel voor jullie allebei werkt! Zo kunnen we als gemeenschap eenzaamheid tegen gaan

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 20:45

Ik herken mezelf in veel berichten hier en in TS.
Ben zelf 31, uit enige nood heb ik samen met mijn moeder 5 jaar geleden een huis gekocht en woon ik samen met haar (de situatie voelt anders dan ‘thuis wonen’). Ik ben inmiddels bijna 11 jaar vrijgezel.
Ik heb een superleuke hond, rijd al 10 jaar een heel leuk paard, heb sinds 4 jaar een hele leuke baan.
Over het algemeen heb ik een druk leven met fulltime werken, paardrijden, hondjes, sporten etc en als ik thuis kom kan ik tegen m’n moeder aanlullen. Maar ik ben wel altijd degene die een weekend weg is met moeders, die gaat winkelen met moeders, die troost zoekt bij moeders etc.
Volgende maand gaan we met collega’s uit eten omdat we allemaal een dinerbon hebben gekregen van de baas voor 2 personen, iedereen neemt zijn partner mee, ik m’n moeder….

Ik wil een partner waar ik mee kan sparren, waar ik m’n hond mee uit kan laten omdat dat leuker is samen, waar ik een weekend mee weg kan, die me helpt met zaken als mijn lijf niet mee werkt, waar ik bij kan uithuilen als er iets ernstigs is gebeurd, waar ik mee kan lachen en noem maar op.
Ik weet dat ik kieskeurig ben, veeleisend kan zijn en zelf niet de makkelijkste ben. Maar mijn leven nu is ook heel leuk! Waarom zou ik dan met minder genoegen nemen? Het moet de moeite waard zijn om een training voor over te slaan bij wijze van spreken.

Ik weet niet of ik kids wil, trouwen hecht ik geen meerwaarde aan.

En ik heb totaal geen boodschap aan het sociale gewenste plaatje maar wordt wel zo moe van mensen die ‘je probleem’ op willen lossen, IK HEB GEEN PROBLEEM!
Of de standaard vragen waarom je vrijgezel bent want je bent zo’n leuke meid of waarom ik geen kinderen heb…
1x zo’n vraag is prima en iemand die ik goed genoeg ken wil ik er echt wel verder op in gaan maar de meeste die zulke vragen stellen denk ik alleen maar ;’Nee Gerda, dit gaat je geen reet aan! Misschien wil ik dit juist wel’.

Heerlijk om deze frustratie er even uit te gooien.
TS, dank voor dit topic!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:33

Ik kan me voorstellen hoe je je voelt. Ik was 30/31, ik was toen 8 jaar ofzo single, had een goede baan, eigen woning, had een lieve hond, ... Ik had het "voor elkaar" maar enkel die avonden alleen op de bank waren eenzaam. Ik was overdag nooit thuis, was altijd ergens naartoe en onder andere mensen. Ik was wel gelukkig met mijn vrijheid maar dat thuiskomen in een leeg huis steeds.. Af en toe ging ik wel eens op "tinderdate" maar er kwam nooit wat serieus van. Ik had ook nog nooit langer dan een jaar een relatie gehad. Waaraan het lag? Ik zou het nog steeds niet weten, ik legde de schuld ook steeds bij mezelf. Als in te onervaren qua relaties, mijn uiterlijk, ...

Toevallig begon ik te praten met een oude vriend die ik al jaren niet meer had gezien, ondertussen zijn we bijna 8 jaar, een huwelijk en kind later :+
Als je als vrijgezel je leven goed voor elkaar hebt, dan moet een relatie een meerwaarde zijn. Voor mij moet een relatie/samenwonen vanzelf en gemakkelijk gaan.

_Mar3 schreef:

Hier ben ik het mee eens, er moeten geen verklaringen gezocht worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 21:43

Shiloh schreef:

Heel cool dat je samen met je zus een huis hebt en er maling aan hebt wat andere mensen denken!

Zoals ik al eerder schreef, de enige reden dat ik een relatie wil, is dat ik er aan toe ben. Ik heb het op elk vlak voor elkaar en dat wil ik graag met iemand delen. For better or worse. En het inkijkje dat ik vorig jaar kreeg, beviel me ontzettend goed.

