No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 00:24

Wel een beetje hypocriet, het hele jaar je een bult kopen aan dingen die je niet nodig hebt, met kers op de taart black friday en dan in januari niks kopen. Nee dat zet zoden aan de dijk :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 01:02

Als het niet jullie ding is, is dit niet jullie topic.

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 01:09

Ik denk dat het een kwestie is van bewust worden hoeveel impulsieve aankopen je anders zou doen. Ik doe niet mee met de challenge, maar kan zeker begrijpen waarom mensen het wel doen. Het gaat helemaal niet om alles dan maar op 1 februari te kopen, maar meer om niet-noodzakelijke aankopen even tijd te geven om te bezinken. Misschien koop je ze nadien helemaal niet omdat je ze toch niet zo nodig had als je dacht. En wil je ze wel nog, dan koop je ze.

Inderdaad niet het topic voor je als je er vanuit gaat dat alles dan maar de maanden ervoor of erna gekocht wordt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 03:48

Dat denk ik ook.
Voor de impulsieve aankoop mensen is het echt wel een uitdaging.
Mensen die dan daarna denken.. Ooh nu haal ik mijn spaardoel voor X weer niet.

Voor mij is het geen challenge want ik ben geen impulsieve koper. Hoef niet mee te doen met de laatste mode of gadgets.
Net zoals een challenge voor in januari de drank laten staan. Dat gaat me wel lukken. :+
Maar voor een ander niet.

Succes voor wie meedoet!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 08:15

prompter schreef:
Maar daar heb je toch geen challenge voor nodig? Ik heb jaren geleden al mijn financiën op orde gekregen door een aantal ingrepen en nu een mooie buffer. Het is een levensstijl, geen maandje bewust doen.

En hoe start je een nieuwe levensstijl, door nieuwe gewoontes aan te leren. Laten je hersens nú ongeveer 30 dagen nodig hebben om gewoontes eigen te maken. Dus na 30 dagen de challenge te doorlopen zou het makkelijker moeten zijn om deze gewoonte vast te houden.

Wat ook kan helpen om een no buy makkelijker vol te houden is om tegelijkertijd iets van een declutter/use it up challenge erbij te doen.
Het lijkt juist haaks op elkaar te staan maar door actief met je "voorraden" in huis bezig te zijn zie je waar je echt teveel van hebt (hoelang het duurt voordat 1 artikel verbruikt is) en als je tijd en moeite hebt gestopt in het creëren van rust en ruimte in huis (verwijderen van ongewenste spullen) dan is de kans kleiner dat je dat onbewust weer wilt opvullen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 09:24

Ik doe mee! Ik pin veelste makkelijk, is goed om eens bewust te worden!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 09:37

prompter schreef:
Maar daar heb je toch geen challenge voor nodig? Ik heb jaren geleden al mijn financiën op orde gekregen door een aantal ingrepen en nu een mooie buffer. Het is een levensstijl, geen maandje bewust doen.

Wat fijn dat jij geen challenge nodig hebt.

Wij wel. Misschien wil je dat respecteren? Ik vind je berichten erg neerbuigend overkomen namelijk.

Ik vraag me ook af waarom er gereageerd wordt in dit topic door mensen die klaarblijkelijk niet mee willen doen met de challenge :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 09:39

cobiie schreef:
prompter schreef:

En hoe start je een nieuwe levensstijl, door nieuwe gewoontes aan te leren. Laten je hersens nú ongeveer 30 dagen nodig hebben om gewoontes eigen te maken. Dus na 30 dagen de challenge te doorlopen zou het makkelijker moeten zijn om deze gewoonte vast te houden.

Wat ook kan helpen om een no buy makkelijker vol te houden is om tegelijkertijd iets van een declutter/use it up challenge erbij te doen.
Het lijkt juist haaks op elkaar te staan maar door actief met je "voorraden" in huis bezig te zijn zie je waar je echt teveel van hebt (hoelang het duurt voordat 1 artikel verbruikt is) en als je tijd en moeite hebt gestopt in het creëren van rust en ruimte in huis (verwijderen van ongewenste spullen) dan is de kans kleiner dat je dat onbewust weer wilt opvullen.

