Rechten omtrent vakantiedagen bij opzeggen werk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:03

Ze denkt dus dubbel salaris te krijgen. Januari van haar oude werkgever (op basis van haar vrije dagen) en salaris van haar nieuwe werkgever.
In januari niet komen opdagen is echter werkweigering = reden voor ontslag op staande voet (maakt niet uit dat ze zelf al ontslag had genomen) en dus per direct geen salaris meer. Maw, dan is ze én (de financiele waarde van) haar vrije dagen kwijt én haar salaris van haar oude werkgever.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:04

In mijn geval had ik gewoon pech, mijn aanvraag om de openstaande vakantiedagen op te nemen werd afgewezen.
Ik ben uiteindelijk alsnog een week eerder vertrokken, ze hadden zich vergist in mijn opzegdatum en ik heb ze daarin niet gecorrigeerd. :o

Overigens was de afwijzing om dezelfde reden: personeelstekort.
Maar daar hadden ze al last van voordat ik überhaupt in dienst kwam en ik heb me daar de poten onder mijn reet vandaan gewerkt omdat ik 2-3 afdelingen moest werken groot deel vd tijd plus de taken van mijn leidinggevende wanneer die afwezig was om vervolgens op mijn flikker te krijgen dat ik 1: zelden vakantie opnam (werd vaak afgewezen wegens personeelstekort), 2: ontzettend veel overuren maakte en 3: aan bleef geven dat dit niet te doen was zo.
Maar er überhaupt wat aan doen ho maar natuurlijk. :+
En dan dom kijken dat ze bijna al hun vaste personeel kwijtraken terwijl vd ingehuurde uitzendkrachten ruim de helft ook nooit kwam opdagen. :')

Na dat resterende vakantiedagen gedoe (wat de zoveelste druppel was die de emmer deed overlopen) heb ik ze meegedeeld dat ze mij in de toekomst ook niet meer zouden terugzien of hoefden in te huren.
Ook niet onder andere leidinggevenden oid want als dit mijn dank is na me een aantal jaar compleet uit de naad gewerkt te hebben, blijkt wel dat er gewoon 0,0 waardering is geweest voor mijn inspanningen al die tijd. :evaw:

996981

Re: Rechten omtrent vakantiedagen bij opzeggen werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:06

Waarom maak je je druk om wat een kennis doet?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:07

gaat ze weg met ruzie?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:11

Benzz schreef:
vilheide schreef:
Daarom ook mijn vraag, stel dat haar nieuwe werk niet bevalt of haar nieuwe werkgever vind haar niet goed genoeg. Verspilt ze dan niet al haar rechten op een eventuele uitkering omdat ze eigenlijk als het ware een soort contractbreuk pleegt met haar huidige werkgever?

Nee, dat staat echt totaal los van elkaar. Bij ontslag in proeftijd heb je gewoon recht op een ww uitkering. Hoe je bij je vorige werkgever weg bent gegaan gaat het UWV niet over.

Oh jawel. Zelf ontslag genomen dus verwijtbaar werkloos dus geen WW recht vanuit deze werkgever. Wordt ze binnen 36 weken bij de nieuwe werkgever ontslagen wordt deze werkgever waar ze vrijwillig zelf weg gegaan is 100% zeker meegenomen in het besluit wel/geen recht op WW. In haar situatie geen WW recht als ze binnen 26 weken werkloos wordt tenzij ze kan aantonen dat het nieuwe werk absoluut langer dan 6 maanden zou duren en dat ze er zelf op vooruit ging qua loon of vooruitzichten in de toekomst bijvoorbeeld.
Stel ze heeft zelf vast contract opgezegd en contract nieuwe baan is 3 maanden en wordt niet verlengd dan dus geen WW recht.
Niet te vlot roepen dus dat het geen invloed heeft. UWV vraagt gewoon je contracten op en beëindiging overeenkomsten van alle werkgevers die je in de laatste 36 weken gehad heeft omdat je in 36 weken minimaal 26 weken gewerkt moet hebben plus alle andere eisen.

