Help, ik moet met de trein!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 14:58

Ik mis hier de suggestie om met de auto te parkeren bij P+R Science Park en vanuit daar de tram het centrum in te pakken. Meer dan genoeg ruimte voor de auto dus geen gedoe met in het centrum parkeren en op tijd zijn. Kost €7,50 totaal, parkeren en OV.

https://www.p1.nl/parkeren/utrecht/p-r- ... ience-park

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:02

Blacky94 schreef:
Let er met inchecken met je pinpas ook even op dat je dit bij sommige banken eerst aan moet zetten. Kon bij mij gewoon in mijn bankieren app, maar wellicht wel even handig om naar te kijken als je daarmee in wil checken.

Daarom zou ik dus via de app online een kaartje kopen. Zo geregeld en de qr code kan ook makkelijk gescand tijdens een conducteurs ronde.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:04

BeFunny schreef:
Blacky94 schreef:
Let er met inchecken met je pinpas ook even op dat je dit bij sommige banken eerst aan moet zetten. Kon bij mij gewoon in mijn bankieren app, maar wellicht wel even handig om naar te kijken als je daarmee in wil checken.

Daarom zou ik dus via de app online een kaartje kopen. Zo geregeld en de qr code kan ook makkelijk gescand tijdens een conducteurs ronde.

Hoe doe je dat met met pin betalen?
Hoe kan de conducteur dat controleren?

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Help, ik moet met de trein!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:11

Conducteur scant gewoon je betaalpas en kan dan zien of er is ingecheckt.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:13

Ik heb nog een aanvulling voor de NS app voor als je echt ZEKER wil weten of je in de juiste trein stapt:

Als je een reis kiest in de app kom je in het volgende scherm:
Afbeelding
Als je op het omcirkelde stuk klikt, kom je in het volgende scherm waar je precies kunt zien hoe jou trein eruit ziet, en nog belangrijker: welk stelnummer het is. Dit stelnummer (7504 in dit geval) staat op een aantal verschillende plekken op de buitenkant van de trein, maar ook in iedere coupe (boven of naast de deuren of boven het tv-scherm).

Afbeelding

Als je vervolgens in de trein zit en niet helemaal zeker weet waar je rijdt, kun je op de knop linksonder klikken en dan kom je op de kaart terecht en zie je precies waar de trein rijdt!
Afbeelding
Ik heb gemerkt dat deze functie niet altijd werkt in de app, dan is de GPS-tracker van de trein kapot en zijn ze niet te volgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:17

Majabeestje schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog wel een beetje twijfel om toch niet met de auto te gaan.. Ik heb geen hekel aan autorijden maar heb niet zo'n zin in uren file..

Ik zou het afraden, met de auto in het centrum is echt niet fijn en vele malen ingewikkelder.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:20

xPabloBokt schreef:
Conducteur scant gewoon je betaalpas en kan dan zien of er is ingecheckt.

dank je
Wat handig!

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:24

Ik zou dit ook zeker met de trein doen.
Met de auto doe je er 2 uur over. En dat is nog zonder file.
Maar er staat altijd file op de A28. Tussen Harderwijk en Amersfoort, en voor Utrecht. En het centrum zelf is ook super druk. Dus een beetje afhankelijk van welke dag en welk tijdstip (dinsdag en donderdag zijn het drukst) doe je er zo 2,5 uur of meer over.
De trein van Assen doet er 1.5 uur over naar Utrecht CS. En gaat ieder half uur.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:27

Majabeestje schreef:
Ja, ik ben een volwassen vrouw en ik moet binnenkort voor een cursus naar Utrecht. Met de trein. Help :')
Ik heb al 20 jaar niet met het OV gereisd. En ik moet middenin Utrecht zijn (Hoog Catherijne?) dus met de auto is niet handig.
Ik stap in Assen. Maar dan? Hoe weet ik welke trein ik moet stappen? Wat als ik in de verkeerde stap?
Hoe weet ik waar ik moet uitstappen? Wordt dat nog steeds met zo'n onduidelijke kraakstem omgeroepen waardoor je te vroeg of te laat uitstapt? En kan ik gewoon een kaartje kopen bij de trein of online?
Deze volwassen vrouw heeft paniek :')

