Krantenwijk naast parttime baan, hoe zit het met belasting?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 18:57

Shiloh schreef:
Voorbeeld. Je totale heffingskorting is 1000
Baan 1: 13.000. Die trekt 1000 heffingskorting eraf, je krijgt 12.000 / 12 =1.000 uitbetaald waarover inkomstenbelasting wordt berekend. .

Baan 2: 7000. Die trekt ook 1000 heffingskorting eraf, je krijgt 6000/12 =500 uitbetaald waarover inkomstenbelasting wordt berekend.

Dan je aangifte. Je totale heffingskorting is nog steeds 1000. Je totale salaris is 20.000, maar er 2 keer de korting afgehaald. Dus je hebt maar over 18.000 belasting betaald ipv over 19.000. Dat verschil moet je dan betalen aan de belasting dienst. Om dit soort verassingen te voorkomen kan dit dus niet en kan maar 1 werkgever de korting toepassen.

Als jij die 20.000 bij 1 werkgever krijgt, heb je nog steeds 1000 korting. En betaal je nog steeds over 19.000 inkomsten belasting.

Het lijkt dan of je over je tweede baan meer belasting betaald. Maar je hebt gewoon een totaal jaar salaris en daarover krijg je een totaal bedrag aan korting en over de rest betaal je belasting.

Natuurlijk is dit sterk versimpeld. Maar in de basis is dit wel hoe het werkt.

Technisch gezien niet helemaal correct, maar de strekking wel. Het is alleen een heffingskorting, geen inkomensaftrek.

Inkomen van minderjarigen dienen ze zelf in hun aangiften inkomstenbelasting aan te geven, vermogen neem je wel bij de ouders op.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:31

Wat een gezeur over de leeftijd van de kinderen en verzekering zeg.
Ze geeft toch aan dat ze er zelf bij is met bezorgen?
Gebeurd echt al JAREN dat kinderen iets te jong zijn en op naam van ouders of een oudere broer of zus de folders of kranten rondbrengen. In mijn tijd al en ik ga richting de ,50....
Ik en mn zusjes hebben in het begin altijd kranten en folders op naam van onze ouders gelopen. Omdat we net te jong waren. We redde het verder prima om ze bezorgen. Mn nichtje is 11 en bezorgd ze op naam van haar moeder. In klas van mn dochter nog 2 kinderen van 11 jaar die ze op naam van hun ouders bezorgen. Tot ze 13 zijn en het op hun naam over gezet kan worden. De mijne heeft het 2 jaar op mijn naam bezorgd en nu op haar eigen naam. Ene kind kan het bezorgen wel aan en het andere niet. Dat weet je als ouder prima zelf .
Je moet uitkijken dat je niet teveel bijverdient. Je kan je inkomen op de site van de belastingdienst invoeren bij de voorlopige aanslag of in aangifte programma van vorig jaar met daarbij het geschatte bedrag wat je voor de krantenwijk gaat krijgen . Even berekening maken met en zonder de wijk en je weet of hij erop achteruit gaat. Hetzelfde met evt toeslagen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:37

veerledec schreef:
Technisch gezien niet helemaal correct, maar de strekking wel. Het is alleen een heffingskorting, geen inkomensaftrek.

Nee inderdaad, snap wat je bedoeld. Zoals ik het al zei sterk versimpeld. Bedoelde vooral om aan te geven dat dan dus dubbel gebeurd en je teveel korting krijgt. Maar klopt dat het van je te betalen belasting af gaat en niet van je inkomen.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:52

