Goede gratis IQ test

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Re: Goede gratis IQ test

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 23:01

Misschien heb je ook een disharmonisch profiel, net als ik. Ik ben wel getest door een psycholoog maar hij wilde geen uitspraak doen omdat mijn vaardigheden extreem ver uit elkaar liggen. Ik heb dus een heel hoog verbaal IQ en een benedengemiddeld performaal IQ. Ik word ook wel eens onzeker van dat slechte performaal presteren maar dat is dus helemaal niet nodig als je op een ander gebied hoger scoort dan de middenmoot. Niks van aan trekken!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 23:12

Ik heb deze gratis online test een tijdje geleden eens voor de lol gedaan: https://www.testcentrumgroei.nl/iq-test
Die is redelijk uitgebreid, ik vond het best grappig om eens te proberen. Al zegt een uitslag van zo’n gratis test natuurlijk heel weinig.

En wat hierboven gezegd wordt klopt natuurlijk ook. Een lage uitslag hoeft echt niet te betekenen dat je dom bent, en andersom geldt dat ook. Zie Elon Musk bv :')

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 23:31

mysa schreef:
Misschien heb je ook een disharmonisch profiel, net als ik. Ik ben wel getest door een psycholoog maar hij wilde geen uitspraak doen omdat mijn vaardigheden extreem ver uit elkaar liggen. Ik heb dus een heel hoog verbaal IQ en een benedengemiddeld performaal IQ. Ik word ook wel eens onzeker van dat slechte performaal presteren maar dat is dus helemaal niet nodig als je op een ander gebied hoger scoort dan de middenmoot. Niks van aan trekken!

Ja dit is ook uit mijn test gekomen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 00:19

Je bent niet dom… Het is leuk als je zo’n mensa test goed af legt maar daarmee pas je dan dus in dat hokje. Ik heb ook een bovengemiddeld tot zeer begaafd IQ (ligt aan welke test) maar hoofdrekenen.. nope. Ik heb niks met cijfertjes. Maar ben weer heel goed in andere dingen net als jij zegt. Ik ben bijv goed in talen en teksten etc. Daarentegen is dochter zeer tot hoog begaafd maar Duits leren op VWO ging bijna niet en zij kan bijvoorbeeld niks voor zich zien. zo zijn we allemaal anders. Als mensen jou dom noemen snappen ze gewoon niet dat jij anders in elkaar zit dan anderen. Ik noem het vaak neuro-spicy of divergent. Waarschijnlijk zul jij je bijv herkennen in ADHD profielen (zijn ook meerdere van) of richting hoog sensitief. En daar is niks mis mee. Jij bent jij… je kunt alleen niet hoofd rekenen en denkt in andere patronen waardoor wat voor een ander logisch is, voor jou abacadabra is. dat heb ik ook trouwens en dochter ook omdat wij soms ook te moeilijk denken. Bijv dat een vraag zo makkelijk is dat het bijna wel een strikvraag moet zijn, dus ga ik op zoek naar het addertje onder het gras… die er dus niet is.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 00:31

Het grootste deel van studenten aan de universiteit heeft een normaal IQ.

Net zoals het grootste deel van mensen met uiterst dom gedrag óók een normaal IQ heeft.

Met andere woorden: het wil niets zeggen, en al helemaal niet voorspellen wat jij van je leven kan maken.

De kunst van het leven is je eigen sterktes ontdekken (en dat is je al gelukt) en die verder ontwikkelen. Doen wat joú gelukkig maakt.
En leren houden van jezelf, dat is voor heel veel mensen moeilijk.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 00:47

Hoi TS, ik kan via mijn werk een breed assessment uitzetten met onder andere een intelligentietest (geen IQ test maar ik kan je afzetten tegen MBO, HBO of WO en dan zie je op onderdelen of je onder, op of boven het gemiddelde zit). Verder kan die test ook wat inzicht geven in je drijfveren en capaciteiten. Als je het leuk vindt mag je een berichtje doen, wie weet kan ik je helpen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 08:27