Ik ben de laatste maanden al flink aan het ontspullen inderdaad :j
Via Vinted heb ik al een heleboel verkocht, en dat wil ik gaan doorzetten.

Laatst ook al mijn cosmetica kast uitgemest en een heleboel weggegeven. Voelt goed!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 09:41

Ik was er iets voor Kerst mee begonnen toen het zó vreselijk druk was in de winkelstraat en ik een beetje gefrustreerd werd, zo van "draait kerst dan alleen om kopen, kopen, kopen?"
Maarja .. gisteren moesten we natuurlijk wel even vuurwerk shoppen met de neefjes _O-

Maar sowieso is een stukje bewustzijn altijd goed. Zoveel skincare, of kleding, of rommeltjes, is natuurlijk niet nodig.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:11

De pantry challenge, daar ga ik ook aan meedoen!
Uitdaging voor mezelf: elke dag 1 ding onder uit de vriezer halen en daar wat mee koken (tot de vriezer zo goed als leeg is).

Voor de impuls kopers heb ik een kleine tip: zie je iets wat je graag wil, zet het op een lijstje (in je telefoon).

Dan kun je én eind januari kijken wat je allemaal niet hebt gekocht én zien of er spullen tussen staan die wel nuttig zijn en je bewust wil aanschaffen.

Ook geeft het op een lijstje zetten een klein beetje voldoening en dat maakt het makkelijker om het niet nú te kopen (deze truuk gebruik ik nog steeds met mijn kinderen, maar dan noem ik het hun 'kadolijstje')

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:19

Oeh, leuke challenge. Ik zou mezelf niet een hele impulsieve aankoper noemen maar toch verdwijnt er snel veel geld van mijn (spaar)rekening. Dat geld gaat voornamelijk op aan niet noodzakelijke boodschappen (lekker broodje, goede aanbiedingen), denk ik. Het geld dat ik in januari bespaar, wil ik gebruiken voor mijn DUO afbetaling. Dus dan heb ik 2 vliegen in 1 klap.

Ik zit momenteel in een fase dat ik mijn kledingstijl wil veranderen, daar moet ik dan maar even mee wachten.

Uitzonderingen:
- Boodschappen die echt nodig zijn
- In januari heb ik een paar etentjes/uitjes gepland, daar mag ik wel geld uitgeven
- Cadeaus voor anderen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:22

Hmm, ik heb ook best vaak last van het spreekwoordelijke gat in de hand. Misschien goed daar verandering in te brengen en mijn mindset om te buigen van 'ik koop wat ik wil' naar 'ik koop wat ik nodig heb' en 'ik koop wat nuttig is'. En dat zal af en toe echt wel wat leuks zijn, zoals een boek, kleding en spulletjes voor het huis. Maar het mag wel wat minder.

Ik doe mee :).

Waar ik in januari wel geld aan uit mag geven:
- Boodschappen (en dan wel eten/drinken, geen/weinig lekkers e.d.)
- Brandstof
- Voer voor de dieren
- Vaste lasten
- Bouwmaterialen voor het huis (lees, stucgips, glaslatten, verf e.d., we zijn aan het verbouwen)

Waar ik in januari geen geld aan uit mag geven:
- Kleding
- Schoenen
- Decoratie
- Boeken
- Tekenbenodigdheden
- Vakanties
- Etentjes

Ik ben benieuwd of het me gaat lukken. Dit topic is een mooie stok achter de deur, hoop ik :).

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:35

callippo schreef:
Uitdaging voor mezelf: elke dag 1 ding onder uit de vriezer halen en daar wat mee koken (tot de vriezer zo goed als leeg is).