LvdO schreef:
*knip*

Maar laat je alsjeblieft geen complex aanpraten, omdat mensen vinden dat het zo hoort op onze leeftijd, want een relatie is niet af te dwingen en als je nog geen match bent tegengekomen.
*knip*
Ik wens je toe dat je vindt wat je zoekt en dat je daarin heel gelukkig gaat worden :)

Laat ik voorop stellen dat ik mezelf geen complex aan laat praten. Tijdens m'n pity parties - zoals Juut ze zo mooi noemt - zal ik heus wel eens denken dat er iets mis is met mij. Maar die momenten duren nooit lang, daarvoor zijn er gelukkig genoeg mensen om mij heen die me dan weer terug op aarde roepen :P

Anastasia24 schreef:
Ik herken het niet ts, laat ik daarmee beginnen, maar wat als je het plaatje van ''normaal'' loslaat? Waarom ben je single niet gelukkig? Ik heb geleerd dat een bepaald gevoel van eenzaamheid niet opgelost word door mensen, geen relatie, geen vrienden. Dat er een stuk ''mist''. Er is een theorie dat onze ziel uit elkaar getrokken zou zijn. En zo voelt het soms wel eens. Alsof er een wederhelft mist. Maar ikzelf(!) zou dat nooit vinden bij een mens. En ik betwijfel of veel mensen dat wel vinden, op sommige na.
Als het zo zwaar op je rust, de apps, waarom verwijder je die niet? En misschien zeg ik iets dood ongewoons, maar laat je het los? Ga lekker doen waar jij blij van word met je vrienden, of ga eens alleen uit, zo ontmoet je heel wat mensen(spreek uit ervaring).

Het ligt er een beetje aan van kún je leven met jezelf compleet maken, of wil je persé die relatie? Want zo wel, dan word het inderdaad zoeken tot je iemand vind die past. En dat kan lang duren, al wel geen leven lang. Misschien ontmoet je ''jouw'' persoon pas over 10 jaar, kan he, aan jou de keus of je dan iedere 10 minuten van de komende 10 jaar gaat swipen of bijv in die 10 minuten even gaat genieten van wat je hier en nu hebt, daarin zit ook een groot deel van je geluk, blijf niet hopen op meer of iets anders want dan word je nooit gelukkig.

Ik vraag me af waar jij leest dat ik nog op die apps zit.
Janine1990 schreef:
In oktober zat ik zó obsessief te swipen op de apps, dat ik er doodongelukkig van werd. Elke tien minuten die vrij waren (en ik ben een vrij bezig bijtje) zat ik op de apps. Heel resoluut heb ik alles verwijderd.

Ik ben vorig jaar nog in mijn eentje naar Curaçao gegaan, is dat voldoende alleen weg gaan en mensen leren kennen? ;)

Zoals _Mar3 al zei, mijn probleem hoeft niet opgelost te worden. Ik zoek alleen wat begrip of herkenning. Jij geeft zelf al aan dat je het gevoel niet herkent.

Farjen schreef:
Ik kan me voorstellen hoe je je voelt. Ik was 30/31, ik was toen 8 jaar ofzo single, had een goede baan, eigen woning, had een lieve hond, ... Ik had het "voor elkaar" maar enkel die avonden alleen op de bank waren eenzaam. Ik was overdag nooit thuis, was altijd ergens naartoe en onder andere mensen. Ik was wel gelukkig met mijn vrijheid maar dat thuiskomen in een leeg huis steeds.. Af en toe ging ik wel eens op "tinderdate" maar er kwam nooit wat serieus van. Ik had ook nog nooit langer dan een jaar een relatie gehad. Waaraan het lag? Ik zou het nog steeds niet weten, ik legde de schuld ook steeds bij mezelf. Als in te onervaren qua relaties, mijn uiterlijk, ...

Toevallig begon ik te praten met een oude vriend die ik al jaren niet meer had gezien, ondertussen zijn we bijna 8 jaar, een huwelijk en kind later :+
Als je als vrijgezel je leven goed voor elkaar hebt, dan moet een relatie een meerwaarde zijn. Voor mij moet een relatie/samenwonen vanzelf en gemakkelijk gaan.

Wat een mooi verhaal <3

Ik weet niet in hoeverre een relatie vanzelf moet gaan. Er aan beginnen moet vanzelf gaan, het onderhouden kost wat investering van twee kanten.

