Wonen in een chalet-Tiny house?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:25

Palmera schreef:
Ik woon tiny, 23m². Eigen grond, geen buren dichtbij en volle natuur. Ik heb alles, ik kan slapen, douchen, koken, wassen. Maar ik denk wel 3 keer na bij alles wat ik koop.
Als je je kunt aanpassen aan minimalistischer leven zeg ik doen.

Maar jij woont niet in een Nederlands klimaat, jij kunt veel meer en langer buiten leven, of zit ik ernaast?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:30

Klein wonen an sich is prima.
Ik wil niet anders meer.

Nu 12m2 en dat is voor mij voldoende.
Dàt is het problem niet ;)

De parken en de vieze spelletjes die er gespeeld worden wel.

___

Nog een leuke,

Als een park verkocht wordt, mogen de nieuwe eigenaren ineens heeeeel veel tijdens de bedrijfsovername, die nooit zouden mogen zonder bedrijfsovername.
Wat je dus soms ziet is dat zo'n park binnen dezelfde familie verkocht wordt. En er dus ineens van alles mag tijdens de overname.

En als je dat met het ene park doet richting het ene famililid, en een ander park naar een ander familielid, en je rouleert zo grofweg iedere 8 a 10 jaar,
Dan hebben ze dus in de praktijk iedere 8 a 10 jaar een keer volkomen vrij spel.

En dit is níet hypothetisch helaas.
Dit gebeurt in de praktijk echt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 12:33

Nou de nieuwe eigenaren zijn de vrouw en dochter van de vorige eigenaar begrijp ik dus nog steeds van familie tergouw blijkt en ik lees ook in 2024 nog wel verontrustende dingen idd. Wel iets om goed over na te denken.

Er gaan toch wel wat dingen mis met contracten. Ik wil eigenlijk geen gezeik maar gewoon ergens lekker wonen. Leek mij wel leuk zo'n chalet. Een ruimte van 40m2 kan ik wel aan wennen met een lekkere tuin. 10-20m2 zou ik wel te klein vinden. Weet dat van de camper dat is leuk voor een tijdje maar dan ga je toch wat ruimte missen.

https://stichtingmooipark.nl/nieuws/

Ps Femke, had jij huur of koopgrond? Bij koopgrond kunnen ze natuurlijk niks over je tuintje vertellen. En honden toegestaan in contract dat kunnen ze wettelijk ook niet zomaar wijzigen. Bij huurgrond is dat wel anders.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:44

Het grotere deel van de bewoners (en ik ken meerdere die een chalet hebben) is niet t type waar ik perse mee om zou gaan. En je hebt vaak hele families.... die erg dominant zijn (en volks)

Ik zou dan toch liever investeren in je eigen grond, heb je nooit gezeur en als je tiny house vervangen moet worden kun je dan ook makkelijker een vergunning aanvragen rechtstreeks bij de gemeente. Of kijken bij een groep van tiny houses: is ook steeds meer in opkomst.

Is je huidige huis ook koop? Dan kun je dat vast goed verkopen en stukje grond voor terugkopen :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:47

BeFunny schreef:
Nou de nieuwe eigenaren zijn de vrouw en dochter van de vorige eigenaar begrijp ik dus nog steeds van familie tergouw blijkt en ik lees ook in 2024 nog wel verontrustende dingen idd. Wel iets om goed over na te denken.

Er gaan toch wel wat dingen mis met contracten. Ik wil eigenlijk geen gezeik maar gewoon ergens lekker wonen. Leek mij wel leuk zo'n chalet. Een ruimte van 40m2 kan ik wel aan wennen met een lekkere tuin. 10-20m2 zou ik wel te klein vinden. Weet dat van de camper dat is leuk voor een tijdje maar dan ga je toch wat ruimte missen.

https://stichtingmooipark.nl/nieuws/

Ps Femke, had jij huur of koopgrond? Bij koopgrond kunnen ze natuurlijk niks over je tuintje vertellen. En honden toegestaan in contract dat kunnen ze wettelijk ook niet zomaar wijzigen. Bij huurgrond is dat wel anders.