Voor de impuls kopers heb ik een kleine tip: zie je iets wat je graag wil, zet het op een lijstje (in je telefoon).

Dan kun je én eind januari kijken wat je allemaal niet hebt gekocht én zien of er spullen tussen staan die wel nuttig zijn en je bewust wil aanschaffen.

Ook geeft het op een lijstje zetten een klein beetje voldoening en dat maakt het makkelijker om het niet nú te kopen (deze truuk gebruik ik nog steeds met mijn kinderen, maar dan noem ik het hun 'kadolijstje')

Dit wil ik ook doen! Vriezer zit bomvol, maar ik neem er eigenlijk nooit wat uit haha. Bespaart automatisch weer wat geld op boodschappen!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:43

Ik bedoel het helemaal niet neerbuigend, het nadeel van het geschreven woord. Veel plezier met de challenge, ik hoop dat het tot iets blijvends leidt :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 11:10

Ik doe ook mee aan de pantry challenge. Op andere gebieden ben ik al goed bezig, zou ik eerder wat meer comfortabel willen worden met makkelijker geld uitgeven.
Maar de voorraadkast is flink vol en ik heb afgelopen week ondervonden dat de richtlijnen voor gourmet echt idioot niet kloppen dus de vriezer puilt nu ook uit. Kijken hoe lang ik kan doen met alle restjes.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:15

Ik ben eigenlijk al begonnen. Ik ben een enorm impulsieve koper. Daarom heb ik me in de maand december al een Action-verbod opgelegd.
Vandaag kwam ik langs een winkel waar ik altijd nog eens wil kijken. En toen vroeg ik mezelf af: heb je echt wat nodig ? Antwoord: nee dus ik ben doorgereden.
Ik doe mee, het begin is er!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:41

Maar dan is toch gewoon x budget vaststellen voor bijv een maand dat geld pinnen + verjaardag geld als je die nodig hebt geld in envelop/ portemonnee doen per week bv en pinpas in de kast laten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:43

snorkel1986 schreef:
Maar dan is toch gewoon x budget vaststellen voor bijv een maand dat geld pinnen + verjaardag geld als je die nodig hebt geld in envelop/ portemonnee doen per week bv en pinpas in de kast laten

Zonder pinpas op zak geeft mij echt stress. Je weet nooit wat er gebeuren kan.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:51

Benzz schreef:
snorkel1986 schreef:

Zonder pinpas op zak geeft mij echt stress. Je weet nooit wat er gebeuren kan.

Je kan ook x bedrag in ander vakje stoppen voor " nood" zo heb ik idd altijd wel wat contant in de auto liggen idd voor "nood"

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:05

callippo schreef:

Die tip van dat lijstje maken en niet direct kopen, doe ik ook. Dat werkt erg goed.
https://genoeg.nl/artikel/pinpas
Deze uitprinten en meenemen is misschien ook een tip.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:05

Oeh, dit is misschien ook wel een goes voor mij!

"Vroeger" (lees: 10 á 12 jaar geleden), pinde ik 1x per week een vast bedrag, en daar moest ik het die week mee doen... was het op, dan was het op...hield ik over, dan ging dat ik een apart potje voor "leuke dingen".

Maar dat doe ik (helaas) al jaren niet meer, en sinds de prijzen van oa boodschappen echt de pan uit reizen vind ik het mega lastig een budget te bepalen per week...

Maar ga het toch weer proberen in te voeren denk ik...

Even bedenken wat ik een realistisch budget vindt per week, en dan inderdaad lekker starten met no-buy-january

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:09

snorkel1986 schreef:

Fijn dat het voor jou 'gewoon' is, maar nee, zo 'gewoon' is dat lang niet voor iedereen. En ook niet noodzakelijk of zelfs maar de beste oplossing voor iedereen. Daarnaast ook niet de insteek van deze challenge, het is immers geen budget-challenge maar een no buy challenge. Lang niet iedereen heeft een budget voor bijvoorbeeld boodschappen of brandstof, of cadeautjes. Dat betekent niet dat sommige mensen niet alsnog dit doen (o.a. ik heb aangegeven de pinpas de meeste dagen thuis te laten), maar het is niet de basis van deze challenge.