Deeks93 schreef:
Ik herken mezelf in veel berichten hier en in TS.
Ben zelf 31, uit enige nood heb ik samen met mijn moeder 5 jaar geleden een huis gekocht en woon ik samen met haar (de situatie voelt anders dan ‘thuis wonen’). Ik ben inmiddels bijna 11 jaar vrijgezel.
Ik heb een superleuke hond, rijd al 10 jaar een heel leuk paard, heb sinds 4 jaar een hele leuke baan.
Over het algemeen heb ik een druk leven met fulltime werken, paardrijden, hondjes, sporten etc en als ik thuis kom kan ik tegen m’n moeder aanlullen. Maar ik ben wel altijd degene die een weekend weg is met moeders, die gaat winkelen met moeders, die troost zoekt bij moeders etc.
Volgende maand gaan we met collega’s uit eten omdat we allemaal een dinerbon hebben gekregen van de baas voor 2 personen, iedereen neemt zijn partner mee, ik m’n moeder….

Ik wil een partner waar ik mee kan sparren, waar ik m’n hond mee uit kan laten omdat dat leuker is samen, waar ik een weekend mee weg kan, die me helpt met zaken als mijn lijf niet mee werkt, waar ik bij kan uithuilen als er iets ernstigs is gebeurd, waar ik mee kan lachen en noem maar op.
Ik weet dat ik kieskeurig ben, veeleisend kan zijn en zelf niet de makkelijkste ben. Maar mijn leven nu is ook heel leuk! Waarom zou ik dan met minder genoegen nemen? Het moet de moeite waard zijn om een training voor over te slaan bij wijze van spreken.

Ik weet niet of ik kids wil, trouwen hecht ik geen meerwaarde aan.

En ik heb totaal geen boodschap aan het sociale gewenste plaatje maar wordt wel zo moe van mensen die ‘je probleem’ op willen lossen, IK HEB GEEN PROBLEEM!
Of de standaard vragen waarom je vrijgezel bent want je bent zo’n leuke meid of waarom ik geen kinderen heb…
1x zo’n vraag is prima en iemand die ik goed genoeg ken wil ik er echt wel verder op in gaan maar de meeste die zulke vragen stellen denk ik alleen maar ;’Nee Gerda, dit gaat je geen reet aan! Misschien wil ik dit juist wel’.

Heerlijk om deze frustratie er even uit te gooien.
TS, dank voor dit topic!

Tot uw dienst! :D
Fijn dat het zo herkenbaar is!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:34

Ik las ooit , de hele wereld is veranderd maar de maatschappij heeft nog steeds dezelfde verwachting als 30 jaar geleden. Maar die maatschappelijke verwachtingen zijn tegenwoordig niet meer op dezelfde manier haalbaar. Of sterker nog helemaal niet meer haalbaar.

Bijvoorbeeld 30 jaar geleden kocht je een huis voor 125000 ( ik noem maar wat) en dat zelfde huis kost nu 300.000. Maar de maatschappij heeft nog steeds de verwachting dat je voor je 30ste al zeker een huis hebt gekocht. Woon je nog thuis richting de 30 , wordt dat tegenwoordig ook als afwijkend gezien. Toen onze ouders jong waren , waren de prijzen van een huis nu eenmaal lager. Natuurlijk werd er ook minder verdiend in die tijd. Maar tijden veranderen, en daarin moet een maatschappij meegaan ( wat lastig is voor velen)

Eigenlijk leven we qua maatschappij en verwachtingen nog behoorlijk ouderwets. Zo ook met relaties. De maatschappelijke verwachting is in je 20te een relatie , trouwen en kinderen krijgen. Maar is dat tegenwoordig nog wel haalbaar? Waarom is deze leeftijd niet bijvoorbeeld in de 30?

We leven in een andere tijd dan 30 jaar geleden, maar het maatschappelijk beeld ligt ben ik bang nog op 30 jaar geleden. Sinds ik hier zo over nadenk sta ik er al anders in.

Ik ben 27, en al jaren singel. Ik heb geen kinderwens tot nu toe. Maar als je wel een kinderwens hebt kan ik mij goed voorstellen dat je het idee krijgt dat de tijd 'op' begint te raken. Maar ook zonder partner zijn er nog opties als je echt heel graag kinderen wil. Dat is wel even anders dan met een vaste partner maar het betekend niet dat je automatisch je hele leven kinderloos moet blijven.

