Herkomst vreemd "bass" geluid rond huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:42

8nnemiek schreef:
Apparaten die stroom opwekken of omvormen maken continu, dag en nacht, een zelfde geluid. Dus dat lijkt me sterk.

Als het om een airco of warmtepomp gaat dan kan het misschien gewoon worden opgelost door er dempers onder te zetten. Wij hebben twee airco units, bijna onder ons slaapkamerraam, maar die hoor je zelfs ‘s zomers met open raam ‘s nachts bijna niet doordat ze op dikke dempers staan.

Mijn buren heb sinds een tijdje eeen warmtepomp, hangt aan de buitenmuur en staat op dempers. Als ie normaal draait hoor ik m nauwelijks als ik er naast sta. Maar zodra zij stroom vragen gaat dat ding toch echt harder draaien en hoor ik m als ik in bed lig. En nee, ik lig er niet gelijk naast. Ding blaast ook de andere kant op, maar ik hoor m zo hard dat ik er niet meer van in slaap kom. Nu ben ik wel heel gevoelig op geluid, vooral lage bromtonen zijn een drama. Ik ben nu op zoek naar goede oordopjes, uitslapen op zondag is toch wel fijn als dat langer lukt dan half 8 op zondag

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 11:14

Mijn vorige auto maakte eens in de zoveel uren een bepaald geluid, ook snachts. Dit kwam doordat er iets stuk was in de ontluchting (binnenklimaat) en die dat steeds wilde regelen. Dit was een opel vectra met boordcomputer, vrij standaard auto, maar ik werd er snachts wel van wakker.

Edit; elektrische autos maken ook weleens geluiden terwijl ze geparkeerd staan.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 11:18

Fijn jullie tips!

Ik heb net nog eens goed gekeken, maar het hele rijtje hier is "kaal" en haaks op ons ook. Geen airco's, geen warmtepompen, geen zonnepanelen.

Energiehuisjes staan niet in de buurt gelukkig dus dat kan ik uitsluiten, daar zou je toch niks mee bereiken als het de bron blijkt vrees ik :))

De stationair draaiende auto is wel een omschrijving die ik er ook aan geef inderdaad, maar nu nog ontdekken wat het precies is... Het geluid is wel consequent en stabiel in die zin, altijd hetzelfde. Alleen dus niet altijd te horen. Wasmachines en huishoudelijke apparaten draaien niet zóveel.

Buurtapp hebben we (gelukkig) niet, maar als ik anderen tegen kom van de week ga ik het wel even navragen of zij het waarnemen.

Elektrische auto's ook niet hier in de straat, tevens geen oplaadpunten binnen 200 meter... Gezien de recente start van het geluid moet het haast een nieuw product of recente aanpassing ergens zijn.

Gitana

Re: Herkomst vreemd "bass" geluid rond huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 11:20

Of hebben de buren wellicht een nieuw ventilatiesysteem welke aanslaat op koolmono oxide / kooldioxide niveau?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 11:33

Cv ketel, pomp voor vloerverwarming?

Ik heb ook tijdenlang een vreemd geluid gehoord, niemand hoorde het behalve ik, was ook op gezette tijden. Ik vermoed dat het iets van een rioolgemaal is geweest en sinds ze hier in het dorp de waterhuishouding van de Peel hebben veranderd hoor ik het niet meer. Dus misschien zou het ook zoiets nog kunnen zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 11:48

Hier waren ze laatst in de buurt bezig met spouwmuur isolatie. Alle huurwoningen in de wijk. Daar gebruikten ze een aggregaat voor, dat elke keer aansloeg. Ondanks dat het een paar blokken verder stond, kon ik het lage gebrom horen. Is er niet iemand met een verbouwing bezig?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 11:59

Heb je de cv ketel op vorst stand staan?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:02

Ik heb het gehad bij mijn mechanische ventilatie. Dat klonk de hele nacht alsof er een brommer in de verte reed.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:06

Even snelle reactie

Over bromtoon (ook wel laagfrequent geluid genoemd):
https://www.rivm.nl/laagfrequent-geluid-en-bromtonen/hinder-en-gezondheidsklachten/ik-hoor-bromtoon