Fitzroy schreef:
Ik ben eigenlijk al begonnen. Ik ben een enorm impulsieve koper. Daarom heb ik me in de maand december al een Action-verbod opgelegd.
Vandaag kwam ik langs een winkel waar ik altijd nog eens wil kijken. En toen vroeg ik mezelf af: heb je echt wat nodig ? Antwoord: nee dus ik ben doorgereden.

Super! Klinkt als mooie stappen, ook met je afgelopen maand geen action.

---

Hier ben ik nog even met mijzelf in beraad of ik langs een paar winkels ga voor verschillende soorten hondensnoep, ik ben namelijk net door hun houdbare kleine beloningen heen, of dat ik het online bestel (maar dan vind ik de hoeveelheid, de grootte en de zachtheid inschatten). Het eerste geeft een mooiere selectie, het tweede geeft minder kans op overtollige dingen en bestellen moet ik toch, want ik moet nog hondenbrok kopen voor komende maand (en dit specifieke product hebben ze hier niet lokaal).

Al is de kans groot dat het sowieso de tweede wordt, want mijn broertjes auto is blijkbaar stuk (en de mijne ook) dus nu moeten we de reserveauto delen en hij is er vanavond mee vertrokken en ik weet niet of hij morgen er mee thuis komt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 20:19

Pinpas laat ik regelmatig thuis... maar telefoon heb ik altijd op zak. Inclusief google pay :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:25

Crista schreef:
Oeh, dit is misschien ook wel een goes voor mij!

"Vroeger" (lees: 10 á 12 jaar geleden), pinde ik 1x per week een vast bedrag, en daar moest ik het die week mee doen... was het op, dan was het op...hield ik over, dan ging dat ik een apart potje voor "leuke dingen".

Ik heb om die reden 2 rekeningen. Wekelijks stort ik van de grote rekening een weekbudget naar de kleine rekening.
Vd grote heb ik geen pinpas bij. In nood kan ik wel extra overschrijven natuurlijk.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 20:54

Mizora schreef:
snorkel1986 schreef:

Fijn dat het voor jou 'gewoon' is, maar nee, zo 'gewoon' is dat lang niet voor iedereen. En ook niet noodzakelijk of zelfs maar de beste oplossing voor iedereen. Daarnaast ook niet de insteek van deze challenge, het is immers geen budget-challenge maar een no buy challenge. Lang niet iedereen heeft een budget voor bijvoorbeeld boodschappen of brandstof, of cadeautjes. Dat betekent niet dat sommige mensen niet alsnog dit doen (o.a. ik heb aangegeven de pinpas de meeste dagen thuis te laten), maar het is niet de basis van deze challenge.

Fitzroy schreef:

Super! Klinkt als mooie stappen, ook met je afgelopen maand geen action.

---

Hier ben ik nog even met mijzelf in beraad of ik langs een paar winkels ga voor verschillende soorten hondensnoep, ik ben namelijk net door hun houdbare kleine beloningen heen, of dat ik het online bestel (maar dan vind ik de hoeveelheid, de grootte en de zachtheid inschatten). Het eerste geeft een mooiere selectie, het tweede geeft minder kans op overtollige dingen en bestellen moet ik toch, want ik moet nog hondenbrok kopen voor komende maand (en dit specifieke product hebben ze hier niet lokaal).

Al is de kans groot dat het sowieso de tweede wordt, want mijn broertjes auto is blijkbaar stuk (en de mijne ook) dus nu moeten we de reserveauto delen en hij is er vanavond mee vertrokken en ik weet niet of hij morgen er mee thuis komt.

Ik heb ook gelukkig geen budget maar geef / maak een budget waar van ik vind dat dat mogelijk moet zijn..