Hoe zijn jullie aan je hobby gekomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 11:25

Jokonootje schreef:
Mijn hobby is hobby's verzamelen...
Dus tegen de tijd dat ik alles aangeschaft heb om lekker aan de gang te gaan is de interesse weer over.
Dus weer opzoek naar iets anders

Haha. Ik zeg altijd iets vergelijkbaars. Mijn hobby is het starten van nieuwe hobby’s. Ik haal het beste materiaal in huis, begin eraan, doe er ok in, en dan ben ik er weer klaar mee “ik, dus dat kan ik, next”

Niet dat ik dat bewust zo kies, maar zo werkt het gewoon.

Sommige hobbies pak ik wel vaker op terug. Zoals haken. Of muziek.

Hoe begin ik eraan? Dan zie ik iets online of zo en denk ik, dat wil ik ook kunnen, dus dan ga ik dat doen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:12

marleen_usar schreef:
@Jis we gaan ieder jaar in juni naar Normandië voor de herdenken van o.a DDay. Dit jaar zijn de herdenkingen in en rond Apeldoorn omdat Nederland 80 jaar geleden werd bevrijd. Er zijn 20 pipe bands uitgenodigd.
Een doedelzak leren spelen in inderdaad moeilijk daarom speel ik tenor drum dus ik draai met mijn stokken in de lucht.

Wauw! Zijn dat dan allemaal Nederlandse pipe bands?

Ilsiie

Re: Hoe zijn jullie aan je hobby gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:25

Leuk!!

De paarden ben ik ooit mee begonnen, die hadden sowieso al een magie natuurlijk, en mijn moeder reed vroeger zelf ook. Inmiddels de paarden thuis en aan het verdiepen in het mennen. Ik geniet enorm van het samen zijn, hun gedragingen te zien, het buiten zijn. Tsja het jammere is momenteel dat het uitmesten echt moeizaam is omdat het telkens vast vriest, dus echt schoon krijg ik het momenteel niet.

Haken ben ik door de eigenaresse van mijn toenmalige bijrijdpaarden mee gestart, zij leerde het me en we heben avonden lang zitten haken samen! Doe het niet constant, meer in de winter, maar vind het echt leuk en ontspannend. Bestellingen doe ik dan weer niet (want dan "moet" het) en soms weet ik ook niet meer wat ik met al die gehaakte knuffels moet :')

Lezen, ik vond het als klein meisje al heerlijk om in een andere wereld te duiken, en dat is niet veranderd. Ik neem er niet altijd genoeg tijd voor, maar eigenlijk lees ik liever dan dat ik tv kijk.

Vroeger veel gezwommen, blijven hangen na mijn zwemdiploma's, tot ik ongesteld werd, toen wilde ik niet meer :')

Lego bouwen, eigenlijk door mijn man, en ik ben gek op Harry Potter! Leuke spaar hobby en een deel staat ook uitgestald, word er serieus blij van ernaar te kijken.

Talen leren, ik pak het snel op en ben nu met Italiaans bezig. Ik hoop dit jaar ergens mijn eerste kinderboek te kunnen lezen :)

Meer hobby's heb ik eigenlijk niet nodig ook dus misschien moet ik hier maar niet meelezen haha!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:43

@Jis nee bands van over de hele wereld.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:47

Mijn broertje vroeg iets meer dan vier jaar geleden om een mierenkolonie. Ik vond het bizar, ik vond mieren eng en kon me niet indenken waarom iemand dat in hemelsnaam wilde. Maar goed, het was bijna sinterklaas, en na wat onderzoek kwam ik erachter dat een beginnende mierenkolonie en een nest best wel goedkoop waren, dus ik dacht een goed cadeautje te hebben gevonden.

De kolonie kwam veel te vroeg aan dus ik moest plots een testbuisje met mieren verstoppen in mijn kamer. Ik kon mijn ogen er niet vanaf houden. Er is oprecht niets mooiers dan een beginnende kolonie. Normaal zie je de koningin nooit, of zie je nooit de larven. Nu kan je dat hele proces bekijken. Ik heb een week later mijn eigen testbuisje met een koningin en wat eitjes, die nu vier jaar later uitgegroeid zijn tot een kolonie met bijna 10.000 werksters in een bioactief terrarium. Ik heb inmiddels in totaal vijf kolonies.

Het is mijn grootste passie, ik hou oprecht van ze.

