Wanneer bel je de politie (kindermishandeling?)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:46

Eleeke schreef:
Hutcherson schreef:
Tegenwoordig is het oppassen geblazen waar je je mee bemoeid (zeker in NL!) en zullen veel mensen denken 'ik loop wel door'. Wellicht bij een huilend kind op blote voeten minder snel maar zodra de volwassenen erbij komen wel. Dan weet je niet wat de intenties zijn en hoevaak hoor je niet dat iemand door zoiets wordt neergestoken?

Dat is niet tegenwoordig, dat is van alle tjden.

Mensen die steeds het woord "tegenwoordig" gebruiken geven anderen het gevoel dat de samenleving onveiliger is geworden.
Feit is dat de samenleving alleen maar over het geheel genomen ( in Nederland) veiliger is geworden, verdrietig is dat we dat soms niet zo voelen, schadelijk is het dat er mensen zijn die dat gevoel proberen te verspreiden.

Dit.
Ik heb eens een advertentie zien langskomen voor verkoop van een verboden wild dier. Ik zag woonplaats van adverteerder, heb de lokale politie gebeld en guess what: na een week werd ik gebeld dat ze inderdaad bij die adverteerder langs waren geweest (zonder succes, maar ze gingen het er niet bij laten).

We kunnen allemaal wel kwaken over onveiligheid, maar als je niks (met beleid) doet, zal het ook niet beteren. En blijf je zelf met een ruk gevoel zitten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 14:42

Eleeke schreef:

Mensen die steeds het woord "tegenwoordig" gebruiken geven anderen het gevoel dat de samenleving onveiliger is geworden.
Feit is dat de samenleving alleen maar over het geheel genomen ( in Nederland) veiliger is geworden, verdrietig is dat we dat soms niet zo voelen, schadelijk is het dat er mensen zijn die dat gevoel proberen te verspreiden.

Heb je daar cijfers van?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 14:51

Benzz schreef:
Eleeke schreef:

Heb je daar cijfers van?

Zijn te eenvoudig te vinden bij het CBS en als je wil kun je er allemaal selecties en filters op toepassen.

Maar ik geef er een paar :
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83723NED
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83648NED/table?fromstatweb

Hier een onderzoek naar de oorzaken van de daling:
https://sociaalplanbureaugroningen.nl/wordpress/wp-content/uploads/2018/05/2018ST09-Het-mysterie-van-de-verdwenen-criminaliteit-def.pdf

Afin, als je meer wil, even googlen er is vrij veel over te vinden.

Wel nogal off topic.
TS -> ik vol graag je updates, ik. vind het nog steeds erg goed wat je gedaan hebt. Bemoeien helpt, al is het maar dat betreffende kind voelt dat hij er niet helemaal alleen voor staat en eerder hulp durft te vragen.

superpony

Re: Wanneer bel je de politie (kindermishandeling?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 15:06

Het is echt wel lastig. Wanneer doe je wat en wanneer doe je het goed?

Wij hadden in Amsterdam bij de zaak overlast van wat jongens. Iemand die bij ons werkte had 1 jongen te pakken en liep daarmee naar zijn huis. Ze wilde overleggen met de ouders en hoopte dat die andere 2 er dan ook bij betrokken zouden worden.

Toen ze aanbelde, sprak de vader geen Nederlands, maar begreep voldoende om de jongen door de gang te trappen. Dat was echt niet de bedoeling en ze stond ook met dr mond vol tanden.
Later hebben ze ooit nog eens "wraak" genomen. Wij hadden een klant die in de jeugdzorg zat en zei dat ze er tegenaan liepen en weinig konden. Veel jongens die problemen veroorzaakten werden een aantal jaren naar Marokko gestuurd en kwamen buiten bereik.

Een andere keer wist ik dat er geweld en mishandeling speelde bij een jongetje van de creche. Mijn zoon was de enige die met dat jongetje kon omgaan en ik heb echt geprobeerd om playdates te doen, want niemand wilde daarheen of dat hun kind met dat jongetje speelde.
Goede gesprekken gehad met de moeder, maar ze haalde toch een keer uit waar ik bij was. Ondanks mijn 1e reactie, toch nagedacht en niet gedaan wat ik wilde.

Gesprek gehad op de creche en met jeugdzorg. Er was al vaak hulp aangeboden wat steeds werd afgewezen. Ze hadden het vooral over de gevolgen voor het kind, want kinderen zijn trouw aan de ouders en kinderen weghalen bijv is echt heel traumatisch. Maar zolang aangeboden hulp vrijwillig is en steeds wordt afgewezen kan je heel weinig.

Toen werd mij verteld dat 1 op de 10 kinderen te maken heeft met mishandeling en geweld thuis. Dat is ook in alle rangen, standen, kringen en afkomst etc. Dat is nu bijna 25jr geleden.