Wildgirl schreef:Wat een gevaarlijke en niet kloppende adviezen worden hier gegeven.
Ik heb in 2019/20 de erfenis van mijn vader verworpen omdat ik de enige, directe, erfgename was en ik wist dat er geen grote winst te behalen was.
Ik stond wel op goede voet overigens met mijn vader.
Zijn huis heeft uiteindelijk veel winst opgeleverd maar wél pas na 2 jaar leegstand.
Na mijn verwerping, welke door de notaris van mijn keuze, is doorgevoerd is er een executeur aangesteld( in dit geval een advocaat vanuit de bank welke de hypotheek leverde). Zij heeft de hele ontruiming + verkoop geregeld, ik kreeg de mogelijkheid om spullen mee te nemen waar geen grote geldelijke waarde aan zat. Ik vond dat destijds heel lief.
Beneficiair aanvaarden geeft je 6 maanden de tijd om uit te zoeken hoe de stand van zaken is mbt schulden en tegoeden. Indien je, net zoals ik, verwacht dat de schuld groter is en je geen zin hebt om alles zelf te regelen(leeghalen, ontruimen, verkopen etc) en je geen waarde hecht aan materie dan is verwerpen slim.
Zorg ervoor dat jouw broer en evt kinderen/partner hier ook goed over nadenken(je kunt gezamenlijk verwerpen nl, scheelt geld) want zodra jij verwerpt komen ze bij hen/hem. Het hele proces heeft mij 850 euro gekost.
Veel sterkte gewenst!
Dus je moet gaan betalen om een erfenis te weigeren? Dat is bizar. Zeker als iemand al arm is, heeft die toch helemaal geen geld voor notariskosten en dat soort dingen? En zeker als er al niet eens contact was is het helemaal zuur