Erfenis Beneficiair Aanvaarden Of Verwerpen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:56

daantjuhhh schreef:
Even off-topic, maar ik vraag mij altijd oprecht af hoe ze weten dat je na het overlijden toch even het huis in sluipt om bijvoorbeeld een foto mee te nemen?

Dat is niet belangrijk. Gewoon nooit doen als je voornemens bent om de nalatenschap te verwerpen. Ik heb dit in mijn werk zo ontzettend vaak tot grote problemen zien leiden. Je verrader slaapt nooit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 21:04

Ik heb het helaas al meerdere keren bij de hand gehad, het nadeel van beneficiair aanvaarden vind ik dat je alles aan moet tonen, hoe dan ook moet je formulieren bij de rechtbank indienen. Hoe staat je broer er in, wat wil hij? Als hij besluit beneficiair te aanvaarden geldt dat ook voor jou. Het voordeel is wel dat je nooit de schulden kunt toegeschoven kregen. Blijft er wat over onder aan de streep na afwikkelen van alle zaken kan je zeggen het is voor mijn broer want ik wil niets of je verdeelt het eerlijk. Als je zeker weet dat er schulden zijn zou ik hoe dan ook voor 1 van beide kiezen omdat sommige schuldeisers anders bij je aan kunnen kloppen. Als je een document van de rechtbank hebt vervalt dat recht, er zijn wel kosten aan verbonden, vorig jaar bij mijn moeder heb ik rond de 134.- moeten betalen bij de rechtbank.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 21:08

Devic schreef:
@Duhelo, ik heb gelezen dat je wel de begrafenis moet/mag regelen, omdat dit iets is wat niet kan wachten op de afhandeling van het verwerpen van de erfenis. Maar of hier ook de staat de woning leeg haalt? Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord. Maar goed: ik heb me hier ook nog nooit in verdiept.

Ik hoop dat ik mijn broer er ook van kan overtuigen dat hij de erfenis moet verwerpen. Maar het is een volwassen vent, als hij het wilt aanvaarden omdat hij perse nog wat oude meuk uit dat huis wilt hebben is dat ook zijn eigen keuze.

Een akte vanuit de rechtbank heb je met een paar dagen in huis.
Als je iets gaat doen wordt dat gezien als aanvaarden, dus pas daar mee op.
Een huurhuis zal volgens de wet met 4 weken na overlijden leeg en schoon moeten worden opgeleverd, sommige gemeentes zijn erg strikt met wat er opgeknapt moet worden, als er bijvoorbeeld gerookt is in de woning kunnen ze eisen dat bepaalde ruimtes dan netjes gewit zijn. Doe je dat niet verhalen ze deze kosten op je als je aanvaard en geen document van de rechtbank kunt overhandigen.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 21:09

Ik heb toevallig net hetzelfde aan de hand, vader overleden en schulden, ook huurwoning etc. Ik wel contact met hem, mijn zus niet maar zij heeft dan weer minderjarige kinderen.

Ik heb de erfenis verworpen, zij gaat zit ook doen en dit tevens voor haar kinderen regelen. Als volwassene hoef je je daar verder niet voor te verantwoorden bij een rechtbank hoor, is gewoon simpel wat documenten insturen en dan wachten op de akte van verwerping.

Ik heb niks gedaan behalve de crematie geregeld, verder ben ik niet meer in de woning geweest of heb ik me ook niet met andere zaken meer bemoeid.
Laatst bijgewerkt door tanec_meisje op 15-01-25 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 21:09

Als curator zeg ik de erfenis niet aanvaarden.

meggiemeg

Re: Erfenis Beneficiair Aanvaarden Of Verwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 21:12

Je broer en jij kunnen het verwerpen of beneficiair op 1 en hetzelfde formulier aangeven, scheelt weer kosten.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 21:18

Ik weet niet of je kinderen hebt maar als je de erfenis verwerpt moet je die ook voor je kinderen verwerpen. Anders krijgen die het hele gedoe. Ja ook als ze nog minderjarig zijn.

