solliciteren op leeftijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:23

je bent toch niet al 10 jaar uit het arbeidsproces, want je hebt gewoon 10 jaar gewerkt op de boerderij. Heb je daar administratie gedaan? Schrijf dat dan in hedendaagse terminologie op, bijv. als ervaring met complexe datasystemen op een agrarische onderneming oid, heb je brieven en bezwaren getypt, benoem dat, facturen geschreven? Dan heb je ervaring met facturatie etc etc.

Ik denk meer dat de werktijden het probleem zijn en niet zozeer je vaardigheden en leeftijd.

Verder zou ik het via via ook vertellen, en is als zzp'er een optie? Misschien zoekt de plaatselijke loodgieter iemand die facturen kan schrijven, of orde in administratieve zaken kan gebruiken voor een bepaalde tijd, of de voetbalvereniging oid. Dan heb je vrijheid in je uren.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:26

Vergeet ook niet te kijken naar het type werk. Als je 10 jaar lang op een boerderij hebt gewerkt is van 9 tot 3 op kantoor zitten best pittig (kan misschien ook best meespelen bij de afwijzingen. Ik zou mezelf dan wel achter de oren krabben of je een kantoorbaan volhoudt, het is heel ander werk dan de hele dag rennen en vliegen op een boerderij).
Waarom wil je kantoorwerk? Benoem dat soort dingen ook in je brief :j
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 21-01-25 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:26

Als secretaresse / praktijkondersteuner / office management bij een fysiotherapiepraktijk, verloskundigepraktijk of iets in die hoedanigheid? Mijn secretaresse werkt 3 dagen per week tijdens de schooltijden van haar kinderen, grotendeels vanuit huis.

prulletje

Re: solliciteren op leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:31

Ik vermoed ook dat de jaren dat je eruit bent geweest het grootste probleem zijn.
Is er een bedrijf in je regio waar je graag zou willen werken? Wellicht is het een idee om te kijken of je daar een stage van een paar maanden zou kunnen doen. Zo kan je je skills weer up to date krijgen en tegelijkertijd laten zien dat je gemotiveerd bent.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 16:00

Noeps schreef:
Als secretaresse / praktijkondersteuner / office management bij een fysiotherapiepraktijk, verloskundigepraktijk of iets in die hoedanigheid? Mijn secretaresse werkt 3 dagen per week tijdens de schooltijden van haar kinderen, grotendeels vanuit huis.

ja, zo'n soort baan zou ik ook aantrekkelijk vinden.

De 10 jaar 'uit' het arbeidsproces is inderdaad door de kinderen, mijn jongste is nu 10 jaar. Ik heb in die tijd nauwelijks iets aan de administratie gedaan, maar de werkzaamheden op de boerderij bestaan voornamelijk uit melken, stront scheppen en kalveren verzorgen. Niet bepaald relevant voor een kantoorfunctie, daar ben ik mij zeker van bewust.
Voor die tijd heb ik wel 25 jaar kantoorwerk gedaan als secretaresse, voornamelijk voor advocaten en op juridische afdelingen. Mijn laatste functie bij de gemeente paste me ook prima (beter dan het heel commerciële op de advocatenkantoren).

Een (bij)baantje zou ik op zich ook wel willen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 16:02

prulletje schreef:
Ik vermoed ook dat de jaren dat je eruit bent geweest het grootste probleem zijn.
Is er een bedrijf in je regio waar je graag zou willen werken? Wellicht is het een idee om te kijken of je daar een stage van een paar maanden zou kunnen doen. Zo kan je je skills weer up to date krijgen en tegelijkertijd laten zien dat je gemotiveerd bent.

ja, ik kijk ook bij bedrijven in de buurt inderdaad. Maar daar zijn op dit moment geen vacatures, ik zou wel contact op kunnen nemen uiteraard om brutaal te vragen of ze iets voor me kunnen betekenen.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 16:02

Ik denk dat je werktijden eerder meespelen in de overwegingen dan je leeftijd of het gat in je CV.