Even de app 9292 op je telefoon zetten heb ik ook voor mijn kinderen gedaan kan je zo de route uitstippelen

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:29

Ik zou ook de ns app downloaden en daar een kaartje kopen.
Werkt heel fijn. In en uitchecken met betaalpas heb ik toch wat kinderziektes mee gehad en uiteindelijk alles rechtgezet maar er wel gedoe mee gehad om geld terug te krijgen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:37

Ik ben 48 jaar en dit jaar voor het eerst in, ik schat, 25 jaar weer met de trein gegaan. Geloof me, ik was doodsbang! Maar het is me 100% meegevallen. Het is veel makkelijker dan 'vroeger'.
Meer dan je pinpas (of telefoon met NFC) voor de betaling heb je niet nodig.
Goede tips staan er al voldoende!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:26

Vraag/opmerking:
Betalen met je pinpas is alleen voor als je 2e klas reist, toch?

@TS: perron 1 in Assen is gelijk het perron waar je op loopt als je het station binnen komt vanaf de parkeerplaats/waar de bussen stoppen/waar je koffie koopt/waar de hond staat (nou, daar dus).

Ik reis 1-3 keer per jaar met de trein. Ik koop dan altijd 1-2 dagen van te voren online een e-ticket* en print die uit én zet die in de NS-app. Geen stress over een vervoersbewijs en over betaling.
En zo'n geprint e-ticket is ook heel handig als je reiskosten wil declareren.

* kan via de NS-app of https://www.ns.nl
Ga je dezelfde dag ook terug, kies je voor dagretour: https://www.ns.nl/kaartjes/dagretour
Ga je op een andere dag terug, kies je voor 2x een enkele reis: https://www.ns.nl/kaartjes/enkele-reis
(1x Assen -> Utrecht en op de dag van je terugreis Utrecht -> Assen)

Aanvulling: wat als je in de verkeerde trein stapt? Dat kan bijna niet, want Assen heeft 2 perrons en 3 sporen. Alles naar het zuiden gaat van spoor 1 (waar je dus direct op loopt) en naar het noorden is spoor 2 of 3 en dat is het perron in het midden. Maar goed, als je heel erg je best doet en kans ziet het fout te doen dan zijn er twee mogelijkheden:
1) Je gaat de goede kant op maar je moet in Zwolle overstappen
2) Je gaat de verkeerde kant op en komt uit in Groningen. Dan stap je daar in de trein naar Utrecht en kom je wat later aan op je bestemming. En de komende 3 jaar lach je er dan nog hartelijk om op verjaardagen.
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 22-01-25 16:36, in het totaal 2 keer bewerkt

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:27

Er staan al goede tips tussen, maar ik ga toch voor verwarring zorgen. Maar geen paniek, ik ga het je uitleggen.

*Er wordt hier over zowel de trein naar Rotterdam als naar Denhaag gesproken. Dit is nog niet zo lang geleden veranderd. Het was Rotterdam, maar tegenwoordig is de trein naar Denhaag de trein zonder overstappen. Deze gaat om vijf over het halve uur. Slechts 1x per uur dus.

* Van te voren een treinkaartje kopen online is leuk, en je bent/ lijkt waarschijnlijk goedkoper uit maar heeft ook twee kantekeningen: 1. Je moet bij de poortjes heel goed opletten dat je kan uitchecken met een papieren kaartje/ op je telefoon geladen kaartje. Niet bij elk poortje kan dit. Alleen als je een logo van qr code ziet. Ik reis heel vaak met de trein, heb ook een abbo maar vorige week was het goedkoper om met een papieren kaartje te reizen en ik heb behoorlijk lang voor de poortjes gestaan en me afgevraagd waarom dat kreng niet open ging. :+

2. Mocht je toch onverhoopt de verkeerde trein hebben gepakt (lijkt me sterk vanaf Assen, maar op de terugweg op Utrecht kan ik het me juist wel voorstellen) en je wordt gecontroleerd door de conducteur, kan je een boete krijgen. Je dient nl de kortste route te kiezen. Dus van Utrecht via Zwolle naar Assen. Helaas al een paar keer meegemaakt met mensen (zowel ouderen als jongeren) die in de verkeerde trein zaten met een van te voren gekocht kaartje en die kregen allemaal een boete. Zo coulant als een paar jaar geleden zijn veel conducteurs niet meer, merk ik, maar dat zal misschien met de vele agressie te maken hebben?

