Welke gietijzeren koekenpan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 16:39

Jullie hebben het soms over rode saus in pannen. Ik houd ervan om alles in een wok te maken, dus ook pastasauzen en zo. En dat is een probleem?
Ook met RVS of emaille coating?

Verder dank jullie voor de goede tips :j

Ann_moi

Re: Welke gietijzeren koekenpan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:47

Ik ben dol op onze RVS koekenpan, van de ikea met koperen buitenkant. Mooi prijsje en hij doet het super goed. Heb nog nooit zulke lekkere gebakken eieren en pannekoeken gehad. En als het een keer aanbakt, even koken met azijn erin en hij glimt weer als een spiegel. :)

Earth

Re: Welke gietijzeren koekenpan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:52

Wij hebben een DeBuyer maar ik vind het wel een zwaar ding. Wij hebben inductie en ik ben soms bang dat ik de plaat beschadig omdat die pan zo zwaar is. Maar om te bakken is ie wel echt top!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:17

Ik heb pannen van Le Creuset en Staub en zou geen andere willen. Bij goed onderhouden kunnen ze levenslang meegaan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 20:53

Desty schreef:
Jullie hebben het soms over rode saus in pannen. Ik houd ervan om alles in een wok te maken, dus ook pastasauzen en zo. En dat is een probleem?
Ook met RVS of emaille coating?

Verder dank jullie voor de goede tips :j

Bij de Buyer pannen (die van plaatstaal/staalplaat, ik heb bv de mineral B) moet je de bodem inbranden, dat betekent dat je met olie een natuurlijke anti-aanbaklaag maakt. Zuur (dus dat is bv tomaat, azijn, citroen etc) en afwasmiddel zijn de enige 2 die die anti-aanbaklaag oplossen. Wil je dus tomatensaus en zo gaan maken kun je beter een andere pan of met een andere coating pakken. Emaille en rvs doet het verder niks mee volgens mij.
Ik heb net mijn wokpan helemaal opgeschuurd om er donderdag weer een nieuwe laag in te branden. :') Als je houd van een shiny pan dan kun je beter ook iets anders kiezen, hoe zwarter hoe beter bij deze pannen (kleur van de pan op den duur), maar ik hou ervan, ze zijn gewoon heel fijn. In een normale pan met bv teflon kon ik never nooit een stuk vlees normaal aanbakken/dichtschroeien, dit kan bij deze pannen echt heel fijn.