Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
prompter schreef:Maar daar heb je toch geen challenge voor nodig? Ik heb jaren geleden al mijn financiën op orde gekregen door een aantal ingrepen en nu een mooie buffer. Het is een levensstijl, geen maandje bewust doen.
prompter schreef:Maar daar heb je toch geen challenge voor nodig? Ik heb jaren geleden al mijn financiën op orde gekregen door een aantal ingrepen en nu een mooie buffer. Het is een levensstijl, geen maandje bewust doen.
cobiie schreef:prompter schreef:Maar daar heb je toch geen challenge voor nodig? Ik heb jaren geleden al mijn financiën op orde gekregen door een aantal ingrepen en nu een mooie buffer. Het is een levensstijl, geen maandje bewust doen.
En hoe start je een nieuwe levensstijl, door nieuwe gewoontes aan te leren. Laten je hersens nú ongeveer 30 dagen nodig hebben om gewoontes eigen te maken. Dus na 30 dagen de challenge te doorlopen zou het makkelijker moeten zijn om deze gewoonte vast te houden.
Wat ook kan helpen om een no buy makkelijker vol te houden is om tegelijkertijd iets van een declutter/use it up challenge erbij te doen.
Het lijkt juist haaks op elkaar te staan maar door actief met je "voorraden" in huis bezig te zijn zie je waar je echt teveel van hebt (hoelang het duurt voordat 1 artikel verbruikt is) en als je tijd en moeite hebt gestopt in het creëren van rust en ruimte in huis (verwijderen van ongewenste spullen) dan is de kans kleiner dat je dat onbewust weer wilt opvullen.
callippo schreef:De pantry challenge, daar ga ik ook aan meedoen!
Uitdaging voor mezelf: elke dag 1 ding onder uit de vriezer halen en daar wat mee koken (tot de vriezer zo goed als leeg is).
Voor de impuls kopers heb ik een kleine tip: zie je iets wat je graag wil, zet het op een lijstje (in je telefoon).
Dan kun je én eind januari kijken wat je allemaal niet hebt gekocht én zien of er spullen tussen staan die wel nuttig zijn en je bewust wil aanschaffen.
Ook geeft het op een lijstje zetten een klein beetje voldoening en dat maakt het makkelijker om het niet nú te kopen (deze truuk gebruik ik nog steeds met mijn kinderen, maar dan noem ik het hun 'kadolijstje')
Benzz schreef:snorkel1986 schreef:Maar dan is toch gewoon x budget vaststellen voor bijv een maand dat geld pinnen + verjaardag geld als je die nodig hebt geld in envelop/ portemonnee doen per week bv en pinpas in de kast laten
Zonder pinpas op zak geeft mij echt stress. Je weet nooit wat er gebeuren kan.
callippo schreef:De pantry challenge, daar ga ik ook aan meedoen!
Uitdaging voor mezelf: elke dag 1 ding onder uit de vriezer halen en daar wat mee koken (tot de vriezer zo goed als leeg is).
Voor de impuls kopers heb ik een kleine tip: zie je iets wat je graag wil, zet het op een lijstje (in je telefoon).
Dan kun je én eind januari kijken wat je allemaal niet hebt gekocht én zien of er spullen tussen staan die wel nuttig zijn en je bewust wil aanschaffen.
Ook geeft het op een lijstje zetten een klein beetje voldoening en dat maakt het makkelijker om het niet nú te kopen (deze truuk gebruik ik nog steeds met mijn kinderen, maar dan noem ik het hun 'kadolijstje')
snorkel1986 schreef:Maar dan is toch gewoon x budget vaststellen voor bijv een maand dat geld pinnen + verjaardag geld als je die nodig hebt geld in envelop/ portemonnee doen per week bv en pinpas in de kast laten
Fitzroy schreef:Ik ben eigenlijk al begonnen. Ik ben een enorm impulsieve koper. Daarom heb ik me in de maand december al een Action-verbod opgelegd.
Vandaag kwam ik langs een winkel waar ik altijd nog eens wil kijken. En toen vroeg ik mezelf af: heb je echt wat nodig ? Antwoord: nee dus ik ben doorgereden.
Ik doe mee, het begin is er!
Crista schreef:Oeh, dit is misschien ook wel een goes voor mij!
"Vroeger" (lees: 10 á 12 jaar geleden), pinde ik 1x per week een vast bedrag, en daar moest ik het die week mee doen... was het op, dan was het op...hield ik over, dan ging dat ik een apart potje voor "leuke dingen".
Mizora schreef:snorkel1986 schreef:Maar dan is toch gewoon x budget vaststellen voor bijv een maand dat geld pinnen + verjaardag geld als je die nodig hebt geld in envelop/ portemonnee doen per week bv en pinpas in de kast laten
Fijn dat het voor jou 'gewoon' is, maar nee, zo 'gewoon' is dat lang niet voor iedereen. En ook niet noodzakelijk of zelfs maar de beste oplossing voor iedereen. Daarnaast ook niet de insteek van deze challenge, het is immers geen budget-challenge maar een no buy challenge. Lang niet iedereen heeft een budget voor bijvoorbeeld boodschappen of brandstof, of cadeautjes. Dat betekent niet dat sommige mensen niet alsnog dit doen (o.a. ik heb aangegeven de pinpas de meeste dagen thuis te laten), maar het is niet de basis van deze challenge.Fitzroy schreef:Ik ben eigenlijk al begonnen. Ik ben een enorm impulsieve koper. Daarom heb ik me in de maand december al een Action-verbod opgelegd.
Vandaag kwam ik langs een winkel waar ik altijd nog eens wil kijken. En toen vroeg ik mezelf af: heb je echt wat nodig ? Antwoord: nee dus ik ben doorgereden.
Ik doe mee, het begin is er!
Super! Klinkt als mooie stappen, ook met je afgelopen maand geen action.
---
Hier ben ik nog even met mijzelf in beraad of ik langs een paar winkels ga voor verschillende soorten hondensnoep, ik ben namelijk net door hun houdbare kleine beloningen heen, of dat ik het online bestel (maar dan vind ik de hoeveelheid, de grootte en de zachtheid inschatten). Het eerste geeft een mooiere selectie, het tweede geeft minder kans op overtollige dingen en bestellen moet ik toch, want ik moet nog hondenbrok kopen voor komende maand (en dit specifieke product hebben ze hier niet lokaal).
Al is de kans groot dat het sowieso de tweede wordt, want mijn broertjes auto is blijkbaar stuk (en de mijne ook) dus nu moeten we de reserveauto delen en hij is er vanavond mee vertrokken en ik weet niet of hij morgen er mee thuis komt.