Tieme schreef:
Gebeurd echt al JAREN dat kinderen iets te jong zijn en op naam van ouders of een oudere broer of zus de folders of kranten rondbrengen. In mijn tijd al en ik ga richting de ,50....
Ik en mn zusjes hebben in het begin altijd kranten en folders op naam van onze ouders gelopen. Omdat we net te jong waren. We redde het verder prima om ze bezorgen. Mn nichtje is 11 en bezorgd ze op naam van haar moeder. In klas van mn dochter nog 2 kinderen van 11 jaar die ze op naam van hun ouders bezorgen. Tot ze 13 zijn en het op hun naam over gezet kan worden. De mijne heeft het 2 jaar op mijn naam bezorgd en nu op haar eigen naam. Ene kind kan het bezorgen wel aan en het andere niet. Dat weet je als ouder prima zelf .
Je moet uitkijken dat je niet teveel bijverdient. Je kan je inkomen op de site van de belastingdienst invoeren bij de voorlopige aanslag of in aangifte programma van vorig jaar met daarbij het geschatte bedrag wat je voor de krantenwijk gaat krijgen . Even berekening maken met en zonder de wijk en je weet of hij erop achteruit gaat. Hetzelfde met evt toeslagen.

Helemaal mee eens!
Ik was 10 of 11 jaar toen ik begon met krantenlopen, een keer in de week overdag. En ik deed het gewoon alleen. Mijn eerste eigen verdiende geld, in een envelopje, ik kan het geluksgevoel me nog herinneren. Op een gegeven moment heb ik er mijn paardrijlessen van kunnen betalen.

Het ergste wat mij tijdens het krantenlopen is overkomen is dat ik mijn voet verzwikte en ik een week op krukken heb gelopen. Maar dat kwam omdat ik altijd rond rende omdat dat sneller ging. Geen verzekering die daar moeilijk over heeft gedaan naar mijn weten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:18

Petpa schreef:
Jolliegirl schreef:
Niet doen. Je kinderen laten lopen onder jouw naam geeft gezeik met de verzekering als er wat gebeurt.

En belasting draag je af...dus het hoge tarief vanwege 2e inkomen.

Dit klopt niet.
Het hebben van twee of meer banen is niet relevant voor het bepalen van de belasting die je moet betalen. De belastingdienst kijkt naar de hoogte van je totale (jaar)inkomen. Het hebben van twee of meer banen is daarbij niet relevant.

Bron: https://www.arag.nl/werk-en-inkomen/arb ... ngskorting.

Wel voor de heffingskorting

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:39

Maaike_Indy schreef:
Tieme schreef:

Helemaal mee eens!
Ik was 10 of 11 jaar toen ik begon met krantenlopen, een keer in de week overdag. En ik deed het gewoon alleen. Mijn eerste eigen verdiende geld, in een envelopje, ik kan het geluksgevoel me nog herinneren. Op een gegeven moment heb ik er mijn paardrijlessen van kunnen betalen.

Het ergste wat mij tijdens het krantenlopen is overkomen is dat ik mijn voet verzwikte en ik een week op krukken heb gelopen. Maar dat kwam omdat ik altijd rond rende omdat dat sneller ging. Geen verzekering die daar moeilijk over heeft gedaan naar mijn weten.

Ik stond ook wel te kijken van alle reacties. Zelf ben ik ook toen ik 11 was met een krantenwijk begonnen. Gewoon zelfstandig trouwens. Alleen maar goed dat kinderen tegenwoordig nog willen werken. Beter als al die 15 of 16 jarigen die nog nooit een dag gewerkt hebben!

Douce

Re: Krantenwijk naast parttime baan, hoe zit het met belasting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:59

Ik vind persoonlijk een krantenwijk (met dito nachtenwerk) niet te vergelijken met het overdag rondbrengen van blaadjes.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 23:42

Dorine92 schreef:

Ook niet voor de heffingskorting.

Ik heb het net uitgebreid zitten uitleggen. Ga het niet nog een keer doen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:33

Shiloh schreef:
Dorine92 schreef:

Ook niet voor de heffingskorting.

Ik heb het net uitgebreid zitten uitleggen. Ga het niet nog een keer doen.