Ik zal dus aanraden om met je bankpas in en uit te checken. Ook als je in de verkeerde trein zit. Dan wordt nl automatisch berekend wat je moet betalen. (Bankpas los aanbieden, niet in de telefoon laten en niet meerdere passen tegelijk aanbieden, maar dat was al verteld.)

Tot slot, mogen we weten wanneer je deze reis gaat maken? Misschien zijn er dan werkzaamheden en dan gelden al onze adviezen van welke trein je moet hebben niet. ;) En nee, niet alle werkzaamheden staan al lang van te voren op ns.nl. Ik weet ze rond Utrecht vaak eerder dan dat ze daar staan.

Hoe je je terureis doet, zal ik in een andere post zetten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:33

Roodvos schreef:
Vraag/opmerking:
Betalen met je pinpas is alleen voor als je 2e klas reist, toch?

@TS: perron 1 in Assen is gelijk het perron waar je op loopt als je het station binnen komt vanaf de parkeerplaats/waar de bussen stoppen/waar je koffie koopt/waar de hond staat (nou, daar dus).

Ik reis 1-3 keer per jaar met de trein. Ik koop dan altijd 1-2 dagen van te voren online een e-ticket* en print die uit én zet die in de NS-app. Geen stress over een vervoersbewijs en over betaling.
En zo'n geprint e-ticket is ook heel handig als je reiskosten wil declareren.

* kan via de NS-app of https://www.ns.nl
Ga je dezelfde dag ook terug, kies je voor dagretour: https://www.ns.nl/kaartjes/dagretour
Ga je op een andere dag terug, kies je voor 2x een enkele reis: https://www.ns.nl/kaartjes/enkele-reis
(1x Assen -> Utrecht en op de dag van je terugreis Utrecht -> Assen)

Je hoeft helemaal niks te printen als je hem via mail krijgt open je de mail en daar staat die code en daar kunnen ze hem scannen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:38

Het verschil tussen station Assen en station Utrecht centraal is groot. De heenweg is makkelijk en kan bijna niet mis gaan. De terugweg is een ander verhaal, aangezien er nog wel eens een trein van een ander spoor gaat dan wat er in je app gemeld wordt. En er gaan meerdere treinen van 1 spoor of meerdere treinen bijna tegelijk. (Als je de trap afgaat of de lift naar beneden neemt, zie je zowel links als rechts een trein. Wat te doen?

Je bent vanuit Hoog Catherijne het station binnen gelopen en ziet nu allerlei borden boven de trappen hangen met de vertrek informatie. (Zo,n bord die Befunny hier geplaatst heeft. In principe gaat de rechtstreekse trein naar Assen om 51 (9 min voor het hele uur) op spoor 11. De eindbestemming van deze trein is Groningen. Mocht het een ander spoor zijn geworden, staat dit vaak in kleine letters helemaal onderin het bord. (de trein naar Groningen van ??:51 vertrekt van spoor ..) en het wordt ook omgeroepen.

Als je naar beneden naar het perron gaat, kijk dan ook even op het bord(zelfde soort bord) waar de trein heen gaat en ook op de trein zelf staat doorgaands de eindbestemming. (In jouw geval Groningen.) En als je dan nog twijfelt, vraag het dan zodra je instapt.

Het lijkt heel lastig, maar het valt vast reuze mee. Heel veel succes, goeie reis alvast en als je meer vragen hebt of iets nog onduidelijk is, laat het maar weten.
Laatst bijgewerkt door fohadie op 22-01-25 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:41

BeFunny schreef:
Je hoeft helemaal niks te printen als je hem via mail krijgt open je de mail en daar staat die code en daar kunnen ze hem scannen.