Zorg je ervoor dat je brief en CV aansluiten op de functie waarop je solliciteert?

Dat gat in je CV kan je heel makkelijk wegpoetsen door aan te geven dat je van 2015 tot heden werkt op jullie boerderij en welke werkzaamheden daarbij horen. Verklaar daarbij in je brief waarom juist die vaardigheden van toepassing zijn voor de vacature en je hebt al een heel probleem minder.

Je leeftijd valt niets aan toe doen en is volgens mij geen struikelblok. Je bent misschien niet piepjong, maar oud zou ik je zeker niet willen noemen.

Is het een optie om je aan te melden bij agrarische uitzendbureaus? Er zijn ontzettend veel bedrijven die verbonden zijn met de agrarische sector, bijvoorbeeld KI organisaties, VVB's en voerleveranciers. Wie weet moet je het in die hoek zoeken?

Ik heb voor ons bedrijf in de agrarische sector in de afgelopen maanden 2 dames aangenomen die een stuk ouder zijn dan jij en ik ben onwijs blij met ze. 1 dame kwam toevallig van een melkveebedrijf en werkte op een laboratorium van een ziekenhuis, zij werkt nu bij ons op het laboratorium. De andere dame was al 3 jaar met pensioen en miste het werken ontzettend. Open sollicitatie, een toevallig passend CV en ze staat sinds 2 maand te stralen bij ons op de productieafdeling.

De eerste dame was alleen wel vergeten om op haar CV te vermelden dat ze van de boerderij komt en daar ook actief is. Pas tijdens het gesprek kwam dat naar boven. Voor mij was dat juist een heel belangrijk punt om te weten. Naast dat ze kundig genoeg was voor de functie begrijpt ze hierdoor juist heel goed onze klanten waar ze veel mee te maken heeft en het belang van het juist uitvoeren van haar taken.

Dus ja; vermeld wat je de afgelopen 10 jaar allemaal hebt gedaan. Dan komt de rest vast ook helemaal in orde.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 16:11

Wellicht niet je eerste keuze. Maar solliteren bij NS als conducteur, machinist of een andere functie?
Nog steeds zoeken ze nieuw personeel in heel veel verschillende leeftijden:)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 16:24

Heb je al eens iemand naar je sollicitatiebrief laten kijken?
Wellicht dat hier voordeel bij te behalen valt.
Een buitenstaander kan anders tegen punten aankijken.
Als ik even je laatste reactie erbij pak.
Dan lees ik "melken, stront schepen en kalveren verzorgen".
Dat zwart - wit lezende zie ik een boerin voor me die wat dieren verzorgt.
Dit ombuigende, dan is het iemand die secuur te werk moet gaan, die verantwoordelijkheidsgevoel moet hebben en die gewend is aan te pakken.
Ook je leeftijd is zoiets.
Je kan uitstralen dat je oud bent (we hebben dezelfde leeftijd, dus ik mag het oud noemen).
Een werkgever kan het ook interpreteren als dat je niet afwezig gaat zijn ivm zwangerschappen omdat je die tijd al hebt gehad.
Kan het zijn dat die ombuiging in je brief ontbreekt?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:10

Je geboortedatum en leeftijd hoeft niet op je cv, zet er een leuke foto bij en maak een nette cv dan word je sneller uitgenodigd

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:11

Leeftijd telt bij mij eigenlijk nooit mee. Ook een gat in een CV vind ik niet echt spannend. Maar alleen tussen 9 en 3 kunnen werken maakt het voor mij een no go.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:18

Petpa schreef:
*knip
Dan lees ik "melken, stront schepen en kalveren verzorgen".
Dat zwart - wit lezende zie ik een boerin voor me die wat dieren verzorgt.
Dit ombuigende, dan is het iemand die secuur te werk moet gaan, die verantwoordelijkheidsgevoel moet hebben en die gewend is aan te pakken.

