Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:25

Ik heb helaas weinig toegevoegde waarde maar ik vind het ontzettend knap en krachtig van je dat je dit allemaal doet!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:27

Heel moedig en heel moeilijk lijkt me. Veel sterkte de komende tijd, want het lijkt me hoe dan ook zwaar.

Konstantine

Re: Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:32

Ik ken je niet en heb geen kennis van dit soort zaken, maar wil je wel veel succes en sterkte wensen met de zaak.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:48

Heel veel sterkte en terecht dat je deze weg bewandelt.
Ik hoop dat het je een afsluiting van een ongetwijfeld afschuwelijke periode bezorgt en dat je aan rouwen en verwerking van het verlies van je man toe komt.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:51

Wat een verdrietige en frustrerende situatie, maar wat dapper dat je deze stap hebt genomen. Ik ben weliswaar jurist en ik wil je dolgraag helpen, maar ik heb nog geen ervaring met tuchtrecht. Mocht je echter geen andere juristen hebben in je netwerk, PB me dan even en dan kijk ik nog even met je mee.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:52

Namens de Nederlandse mensheid: Bedankt dat je dit doet.
Heel veel sterkte met je verlies

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:01

Wat ben jij een enorm sterk en moedig mens!

Heel veel succes en sterkte maar ik ben enorm veel bewondering voor dat je dit doet. _/-\o_ Een hele diepe buiging

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:13

Dapper van je om dit aan te gaan! Ik kan me goed voorstellen dat je wilt weten of er anders gehandeld had kunnen of moeten worden. (Uit menselijk oogpunt zou je in ieder geval zeggen van wel.) Spannend ook om daar je verhaal te doen, gaat er wel iemand met je mee? Ik kan me ook goed voorstellen dat je het verdiepen in de juridische kant interessant vindt! Succes bij de zitting!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:14

Wat een boeiend topic, fijn dat je dit wil delen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 22:17

Whizz schreef:
Dapper van je om dit aan te gaan! Ik kan me goed voorstellen dat je wilt weten of er anders gehandeld had kunnen of moeten worden. (Uit menselijk oogpunt zou je in ieder geval zeggen van wel.) Spannend ook om daar je verhaal te doen, gaat er wel iemand met je mee? Ik kan me ook goed voorstellen dat je het verdiepen in de juridische kant interessant vindt! Succes bij de zitting!

Er gaan meerdere mensen met me mee gelukkig.
Zittingen zijn openbaar dus mijn emotionele support zal in de zaal zitten.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 22:48

Jeetje wat heftig, mijn vader heeft zo'n 10 jaar geleden ook een aortadissectie gehad, die werd tijdens een vergadering niet lekker, daar dachten ze aan een hartaanval maar was het dus niet. Hij is geopereerd en moet bloeddrukverlagers slikken en bloeddruk bijhouden, daarnaast regelmatig op controle.

Bizar om de andere kant te lezen als het dus niet goed serieus wordt genomen

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:17

Stoer dat je dit doet. Ik snap je redenatie helemaal en ook je wens om rechten te studeren snap ik ook. Ben ook paramedicus en kom heel veel onkunde en fouten van artsen tegen bij mijn clienten. Ikzelf heb ook die wens nog om rechten te studeren alleen dat combineren met werk is zo lastig.
Ik ga dit zeker volgen. Ben vooral benieuwd naar de argumentatie als jouw klacht ongegrond wordt verklaard. Goed dat je een reeel beeld hebt hoe het werkt en dat ze elkaar de hand boven het hoofd houden en de arts toch soort van 'heilig' te laten zijn. Terwijl ze dat alles behalve zijn!

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:20

Wat dapper en knap dat je dit wilt delen, je hoor helaas maar weinig van fouten.

Zou ik je in de toekomst een pb mogen sturen om info bij je op te vragen? Blijf dit volgen uiteraard

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:21

Hoewel in mijn beleving een tuchtzaak vaak alleen maar verliezers oplevert, denk ik dat jouw insteek en doel om de vragen te laten stellen in ieder geval voor jou tot een positief resultaat kan leiden.

Dapper dat je dit doet en ik wil je heel veel sterkte wensen.
Er wordt vaak zwaar getild aan het niet melden van een (mogelijke) calamiteit, omdat dit gezien wordt als gebrek aan transparantie/lerend vermogen. Hoe de structuur en weging hiervan buiten het ziekenhuis is weet ik niet zo goed. In het ziekenhuis wordt er altijd op gehamerd om laagdrempelig te melden en evt een vooronderzoek te laten starten. Liever 10 keer een vooronderzoek voor niets (en daar gaat echt de nodige mankracht inzitten en vraagt ook vaak emotioneel wat van de betrokkenen) dan 1 gemiste calamiteit die niet is gemeld en achteraf boven water komt.

@Hutcherson: ik heb niet de indruk dat artsen in tuchtzaken elkaar zo vaak de hand boven het hoofd houden. Er komen ook regelmatig uitspraken voorbij waarbij ik het oordeel aan de strenge kant vind onder de betreffende omstandigheden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:27

Gomir, dat vind ik positief om te lezen. Veel mensen waarbij grove fouten zijn gemaakt maken hier nooitmelding van omdat ze het gedoe eromheen niet trekken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 23:40

Die ervaring heb ik ook obv de klachten die ik nu gelezen heb. Volgens mij is het vrij eerlijke rechtspraak.
Wat lastig is dat veel klachten moeilijk te bewijzen zijn. Het medisch dossier heeft een grote rol in de bewijsvoering, terwijl dat de visie van de arts is. Dat maakt de zaten m.i. vaak complex.
Ook gaan veel klachten over bejegening. Dat is op voorhand al vrijwel niet te bewijzen.

