Wat te doen als je mensen iets ziet stelen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia

Re: Wat te doen als je mensen iets ziet stelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 22:24

Ik had pas nog bij de Kruidvat. Typisch gevalletje van die dingen die je bij opsporing verzocht ziet. Winkelmand vol, achterin in de winkel in een tas doen. Dan vlakbij de ingang wachten tot je weg kan lopen. Er stond een beveiliger bij de deur. Die heb ik ingelicht. Maar dit was echt wel een proto type kruidvat winkeldief zoals je ze in de filmpjes ziet.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 22:28

Olympia schreef:

Ik had pas nog bij de Kruidvat. Typisch gevalletje van die dingen die je bij opsporing verzocht ziet. Winkelmand vol, achterin in de winkel in een tas doen. Dan vlakbij de ingang wachten tot je weg kan lopen. Er stond een beveiliger bij de deur. Die heb ik ingelicht. Maar dit was echt wel een proto type kruidvat winkeldief zoals je ze in de filmpjes ziet.

Maar je hebt door dat je ons nu opzadelt met een cliffhanger? _/-\o_

En toen…….????

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 22:31

Die beveiliger heeft hem tegen gehouden :)) helaas voor de winkeldief. Misschien had hij de memo gemist dat ze nieuwe trucjes moeten doen :+

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 22:50

_San87_ schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je het een wel zou melden en het ander niet. Ik probeer het te begrijpen.

Wat raar dat je dat niet zo goed snapt. Babyvoeding stelen vindt iemand te verantwoorden en chips stelen niet. We weten allebei dat het niet mag, maar het een kan echt nodig zijn en het ander is dat sowieso niet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 22:57

Ik zeg zelf iets in de trant van; niet vergeten die chips te betalen hè. Als ik bij de kassa sta en het zie.

Als ik iemand achter in een winkel het zie doen, loop ik naar voren en licht ik een medewerker in.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:09

_San87_ schreef:
daantjuhhh schreef:
Omdat ik dat lastig vind misschien?

Oh je zegt er bij niemand wat van? Dat snap ik wel, ja.

Nee dat zeg ik niet.
De drempel ligt alleen hoger bij een moeder die babyvoeding steelt.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:33

Ik zeg helemaal niks. Je hebt tegenwoordig zo een mes tussen je ribben.. nee hoor ze jatten maar. Karma komt vroeg of laat vanzelf.

Enige waar ik wel tussen zou springen is bij oude mensjes. Dat vind ik zo laag.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:45

Als je oude mensjes ziet stelen reageer je wel?

Of bedoel je als oude mensen bestolen worden?

Een winkeldiefstal zou ik niet zo snel wat van zeggen maar bij eender welke pickpocket dat ik zie wel. Vindt van een persoon stelen ook een ander niveau dan een product niet afrekenen. Hoewel stelen, stelen blijft maar toch. De impact is heel anders

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:51

daantjuhhh schreef:
_San87_ schreef:

Oh je zegt er bij niemand wat van? Dat snap ik wel, ja.

Nee dat zeg ik niet.
De drempel ligt alleen hoger bij een moeder die babyvoeding steelt.

Ja dat kan natuurlijk. Ik weet ook niet wat ik zou doen, hoor. Ik vroeg het me af. De een zijn honger is imo niet erger dan die van de ander, zeg maar.

Stelen is sowieso verkeerd, alleen weet ik ook wat er na sluitingstijd allemaal weggemieterd wordt in supermarkten en dat maakt toch dat ik er misschien niks van zou zeggen... I don't know :').

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 00:00

Ik ben zelf die medewerker geweest. Ik merk dat ik hierdoor er meer op let. Als ik zie dat iemand iets jat of probeert te jatten, meld ik dat altijd. Het is trouwens echt belachelijk hoeveel er gejat wordt. Echt niet normaal veel.

Mijn ervaring is dat iedereen een winkeldief kan zijn. Men denkt vaak aan jongeren (met een bepaalde afkomst), maar dat is dus echt een vooroordeel. Bovendien jatten die hooguit een blikje drinken ofzo. In de winkels waar ik werkte waren de meeste winkeldieven ouderen en die jatten gelijk veel en gebruiken allemaal trucjes + grote bek als ze betrapt werden.