Ook je leeftijd is zoiets.
Je kan uitstralen dat je oud bent (we hebben dezelfde leeftijd, dus ik mag het oud noemen).
Een werkgever kan het ook interpreteren als dat je niet afwezig gaat zijn ivm zwangerschappen omdat je die tijd al hebt gehad.
Kan het zijn dat die ombuiging in je brief ontbreekt?

Daar bovenop iemand met oog voor detail en die makkelijk werkt volgens protocollen en hygiëne voorschriften. Iemand die niet klaagt over het doen van een rotklusje.

De mogelijkheden zijn eindeloos. Soms moet je proberen om jezelf door andermans ogen te bekijken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:31

ik geef je toch wel kansen bij een gemeente. Ik ben daar op m'n 50ste nog terechtgekomen :) (via Driessen). Maar mijn werkervaring was wel actueel. Ik zit bij een werkgever die ontzettend flexibel is, dus tussen 9 en 3 zou geen enkel probleem zijn. Daarvan kun je dan meestal ook een groot deel thuiswerken. En als ik een nieuwe collega zou zoeken, dan gaat het mij vooral om of je snel van begrip bent en wil werken. Werkervaring is leuk, maar als je zelf vindt dat je het beter weet dan degenen die er werken, of niet durft te bellen etc. dan heb ik vele malen liever iemand die weet wat hard werken is. Ik zou de site van gemeentebanen in de gaten houden als ik jou was

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:35

Vraag eens of iemand je cv kan mee lezen? Misschien krijg je nog tips. En verder zijn overheidsinstellingen prima werkgevers waarbij je onder schooltijd kan werken. Doe ik zelf ook.

Op advocatenkantoren zal met die tijden misschien iets lastiger zijn, alhoewel mijn ervaring is dat het überhaupt moeilijk is om aan goede secretaresses te komen dus dat ze best wat flexibeler zijn dan vroeger. Welke regio zoek je?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:40

Ik zou heel kritisch kijken naar je uren beperking. Is er niet een manier te verzinnen waarop de kinderen (en de boerderij) zichzelf redt tussen 8 en 17?

Ik gok dat daar namelijk de moeilijkheid zit. Ik vind je leeftijd echt geen probleem an sich, er vanuit gaande dat je kennis van bijv software op goed niveau is.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:41

DiantaM schreef:
Op advocatenkantoren zal met die tijden misschien iets lastiger zijn, alhoewel mijn ervaring is dat het überhaupt moeilijk is om aan goede secretaresses te komen dus dat ze best wat flexibeler zijn dan vroeger. Welke regio zoek je?

Maar als je al 10 jaar niet meer op een advocatenkantoor hebt gewerkt, voegt je ervaring van daarvoor met alle gewijzigde reglementen en procedures vrij weinig meer toe ten opzichte van iemand die uit een andere sector komt. Ze geeft ook aan het niet-commerciële van een gemeente beter bij zich te vinden passen; ik zou het dan eerder in die hoek zoeken.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:41

Ik zie juist dan weer helemaal geen problemen in de werktijden.. In mijn omgeving zijn dit vrij gebruikelijke werktijden voor iemand in een dergelijke rol. Vaak wordt er meer waarde gehecht aan iemand die dagelijks beschikbaar is ipv 8 uur op een dag aan het werk is (en dan een andere dag bijv niet)

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:12

Noem het agrarsich ondernemer ipv boeren :=

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:24

Dit heeft niets met leeftijd te maken .

De combinatie van werktjden, part-time willen werken, beperkte reistijd en al lang niet betreffende vak uitgevoerd zijn de redenen.
Lang eruit zijn geweest kun je niets aan veranderen, maar als je flexibler wordt met je werktijden en wat ruimer kan zoeken verwacht ik dat je al een stuk verder komt.

Wat recente opleidingen op je cv , en een goede beschrijving van wat je gedaan hebt afgelopen jaren ( wat relevant kan zijn) helpt ook.