Het niet kunnen delen is denk ik vooral nu het lastige. Heb je vrienden waarmee je close bent? Ik heb twee vriendinnen waarvan één sinds vorig jaar een vriend heeft en de andere ( die vriendin en ik schelen heel wat jaar) getrouwd en kinderen. Ik deel veel met hun op dagelijks gebied wat ik mee maak of aan het doen ben. Daardoor voelt het toch wat minder eenzaam. Maar probeer ook zelf meer te leren genieten van de dingen die je meemaakt en ze juist voor jezelf te houden.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:43

Heel bekend dit, alleen ben ik ook ietwat een einzelgänger zonder kinderwens. Mijn laatste relatie was 27 jaar geleden, en ja, af en toe mis ik het best, iemand om mee te sparren en zo.
Ben ik ooit die man tegen gekomen die me omver kon blazen? Yep, zeker weten. Hou ik nog van hem, ook dat. Maar hij bleek ook vastgeroest te zijn in een traditioneel rollenpatroon en het 'hoe heurt het'-geneuzel (@Zebrastreep, mooi omschreven zo +:)+). En daar kon ik niet tegen, dus na vier jaar er toch een punt achter gezet. Ik ben van het 'samen uit, samen thuis'-principe, dus samen het huishouden doen als je allebei werkt e.d. Hij was van 'de man beslist alles' en van het thuiskomen, poten omhoog met een flesje bier, en ik 'mocht' eerst nog koken en het huis schoonmaken >;)

Daar heb ik uiteindelijk dus voor bedankt, daar kon ik niet mee leven. Op zijn vraag of ik dan liever ongelukkig was, heb ik geantwoord dat ik hoogstens minder gelukkig ben dan maximaal mogelijk is :D

En zo denk ik er nog over. Ik vermaak me prima alleen, en hoewel ik als gevolg van mantelzorg inmiddels bij mijn vader woon, heb ik na die relatie nog 10 jaar alleen gewoond. Mijn vader is inmiddels weduwnaar, maar we leven onze eigen levens en we zijn elkaars sparring partners. Bevalt ons zo prima.
Maar kom ik ooit nog een vent tegen die wel met me door één deur wil, best kans dat ik wel toehap uiteindelijk. Maar tot die tijd leef ik prima voor mezelf alleen, zo heerlijk om nooit ruzies te hebben of problemen over dubbele afspraken of dat er niet geluisterd wordt als je iets vertelt O:)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 22:47

Trouwens, een kennis van me heeft dezelfde leeftijd van jou TS. Ze is ook nog single en heeft een kinderwens. Zij is nu bezig met een traject om haar eicellen te laten invriezen. Misschien is dat iets wat voor jou ook kan helpen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 22:56

Farjen schreef:
Trouwens, een kennis van me heeft dezelfde leeftijd van jou TS. Ze is ook nog single en heeft een kinderwens. Zij is nu bezig met een traject om haar eicellen te laten invriezen. Misschien is dat iets wat voor jou ook kan helpen?

Ik weet niet of ik een kinderwens heb.
Vind het super dapper dat mensen dat gaan doen. Maar ik voel er tegelijk ook heel erg veel voor om het leven lekker te laten komen zoals het komt. Eicellen invriezen zijn even goed geen garantie als er verder dingen niet kloppen in je lijf. Ik heb van te dichtbij meegemaakt hoe (o.a.) een obsessie met moeder worden je een heel erg naar mens kan maken, dat is het allerlaatste wat ik wil. Mijn doel wat dat aan gaat is echt dat wel of geen kinderen niet mag gaan uitmaken voor mijn levensgeluk en dat ik dat ook uit andere dingen wil kunnen halen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 22:57

Siamsmeesje schreef:
Daar heb ik uiteindelijk dus voor bedankt, daar kon ik niet mee leven. Op zijn vraag of ik dan liever ongelukkig was, heb ik geantwoord dat ik hoogstens minder gelukkig ben dan maximaal mogelijk is :D

Mooi beschreven! <3

Zebrastreep, ook heel erg gaaf omschreven, ik denk dat je er niet ver naast zit!!

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:06

Ik herken mezelf niet in je verhaal, maar heb wel onlangs de podcastserie 'Steeds meer singles' geluisterd. Dat heeft mij wel wat interessante inzichten gegeven, wellicht heb jij er ook wat aan.