Je mag dus wel zelf ontslag nemen en je kan je WW recht behouden maar dan moet je dus wel goed kunnen onderbouwen waarom je dat gedaan hebt en er moet een contract van minimaal 6 maanden tegenover staan.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:14

Ibbel schreef:
In januari niet komen opdagen is echter werkweigering = reden voor ontslag op staande voet (maakt niet uit dat ze zelf al ontslag had genomen) en dus per direct geen salaris meer. Maw, dan is ze én (de financiele waarde van) haar vrije dagen kwijt én haar salaris van haar oude werkgever.

Nee, vakantiedagen waar ze nog recht op had worden bij de eindafrekening uitbetaald.
“ Bij een ontslag op staande voet rijst de vraag of de werknemer nog recht heeft op vakantiegeld. Het antwoord hierop is ja. Ook bij ontslag op staande voet heeft de werknemer recht op het opgebouwde vakantiegeld tot de datum van ontslag. Dit is vastgelegd in de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (WML)”
Bron: https://www.arbeidsrechtadvocaat.net/on ... nde%20voet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:18

Vakantiegeld is wat anders dan de waarde van vakantiedagen, paars.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:20

Er kan haar zelfs een boete worden opgelegd als ze niet komt werken

Vakantie aanvraag doe je in overleg. En heeft ze maand uitwerktijd of vermeld het contract anders?

En even los van dat ze probeerd dus in januari dubben salaris te krijgen. Weet niet of ze subsidies krijgt maar dat pakt vaak dan nadelig uit aan het einde van het jaar. (Teveel verdient)

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 19:32

_San87_ schreef:
Ik vind dit zo asociaal tegenover collega's en ook niet eerlijk naar de werkgever.

Ik snap niet hoe iemand zo kan zijn. Je kunt niet zomaar je vakantiedagen opnemen, dat gaat in overleg. Ik vraag me ook af hoe dat met loonbetaling zit? In principe is dit werkweigering en hoeven ze de maand januari ook niet te betalen?

Tja en ze is er ivm zwangerschap en bevalling bijna een jaar uitgeweest en was in oktober pas weer begonnen, tevens in november gewoon weer een nieuw jaarcontract gekregen!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:44

Fitzroy schreef:

Vakantiedagen horen bij een ontslag op staande voet ook gewoon uitbetaald te worden.

Wel is het zo dat als werkgever een schadevergoeding kan eisen als een werknemer plots zonder geldige reden eerder stopt met werken. Die is meestal gelijk aan het salaris wat de medewerker zou verdienen in de opzegperiode, maar kan ook hoger uitvallen als het bedrijf een hogere daadwerkelijke schade aan kan tonen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:51

juval schreef:
gaat ze weg met ruzie?

Nu wel :+

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:01

Staat er een opzegtermijn in haar jaarcontract?
Dat moet er specifiek in staan, anders is ze gehouden om het contract uit te dienen voor een jaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:02

Bizarre gang van zaken.
Ik zou hier niet tussen gaan zitten, laat het haar lekker zelf uitzoeken :=

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:25

Ze kan alleen met toestemming vrij krijgen.
En als dat niet akkoord is en ze heeft nieuwe werkgever beloofd te komen, werkt dat niet in haar voordeel.
Ik neem aan dat ze ook nog een proeftijd heeft op haar nieuwe werk.
Vertrek altijd netjes. De wereld is vaak niet zo groot. Je weet nooit wie of wat je van je ex-collegas of werkgever nog eens op je pad komt.

Ik zou zeggen: boetekleed naar beide werkgevers aantrekken. Zeggen dat je dacht dat het zo werkte en kijken of er mogelijkheden bij beide partijen zijn.

Dit is echt niet tof wat ze nu doet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:39

Ik ben zo benieuwd hoe dit verhaal afloopt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:41

Dit verhaal komt mij erg bekend voor , oud collega van mij heeft een soort gelijke situatie geheel toevallig :+

Ik heb er niet veel kennis van behalve dat als de huidige werkgever bijv. het rooster niet rond krijgt. door teveel personeelstekort er daar wel een middenweg in gezocht moet worden. Het kan dan zijn dat aanvragen voor vakantie dagen geweigerd worden.
Ook al kan je kennis gevoelsmatig in haar recht staan , ook zij heeft een contract getekend waar aan dient gehouden te worden. Beide partijen moeten wat water bij de wijn doen.
Zomaar wegblijven is geen optie, vind ik ook wat onvolwassen. Zij moet dit zelf met haar werkgever persoonlijk op gaan lossen.

