Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Peuk schreef:Ik werk voor een uitvoeringsorganisatie die een aantal gemeenten bediend. Dat is wel erg flexibel vind ik. Je deelt je eigen agenda in, thuis werken is hybride maar ook wel veel vrijheid in (ik werk zelf maar 1 dag thuis van de 4), weinig controle op je werk. Is je kind ziek? Dan kan je zo weg zonder dat daar gek van op wordt gekeken. Ik heb zelfs een collega die op zaterdag en zondag werkt (daar vind ik wel iets van - maar goed het wordt wel getolereerd).
Celebi schreef:Hé een mede CMDer! Wilde al aangeven dat het in 'onze' IT sector relatief goed te vinden is om flexibel te werken. Zeker sinds corona. Maar het ligt inderdaad enorm aan je werkgever.
Ik werkte ook veel thuis sinds corona. Mijn baas was enorm flexibel qua vakantiedagen en kon altijd wel wat schuiven met uren als ik geen meetings had staan. Toch brak het 9 tot 5 gevoel me wat op. Zelfs als ik van 10 tot 6 werkte of van 8 tot 4, of halverwege de dag even naar stal ging omdat de dierenarts kwam en daarna weer verder ging met werken. Het voelde alsnog vrij rigide aan om zoveel uren te werken en altijd maar zoveel uren te spenderen aan werk. Dat gevoel ga ik denk ik alleen maar verliezen met de juiste mindset en juiste werkzaamheden. Om die reden ben ik mezelf ook gaan omscholen om er wat naast te doen. Stukje vastigheid en voordelen van de loondienst, maar daarnaast ook deels de flexibiliteit en zelfstandigheid van een eigen bedrijf. De tijd zal leren of dat voldoende gaat zijn of dat ik me volledig op wat anders moet gaan focussen.
Ik heb in mijn zoektocht wel geleerd dat dit snakken naar vrijheid vaak gepaard gaat met toch een vorm van overbelasting of dingen doen die gewoon eigenlijk niet bij je passen.
ikke schreef:Peuk schreef:Ik werk voor een uitvoeringsorganisatie die een aantal gemeenten bediend. Dat is wel erg flexibel vind ik. Je deelt je eigen agenda in, thuis werken is hybride maar ook wel veel vrijheid in (ik werk zelf maar 1 dag thuis van de 4), weinig controle op je werk. Is je kind ziek? Dan kan je zo weg zonder dat daar gek van op wordt gekeken. Ik heb zelfs een collega die op zaterdag en zondag werkt (daar vind ik wel iets van - maar goed het wordt wel getolereerd).
Getolereerd?
Mijn werkgever vind helemaal niks, in die context. Ik kan op elk gewenst moment de laptop open doen en werk verzetten. 24/7 365 dagen per jaar en daar vindt niemand wat van, zolang ik maar de afgesproken uren maak en waar van toepassing, afgesproken deadlines haal.
Collega voelde een verkoudheid aan komen: jongens ik blijf thuis, bel me even in voor dat overleg. waarmee hij dus enerzijds nog werk kon verzetten ondanks dat hij zich niet top voelde maar ook geen collega's ziek maakte door z'n komst.
Anomien schreef:Ik lees dat hier wordt aangedragen 2/3 dagen kantoor en de rest thuis.
Ik vind dat nog niet heel flexibel. Al ben ik wel verwend. Ik doe altijd maar wat ik zelf wil.
Ik kom op eigen initiatief 1 dag naar kantoor. Maar ken zat collega’s die nooit komen.
Avond of weekend uren inhalen kan. Korte termijn uren opnemen kan ook.
Op de dag zelf melden dat je er niet bent ook, uitgaande dat je geen belangrijke deadline of andere afspraak mist.
Door corona ben ik verwend geworden.
Celebi schreef:Hé een mede CMDer! Wilde al aangeven dat het in 'onze' IT sector relatief goed te vinden is om flexibel te werken. Zeker sinds corona. Maar het ligt inderdaad enorm aan je werkgever.