Goed van je dat je jouw verhaal deelt :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:14

Janine1990 schreef:
Farjen schreef:

Ik weet niet of ik een kinderwens heb.
Vind het super dapper dat mensen dat gaan doen. Maar ik voel er tegelijk ook heel erg veel voor om het leven lekker te laten komen zoals het komt. Eicellen invriezen zijn even goed geen garantie als er verder dingen niet kloppen in je lijf. Ik heb van te dichtbij meegemaakt hoe (o.a.) een obsessie met moeder worden je een heel erg naar mens kan maken, dat is het allerlaatste wat ik wil. Mijn doel wat dat aan gaat is echt dat wel of geen kinderen niet mag gaan uitmaken voor mijn levensgeluk en dat ik dat ook uit andere dingen wil kunnen halen.

Ik krijg die reactie ook vaak,dat er mogelijkheden zijn. Maar ik ben of was daar ouderwets in misschien. Ik wilde samen met iemand kinderen, de kinderwens was niet zo sterk dat ik het alleen wil. Maar dus samen met iemand. Dat is ook zoiets waar mensen allerlei oplossingen voor bedenken, maar vaak niet snappen dat ik niet alleen ervoor wil staan juist.

En ik heb een goede band met ouders, doe ook veel met mijn moeder, heb een paar vriendinnen die ik dagelijks spreek, maar dat is toch heel anders. Precies wat jij zegt, ik ben gelukkig, maar partner zou toevoeging zijn wat iemand anders niet kan bieden. Ja, ik kan zonder, maar met is nog stapje fijner.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:16

Ervaringsdeskundige? Nee, dat ben ik zeker niet :n
Heb ik begrip? Ja, dat heb ik zeker wel :j

Eigenlijk is het best vreemd dat "men" nog steeds het beeld heeft van huisje, boompje, beestje. Zeker als je nagaat hoeveel relaties het uiteindelijk niet redden, hoeveel mensen alleen wonen, etc.
Voor mijzelf geldt dat ik wel een langdurige relatie heb, maar geen kinderwens. Dat wijkt dan ook weer af van dat beeld en meestal heb ik daar geen last van, en de mensen om me heen ook niet. Heel af en toe leidt het tot bizarre dingetjes, zoals gisteren iemand die zei "oh, ik dacht dat je twee kinderen had". Toen dacht ik "hoe dan?". Een vriendelijke vrouw, die ik al een tijdje ken, maar blijkbaar geen idee heeft wie ik ben?
Ik heb inmiddels geleerd om een beetje mee te praten (vooral lachen en meeknikken) als anderen het over hun leven met kinderen hebben. Het is heel anders dan mijn leven, maar het is wel hun leven en kinderen zijn daarin best wel heel bepalend. Ook daar heb ik begrip voor.

Mijn moeder was jonger dan ik nu ben toen mijn vader overleed. Sindsdien heeft ze één keer een relatie gehad, maar daarna eigenlijk nooit meer. Ik denk ook niet dat het ooit nog gebeurt. Ze had altijd het standpunt dat een relatie iets moet toevoegen, en als dat het niet doet, ze liever alleen is eigenlijk. Ze zegt ook dat in ieder geval de mannen in haar leeftijdscategorie vooral iemand lijken te zoeken die voor hen zorgt. En daar past ze voor. Tja, ik vind dat niet gek.
Ik beschouw mijn moeder als een sterke vrouw. Is ze altijd gelukkig? Nee, dat is ze zeker niet. Maar een relatie zou daar denk ik niets aan veranderen. Sterker nog, als een relatie vooral betekent dat ze voor iemand moet zorgen en verder niets toevoegt, dan maakt het haar eerder ongelukkiger.
En trouwens, wie is altijd gelukkig?

Hoe je ook leeft, het gaat er in mijn ogen om dat je de dingen doet waar je je goed bij voelt. Bovendien is niet alles maakbaar: ik denk ook dat we af moeten van dat idee.
Als je je partner niet tegenkomt, dan is het niet anders. Fanatiek op een dating app gaan zitten verandert daar niets aan.
Stel dat ik een kinderwens had gehad, dan had ik een serieus probleem gehad. Ik heb namelijk ook al 10 jaar geen baarmoeder meer, en ook al voor die operatie waren er problemen.
Het hebben van een goede relatie, het krijgen van kinderen.... geen van allen zaken die maakbaar zijn.
Dus doe vooral waar je je goed bij voelt.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:23

Joh.