Wat betreft babyvoeding: dat kan ook een truc zijn. Er zijn namelijk bendes uit met name Azië en Oost-Europa die zich specifiek op babyvoeding richten. En ja, die nemen soms een baby mee om minder op te vallen. Babyvoeding werd op een gegeven moment zoveel gejat dat we dummies in de schappen hadden staan die mensen bij de balie konden inwisselen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 00:18

Ik zou zelf niets zeggen, ook niet voor een zak chips of iets in die trant. Als mensen de behoefte hebben om te moeten stelen, dan zal daar wel een reden voor zijn.
Als het vanuit armoede is, dan is de schaamte waarschijnlijk groot zat, dan ga ik ze zelf niet verder helpen gestraft te worden voor hun acties.

Mensen zullen het ook vast voor de lol doen of gewoon omdat het kan. Maar dat kan ik van de buitenkant niet inschatten.

Misschien zou ik juist aanbieden het voor ze te betalen, maar ik weet niet of ik dat durf. Want van schrik of schaamte kunnen mensen ook naar uit de hoek komen, ook al bedoel je het goed.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 00:32

Picopico schreef:
Ik ben zelf die medewerker geweest. Ik merk dat ik hierdoor er meer op let. Als ik zie dat iemand iets jat of probeert te jatten, meld ik dat altijd. Het is trouwens echt belachelijk hoeveel er gejat wordt. Echt niet normaal veel.

Mijn ervaring is dat iedereen een winkeldief kan zijn. Men denkt vaak aan jongeren (met een bepaalde afkomst), maar dat is dus echt een vooroordeel. Bovendien jatten die hooguit een blikje drinken ofzo. In de winkels waar ik werkte waren de meeste winkeldieven ouderen en die jatten gelijk veel en gebruiken allemaal trucjes + grote bek als ze betrapt werden.

Wat betreft babyvoeding: dat kan ook een truc zijn. Er zijn namelijk bendes uit met name Azië en Oost-Europa die zich specifiek op babyvoeding richten. En ja, die nemen soms een baby mee om minder op te vallen. Babyvoeding werd op een gegeven moment zoveel gejat dat we dummies in de schappen hadden staan die mensen bij de balie konden inwisselen.

Of van die "grapjassen" die geld uitgeven aan roken, chips en andere zooi, en dan ineens geen geld meer hebben voor een potje babyvoeding. Ja ja... Hoeveel eet een baby nou, dat kan iedereen betalen hoor, als je dat niet kan is er altijd wel een buurvrouw, kennis, whatever die voorschiet, of ff wat groente in de blender stopt. Lukt dat niet, maatschappelijk werk, en vroeger was er de sociaal pedagogische dienst voor niet zo slimme mensen, die niet konden bedenken hoe je voor je kinderen zorgt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 00:34

Ik heb bij een grote winkelketen in Rotterdam gewerkt. Werd een hoop gejat.

Ik belde de beveiliging ervoor. Ging zelf niks doen. Heb al eens kunnen ervaren hoe gezellig mensen kunnen reageren (lees: agressief worden) als je ze aanspreekt op iets wat niet door de beugel kan.

En als winkelmedewerkers werden wij niet getraind voor zulk soort situaties.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 01:31

In een winkel zou ik niets zeggen, daar moeten ze zelf maar op letten.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 01:58

Mn vriend laatst ook bij kruidvat. Was een zwerver zoals die aangaf die man die wou een paraplu stelen.
Mn vriend meldt t nog netjes van zou je die niet afrekenen en liep naar personeel. Die waren te druk om iemand te roepen en het boeide ze niet dat die man een paraplu mee nam. Lekker makkelijk zo

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 05:14

Ik zag laatst in de buurtsuper dat toen de caissière niet oplette de man voor mij een tas van wel 10 cent pakte en in zijn kar zette. Alle boodschappen op de band en daarna zo de betreffende tas in zonder deze af te rekenen. Zijn dochter (ruim volwassen!) zag dat ik dat ook zag en dus geen melding gedaan. Ik 'ken' betreffende dorpsgenoot uiteraard en totaal geen zin in een hoop gedoe omdat ik het morele verplichting zou vinden dat te melden. Vind het wel diep en diep triest als he bijna 70 bent en een tas van 10 cent steelt

