Zorgverlof, wanneer heb je er recht op?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 03:24

Amanda_T schreef:
Petpa schreef:
Het cruciale is de vraag of uitsluitend de partner de zorg kan verlenen.
Is er geen andere mogelijkheid?

Nee er is helaas niemand anders die het kan doen. Mijn moeder is zelf hulpbehoevend (gehandicapt/halzijdig verlamd), mijn vader zorgt voor haar, tevens wonen ze 110km verderop. Ik heb geen broers, zussen of andere familie. Dus dat stuk zit goed.

Alleen mijn vraag is, klopt het dat hij geen zorgverlof krijgt omdat het niet in de CAO vermeld staat. Of doet dat er niet toe? Omdat het vanuit de overheid vastgesteld is?.

En thuiszorg?

Diddykong

Re: Zorgverlof, wanneer heb je er recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 06:58

Je hebt (meestal) geen recht op thuiszorg als je samenwoont met een gezonde partner. Dan wordt in eerste instantie verwacht dat je het zelf met elkaar oplost. Daarbij denk ik zomaar dat TS niet geholpen is met een kwartier hulp met wassen in de ochtend als ze verder de hele week alleen zit. Ik verwacht dat het meer gaat om huishouden, eten regelen, boodschappen en alle zaken erom heen. Dat gaat thuiszorg sowieso niet doen

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 07:49

996981 schreef:
Ferera schreef:
HR-medewerker hier :)

Als het recht op zorgverlof niet expliciet in jouw cao is opgenomen, val je terug op de wettelijke regelingen in de Wet arbeid en zorg (WAZO).

Volgens deze wet heb je recht op zowel kortdurend als langdurend zorgverlof onder bepaalde voorwaarden.

Kortdurend zorgverlof: je heb recht op maximaal twee maal jouw arbeidsduur per week per jaar. Wanneer je bijvoorbeeld 40 uur werkt per week heb je in totaal recht op 80 uur kortdurend zorgverlof. Dit verlof is bedoeld voor noodzakelijke zorg voor een ziek kind, partner, ouder, of iemand anders met wie je een sociale relatie hebt. Je krijgt minimaal 70% van je loon.

Succes! En beterschap alvast.

Dit dus. Aanvullend kan een CAO afspraken maken waardoor bijvoorbeeld 100% uitbetaling geldt. Nooit kan een CAO in minder voorzien dan wettelijk vastgesteld.

Dat dacht ik ook maar op rijksoverheid staat duidelijk dat een cao op dit punt ook nadelig kan zijn voor jou en alsnog geldig is.

In dit geval staat er niks in de cao dan verwacht ik idd dat de wazo geldt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:04

996981 schreef:
Dit dus. Aanvullend kan een CAO afspraken maken waardoor bijvoorbeeld 100% uitbetaling geldt. Nooit kan een CAO in minder voorzien dan wettelijk vastgesteld.

Dan is het wel handig om te weten wat er deze specifieke wet staat :)* .

Gezien wat er op de site van rijksoverheid staat ga ik ervan uit dat in deze wet opgenomen is dat er in het nadeel van de werknemer afgeweken mag worden (vanuit de CAO maar zelfs ook vanuit een regeling van de personeelsvertegenwoordiging). Dus er mag wel degelijk afgesproken zijn dat er geen zorgverlof toegekend wordt of alleen zonder uitbetaling van loon bijvoorbeeld, of veel minder uren. In dit geval lijken er geen afspraken te zijn (dus ook niet ten nadele van de werknemer) en dan gaat inderdaad de regeling gewoon op.

Andere afspraken zorgverlof in cao
In uw cao of regeling van uw personeelsvertegenwoordiging kunnen andere afspraken staan over zorgverlof. Als dit zo is, gelden die afspraken. Ook als deze nadelen voor u hebben.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:45

Je hebt gelijk. Ik ben in de veronderstelling geweest dat WAZO dwingend recht betreft en dat blijkt niet op alle onderdelen te zijn.

Ben nog nooit een CAO tegengekomen waarin iets anders werd afgesproken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:29

Maar dan moet het er dus wel specifiek staan en moeten er specifiek afspraken over zijn gemaakt. Zo niet telt de wet als minimaal.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:13

Neonlight schreef:
Maar dan moet het er dus wel specifiek staan en moeten er specifiek afspraken over zijn gemaakt. Zo niet telt de wet als minimaal.

Ja dat sowieso :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:13

Zoals gebruikelijk is de wet weer multi-interpretabel, want het zou me verbazen als de wet ook bedoelt dat je in een CAO zorgverlof helemaal mag afwijzen. Maar het staat er niet expliciet. Er staat dat je afwijkende afspraken mag maken, ook in het nadeel van een werknemer. Dat zou dus nul verlof kunnen zijn.

Nou kan ik me ook niet voorstellen dat er bij CAO-onderhandelingen door vakbonden niet wordt nagedacht en zoiets geaccepteerd zou worden, maar goed.

Maar als er geen afwijkende afspraken in staan, geldt gewoon de landelijke wet.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:29

Ik denk dat de vakbond een hele goede stap is. Zij zijn helemaal op de hoogte van het cao natuurlijk. En met een antwoord van de bond, sta je veel sterker naar de werkgever toe. Zonder dat je vervelende discussies krijgt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:13

MyChoice schreef:
Het is bij wet geregeld. Dus dat geldt, tenzij er andere afspraken staan in de cao. Die staan er niet in. Dus geldt het bij wet geregelde zorgverlof. 2 x het aantal dagen dat je normaal werkt 70% doorbetaald. Mag niet geweigerd worden tenzij bedrijf kan aantonen dat het in ernstige problemen komt. En zelf dien je bewijs aan te kunnen leveren van de benodigde zorg voor een naaste. Dus poot stijf houden bij de werkgever :-)

Dit dus.

Heb zelf ook met hetzelfde bijltje gehakt.
Als er in de CAO niets over vermeld staat, geldt de wet.
Een gepeperde mail met bewijzen en verwijzingen naar HR, deed hier wonderen.

https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/zorgverlof-aanvragen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 17:03

dat zou toch te triest voor woorden zijn als een CAO daar op negatieve wijze van af gaat wijken (je zal maar een ernstig zieke partner hebben)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 21:35

Als er niets over in de CAO vermeld staat, is de wet leidend en zal er aanspraak op de Wet Arbeid en ZOrg gemaakt worden.