Dat mensen je dom noemen heeft niet met jezelf te maken maar met het kortzichtige inzicht die de mensen hebben. Het ligt dus aan de mensen zelf ipv jou.
Ik heb jaren met mezelf in de knoop gelegen. Mijn moeder gaf op een gegeven moment aan dat ik misschien wel eens kon gaan onderzoeken waarom ik altijd tegen bepaalde dingen aan liep. Ik was namelijk geboren met de navelstreng om mijn nek waardoor ik bij mijn geboorte zuurstof tekort heb opgelopen.
Uiteindelijk heb ik door een doorverwijzing van de huisarts een IQ test laten doen bij PsyQ en hier kwam een iets minder IQ uit.
Het heeft mij op bepaalde gebieden erg geholpen.

Ik denk dat het wel fijn zou zijn voor jou als je je IQ laat onderzoeken maar loop je echt in het dagelijks leven tegen bepaalde problemen aan of is het meer omdat de niet wetende omgeving dit tegen je zegt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 08:41

Beemsterkaas schreef:
Met andere woorden: het wil niets zeggen, en al helemaal niet voorspellen wat jij van je leven kan maken.

De kunst van het leven is je eigen sterktes ontdekken (en dat is je al gelukt) en die verder ontwikkelen. Doen wat joú gelukkig maakt.
En leren houden van jezelf, dat is voor heel veel mensen moeilijk.

Dit. Acceptatie. Dit is wie ik ben met al mijn sterktes en zwaktes en het is goed zo. Als je dat oprecht kan voelen dan kan je met die sterke punten heel veel. Ik heb me jaren dom gevoeld maar dat ben ik dus echt niet. Ik heb alleen mijn sterktes en mijn zwaktes. En die zwakte maakt me niet meteen dom. Het grappige is dat mijn dochter juist uitblinkt in mijn zwakte, extreem uitblinkt. Die gaat op dat gebied een van de moeilijkste universitaire studies doen. Terwijl ik in de brugklas al afhaakte omdat ik het niet zag. Maar zij heeft weer andere punten waar ze minder goed in is, die ik wel heb.

Je hoeft jezelf niet te bewijzen. Doe met jouw gaven de goede dingen. Je hebt ze gekregen met een reden, doe er iets mee. En kijk niet naar wat je niet kan. Dat maakt je allemaal maar ongelukkig. Kijk naar wat je wel kan en doe er goede dingen mee.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 10:42

Ik denk vooral dat je alvast kunt nadenken wat een evt uitslag van zo'n test je evt. gaat brengen. Als de test een lager dan gemiddeld IQ aangeeft, is dat dan je de bevestiging die je zoekt. Kun je jezelf in elke situatie in je hoofd vertellen, dat het komt omdat je een laag IQ hebt of dom bent (slachtofferrol). Of wil je het gebruiken als 'zie je wel' tegen ieder die een opmerking maakt om te vertellen dat je wel een hoger dan gemiddeld IQ hebt, om het te weerleggen als niet waar.

Wat denk je dat zo'n test je kan brengen? Uiteindelijk vermoed ik dat het hier vooral om je eigen beeld gaat. En dan kun je je afvragen of het maken van een test en de uitslag daarvan je eigen overtuigingen nog kan beïnvloeden ja of nee :-) Met goede onderbouwing waarom, kun je vast ook wel eens aan de huidige begeleiding die je hebt vragen te supporten hierin.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 10:51

Mensen gaan jou niet anders bekijken omdat je een test hebt afgelegd met een mogelijk ander resultaat. Mensen gaan jou wel anders bekijken als je (probleem)situaties anders aanpakt. Een test helpt jou niet verder met de praktijk.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 22:16

Dat klopt maar misschien gaat ze zichzelf anders bekijken. Dat is het belangrijkste want zelfrespect en dat straal je uit.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 22:52

Ach, wat is IQ he … Jammer dat zo’n test je zelfbeeld heeft aangetast. Ik heb met hoogbegaafde personen samengewerkt, ttz, heb voor hen gewerkt, maar jeetje, die konden kemels schieten! Met een kon je praktisch gezien niets aanvangen: parlofoon bedienen, een fax doorsturen, koffie uit de koffiemachine nemen, zijn jas juist knopen, … drama! Anderen waren sociaal haast gehandicapt.
De eigenschappen waarin jij goed bent, zijn toch net mooie eigenschappen ook! De test is ook zo’n momentopname.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:50

Ach ja, de omgeving die je dom vindt. 8)7 Daar heb ik wel een mening over.