Maar goed aan de andere kant zou ik denken, zoek het lekker uit je kennis merkt vanzelf wat voor gevolgen het heeft. Daar zou ik je niet druk om maken als ik jou was.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:42

Exitium schreef:
Fitzroy schreef:

Vakantiedagen horen bij een ontslag op staande voet ook gewoon uitbetaald te worden.

Ja sorry Fitzroy, ik was niet volledig. Maar was Exitium zegt idd. Alle rechten die je hebt opgebouwd tot moment van ontslag, die zijn van jou. Er komt vervolgens een eindafrekening.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:51

Ze heeft dus in deze vakantie haar ontslag ingediend en wil eigenlijk al niet meer op komen dagen? Dus zonder dat er enig contact geweest is met de werkgever en wellicht hebben die het in de vakantie zelfs nog niet hebben gelezen?

Ik pak de popcorn. _O-

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:55

Dammie schreef:
Staat er een opzegtermijn in haar jaarcontract?
Dat moet er specifiek in staan, anders is ze gehouden om het contract uit te dienen voor een jaar.

Klopt, dat speelt eventueel ook nog mee!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:12

En wat ik ook nog wel interessant vind om te weten: als ze denkt een maand vrij te kunnen nemen vanwege niet opgenomen dagen…dat zijn er best veel. Heeft ze afgelopen jaar geen/zo weinig vakantie opgenomen?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:17

paars schreef:
En wat ik ook nog wel interessant vind om te weten: als ze denkt een maand vrij te kunnen nemen vanwege niet opgenomen dagen…dat zijn er best veel. Heeft ze afgelopen jaar geen/zo weinig vakantie opgenomen?

Mwoh… dat vind ik zo gek niet hoor.
Ik zit er ook zo met gemak aan.
Heb nu 2 weken vrij op basis van overuren, en heb voor volgend jaar ook al 100 uur extra.
Vakantiedagen komen er nog bij.

Probeer er nooit nog hoger te zitten. Dus niet teveel op te blijven bouwen met overuren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:20

Ze heeft afgelopen jaar dus nauwelijks gewerkt , zwangerschapsverlof is 16 weken. Ze komt terug in oktober en zegt op. Wel netjes op tijd gedaan ? Weet niet hoe dat in haar jaarcontract staat.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 21:27

paars schreef:

Vanaf februari is ze met vanwege haar zwangerschap in de ziektewet gekomen. Na haar bevalling nog 10 weken verlof gehad en in oktober rustig begonnen met opbouwen naar haar 24 uur. In november liep haar jaarcontract af en heeft een jaar verlenging gekregen. Net voor de kerstdagen zegt ze haar baan op.
Ze heeft volgens eigen zeggen nog ruim 116 uur vakantie staan.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:30

Was ze wel weer helemaal opgebouwd? Anders kan dat ook nog voor issues zorgen als ze uit zou vallen op de nieuwe baan.

Misschien wel de mazzel dat het 'maar' 24 uur was. Beetje erg druk maar theoretisch zou je dan 2 banen naast elkaar kunnen laten lopen als beide werkgevers haar toch begin januari verwachtten. :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:34

Overigens is het ook zo dat als ze kijkt naar al haar vakantie dagen voor volgend jaar die er nog staan, die dagen wel gebaseerd zijn op een volledig jaar werken. Dus stel dat ze er 24 heeft voor heel 2025, en van dat hele jaar werkt ze maar één maand (namelijk, januari) dan heeft ze dus recht op 1/12 van die vakantie dagen, en dat zijn er maar twee. Dan kan het dus zomaar zijn dat als ze een volledige maand vakantie opneemt, ze dus gewoon niet betaald krijgt en mogelijk zelfs nog geld terug moet betalen ook.