Ja alleen jij hebt het uitgelegd voor 1 persoon. Dit gaat om 2 personen, namelijk de ouder en het kind, waarvan het kind op haar naam werkt. Die krijgt daarom dus geen heffingskorting

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:34

De krantenwijk zal toch op de naam van de ouder staan? Volgens de belastingdienst is zij dan ook degene die het geld verdient. Dat iemand anders het uitvoert, weet de belastingdienst niet. Dus het gaat nog steeds om één persoon, die dan twee banen heeft.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:06

Douce schreef:
Ik vind persoonlijk een krantenwijk (met dito nachtenwerk) niet te vergelijken met het overdag rondbrengen van blaadjes.

Overdag rondbrengen van blaadjes heet toch in de volksmond ook een krantenwijk :') Ik neem aan dat het in deze situatie daarover gaat en niet over een ochtendkrant.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:44

Wellicht bij jullie, maar bij ons niet eerlijk gezegd. Bij ons is dat "blaadjes lopen".

Het zijn dan ook geen kranten :').

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:48

Century schreef:
De krantenwijk zal toch op de naam van de ouder staan? Volgens de belastingdienst is zij dan ook degene die het geld verdient. Dat iemand anders het uitvoert, weet de belastingdienst niet. Dus het gaat nog steeds om één persoon, die dan twee banen heeft.

Ja precies. En dat is dus niet gunstig. Als ze het allebei op eigen naam hebben krijgen ze beide gewoon heffingskorting, dat was mijn punt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:49

Douce schreef:
Wellicht bij jullie, maar bij ons niet eerlijk gezegd. Bij ons is dat "blaadjes lopen".

Hier heeft het allemaal krantenwijk. Maar bij mij komen ze lekker niet. Ik lig te afgelegen :D :D :D :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:53

Dorine92 schreef:
Century schreef:

Ja precies. En dat is dus niet gunstig. Als ze het allebei op eigen naam hebben krijgen ze beide gewoon heffingskorting, dat was mijn punt

Dan las ik het verkeerd.
Uiteindelijk komt dat wel goed bij de belastingaangifte, maar op het moment van uit betalen is het minder fijn inderdaad. :)

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 17:09

Douce schreef:

Het lokale krantje is toch ook een krant? :') Die komt bij ons toch echt paar eens per week op zaterdagmiddag

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 17:22

Betaald zo'n folderpakketje niet iets van 5 cent per huis?
Of wat betaald dat eigenlijk

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 20:46

Slecht haha, 210 weekkrantjes brengt 65 euro per 4 weken op. Voor kinderen nog leuk geld, voor ons niet.

Ga het ook niet doen, zal toch elke keer zelf ook in actie moeten en met het rotweer steeds heb ik er eigenlijk geen zin in. Ga maar een klussenlijst ofzo maken waar ze wat mee kunnen verdienen, want vind de mentaliteit wel goed

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:49

Pinacolada schreef:
Slecht haha, 210 weekkrantjes brengt 65 euro per 4 weken op. Voor kinderen nog leuk geld, voor ons niet.

Ga het ook niet doen, zal toch elke keer zelf ook in actie moeten en met het rotweer steeds heb ik er eigenlijk geen zin in. Ga maar een klussenlijst ofzo maken waar ze wat mee kunnen verdienen, want vind de mentaliteit wel goed

Geen wonder dat ik hem bijna nooit meer krijg...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:53

Vroegerrrr werd hier het kranten bezorgen zwart uitbetaald. Toen was het leuk voor ons als minderjarigen. Toen dat op hield zijn wij ook gestopt. Tegenwoordig wordt hier de ochtendkrant regelmatig rondgereden met een Dodge...ook bij heerlijk weer...ik moet daar enorm om lachen want geen idee wat hun reden is om de krant te bezorgen maar veel winst zal er niet zijn. Hier is gewoon in een dorp

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 21:08

Dorine92 schreef:
Century schreef:

Ja. Behalve dat het kind niet mág werken. Dus ieder op eigen naam is geen optie.