Werken op kantoor in de agrarische sector zou ook kunnen helpen. Daar weten ze beter wat je afgelopen jaren thuis hebt gedaan, en hebben daar vermoedelijk meer waardering voor dan bij bedrijven die ver van de sector afstaan.

Als je denkt dat het toch met je leeftijd te maken heeft... niet je leeftijd op je cv zetten, maar wel een leuke foto toevoegen :D

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:37

Ligt denk ik niet zo zeer aan de leeftijd hoor TS.
Ik was opzoek naar een zelfde functie. Ben nu net afgelopen week bij een bedrijf aangenomen.
Maar dit heeft mij wel ongeveer 70 sollicitaties en 5 gesprekken gekost vooraleer ik ergens aangenomen werd. Afwijzing na afwijzing werd heel demotiverend, ben 4 maanden bezig geweest.
Parttime is al lastiger. Ik zocht 24 uur of 27 over 3 (vaste) dagen. Had graag een dag thuis willen werken, maar die wens heb ik op termijn al laten varen. Tevens heb ik de reisafstand aangepast, moet nu drie kwartier enkele reis met de auto, thuiswerken mag dus helaas niet, het is niet ideaal, maar heb nu wel eindelijk een baan. De markt is uitdagend, maar ik denk dat jou combinatie van geen volle dagen (wie gaat die laatste 2 uur van de dag dan doen 15:00-17:00?), lang eruit gelegen, en alleen functies dicht bij, in plaats van wat verder weg, het erg moeilijk maken.
Ik zou toch kijken of je iets van je eisen kan laten varen, en gewoon eens zien of je ergens aan de slag kan voor een aantal dagen, van daaruit kan je altijd verder kijken.

Oohja kleine toevoeging, ik ben onder de 30 :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 18:45

haha... nou ik denk niet dat het toevoegen van een foto positief gaat zijn. Ik ben ook niet perse op zoek naar een representatieve functie oid. Ik denk inderdaad dat non-profit of overheid (misschien onderwijs) me goed zou liggen.

Ik ben overigens nog nooit zover gekomen dat we het over werktijden hebben. Ik denk dat ik meestal op basis van cv / brief al een afwijzing krijg. Ik solliciteer op parttime functies tot max. 24 uur.

Ik zal morgen Driessen eens bellen voor de mogelijkheden.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:57

Als 75 jarige heb ik ruime ervaring met solliciteren. De laatste 3 jaar 5 banen gehad. Het meest lastige is parttime. Vorig jaar slechts 1 werkgever waar ik mag kiezen hoeveel dagen. Meestal zijn het kleine bedrijven waar ik werk. Solliciteren via indeed. Voor dit jaar weer een nieuw contract afgesloten. Zowel ikzelf als mijn AOW collega's en vriend blijven werken in loondienst of zzp totdat het lichamelijk niet meer mogelijk is. Geen werk te vinden dan kun je altijd nog bij post nl terecht.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:04

Wij kijken bij sollicitanten eigenlijk het eerst bij relevante werkervaring.

Dit eigenlijk mede omdat regelmatig een sollicitatie tussen zit waar men verplicht is om te solliciteren maar eigenlijk niet wil gaan werken.

Wij hadden laatst nog een 60 plusser op gesprek en was een prettig gesprek maar de werkzaamheden vond hij te zwaar.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:05

Zo jammer dat je niet in het noorden woont!
Op het agrarisch kantoor waar ik werk staan we juist te springen op administratieve mensen die dan ook nog een boeren achtergrond hebben.

En die uren moet je je niet druk over maken, werkgevers moeten tegenwoordig sociaal zijn en tegemoet komen aan eisen van een werknemer anders wordt er gewoon door naar de volgende sollicitatie gehopt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 19:10

Bij een gemeente is flexibel werken wel vaak mogelijk.
Laatst bijgewerkt door prompter op 21-01-25 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt