Ervaringsdeskundige? Nee, dat ben ik zeker niet

Heb ik begrip? Ja, dat heb ik zeker wel

Eigenlijk is het best vreemd dat "men" nog steeds het beeld heeft van huisje, boompje, beestje. Zeker als je nagaat hoeveel relaties het uiteindelijk niet redden, hoeveel mensen alleen wonen, etc.
Voor mijzelf geldt dat ik wel een langdurige relatie heb, maar geen kinderwens. Dat wijkt dan ook weer af van dat beeld en meestal heb ik daar geen last van, en de mensen om me heen ook niet. Heel af en toe leidt het tot bizarre dingetjes, zoals gisteren iemand die zei "oh, ik dacht dat je twee kinderen had". Toen dacht ik "hoe dan?". Een vriendelijke vrouw, die ik al een tijdje ken, maar blijkbaar geen idee heeft wie ik ben?
Ik heb inmiddels geleerd om een beetje mee te praten (vooral lachen en meeknikken) als anderen het over hun leven met kinderen hebben. Het is heel anders dan mijn leven, maar het is wel hun leven en kinderen zijn daarin best wel heel bepalend. Ook daar heb ik begrip voor.
Mijn moeder was jonger dan ik nu ben toen mijn vader overleed. Sindsdien heeft ze één keer een relatie gehad, maar daarna eigenlijk nooit meer. Ik denk ook niet dat het ooit nog gebeurt. Ze had altijd het standpunt dat een relatie iets moet toevoegen, en als dat het niet doet, ze liever alleen is eigenlijk. Ze zegt ook dat in ieder geval de mannen in haar leeftijdscategorie vooral iemand lijken te zoeken die voor hen zorgt. En daar past ze voor. Tja, ik vind dat niet gek.
Ik beschouw mijn moeder als een sterke vrouw. Is ze altijd gelukkig? Nee, dat is ze zeker niet. Maar een relatie zou daar denk ik niets aan veranderen. Sterker nog, als een relatie vooral betekent dat ze voor iemand moet zorgen en verder niets toevoegt, dan maakt het haar eerder ongelukkiger.
En trouwens, wie is altijd gelukkig?
Hoe je ook leeft, het gaat er in mijn ogen om dat je de dingen doet waar je je goed bij voelt. Bovendien is niet alles maakbaar: ik denk ook dat we af moeten van dat idee.
Als je je partner niet tegenkomt, dan is het niet anders. Fanatiek op een dating app gaan zitten verandert daar niets aan.
Stel dat ik een kinderwens had gehad, dan had ik een serieus probleem gehad. Ik heb namelijk ook al 10 jaar geen baarmoeder meer, en ook al voor die operatie waren er problemen.
Het hebben van een goede relatie, het krijgen van kinderen.... geen van allen zaken die maakbaar zijn.
Dus doe vooral waar je je goed bij voelt.