Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Olympia schreef:⁷
Ik had pas nog bij de Kruidvat. Typisch gevalletje van die dingen die je bij opsporing verzocht ziet. Winkelmand vol, achterin in de winkel in een tas doen. Dan vlakbij de ingang wachten tot je weg kan lopen. Er stond een beveiliger bij de deur. Die heb ik ingelicht. Maar dit was echt wel een proto type kruidvat winkeldief zoals je ze in de filmpjes ziet.
_San87_ schreef:Ik snap niet zo goed waarom je het een wel zou melden en het ander niet. Ik probeer het te begrijpen.
daantjuhhh schreef:_San87_ schreef:
Oh je zegt er bij niemand wat van? Dat snap ik wel, ja.
Nee dat zeg ik niet.
De drempel ligt alleen hoger bij een moeder die babyvoeding steelt.
Picopico schreef:Ik ben zelf die medewerker geweest. Ik merk dat ik hierdoor er meer op let. Als ik zie dat iemand iets jat of probeert te jatten, meld ik dat altijd. Het is trouwens echt belachelijk hoeveel er gejat wordt. Echt niet normaal veel.
Mijn ervaring is dat iedereen een winkeldief kan zijn. Men denkt vaak aan jongeren (met een bepaalde afkomst), maar dat is dus echt een vooroordeel. Bovendien jatten die hooguit een blikje drinken ofzo. In de winkels waar ik werkte waren de meeste winkeldieven ouderen en die jatten gelijk veel en gebruiken allemaal trucjes + grote bek als ze betrapt werden.
Wat betreft babyvoeding: dat kan ook een truc zijn. Er zijn namelijk bendes uit met name Azië en Oost-Europa die zich specifiek op babyvoeding richten. En ja, die nemen soms een baby mee om minder op te vallen. Babyvoeding werd op een gegeven moment zoveel gejat dat we dummies in de schappen hadden staan die mensen bij de balie konden inwisselen.
upendo schreef:Omdat ik kinderen, die geen keuze hebben gehad in de financiële situatie waar zij in zitten, geen armoede in hun eerste levensjaren gun.
Sherivey schreef:Zeker hier in Nederland zijn er hulpinstanties voor mensen die aan de grond zitten.
En ja, in die soort situatie heb ik zelf ook gezeten, of naja mn ouders toen ik nog jonger was.
MyWishMax schreef:upendo schreef:Omdat ik kinderen, die geen keuze hebben gehad in de financiële situatie waar zij in zitten, geen armoede in hun eerste levensjaren gun.
Ook volwassenen hebben lang niet altijd een keuze in hun financiële situatie. Juist ook dankzij allerlei verscherpingen van wet en regelgeving.
Die hulpinstanties zijn ook niet zo geweldig als soms gedacht wordt. Je hebt altijd een groep die erbuiten valt vanwege stomme regels. Net als degene die riepen dat je babyvoeding altijd wel kan betalen, wees blij dat je nooit in een situatie van zulke armoede hebt gezeten, maar die aanname is echt belachelijk. Er zijn zat mensen die aan het eind van de maand geen cent meer over hebben. Ook noet voor die groentes voor in een blender of ze hebben dan niks meer voor zichzelf. Mensen in armoede zijn ook niet meteen dom... Dit soort vooroordelen helpen iig niks bij de schaamte.
Ik vind stelen niet oké, maar zeg niks tegen de mensen zelf. Wel tegen personeel als die in de buurt lopen. Maar ik zou nog eerder begrip hebben voor iets voor levensbehoeften stelen, dus babyvoeding of brood oid. Maar geen biefstuk oid. Ook al vind ik het allemaal niet oké, ik snap sommige dingen wel.
Maar soms vergeten mensen iets oprecht ookEn lang niet iedereen die aangeeft stelen niet oké te vinden gaat vervolgens ook terug om hetgeen wat ze vergeten zijn te betalen alsnog af te rekenen.
Zoolgangster schreef:En ja het kan ook teken van mentale narigheid zijn, als mensen verkeerde keuzes maken en dingen zomaar meenemen, maar als je daar vantevoren al vanuit gaat, kun je beter alles zo weggeven.
Liep eens een aangehouden winkeldief tegemoet, was een nette meneer hoor. Zielig dat ie te arm was om netjes te betalen.