Slowcoocker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

solarpleure

Re: Slowcoocker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 22:41

Hier begonnen met een slowcooker, nee dat lieg ik. Hier begonnen met een gietijzeren pan, maar ons fornuis brand heel warm/hard, dus m'n eten was nog steeds hard aan het koken of aan het aanbranden. Daarom een slowcooker gekocht en daar een paar jaar naar alle tevredenheid mee gedaan. Was een super basic model, keramische pan, eurotje of 40. Toen was de airfryer aan vervanging toe en zijn we voor een multicooker gegaan. De slowcooker staat sindsdien dienstloos in de kast.

We gebruiken de multicooker (Ninja 9 in 1) voornamelijk als airfryer of slowcooker, maar de mogelijkheid van even aanbraden van het vlees voor je gaat slowcooken in dezelfde pan is ideaal.
Ook zijn we langzaam aan het experimenteren met de pressure functie (erwtensoep, 'ei-tortilla' of gevulde paprika is echt zo snel klaar! Scheelt ruim de helft van de tijd met onze kleine oven.)

Yoghurt en dehydrate zitten er ook als functie op, maar gebruiken we echt nooit.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:59

Bij de Russel Hobbs slowcooker kun je ook het vlees aanbraden in dezelfde pan. Inderdaad echt een hele handige optie.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:04

hier een slowcooker ( de Crockpot) van 4.2 of 4.5L (geen idee). Ik gebruik hem met name voor draadjesvlees... ben ik gek op, pulled pork/chicken maken of stoofschotels...alles wat 8 uur mag sudderen.... Soep ook.
Ik zet hem dan s-morgens aan en na werk is het eten klaar. Of ik zet hem aan in de avoms en dan is het
s-morgens klaar.
Gebruikte hem in begin heel veel, nu meer in de weekends

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:48

Herfstblad schreef:
Laten jullie je slowcooker uren aanstaan terwijl er niemand thuis is? Mij lijkt het ideaal, maar vind dat idee een beetje spannend. Ik ben alleen en zo 10 uur weg.

er zitten beveiliging in dat dat kan, plus insteken op aardlek stopcontact is dubbel beveligd

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:12

Manou schreef:
Als het gaat om besparen op energie is eentje met een optie voor hoge druk/pressure cooker handig omdat je dan met kortere kooktijden werkt. Ik heb eentje die ook een slow cooker functie heeft, maar ik gebruik eigenlijk alleen maar de hoge druk optie.

Hier ook.
Wij hadden enkele jaren alleen een slowcoocker, maar nu ook een crockpot express.
Kun je vlees in aanbraden en is onder hoge druk snel klaar.
Erwtensoep op een half uur zonder aangebrandde pan.

Groente stamppotten op 5 minuten gaar onder hoge druk op manual.
Bespaard niet alleen energie, maar ook tijd en een betere smaak, je gooit geen kookvocht weg :j
Schijnt gezonder te zijn ook:
https://www.ahealthylife.nl/gezondheids ... etenschap/

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 11:40

Wij zijn met 3 personen 2 volwassenen en een zoon van 9 (die over een paar jaar meer gaat eten natuurlijk :=) hoeveel liter is voor ons dan geschikt?

En kun je in een multicooker ook aardappelen en groenten tegelijk koken/stomen?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:43

waarom slowcooken? omdat langer en langzamer garen veel meer smaak afgeeft aan je gerechten, daar is de slowcooker voor. Juist het spelen met smaken en het langer garen smaakt veel beter dan zo kort mogelijk onder druk iets ontploffen zodat het gaar is. Is verder ook geen lol meer aan het koken ook. Vroeger liet met ook uren iets pruttelen op het stelletje op het aanrecht om dat dat veel lekkerder werd.

En dan maak ik nooit 2 runderstukken tegelijk maar 4 of 6 of pan vol, en dan nog is het de dag erna nog lekkerder geworden dan gelijk uit de pan, dat effect heb je niet met de drukpan.

en dat kookvocht? dat verdwijnt in de smaken of gaat door de gootsteen, daar heb ik geen bestemming voor en gezond??? duhh als ut maar lekker is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:45

Heb beide, afhankelijk van wat ik wil maken wordt er 1 gebruikt. Gebruik ze wel een van beide 1x per week. De slowcooker kan met gemak een 7 uur hier aan staan op low en heeft dan voor een 0.25 € aan energie verbruikt volgens de fabrikant. Zou niet weten hoeveel dat is aan gas, heb nooit de moeite genomen om dat om te rekenen. Vind ze beide ideaal. Zet ze aan en afhankelijk van wat je gaat maken hoef je er bij sommige gerechten niet meer naar om te kijken tot dat het klaar is.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:01

Ik zou niet weten waarom hoge druk minder leuk koken zou zijn. De gerechten die ik maak zou ik niks anders doen vergeleken met een slowcooker of een pan op het fornuis. (Misschien een andere hoeveelheid vocht toevoegen of zo.) Ik hoef alleen niet zo lang te wachten.
Ik heb de slowcooker functie ook wel eens getest, resultaat was niet beter dan hetzelfde gerecht in de hoge druk functie.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:04

Ik heb net een stoofpotje met kip opgezet!
https://ohmyfoodness.nl/pittig-tomatens ... aardappel/
Vanaf dit recept, maar de tomatenblokje vervangen door een pot tomatensaus van de aldi (ik had geen tomatenblokjes), en de pittige paprika vervangen door cayennepeper. Verder honing, ui, knoflookpoeder, water, aardappelen, kip, paprikapoeder, peper en zout erin gedaan.
Vnvd doe ik nog een blik worteltjes en erwtjes erdoorheen, dat zal wel passen gok ik, en ev verder afkruiden.

Momo94

Re: Slowcoocker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:17

Ik heb de ninja 14 in 1 multi coocker! Toen ik met mijn ex samenwoonde gebruikte ik hem dagelijks. Op dit moment weer terug bij mijn ouders en gebruik ik hem helaas nauwlijks. ;(