En voor de mensen die last hebben van de airco of warmtepomp van de buren:
https://www.huisadvocaten.nl/nieuws/burenrecht/gebrom-bij-en-met-de-buren/
Citaat:
De wet in Nederland
De Nederlandse wetgever erkent de groeiende problematiek en stelt per 1 april 2021 vast dat nieuwe installaties op de erfgrens bij de buren maximaal 40 dB (A) aan geluid mogen produceren. Deze geluidsnorm heeft te gelden voor installaties voor warmte- of koude opwekking bij zowel nieuwbouw als bestaande woningen vanaf 1 april 2021. Door deze regel bent u beter beschermd tegen geluid van warmtepompen en motiveert de wetgever de producenten om stillere installaties te ontwikkelen.

In de praktijk
De geluidsnorm is opgenomen in het Bouwbesluit 2012 (norm artikel 3.8 lid 2) en heeft dus te gelden voor alle nieuwe installaties per 1 april 2021. Gezien de meeste systemen nog steeds meer dan 40 dB (A) produceren moet de eigenaar dus goed bedenken op welke wijze het systeem wordt geplaatst. Het idee achter de norm in het bouwbesluit is dat een buiten-unit op meer dan 3 meter van de perceelgrens moet worden geplaatst of andere beperkende maatregelen moeten worden genomen om het geluid bij de buren tot of onder de 40 dB (A) grens te krijgen.

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 12:16

Ik lees mechanische ventilatie:
Is er niet bij jou of bij de buren zo’n simpele ventilator geplaatst in badkamer of toilet die wordt aangestuurd door een vochtsensor?

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 13:12

Wij hebben in ons nieuwe huis een warmteterugwinningsinstallatie. Deze maakt vooral ten tijde van (lichte) vorst zo nu en dan een bromtoon. Net alsof hij even extra moet bijspringen om de lucht op te verwarmen of zo. Kan het zoiets zijn?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:01

Zit je vlakbij een kanaal ofzo? Wij horen hier ook regelmatig een zwaar monotoon gebrom, dan komt er een boot door het kanaal dat achter het huis ligt.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 14:07

Varenka schreef:
Ik lees mechanische ventilatie:
Is er niet bij jou of bij de buren zo’n simpele ventilator geplaatst in badkamer of toilet die wordt aangestuurd door een vochtsensor?

Dit klinkt nog wel als een logische optie aangezien ze in het huis van de buren bezig zijn. De woningbouw gaat me straks terugbellen of er inderdaad aanpassingen zijn gedaan. Hun afvoerschacht loopt parallel aan die van mij langs mijn woonkamer beneden en de slaapkamer boven om aan de voorkant te eindigen , wat wel zou verklaren waarom het daar het meest te horen is maar ook buiten in de auto... Zou top zijn als ze het antwoord hebben voor me. :))

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 14:09

Dorus schreef:
Zit je vlakbij een kanaal ofzo? Wij horen hier ook regelmatig een zwaar monotoon gebrom, dan komt er een boot door het kanaal dat achter het huis ligt.

Het dorp ligt aan de rivier, maar ik woon aan de buitenste kant dus het verst weg. Opgegroeid aan de rivier zelf en komt qua toon aardig overeen, maar boten verdwijnen een stuk sneller en varen hier 's nachts niet zoveel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 16:06

Mijn cv maakt ook een bromtoon als die aanslaat.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 17:13

Bekenden van mij hebben ook een tijdje een bromtoon gehad. Zelfs de buren verderop in een ander huizenblok hoorden het. Het begon op een dag, en heeft maanden aangehouden tot ze wat andere buren vroegen, toen bleek het de CV ketel te zijn die het aan het begeven was. Dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Voor mijn bekenden waren het de directe buren. Voor de andere buren die het ook konden horen zat er 50 meter tussen.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 17:37

Ik ben verhuisd omdat ik in de buurt van ventilatoren etc woonde, heb het 30 jaar volgehouden...
Nieuwe huis speciaal snacht gaan luisteren, heel stil in de buurt, totdat mn achterbuurman op zn hal 3 aircos en een warmtepomp installeerde....100 meter verderop, en die hoor je ook snachts brommen.
Ik denk dat mensen elkaar over een poosje de hersens gaan inslaan door al dat gebrom van allerlei apparaten.......iedereen geirriteerd.......

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 17:39

lotje5lotje schreef:
Ik ben verhuisd omdat ik in de buurt van ventilatoren etc woonde, heb het 30 jaar volgehouden...
Nieuwe huis speciaal snacht gaan luisteren, heel stil in de buurt, totdat mn achterbuurman op zn hal 3 aircos en een warmtepomp installeerde....100 meter verderop, en die hoor je ook snachts brommen.
Ik denk dat mensen elkaar over een poosje de hersens gaan inslaan door al dat gebrom van allerlei apparaten.......iedereen geirriteerd.......

Ja dat denk ik ook. De omvormer van zonnepanelen kan ook brommen. Warmtepompen, airco’s, maken allemaal lawaai. Als dat in woonwijken is dan hoor je dat van meerdere kanten.
Ik heb het streven om ooit nog 1 x te verhuizen en dat is met buren ver op afstand.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 17:42

Suzanne F. schreef:
lotje5lotje schreef:

Ja dat denk ik ook. De omvormer van zonnepanelen kan ook brommen. Warmtepompen, airco’s, maken allemaal lawaai. Als dat in woonwijken is dan hoor je dat van meerdere kanten.
Ik heb het streven om ooit nog 1 x te verhuizen en dat is met buren ver op afstand.

Het is gewoon terreur. Ik ben voor een schoon milieu etc, maar geestelijke ontspanning/gezondheid van mensen vind ik ook erg belangrijk.....

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 00:46

Wat bizar joh, zoveel overlast. Ik moet eerlijk zeggen dat ik als opgegroeid in koophuizen het best lastig vond om mijn ideaalplaatje van eigen koophuis los te laten toen ik destijds trouwde met een immigrant dus alleen kon gaan huren. Maar heb na al die jaren wel het voordeel ontdekt dat mensen aan huurhuizen geen geluid producerende aanpassingen doen en ik daar al mijn vrienden met koophuizen wel over hoor. "Elk nadeel heb z'n voordeel" zeggen we dan maar he. :') (Nog los van het feit dat ik daardoor bij onze scheiding wel in ons huis kon blijven met de kinderen, toen was ik ook erg blij met mijn huurwoning := )

Aannemer van hiernaast heeft nog aan de deur gestaan, in het huis hiernaast staat niets aan en is zelfs alle stroom eraf ook van CV etc. Daar kan het dus niet vandaan komen. Hier in mijn eigen huis nog niets waargenomen als veroorzaker.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 00:51

Dorus schreef:

Dat wilde ik ook vragen, woon bij een groot kanaal of haven?
Hier is de waterweg best "ver" weg (ruim 3,5km), maar wij kunnen het gebrom van sommige echt grote schepen goed horen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 01:06

Ik woon hemelsbreed ca. 1 kilometer van een rivier. Een jaar geleden was er in die omgeving een grote bouwput. Wij hoorden hier toen ook met regelmaat een bromtoon, overdag en in de nacht. Ik vermoed dat dit te maken had met een afvoerpomp die water uit de bouwput naar de rivier afpompte.
Horen jullie buren het ook?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 09:12

Ventilatiesysteem of wasmachine/droger van de buren? Wij horen soms ook zoiets en dat komt daar vandaan. Overigens niet echt storend bij ons, maar wel hoorbaar als het echt stil is bijvoorbeeld ‘s nachts.

Wij hebben zelf een warmtepomp en deze hoor je op bepaalde momenten ook “brommen”. Ik vind het zelf geen storend geluid overigens en we hebben hem echt goed ingeregeld zodat hij minimaal geluid hoeft te produceren. We hebben trouwens voor aanschaf met onze buren overlegd en ook na aanschaf geregeld gevraagd of iemand er last van heeft maar niemand van alle buren stoort zich er aan of hoort het überhaupt.
Maar mogelijk dat bij jou dit wel heel hoorbaar is, vanaf een van je buren?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:44

Vroeger ook zo'n irriterende bromtoon gehad, allerlei instanties gebeld wat dat toch kon zijn want ik dacht dat het van buiten kwam. Toen bleek het onze eigen c.v.ketel te zijn! :+

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:49

ik had buren die een jacuzzi hadden aangeschaft. Die maakte ook zo'n vreselijk irritant geluid, kon ik echt wakker van liggen. Iemand in de buurt met een bad in de tuin?