Ik ben 41. Ik heb één relatie gehad. Dat was zo lang geleden dat er intussen mensen zijn die na mijn relatie geboren zijn en al mogen stemmen en autorijden. Sindsdien nog één scharrel, verder niks. Geen interesse van vrouwen. Dus ja, geen keus, gewoon niet goed genoeg.

Ik heb het niet en eigenlijk heb ik mezelf daar wel mee verzoend. Nou ja, niet voor de volle honderd procent, maar toch wel grotendeels. Tien, vijftien jaar geleden vond ik mezelf nog heel zielig omdat ik geen vrouw kon vinden, nu geniet ik van mijn vrijheid. Je wordt al aan zoveel kanten ingeperkt door de wereld: je moet opstaan voor je werk, je moet contacten onderhouden met je familie en kennissen, je moet je huis en jezelf schoonhouden, je bent door je financiën gelimiteerd, je mag je buren geen overlast bezorgen en op straat word je al vreemd aangekeken als je hardop een liedje zingt. Als je geen relatie hebt, kun je in elk geval nog zelf bepalen wat je 's avonds doet, en als je uitgaat hoef je niet te overleggen waar je heen gaat. Om nog maar te zwijgen van vakantie. Ik denk dat ik 19 van de 20 relaties niet mee zou krijgen op de redelijk zware fietsvakanties die ik leuk vind. Met een vrouw of vriendin was ik nooit naar IJsland geweest.

Wat betreft de intimiteit: die mis ik eigenlijk niet meer. Ook de consumptie-kant ervan niet. Mijn ervaring is dat je op den duur je interesse in porno e.d. verliest en dat de regio tussen knie en navel vanzelf minder belangrijk wordt.

Eén ding mis ik wel. Ik merk dat in mijn dooie eentje tegenslagen harder binnenkomen. Problemen (vooral problemen met de maatschappij) worden in mijn hoofd enorm groot als ik ze niet met een ander deel. Het zou mij wel fijn lijken als een relatie dat kon relativeren. Maar dat is natuurlijk de verkeerde insteek. Als je verwacht dat je partner jouw problemen oplost, ben je geen relatie waard.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:43

Achterom schreef:
Ervaringsdeskundige? Nee, dat ben ik zeker niet :n
Heb ik begrip? Ja, dat heb ik zeker wel :j

Eigenlijk is het best vreemd dat "men" nog steeds het beeld heeft van huisje, boompje, beestje. Zeker als je nagaat hoeveel relaties het uiteindelijk niet redden, hoeveel mensen alleen wonen, etc.
Voor mijzelf geldt dat ik wel een langdurige relatie heb, maar geen kinderwens. Dat wijkt dan ook weer af van dat beeld en meestal heb ik daar geen last van, en de mensen om me heen ook niet. Heel af en toe leidt het tot bizarre dingetjes, zoals gisteren iemand die zei "oh, ik dacht dat je twee kinderen had". Toen dacht ik "hoe dan?". Een vriendelijke vrouw, die ik al een tijdje ken, maar blijkbaar geen idee heeft wie ik ben?
Ik heb inmiddels geleerd om een beetje mee te praten (vooral lachen en meeknikken) als anderen het over hun leven met kinderen hebben. Het is heel anders dan mijn leven, maar het is wel hun leven en kinderen zijn daarin best wel heel bepalend. Ook daar heb ik begrip voor.

Mijn moeder was jonger dan ik nu ben toen mijn vader overleed. Sindsdien heeft ze één keer een relatie gehad, maar daarna eigenlijk nooit meer. Ik denk ook niet dat het ooit nog gebeurt. Ze had altijd het standpunt dat een relatie iets moet toevoegen, en als dat het niet doet, ze liever alleen is eigenlijk. Ze zegt ook dat in ieder geval de mannen in haar leeftijdscategorie vooral iemand lijken te zoeken die voor hen zorgt. En daar past ze voor. Tja, ik vind dat niet gek.
Ik beschouw mijn moeder als een sterke vrouw. Is ze altijd gelukkig? Nee, dat is ze zeker niet. Maar een relatie zou daar denk ik niets aan veranderen. Sterker nog, als een relatie vooral betekent dat ze voor iemand moet zorgen en verder niets toevoegt, dan maakt het haar eerder ongelukkiger.
En trouwens, wie is altijd gelukkig?