Ik werkte ook veel thuis sinds corona. Mijn baas was enorm flexibel qua vakantiedagen en kon altijd wel wat schuiven met uren als ik geen meetings had staan. Toch brak het 9 tot 5 gevoel me wat op. Zelfs als ik van 10 tot 6 werkte of van 8 tot 4, of halverwege de dag even naar stal ging omdat de dierenarts kwam en daarna weer verder ging met werken. Het voelde alsnog vrij rigide aan om zoveel uren te werken en altijd maar zoveel uren te spenderen aan werk. Dat gevoel ga ik denk ik alleen maar verliezen met de juiste mindset en juiste werkzaamheden. Om die reden ben ik mezelf ook gaan omscholen om er wat naast te doen. Stukje vastigheid en voordelen van de loondienst, maar daarnaast ook deels de flexibiliteit en zelfstandigheid van een eigen bedrijf. De tijd zal leren of dat voldoende gaat zijn of dat ik me volledig op wat anders moet gaan focussen.
Ik heb in mijn zoektocht wel geleerd dat dit snakken naar vrijheid vaak gepaard gaat met toch een vorm van overbelasting of dingen doen die gewoon eigenlijk niet bij je passen.
Ladyson schreef:Kun je wat meer specificeren wat je qua flexibiliteit zoekt TS?
Ik heb bijv een poosje bij een bedrijf gewerkt dat 7 dagen per week open was van 7-22 uur. Mijn werk mocht ik daarbinnen vrij indelen. Keerzijde was dat mijn collega's ook op div tijden aan het werk waren en regelmatig op zondagochtend vroeg iets met mij moesten afstemmen. Ik werd dan wakker gebeld voor spoedjes. Sindsdien waardeer ik kantoortijden / vaste tijden een stuk meer
Hutcherson schreef:Ik merk dat deze levensstijl (want zo noem ik het) goed bij me past, bij mn bioritme, bij de reistijd die ik heb en me gewoon rust geeft. We zijn meermaals op (korte) vakanties geweest en merk toch dat mn dagelijks leven meer ontspanning geeft dan de vakantiedagen haha.
Oh, voor ik het vergeet, ik ben zelfstandig ondernemer
MarjanB schreef:Ik beheer m’n eigen agenda en werk zo’n twee dagen per week op kantoor en de rest vanuit huis of bij klanten. Mijn collega’s die ook in de sales werken zijn eigenlijk nooit op kantoor. Maar ik vind het fijn om mijn collega’s te zien en soms ook even over onzin te praten.
Ben key accountmanager en verkoop software aan grote bedrijven. Werk voor een internationaal bedrijf en mijn werkgebied is de Benelux maar heb ook veel contacten daarbuiten. Erg afwisselend maar ook wel veeleisend op z’n tijd
komone schreef:Ladyson schreef:Kun je wat meer specificeren wat je qua flexibiliteit zoekt TS?
Ik heb bijv een poosje bij een bedrijf gewerkt dat 7 dagen per week open was van 7-22 uur. Mijn werk mocht ik daarbinnen vrij indelen. Keerzijde was dat mijn collega's ook op div tijden aan het werk waren en regelmatig op zondagochtend vroeg iets met mij moesten afstemmen. Ik werd dan wakker gebeld voor spoedjes. Sindsdien waardeer ik kantoortijden / vaste tijden een stuk meer
Aan de ene kant heb ik niks tegen van 9-17 werken, heerlijk dat je in het weekend en de avonden echt vrij bent. Maar aan de andere kant kan er bij mijn huidige baan dus tijdens de werktijden helemaal niks flexibel. Ik kan niet effe een uurtje weg voor bijvoorbeeld de hoefsmid. Of vandaag besluiten dat ik morgen een dagje vrij neem, of wat later begin. Of bedenken dat ik volgende maand een paar dagen vakantie neem. En dan ook meteen die reis maar boeken ook.
Dus ik vroeg me af hoe dat nu is om dat wel te kunnen. Zou ik het erg vinden om eens op een zondag gestoord te worden? Ik denk eigenlijk dat als ik ergens werk waar ik het helemaal naar mijn zin heb, dat helemaal niet erg ga vinden.
komone schreef:Ik kan niet effe een uurtje weg voor bijvoorbeeld de hoefsmid. Of vandaag besluiten dat ik morgen een dagje vrij neem, of wat later begin. Of bedenken dat ik volgende maand een paar dagen vakantie neem. En dan ook meteen die reis maar boeken ook
Vanillia schreef:komone schreef:Ik kan niet effe een uurtje weg voor bijvoorbeeld de hoefsmid. Of vandaag besluiten dat ik morgen een dagje vrij neem, of wat later begin. Of bedenken dat ik volgende maand een paar dagen vakantie neem. En dan ook meteen die reis maar boeken ook
Wat jij omschrijft hier kan bij heel veel werkgevers wel gewoon, onafhankelijk van de sector, daar heb je geen andere opleiding voor nodig