Ik heb nu ook met zoiets te maken alleen dan als kind van. Ik ben nu erfgenaam van mijn achternicht omdat er geen testament is en mijn vader overleden is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 22:22

knollentuin schreef:
Heb je zelf minderjarige kinderen of je broer? Je zal dan via een advocaat of notaris bij de rechter het verzoek in moeten dienen dat je kinderen ook de erfenis niet aannemen- verwerpen . Heb dat zelf poos geleden moeten doen vandaar dat ik dat weet

Klopt, wij zijn nu bezig om 2 (buitenlandse) erfenissen te verwerpen en daarom moeten onze 2 volwassen dochters ook deze erfenissen schriftelijk verwerpen.
Wij moeten allemaal een formulier/verklaring invullen en met de overlijdensverklaringen deze indienen bij de rechtbank.
Na betaling ( €150 per erfenis) wordt dit dan getekend retour gezonden aan ons.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 23:25

Wij hadden dit ook met een tante. Haar 3 kinderen hebben de erfenis verworpen.
Wij toen ook als gezin.

Een deel van de familie niet, thans, niet binnen 3 maanden na overlijden. Die hebben een rechtzaak gehad bij de kantonrechter maar die konden wel 50k belastingschuld betalen.. ondanks dat we ze gewaarschuwd hadden echt te verwerpen..

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 00:59

Ik lees heel geïnteresseerd mee en ben ook heel verbaasd dat je zelf moet betalen voor de keuze van verwerpen.
Ik bedoel, je heb niks met de persoon die is overleden. Sterker nog, de overledene staat je niet aan en je wil ook niks te maken hebben met de situatie, maar je moet dan nog wel aantal honderden euro's daarvoor neerleggen.
Vind ik wel bijzonder

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 01:14

paddington schreef:
Hutcherson schreef:
Ik zou gewoon verwerpen als je die erfenis niet eens wilt onderzoeken, lat staan afwikkelen.
Toen mijn vader overleed (beetje zelfde verhala als bij jouw moeder) werd contact opgenomen door een notaris waarbij heb doodgegeven dat ik beneficiair wil aanvaarden. Hij had een huis en een echtgenote. Dus zij erft alles maar ik heb als kind recht op mijn deel naakt eigendom. Ik heb dus 1/3 recht op de opbrengst van de woning als deze verkocht wordt.
Zijn echtgenote mag de woning niet zonder mijn en mijn halfzus medeweten verkopen. Ik ben voor een derde eigenaar en moet meetekenen bij verkoop. Daarom heb ik dat wel laten registreren bij de notaris. Als goed is wordt dat register geraadpleegd bij eventuele verkoop achter onze rug om.
Verder heb ik geen contact met die echtgenote. Dus hoor t wel wanneer ik iets moet ondernemen. Of wellicht hoor ik er nooit meer wat van.

Let wel op als zijn vrouw een 2e hypotheek op het huis zet en zij komt te overlijden dat je alsnog eventueel met een schuld zit.
En bij een aanvraag of toekening 2e hypotheek word je dus niet op de hoogte gesteld.

Wij hebben dit dus meegemaakt nadat wij ook voor de erfenis van mijn overleden moeder moesten tekenen.
En mijn vader dus daarna een 2e hypotheek op het huis nam.

Bij beneficiair aanvaarden worden eerst alle schulden voldaan. Als er iets overblijft erf je dat. Blijft er niks over of een schuld, erf je niks en vervallen de schulden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 01:29

josewoos schreef:
Ik lees heel geïnteresseerd mee en ben ook heel verbaasd dat je zelf moet betalen voor de keuze van verwerpen.
Ik bedoel, je heb niks met de persoon die is overleden. Sterker nog, de overledene staat je niet aan en je wil ook niks te maken hebben met de situatie, maar je moet dan nog wel aantal honderden euro's daarvoor neerleggen.
Vind ik wel bijzonder

Tja maar de notaris werkt ook niet gratis. Dat is niet zo raar. Er moet wel wat wettelijk worden vastgelegd en dat kost tijd en geld

Ik heb zuiver aanvaard, maar geen recht op geld ivm langstlevende die nog leeft. Maar ook ik moest betalen :)

In geval van ts zou ik verwerpen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:41

vuurneon schreef:
Tja maar de notaris werkt ook niet gratis. Dat is niet zo raar. Er moet wel wat wettelijk worden vastgelegd en dat kost tijd en geld.