Omdat ze zo klein zijn is het lastig foto's van ze te maken, dus vorige zomer ben ik ook begonnen met (telefoon)macro fotografie. Ik ga regelmatig wandelen in het bos en maak dan foto's van de mieren om vast te leggen hoe fantastisch mooi deze dieren zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:58

Ik ben een verzamelaar van Funko pops, Loungefly tassen en eigenlijk allerlei film/game spullen. Ooit een leuk popje voor m'n zus haar verjaardag gekocht en toen kwam ik er achter hoeveel leuke pops er waren.. Toen begon ik voorzichtig met sparen, leerde steeds meer mensen kennen die ze ook sparen en toen liep het al snel uit de hand... Zit nu regelmatig met zweet handjes te wachten tot de online wachtrij open gaat om die ene pop van een convention te bemachtigen :+ Heb nu +- 250 pops (ín doos), 20 tassen en verder nog allerlei Lego sets, poppen, boeken, etc etc.

En ik haak. Ben er niet goed in, begonnen uit verveling, maar vind het wel heel leuk :))

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 22:04

ADHD :+

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 22:32

Door dit topic kom ik er achter dat ik helemaal niet zoveel hobby's heb naast de paarden :') Tenminste, niks wat ik volhoud. Het meeste vind ik na een poosje niet meer zo leuk.

Vroeger was ik erg creatief en mocht ik graag tekenen, knutselen, digitaal tekenen. En toen ging ik een "creatieve" opleiding doen. Het werd een moeten en alle interesse is eraf. Heb nooit meer een tekenblok aangeraakt.

Ik mag graag koken, maar dat zit een beetje bij ons in de familie. Dus dat zit er van kinds af aan al in :D

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 23:04

@KimD, ik dacht (en herkende) het en jij schrijft het :D Zo herkenbaar allemaal. Alles proberen tot het lukt/loopt/gaat of gaat vervelen en dan door!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 23:15

Mijn hobby is studies doen. :')
Voordat ik mijn HBO opleiding startte had ik een tussenjaar omdat ik gestopt was met mijn VWO na HAVO. In die tijd werkte ik fulltime en wilde ik iets voorbereidends doen dus dat werd een thuisstudie medische terminologie.
Dat ging me erg goed af. Daarna begonnen met HBO, 4 jaar studie. 4 maand na mn diplomering eigen praktijk opgezet en voor mn beroep moest ik sowieso scholing doen. 2021 behoefte aan andere info, meer anatomisch, diepgaander. Dus opleiding tot osteopaat 4 jaar. Daarna direct weer behoefte tot iets anders, dus opleiding tot bodycaster (waarbij je leert om afgietsels te maken van lichaamsdelen van mens en dier en daar een kunstwerk van maakt of in de filmindustrie) staat op de planning over drie weken. In de tussentijd weer behoefte gekregen aan andere info waar ik wat aan heb dus gestart aan HBO sociaal juridisch dienstverlening met interesse om later nog strafrecht te gaan doen. Wellicht ooit nog master Rechten? Maar die financiële investering is enorm.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 23:44

Lestrange01 schreef:
Mijn broertje vroeg iets meer dan vier jaar geleden om een mierenkolonie. Ik vond het bizar, ik vond mieren eng en kon me niet indenken waarom iemand dat in hemelsnaam wilde. Maar goed, het was bijna sinterklaas, en na wat onderzoek kwam ik erachter dat een beginnende mierenkolonie en een nest best wel goedkoop waren, dus ik dacht een goed cadeautje te hebben gevonden.

De kolonie kwam veel te vroeg aan dus ik moest plots een testbuisje met mieren verstoppen in mijn kamer. Ik kon mijn ogen er niet vanaf houden. Er is oprecht niets mooiers dan een beginnende kolonie. Normaal zie je de koningin nooit, of zie je nooit de larven. Nu kan je dat hele proces bekijken. Ik heb een week later mijn eigen testbuisje met een koningin en wat eitjes, die nu vier jaar later uitgegroeid zijn tot een kolonie met bijna 10.000 werksters in een bioactief terrarium. Ik heb inmiddels in totaal vijf kolonies.

Het is mijn grootste passie, ik hou oprecht van ze.