To, ik heb een carrièreswitch gemaakt naar een vakgebied waar ik (bijna) nul kennis van heb. Ik heb aangegeven dat ik dus ook bij het begin moet beginnen om het te leren. Denk aan, eerste de letters leren voor je aan woorden gaan beginnen.

Een collega is van mening dat ik dus een leerprobleem heb (of op zijn minst moeite met leren/dom ben), want dat zou niet nodig moeten zijn. Blijkbaar moet je als volwassenen zonder enige voorkennis of ervaring iets gewoon weten of heel makkelijk zelf uit moet kunnen vinden. :n

Heb ik een leerprobleem? Zeker niet. Ben ik dom? Of dit nu is qua IQ, praktisch of emotioneel? Nee.

Het issue is dat hij niet verder kan kijken dan zijn eigen ervaring, maar hierbij niet verder kijkt dan dat zijn neus lang is. Want volgens zeggen heeft hij nooit meer dan 2 dagen inwerktijd gehad in de 20 jaar die hij werkt. Maar er hierbij volledig aan voorbij gaat dat er een enorm verschil is tussen al kennis hebben en ergens ingewerkt moeten worden. Of dat je eigenlijk nog het hele opleidingstraject moet doorlopen...

Doe zeker de test als het jouw zelfvertrouwen helpt.
En als ze zeggen dat jij dom bent, mag je best dingen zeggen als:
- Dat is onaardig om te zeggen.
- Dat is ongepast om zo te zeggen.
- Als je het niet wilt uitleggen, zeg dat dan, maar geef mij de schuld niet.

Of nastier:
- Mooi excuus. Blijkbaar begrijp je het zelf niet genoeg om het aan een ander uit te kunnen leggen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 21:55

verootjoo schreef:
De dingen die jij noemt hangen niet (alleen) samen met IQ.
Ik heb een hoog IQ, maar vraag mij niet om te hoofdrekenen, of idd a la minute te zeggen wat 7x8 is.
Je hebt ook vrij weinig aan het cijfer van je IQ. Ook mensen met hoog IQ hebben hun beperkingen. Sterkte/zwakte analyse is helpende.

Mensen die je dom noemen kan je beter negeren, vaak zijn ze zelf ook niet het helderste licht van de kandelaar.

Dit inderdaad en het is een giga moment opname. Mijn man (probleemloos VWO en WO) heeft een heel gemiddeld IQ volgens de officiële test terwijl ik een heel hoog IQ heb, achteraf ook wel kenmerken passend bij HB en dat is ook lekker beperkend (beide getest voor een baan, dus een echte). Ik ben een ramp met rekenen en figuurlijk inzicht onder andere.
Een vriend van ons is hoogbegaafd, niet alleen qua test maar ook gedrag, heeft het EQ van een zoetwatermossel, is ook niet alles.
Een client van mij is als zeer laag begaafd getest, hij is een meer dan succesvol ondernemer, banketstaaf iedereen onder de tafel en heeft een vocabulaire waar je u tegen zegt, uit de test kwam dat bepaald niet naar voren.
En dat laatste is zeker waar, iedereen heeft andere kwaliteiten, dat is niet te meten in een test. Ik ben motorisch gestoord en kan amper een poppetje tekenen, zeer beperkt dus op veel gebieden.

Oftewel: ik kan niet samenvattend schrijven en iedereen is anders, daar is die test niet op berekend.. Kijk vooral naar je kwaliteiten want die heb je!