Ik heb zuiver aanvaard, maar geen recht op geld ivm langstlevende die nog leeft. Maar ook ik moest betalen :)

In geval van ts zou ik verwerpen.

In principe zijn alle kosten verbandhoudende met de (afwikkeling van) nalatenschap, voor rekening van de nalatenschap. Dus bijvoorbeeld als iemand onterfd is en een notaris de legitieme moet berekenen, wordt dat betaald vanuit de erfenis.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 12:12

vuurneon schreef:
josewoos schreef:
Vind ik wel bijzonder

Tja maar de notaris werkt ook niet gratis. Dat is niet zo raar. Er moet wel wat wettelijk worden vastgelegd en dat kost tijd en geld

Het is logisch dàt het geld kost, maar gooi dat op de stapel bij de rest van de nalatenschap denk ik dan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 12:13

Wildgirl schreef:
Wat een gevaarlijke en niet kloppende adviezen worden hier gegeven.

Ik heb in 2019/20 de erfenis van mijn vader verworpen omdat ik de enige, directe, erfgename was en ik wist dat er geen grote winst te behalen was.
Ik stond wel op goede voet overigens met mijn vader.
Zijn huis heeft uiteindelijk veel winst opgeleverd maar wél pas na 2 jaar leegstand.
Na mijn verwerping, welke door de notaris van mijn keuze, is doorgevoerd is er een executeur aangesteld( in dit geval een advocaat vanuit de bank welke de hypotheek leverde). Zij heeft de hele ontruiming + verkoop geregeld, ik kreeg de mogelijkheid om spullen mee te nemen waar geen grote geldelijke waarde aan zat. Ik vond dat destijds heel lief.
Beneficiair aanvaarden geeft je 6 maanden de tijd om uit te zoeken hoe de stand van zaken is mbt schulden en tegoeden. Indien je, net zoals ik, verwacht dat de schuld groter is en je geen zin hebt om alles zelf te regelen(leeghalen, ontruimen, verkopen etc) en je geen waarde hecht aan materie dan is verwerpen slim.
Zorg ervoor dat jouw broer en evt kinderen/partner hier ook goed over nadenken(je kunt gezamenlijk verwerpen nl, scheelt geld) want zodra jij verwerpt komen ze bij hen/hem. Het hele proces heeft mij 850 euro gekost.

Veel sterkte gewenst!

Dus je moet gaan betalen om een erfenis te weigeren? Dat is bizar. Zeker als iemand al arm is, heeft die toch helemaal geen geld voor notariskosten en dat soort dingen? En zeker als er al niet eens contact was is het helemaal zuur

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 12:17

Een notaris hoeft niet ingeschakeld te worden.
In dat geval worden die kosten al uitgespaard.
En indien alle erfgenamen dezelfde keuze maken, wordt er slechts 1x griffierecht van 160 euro in rekening gebracht.
Daarnaast is het voor onvermogenden mogelijk om een toevoeging bij de raad voor de rechtsbijstand aan te vragen zodat de akte voor deze mensen kosteloos is.

Bron: https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/ ... .aspx#tabs

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:07

Petpa schreef:
Een notaris hoeft niet ingeschakeld te worden.
In dat geval worden die kosten al uitgespaard.
En indien alle erfgenamen dezelfde keuze maken, wordt er slechts 1x griffierecht van 160 euro in rekening gebracht.
Daarnaast is het voor onvermogenden mogelijk om een toevoeging bij de raad voor de rechtsbijstand aan te vragen zodat de akte voor deze mensen kosteloos is.

Bron: https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/ ... .aspx#tabs

Daar schieten ze weinig mee op. De laagste eigen bijdrage voor een toevoeging hiervoor is € 176,= voor 2025. Dit moet een advocaat voor je aanvragen.