Hoe je ook leeft, het gaat er in mijn ogen om dat je de dingen doet waar je je goed bij voelt. Bovendien is niet alles maakbaar: ik denk ook dat we af moeten van dat idee.
Als je je partner niet tegenkomt, dan is het niet anders. Fanatiek op een dating app gaan zitten verandert daar niets aan.
Stel dat ik een kinderwens had gehad, dan had ik een serieus probleem gehad. Ik heb namelijk ook al 10 jaar geen baarmoeder meer, en ook al voor die operatie waren er problemen.
Het hebben van een goede relatie, het krijgen van kinderen.... geen van allen zaken die maakbaar zijn.
Dus doe vooral waar je je goed bij voelt.

Wat een mooie reactie!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:44

Ik lees de reacties in dit topic later even beter bij. Maar ik herken het, en zit in eenzelfde soort schuitje. Bijna 39, alleen, geen eens een koophuis maar nog altijd huur (gaat ook niet veranderen met deze huizen markt). Ik word heel moeilijk verliefd, na een enorm liefdesverdriet in 2008 (echt een eeuw terug) nog 1x iemand binnen gelaten in m'n gevoelens en daarna nooit meer. Ik sla compleet dicht met dates dus daar ook maar mee gestopt. Ik heb er vaak vrede mee of probrer dat iig. Maar altijd weer de vragen 'waarom ben je nog vrijgezel' en dan vooral de toon daarbij, dat het een enorm aangedaan leed is om vrijgezel te zijn, maken dat niet altijd makkelijk. Een benadrukking dat ik iets mis, er iets met mij mis is, ik niet voldoe aan standaarden, zielig ben... ze gunnen me het zo, sommige willen mij fixen... laat mij vrede krijgt met hoe ik ben en leef en probeer mij me niet rot te voelen denk ik dan.... En he, ik doe meer leuke dingen in m'n uppie dan sommige stelletjes met kinderen doen. Dussss {:}

Meestal heb ik vrede met mijn situatie. Soms totaal niet. Ik wil ook een knuffel of m'n oliebol kunnen delen met iemand die altijd naast en achter mij staat, ik zou wel eens de wereld voor iemand willen zijn. Vrienden genoeg maar de meeste in relaties en die delen hun lief en leed meer met de partners, en is het niet meer zoals vroeger dat we als vrijgezelle vriendinnen alles deelden. Dan is van mijn kant delen ook weer lastiger.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:52

Ik herken mij ook in veel wat hier geschreven wordt. Ik ben 34 en heb nog nooit een relatie gehad. Die kinderwens is ook hier een vraagteken, ik weet alleen dat ik er niet op mijn eigen aan ga beginnen.

Sowieso leef ik mijn leven op mijn eigen manier. Op dit moment ben ik werkzoekend/freelancer, ik ben niet gemaakt voor een vaste carrière en jaag al mijn interesses na, ik woon samen met vrienden, ik ben nu pas aan het leren autorijden, ik heb weinig spaargeld op de bank staan,...
Dat eigenzinnige heb ik van thuis meegekregen, er is dus gelukkig geen/weinig druk van mijn ouders. Ik krijg van hen dan ook nooit de vraag waarom ik nog alleen ben.

Wat ik soms het moeilijkste vind is om alles altijd alleen te beslissen en te doen. Zeker omdat ik dus geen 'voorspelbaar' leven leidt. Trouw blijven aan mijzelf kan ik soms een hele inspanning vinden.
Hoewel ik over het algemeen zeer tevreden ben, mij goed omringd voel en ook echt graag op mijzelf ben, heb ik soms momenten dat ik mij heel alleen voel. Dan kan ik mijzelf wijsmaken dat een relatie daar de oplossing voor zou zijn, al weet ik rationeel dat dat niet klopt.
Ik heb nog werk om sommige aspecten van mijzelf echt te accepteren en daar ben ik ook mee bezig. Ik probeer nu echt mijzelf te zijn, mijzelf niet af te remmen. En ik geloof ook echt dat ik daar nog stappen in moet zetten om mensen aan te trekken die hierbij aansluiten. Of dat dan romantische of vriendschappelijke relaties zijn, zie ik wel.