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 08:51

Ik zou het bij babyvoeding (of een brood) denk ik ook niet melden, maar bij luxe producten en snoep en zooi veel eerder. Maar als ik deze persoon daar voor had zien roken (wat dus ook veel geld kost) zou ik het dan weer wel melden want dan is het toch een keuze.
Maar als iemand de moeite neemt om een brood te stelen, dan heb je denk ik echt honger/ zou je anders honger hebben. Een zak chips daar daarentegen heeft niemand nodig en parfum of nieuwe schoenen ook niet.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 08:55

Ik zou het melden bij een medewerker als ik het zie. Maar ik heb het nog nooit gezien. :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:42

Ik zie daadwerkelijk geen onderscheid tussen brood of chips stelen.
Het is niet van jou, punt.

Zeker hier in Nederland zijn er hulpinstanties voor mensen die aan de grond zitten.
En ja, in die soort situatie heb ik zelf ook gezeten, of naja mn ouders toen ik nog jonger was.

En ook toen vond ik stelen niet oke.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:42

Ooit wat gezegd tegen iemand die iets in z'n binnenzak stopte. Werd volledig kapot gescholden en bedreigd. Hij rekende het wel af trouwens maar het was 1 groot drama en herrie en niemand die mij hielp. Uiteindelijk kwam de filiaal manager en ze zei iets in de trant dat ik beter niets had kunnen zeggen. Dus nu hou ik m'n mond of zeg ik het tegen t personeel.

Toevallig laatst in de supermarkt een groep irritante jongens en hoorde personeel zeggen dat er iemand achter de camera mpest gaan zitten. Als je het in zo'n winkel aangeeft aan personeel zijn ze er alleen maar blij mee denk ik, want die maken er wel ook werk van.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:57

Een paar jaar terug wilden een (voor mij) onbekende heer en ik een supermarkt binnengaan en op dat moment komen 2 mannen met beiden een mandje vol met boodschappen via de ingang naar buiten. Die heer en ik keken elkaar aan: "zagen we dat goed??". Dat duurde een seconde ofzo en ik heb gezegd: "Meld het aub bij personeel, ik bel de politie en ga achter die gasten aan".

Maar op een stel slippers (en met een bagger conditie + een oor aan je telefoon) kom je niet zover.
Op de parkeerplaats zag een (sportieve) dame me achter die mannen aan rennen en we hadden geen 3 woorden nodig; zij is er achteraan gerend, zodat ik de politie beter te woord kon staan.

Politie is gekomen en we (die heer, manager van de winkel, agenten en ik) staan nog na te praten / info te geven, komt die dame terug MET die 2 mandjes vol. Die beide mannen hadden ze na een flinke vlucht toch maar laten staan. Beide gasten stonden uiteraard ook mooi met de snufferd op de camera's van de winkel.

Paar maand later politie aan de deur; ze hadden uiteindelijk beide gasten opgepakt (na nog meer van dit soort geintjes) en die zouden veroordeeld worden.

Mooi...

Ik ben wel altijd bang dat ik met een zelfscanner icm een duffe kop en een volle kar toch ergens iets vergeten ben te scannen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:03

upendo schreef:
Omdat ik kinderen, die geen keuze hebben gehad in de financiële situatie waar zij in zitten, geen armoede in hun eerste levensjaren gun.

Ook volwassenen hebben lang niet altijd een keuze in hun financiële situatie. Juist ook dankzij allerlei verscherpingen van wet en regelgeving.

Die hulpinstanties zijn ook niet zo geweldig als soms gedacht wordt. Je hebt altijd een groep die erbuiten valt vanwege stomme regels. Net als degene die riepen dat je babyvoeding altijd wel kan betalen, wees blij dat je nooit in een situatie van zulke armoede hebt gezeten, maar die aanname is echt belachelijk. Er zijn zat mensen die aan het eind van de maand geen cent meer over hebben. Ook noet voor die groentes voor in een blender of ze hebben dan niks meer voor zichzelf. Mensen in armoede zijn ook niet meteen dom... Dit soort vooroordelen helpen iig niks bij de schaamte.