Wat je wel kan doen is dan een inkomensverklaring vragen bij de RvR. Hier betaal je volgens mij niets voor, maar dan kan je wel aanspraak maken op het verlaagde (nihilgestelde) griffierecht.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:18

Ik heb geen idee meer hoeveel de kosten waren, het waren kosten voor degene die de verklaring ingediend heeft bij de kantonrechter meen ik en de gerechtskosten voor de 3 op dat moment minderjarige kinderen. Ik heb t snel weggeklikt en weggedrukt . Zonde geld soort boete voor iets dat je niet gedaan hebt.
En ik weet ook nog heel goed de spanning van het wachten op de brief , vrijwaring ,toestemming voor het verwerpen van de erfenis, stel dat het niet goedgekeurd wordt... gebeurd nooit , maar stel dat.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:24

Als je nagaat hoeveel er binnenkomt aan erfbelasting vind ik het wel bizar dat je nog kosten moet betalen om een erfenis te verwerpen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:29

Hier ervaring met het verwerpen van een erfenis toen mijn vader kwam te overlijden. Er was geen testament. Ik ben niet bekend met de details van alle regels en met wie wat te regelen, ben wel bekend met dat er dan ook niets uit het huis meegenomen mag worden. Maar dit is hoe het bij ons is verlopen:

Erfenis verworpen ivm vermoeden van schulden en een zeer uitgeleefde/verwaarloosde sociale huurwoning waar we niet verantwoordelijk voor wilde zijn. Wij zijn echter kort na overlijden wel nog het huis in geweest, we hadden de sleutel, en hebben enkele emotioneel, maar totaal niet materieel waardevolle spullen meegenomen en de rest gelaten zoals het was. Dit hebben we gedaan binnen het gezin, zonder andere betrokken partijen. Er werd ons overigens nadrukkelijk verzocht om ook nog in het huis te zoeken naar een ID/paspoort, die was spoorloos (en nodig ter identificatie en doodverklaring, nooit gevonden overigens). Oftewel, in mijn ervaring, is er een grijs gebied waarin je nog wel wat kan, maar je moet wel oppassen. Verder hebben wij de begrafenis verzorgd met de minimale uitvaartverzekering die er was, dat was niet verplicht, maar wilden we wel graag. Anders regelt de gemeente het, dan kan er niemand bij zijn en is er geen uitvaart of iets, die optie kregen wij wel.

Voor zover ik weet hadden wij geen kosten voor het verwerpen, maar kan zijn dat dat langs me heen is gegaan, het was zacht uitgedrukt nogal een intense periode.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:02

Ja apart dat het geld kost om te verwerpen, echter niet doen kan je opzadelen met iets waar je je hele leven voor kunt betalen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:10

BigOne schreef:
Ja apart dat het geld kost om te verwerpen, echter niet doen kan je opzadelen met iets waar je je hele leven voor kunt betalen.

Klopt,wat mij bijstaat is dat er héél veel op je afkomt in zo een situatie, ik had al jaren geen contact met vader en wist niks van hem - maar er wordt aan alle kanten aan je getrokken - uitvaartonderneming belt voor uitvaart- zeg je ja doe maar ben je opdrachtgever en meteen aanvaard je de erfenis , sociale dienst of weet ik veel belde nog om op me in te praten- het is en blijft toch uw vader . .. :roll: maar niemand die je begeleiden kan omdat alles niet in een keer duidelijk of helder is bij wie je moet zijn in zo een korte tijdsspanne .daarom vroeg ik ook heb je minderjarige kinderen - vergeet dat niet mee te nemen .

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 15:05

Urona447 schreef:
Als je nagaat hoeveel er binnenkomt aan erfbelasting vind ik het wel bizar dat je nog kosten moet betalen om een erfenis te verwerpen.

Ik vind dat sowieso bizar. Je krijgt zomaar de rekening gepresenteerd van iets waar je helemaal niet op zit te wachten. Ronduit belachelijk

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 15:06

knollentuin schreef:
uitvaartonderneming belt voor uitvaart- zeg je ja doe maar ben je opdrachtgever en meteen aanvaard je de erfenis ,

Dat is ook bizar. Je wordt er gewoon ingeluisd als je niet uitkijkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 15:44

Wij mogen de kosten van verwerpen (2 x € 150) indienen bij de advocaat en krijgen die kosten dan vergoed vanuit de nalatenschap.