@gomir: het probleem hier is dat er wel een vooronderzoek is geweest maar dan zonder die uren en manschappen. Het is op z'n zachtst gezegd amateuristisch en beslaat precies 2uur werk.
Ook vanuit ziekenhuizen zijn er veel zaken te vinden waar de calamiteitencommissie geen of slecht onderzoek heeft gedaan en concludeert dat er geen sprake is van een calamiteit waar dat iedereen kan bedenken dat dat wel zo is.
Het verschil in de 1e lijnszorg is dat de zorgaanbieder uiteindelijk verantwoordelijk is om te melden. In een zkh is dat dus het bestuur (en niet de arts). In een huisartsenpraktijk is het de praktijkhouder zelf.
Ik vind het systeem rondom melden van calamiteiten in NL echt heel veel loopholes hebben.
Laatst bijgewerkt door secricible op 03-01-25 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:44

Veel sterkte met het verlies van je man en dapper dat je deze strijd aangaat.
Wat ik mij afvraag heeft de huisarts nog wel de vitale controles gedaan bij je man? Je zou denken dat die zo afwijkend geweest moeten zijn om opnieuw in te sturen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:50

Heel veel succes en sterkte!

Ik vind het dapper van je!!

Ik blijf volgen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:51

Wat een pittige opgave. Ik volg, zet 'm op!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:53

Ik volg mee. Ik hoop dat je in ieder geval mag bereiken dat dit in de toekomst beter wordt bekeken. Heel veel sterkte en toi toi toi!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:56

Avanti schreef:
Veel sterkte met het verlies van je man en dapper dat je deze strijd aangaat.
Wat ik mij afvraag heeft de huisarts nog wel de vitale controles gedaan bij je man? Je zou denken dat die zo afwijkend geweest moeten zijn om opnieuw in te sturen.

Veel mensen met een acute aortadissectie hebben een hoge bloeddruk (of normale bloeddruk) en behoudens veel pijn initieel weinig objectiveerbare klachten.
Pas als de scheur verder gaat en er bijv. bloed in het hartzakje stroomt of neurologische uitval ontstaat omdat de scheur doorloopt in de halsslagaders ga je ernstige problemen zien. In dat eerste geval kan dat in korte tijd zorgen voor ernstig obstructief hartfalen met overlijden tot gevolg.

Op de eerste hulp is een verdenking dissectie van het opstijgende deel van de lichaamsslagader een acuut noodgeval, waarvoor met spoed een scan wordt gemaakt en een heel operatieteam wordt opgeroepen.
Bij ons in het ziekenhuis zou ik de patiënt eigenlijk preoperatief op de SEH moeten zien, maar voordat ik daarheen gelopen ben is de patiënt meestal al richting de OK gereden.
Scheur in het dalende deel is vaak geen (acute) operatie nodig, maar wordt behandeld met bloeddrukverlaging. Maar de klinische presentatie is vaak hetzelfde en je weet pas welk type het is als je de scan hebt gemaakt.

@Secricible: Het lijkt me heel foutgevoelig als je als arts/praktijkhouder je eigen handelen objectief moet beoordelen en moet besluiten wel of niet te melden. Het kan in het ziekenhuis al lastig zijn om met elkaar tot overeenstemming te komen of er een tekortkoming in zorg is of niet. En dan hebben we een heel team medewerkers van de afdeling kwaliteit om te ondersteunen bij het proces en een lid van de RvB. Een calamiteitenonderzoek vraagt veel tijd en energie, alleen dat is al een drempel om te melden als je dat zelf helemaal moet initiëren/organiseren.
Kan me dus voorstellen dat alleen dat onder de aandacht brengen al tot een potentiële kwaliteitsverbetering voor de zorg kan leiden.
Laatst bijgewerkt door gomir op 04-01-25 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-25 00:01

Ik heb begrepen dat er vaak sprake is van verschillende bloeddruk links en rechts. Maar als je maar 1 kant meet weet je dat niet.
Andere afwijkingen die gevonden zijn zijn ingevuld als "stress" (dat was de werkdiagnose) en niet als alarmsignaal gezien.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 00:33

Jeetje..:. Wat een heftig verhaal.
Helaas ook een soortgelijk verhaal in naaste familie gehad. Onvoorstelbaar is dat.
Ik wens je kracht toe, want het zal niet niks zijn.
Goed dat je het aangaat, dapper en sterk van je.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 00:40

Ik stuit net op dit topic. Ik zie het helemaal zitten dat jij straks verder wilt gaan in de rechten. Je bent je zo heel goed aan het voorbereiden daar zal het in elk geval niet aan liggen.

Maar ik vind je vooral dapper, heel dapper. Als je straks dit proces doorlopen hebt, wat de uitkomst ook zal zijn, hoop ik dat er rust komt voor jou.
Jij hebt straks voor hem gesproken, hem op die manier recht gedaan en beschermd.
Petje af.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 00:45

Wat heftig om je geliefde op deze manier te verliezen! Goed dat je dit traject ingestapt bent, een dissectie is een vuile aandoening die niet altijd direct herkend wordt. Bloeddrukverschillen heb ik trouwens zelf nog nooit bemerkt bij iemand met een aortadissectie. Juist de mensen die onverklaarbare klachten hebben, plotseling wegvallen of denken dood te gaan/onrustig zijn, daar krijg ik altijd een onderbuikgevoel bij. Maar ik begrijp dat jouw man wel degelijk klachten had die passend zijn bij een dissectie? Dan is het natuurlijk helemaal kwalijk dat hier geen actie op is ondernomen.
Veel succes en sterkte!