Ik vind het inspirerend om hier te lezen over mensen die op zichzelf hun leven inrichten en gelukkig zijn maar zichzelf tegelijkertijd toelaten om soms gewoon even miserabel te zijn.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 23:57

musiqolog schreef:
Joh.

Ik ben 41. Ik heb één relatie gehad. Dat was zo lang geleden dat er intussen mensen zijn die na mijn relatie geboren zijn en al mogen stemmen en autorijden. Sindsdien nog één scharrel, verder niks. Geen interesse van vrouwen. Dus ja, geen keus, gewoon niet goed genoeg.

Ik heb het niet en eigenlijk heb ik mezelf daar wel mee verzoend. Nou ja, niet voor de volle honderd procent, maar toch wel grotendeels. Tien, vijftien jaar geleden vond ik mezelf nog heel zielig omdat ik geen vrouw kon vinden, nu geniet ik van mijn vrijheid. Je wordt al aan zoveel kanten ingeperkt door de wereld: je moet opstaan voor je werk, je moet contacten onderhouden met je familie en kennissen, je moet je huis en jezelf schoonhouden, je bent door je financiën gelimiteerd, je mag je buren geen overlast bezorgen en op straat word je al vreemd aangekeken als je hardop een liedje zingt. Als je geen relatie hebt, kun je in elk geval nog zelf bepalen wat je 's avonds doet, en als je uitgaat hoef je niet te overleggen waar je heen gaat. Om nog maar te zwijgen van vakantie. Ik denk dat ik 19 van de 20 relaties niet mee zou krijgen op de redelijk zware fietsvakanties die ik leuk vind. Met een vrouw of vriendin was ik nooit naar IJsland geweest.

Wat betreft de intimiteit: die mis ik eigenlijk niet meer. Ook de consumptie-kant ervan niet. Mijn ervaring is dat je op den duur je interesse in porno e.d. verliest en dat de regio tussen knie en navel vanzelf minder belangrijk wordt.

Eén ding mis ik wel. Ik merk dat in mijn dooie eentje tegenslagen harder binnenkomen. Problemen (vooral problemen met de maatschappij) worden in mijn hoofd enorm groot als ik ze niet met een ander deel. Het zou mij wel fijn lijken als een relatie dat kon relativeren. Maar dat is natuurlijk de verkeerde insteek. Als je verwacht dat je partner jouw problemen oplost, ben je geen relatie waard.

Zonder het topic over te willen nemen, je beschrijft mijn leven bijna beter dan ik _O-
Jammer dat we elkaar nooit zijn tegengekomen, want IJsland zou geen probleem zijn geweest. Ik heb zo'n hekel aan standaard (vrouwen)dingen :=

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 02:26

Wat een mooi topic, al vele herkenbare dingen terug gelezen, zowel de typische dooddoeners als fijne omschrijvingen dat single én gelukkig gewoon bestaat.

Ikzelf heb 1 relatie gehad van 1,5 jaar en ben nu alweer een tijd single. Single zijn heeft zoals zoveel dingen in het leven, zoveel verschillende facetten.
Makkelijk ja, want ik hoef geen rekening te houden met iemands anders interieur keuzes, wensen voor het avondeten en vakantie ideeen. Maar het is ook, niemand om mee op de bank te zitten, geen gekookte maaltijd die spontaan op tafel verschijnt en geen partner om samen mooie ervaringen mee te delen.

De liefde die je aan jezelf geeft, zal altijd anders voelen dan de liefde die je van een ander mag ontvangen. Het is niet mooier, beter, betekenisvoller, maar het is en blijft anders. Na een zeer pittig jaar kan ik nu oprecht zeggen dat ik van mezelf hou en mezelf helemaal omarm, inclusief de stukken waar ik me vroeger voor schaamde. Ik hou van mezelf. Mijn familie houdt van mij. Mijn vriendinnen houden van mij.
En toch kan ik ontzettend verlangen om de liefde van een partner mogen ontvangen. De bescherming, het delen van de lasten, niet meer in mijn eentje het leven het hoofd hoeven bieden. Thuis komen en mogen rusten in de aanwezigheid van iemand die voor mij gekozen heeft en voor wie ik gekozen heb.

Wat betreft het ''kieskeurig'' zijn, ik vind deze erg leuk. Op ieder potje past een dekseltje, maar de deksel van een tubbeware bakje gaat nooit op de pot mayonaise passen. Dat is niet kieskeurig, dat is gewoon geen match.