Ik vind stelen niet oké, maar zeg niks tegen de mensen zelf. Wel tegen personeel als die in de buurt lopen. Maar ik zou nog eerder begrip hebben voor iets voor levensbehoeften stelen, dus babyvoeding of brood oid. Maar geen biefstuk oid. Ook al vind ik het allemaal niet oké, ik snap sommige dingen wel.
Maar soms vergeten mensen iets oprecht ook := En lang niet iedereen die aangeeft stelen niet oké te vinden gaat vervolgens ook terug om hetgeen wat ze vergeten zijn te betalen alsnog af te rekenen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:38

Sherivey schreef:
Zeker hier in Nederland zijn er hulpinstanties voor mensen die aan de grond zitten.
En ja, in die soort situatie heb ik zelf ook gezeten, of naja mn ouders toen ik nog jonger was.

Als je denkt dat daarmee ieders problemen tot op acceptabel niveau opgelost zijn, fout gedacht. Ook als het om armoede gaat schieten onze instanties en beleid tekort.

Niet dat die mensen dan maar mogen stelen, dat bedoel ik zeker niet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:51

MyWishMax schreef:
upendo schreef:
Omdat ik kinderen, die geen keuze hebben gehad in de financiële situatie waar zij in zitten, geen armoede in hun eerste levensjaren gun.

Ook volwassenen hebben lang niet altijd een keuze in hun financiële situatie. Juist ook dankzij allerlei verscherpingen van wet en regelgeving.

Die hulpinstanties zijn ook niet zo geweldig als soms gedacht wordt. Je hebt altijd een groep die erbuiten valt vanwege stomme regels. Net als degene die riepen dat je babyvoeding altijd wel kan betalen, wees blij dat je nooit in een situatie van zulke armoede hebt gezeten, maar die aanname is echt belachelijk. Er zijn zat mensen die aan het eind van de maand geen cent meer over hebben. Ook noet voor die groentes voor in een blender of ze hebben dan niks meer voor zichzelf. Mensen in armoede zijn ook niet meteen dom... Dit soort vooroordelen helpen iig niks bij de schaamte.

Ik vind stelen niet oké, maar zeg niks tegen de mensen zelf. Wel tegen personeel als die in de buurt lopen. Maar ik zou nog eerder begrip hebben voor iets voor levensbehoeften stelen, dus babyvoeding of brood oid. Maar geen biefstuk oid. Ook al vind ik het allemaal niet oké, ik snap sommige dingen wel.
Maar soms vergeten mensen iets oprecht ook := En lang niet iedereen die aangeeft stelen niet oké te vinden gaat vervolgens ook terug om hetgeen wat ze vergeten zijn te betalen alsnog af te rekenen.

Heb ook tijdenlang in armoe geleefd met peuter hoor, kende ook mensen in de schuldsanering, die gebruikten dat ook niet als excuus om spullen voor de kids te stelen,
daarom vind ik dat ik er wat van kan zeggen. En ja het kan ook teken van mentale narigheid zijn, als mensen verkeerde keuzes maken en dingen zomaar meenemen, maar als je daar vantevoren al vanuit gaat, kun je beter alles zo weggeven.

Is wel slecht voor de omzet van de zaak.

Liep eens een aangehouden winkeldief tegemoet, was een nette meneer hoor. Zielig dat ie te arm was om netjes te betalen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:58

Zoolgangster schreef:
En ja het kan ook teken van mentale narigheid zijn, als mensen verkeerde keuzes maken en dingen zomaar meenemen, maar als je daar vantevoren al vanuit gaat, kun je beter alles zo weggeven.

Liep eens een aangehouden winkeldief tegemoet, was een nette meneer hoor. Zielig dat ie te arm was om netjes te betalen.

Volgens mij zegt niemand dat je er niets van kan zeggen. Sommigen zeggen alleen dat zij dat zelf niet zouden doen. Ik vind de rest van je reactie een beetje flauw en polariserend ('dan kan je beter alles zo weggeven'. 'zielig dat ie te arm was om netjes te betalen'). Er zijn heel veel verschillende redenen om te stelen en heel veel verschillende manieren om daarop te reageren. Daar hoef je niemand belachelijk om te maken.