Daar word ik dus heel zenuwachtig van :+ . Moet ik mijn telefoon opzoeken, ontgrendelen, de juiste mail vinden, openen, en die conducteur staat maar te wachten...
Of stel, de batterij is leeg %)
Ik maak gewoon heel antiek een printje en zwaai daar mee. Ook handig als boekenlegger :+ . En zoals gezegd, daarna handig voor declaratie (ik reis nagenoeg alleen voor werk met de trein).

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:47

Utrecht Centraal is trouwens groot, maar (vind ik) wel één van de meer overzichtelijke grote stations. Het is in feite één heel grote hal met alle sporen naast elkaar, dus je kunt gewoon de nummertjes volgen naar spoor 11 :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 16:55

Ik vind Utrecht Centraal overzichtelijk. Ik kijk vooraf in de app welk perron ik moet hebben en op het perron kun je op het bord zien welke trein er komt. Soms komt er nog een andere trein voor dan zie je die eerst op het bord en bij Next dan jou trein de eindbestemming Groningen zie je dan staan.

Het is zo simpel als in de app je reis plannen wat ik al aangaf. De mensen die daarna weer allerlei warrigheden posten maken het veel ingewikkelder dan het is.

Als je trein vanaf een ander spoor vertrekt dan wordt dat omgeroepen heb je het niet goed gehoord dan kun je dat aan een medewerker vragen lopen er op Utrecht Centraal meer dan genoeg rond die je heus wel opweg willen helpen maar bijna altijd stoppen de treinen gewoon op het juiste perron. Zelf even kijken of het klopt op het bord dan kan het niet missen.

Gewoon niet druk maken en ben je te vroeg haal lekker een latte of cappuccino bij bijv starbucks. Sowieso lekker om mee te nemen de trein in.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:05

Denk er aan om NFC uit te zetten als je met je telefoon kunt betalen maar een digitaal kaartje met een QRcode wilt gebruiken.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:38

Shadow0 schreef:
Majabeestje schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog wel een beetje twijfel om toch niet met de auto te gaan.. Ik heb geen hekel aan autorijden maar heb niet zo'n zin in uren file..

Ik zou het afraden, met de auto in het centrum is echt niet fijn en vele malen ingewikkelder.

Dit dus, zelfs met navigatie ben ik elke keer de weg kwijt en in de spits wordt je helemaal niet blij. Ik heb er laatst 45 minuten over gedaan om de stad uit te komen, normaal is dit maar 10 minuten.

Ik zou voor de trein gaan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 17:44

Je kan ook met de auto naar bijvoorbeeld driebergen Zeist en dan nog een klein stukje 1 halte met de trein. Dat scheelt wel in kosten voor de trein.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:12

BeFunny schreef:
Je kan ook met de auto naar bijvoorbeeld driebergen Zeist en dan nog een klein stukje 1 halte met de trein. Dat scheelt wel in kosten voor de trein.

Maar niet qua files. Het traject Harderwijk - Utrecht is echt naar qua files.
Als de training een op tijdstip is waardoor je tijdens de spits moet rijden, zou ik het afraden met de auto te gaan. Zeker gezien het feit dat de trein zo ongeveer naast de trainingslocatie stopt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 18:18

Ja files kun je hebben. Je kunt ook een andere route rijden al kun je dan ook file hebben en de trein van Assen naar Utrecht Centraal is ideaal dus ik zou het ook wel weten.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 20:15

Ik vind jullie echt fantastisch <3

@Fohadie, de eerste cursusdag is op donderdag 6 februari. Ik moet dan om 9.30u op locatie zijn, de locatie is 5 a 10 minuten lopen vanaf het station (Hoog Catherijne dus).

Ik moet gewoon uitstappen bij het hoofdstation in Utrecht toch?

De cursus duurt tot ongeveer 16u.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 20:17

Dan zou ik ook met de trein. Je wilt rond die tijden echt Utrecht niet in en uit met de auto als je dat niet gewend bent.

En ja. Gewoon Utrecht Centraal. Niet te missen.