Omdat ze zo klein zijn is het lastig foto's van ze te maken, dus vorige zomer ben ik ook begonnen met (telefoon)macro fotografie. Ik ga regelmatig wandelen in het bos en maak dan foto's van de mieren om vast te leggen hoe fantastisch mooi deze dieren zijn.
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat leuk dit!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 00:33

Poeh ik heb nogal een heel lijstje aan hobby's

Paarden en paardrijden is nog altijd wel een beetje een vreemd verhaal hoe ik daar aan kom. Ik weet wel dat ik echt vanaf kleins af aan iets met paarden heb. Mijn moeder had vroeger een verzorgpaard en als klein meisje was ik daar al bij. Maar de echte interesse begon toen ik in ieder geval jonger was dan 7. Destijds woonde een dochter van Johan Derksen in dezelfde straat als ons. Zij reed paard bij een manege en een aantal keer kon haar eigen moeder niet mee en brachten mijn ouders haar. Zodoende bleven we dan een lesje kijken en zo ben ik besmet geraakt, eigenlijk dus door de dochter van. Ik moest toen nog wel een flinke tijd wachten en mijn zwemdiploma halen :') maar daarna direct op paardrijden gegaan en nooit meer gestopt. Dat is inmiddels al 20 jaar geleden. Nu twee eigen paarden , waar ik als klein meisje alleen maar van kon dromen <3

Mountainbiken ook daar blijk ik vanaf jongs af aan al interesse in te hebben. Ooit een fiets van de buren overgenomen en toen een destijds vriendin van school ook bleek te fietsen ging ik wel eens mee. De fiets was veelte groot maar wat een lol hebben we gehad. Daarna altijd wel blijven fietsen, soms in fasen. Maar de laatste jaren echt actief en ook meedoen aan marathons. Het geeft een enorm gevoel van vrijheid. Ik denk dat ik nu een jaartje of 12 mee bezig ben.

Gitaar spelen, ook hiermee begonnen toen ik 7 was en dit nooit meer los gelaten. Waar de interesse is ontstaan heb ik geen idee meer van haha. Ik wou een gitaar voor mijn verjaardag en was overtuigt dat ik geen les nodig was. Toch op les gegaan en daar enorm veel geleerd. Inmiddels speel ik vrijwel alleen nog maar elektrisch en heb ik een leuke verzameling. Ook heb ik nog een basgitaar en speel ik wel eens keyboard. Muziek is wel een grote interesse van mij waar ik dagelijks mee bezig ben. En is voor mij een belangrijke steun. Ik ga ook graag naar een concert en wil zoveel mogelijk bands en artiesten uit de jaren 70 en 80 live zien. Ik kan niet meer zonder. Ik vind mijzelf absoluut geen meestergitarist maar ik heb er wel gevoel voor.

Lego, al vanaf kinds af aan had ik Lego. Paar jaar geleden is dat weer wat terug gekomen. Inmiddels meer als voldoende Lego en is het verzamelen wel verminderd. Ben nu toevallig alles aan het opruimen en netjes sorteren. Het is gewoon leuk en rustgevend. En vaak een leuk eindresultaat. Maar je moet er echt wel extra ruimtes voor hebben als je het een beetje kwijt wil.

Wild fotograven , een paar jaar terug ben ik verliefd geworden op De Veluwe ,iets in dat gebied trekt mij erg aan. Zo ontdekten we een paar jaar terug de hoge veluwe , een gebied waar je met de auto door mag en je wild kan spotten. De eerste keer dat we er waren , zagen we overal wilde zwijnen en herten. En met name de edelherten gaven een heel gaaf gevoel. Het zoeken en iets vinden gaf ook een enorm gevoel van ik wil meer. Nu heb ik een jaarabonnement en probeer zo vaak mogelijk te gaan. Ook het fotograveren van wilde dieren vind ik erg leuk. Ik denk dat de Veluwe voor mij een hobby opzich is wat dat betreft. Ik voel mij daar zo gelukkig , vrij en ook gewoon thuis. Het is heel fijn om die luxe te hebben en de boel even te ontvluchten. Ik ben gek op Drenthe en wil hier ook niet weg , maar om een andere plek bij huis te hebben wat zo voelt is ontzettend leuk.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 00:44

Oh wat een leuk topic!

Vooral de mierenhobby klinkt razend interessant Lestrange01. Ik snap helemaal hoe je met dat virus besmet bent geraakt.

Ik heb ook een hele waslijst aan grote en kleine hobby's! Maar als ik mijn oudste hobby er uit mag lichten... want dit is hoe ik niet alleen aan mijn hobby ben gekomen maar ook aan mijn studie, mijn baan en een groot deel van wie ik nu ben.

Ik was zo'n kind dat veel en graag buiten speelde. Ik ving insecten en slakken, was gefascineerd door ieder plantje. Ik had zand in mijn schoenen en wormen in mijn broekzakken. Ik had een rode overall aan die zorgvuldig op de deurmat werd uitgepeld. Want vies worden was niet optioneel. Mijn vader vertelt nog graag dat mijn vuile kleren over de jaren twee wasmachines hebben gekost.

En ik wilde graag een boom in de tuin. Dat ging alleen niet want dat paste niet in de tuin.

Maar moeder wist raad. Ik kreeg een bonsai boompje! :wow: Zo'n kronkelig Chinees ding van het tuincentrum met een paar halfbakken verzorgings-instructies op een kartonnen kaartje. En zo'n groen flesje 'bonsaimest' van Pokon. Ik geloof niet dat dat boompje het lang heeft volgehouden. Maar het zaadje in mijn hoofd was al geplant en dat vond vruchtbare aarde.

Iedere zaailing die ik kon vinden werd tussen de tegels vandaan gepeuterd en in een potje geplant om te kijken hoe lang ik het in leven kon houden en of het een bonsai wilde zijn. Ik was Ook gezegend met een gulle grootvader die mijn Hobby maar wat graag sponsorde met tweedehands boeken die gretig verslonden werden en lege bonsaipotjes die in rap tempo gevuld werden. Over de jaren groeide mijn enthousiasme en veranderde van een fascinatie voor kleine boompjes in een fascinatie voor de kunstvorm zelf.

Ik kwam ook in aanraking met de kunst van het maken van miniatuur landschappen of penjing. En dat vond weer zijn weerslag op school.

Bij aardenrijkskunde (brugklas? tweede klas?) kreeg ik de opdracht om een ontwerp te maken voor de Markerwaard. Tot mijn spijt kan ik mijn tekening niet meer vinden. Maar ik kreeg een 10 en ik weet de strekking nog. Een nieuwe snelweg van Volendam naar Lelystad, een kanaal om plezierbootjes toegang te geven tot het IJsselmeer, een nieuwe badplaats bij het IJsselmeer, boerderijen en een een windpark in de polder en een toegankelijk natuurgebied met uitkijktorens die uitkijken over de Oostvaardersplassen.

Dat was mijn eerste landschapsontwerp en ik ben nooit meer gestopt. Toen het tijd was voor een studie was de keuze snel gemaakt. Dat moest in elk geval in het groen. En tuin en landschapsinrichting was wel met afstand de leukste optie. En inmiddels heb ik mijn eerste baan als landschapsontwerper.

Dus dat is het in een notendop. Van een stoffig kind naar bonsaikweker en landschapsontwerper. :D

Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 10:19

Mijn hobby's zijn cavia's en fotograferen. Vooral cavia's fotograferen :))

De cavia's begon ooit als kind toen we op vakantie bij een kinderboerderij waren waar ze een soort tuinhuis met konijnen en cavia's hadden waar we mee mochten knuffelen. Konijnen hadden we al, de cavia's waren zo leuk dat we die binnen een paar maanden ook hadden. We zijn nu 20 jaar verder en ik heb er 9, af en toe hebben we een nestje wat dan hier blijft wonen.

Het fotograferen ben ik mee opgegroeid. Toen ik 15 was had ik net mijn eerste eigen spiegelreflex gekocht omdat ik meer paarden wilde fotograferen. Een paar weken later kwam ik chronisch ziek thuis te zitten, dus ineens waren de enige levende modellen die binnen bereik waren de cavia's. Het begon met af en toe een reeks foto's, tot ik een krantenartikel las over cavia's op Instagram. Dat heb ik ook aangemaakt en dat ontplofte al snel :+ Nu is het niet meer zo succesvol, maar vanaf 2017 heeft het een jaar of 4 heel veel bereik gehad. Dat was leuk om te zien, ze hebben allerlei publicaties gehad, een eigen liedje van een Amerikaanse Grammy-winnaar en zelfs een heel boek met meer dan 60 foto's in Engeland! Het maakte wat gezondheid betreft een slechte tijd veel leuker voor mij.
Ik fotografeer ze nu nog steeds wel, maar inmiddels kan ik gelukkig ook meer buitenshuis dus het staat op een lager pitje. Desalniettemin blijft het leuk on te doen, ze kijken zo lekker onbenullig :D

_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 16:46

Muziek (marimba en alles wat daar op lijkt zo ongeveer :D ) vooral door mijn familie, de helft zit op de muziek en de andere helft is vaste supporter zo ongeveer :+
En journallen vooral door tiktok, ik ben altijd al wel creatief bezig geweest en ik vond het ook wel leuk om dingen te verzamelen, en daar is dit uitgekomen :D Op dit moment is mijn journal een soort combinatie van een bullet journal en een scrapbook/junk journal <3