Huur,

Maar helaas kan dat óók bij koopgrond in sommige gevallen wel.
Park waar ik was had zowel koop als huur.

Ik weet dat ze in het jaar dat ik met problemen en rechtszaak zat, ze minimaal 16 andere zaken hadden lopen (mogelijk meer, maar van 16 anderen wéét ik het. Zowel huur als koop. Alle voorbeelden die ik tot nu toe gegeven heb zijn échte voorbeelden, geen verzonnen zaken. Helaas)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:58

Ik heb er naar gezocht toen ik op huizenjacht was. Maar 7 jaar geleden waren dit soort projecten nog niet zoals nu. De opties die ik had gevonden voelde een beetje aan als trailer trash parken en daar voelde ik me niet prettig bij. Het viel te verwachten dat dit met de huizenmarkt meer aan zou gaan trekken en de prijzen ook. Ik lees mee :)

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 13:03

Femke_Tweety schreef:
Huur,

Maar helaas kan dat óók bij koopgrond in sommige gevallen wel.
Park waar ik was had zowel koop als huur.

Ik weet dat ze in het jaar dat ik met problemen en rechtszaak zat, ze minimaal 16 andere zaken hadden lopen (mogelijk meer, maar van 16 anderen wéét ik het. Zowel huur als koop. Alle voorbeelden die ik tot nu toe gegeven heb zijn échte voorbeelden, geen verzonnen zaken. Helaas)

Oohw, je bent toch niet een van de slachtoffers van die maffe campingmaffia ;( Ik weet dat in Loosdrecht het het geval is geweest op een caravanpark. Alle bewoners, die er al jaren lang op zaten, moesten opeens weg, want het was aan een louche club verkocht.
Je kon zelf toen je chalet verkopen met verlies of het aan hun “overlaten” met nog meer verlies en moest je zelfs geld meebrengen. Echt drama. Zit je dan met je mooie caravan ( vrienden van ons hadden er net een paar jaar van te voren een nieuw gekocht en konden die met zwaar verlies verkopen ) en opeens heb je niks meer..

Maar wat betreft tiny wonen. Ik woon dan niet in een chalet of huisje, maar op een woonscheepje, waar ik mee rondvaar van maart tot november en in de winter in een winterhaven lig.
Ik zou niet meer anders willen. Bij mij is alles, slaapkamer, stuurhut, badkamer/toilet en living/keuken in een ruimte van 14x3 meter. En ik vind het groot genoeg. Geen ruimte meer voor onnodige ballast. En ik was echt geen 269k kwijt.. Bizar veel geld.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 13:05

vuurneon schreef:
Het grotere deel van de bewoners (en ik ken meerdere die een chalet hebben) is niet t type waar ik perse mee om zou gaan. En je hebt vaak hele families.... die erg dominant zijn (en volks)

Ik zou dan toch liever investeren in je eigen grond, heb je nooit gezeur en als je tiny house vervangen moet worden kun je dan ook makkelijker een vergunning aanvragen rechtstreeks bij de gemeente. Of kijken bij een groep van tiny houses: is ook steeds meer in opkomst.

Is je huidige huis ook koop? Dan kun je dat vast goed verkopen en stukje grond voor terugkopen :)

Huidige woning is van ex.
Zelf ben ik ziek en daardoor lijkt juist een chalet/tiny house mij fijn. En de natuur is wat mij altijd zou blijven trekken dus de combinatie van kleiner maar wel goed geïsoleerd etc wonen en de natuur is wat mij trekt.

Een stukje grond 500m2 ofzo zonder park in bosrijke omgeving wel dichtbij voorzieningen (fietsafstand van station, supermarkt etc) waar woonbestemming op zit en waar een tiny house geplaatst mag worden zou ik zo voor tekenen maar ik heb het nog niet gevonden ;)

Een tijdje geleden stond er ook een woonark in Capelle aan den ijssel, toen was ik nog aan het uitzoeken wat ik kon uitgeven eraan. De ark was ongeveer zo groot als wat yavanna ook heeft en was toch 379k, de woningen worden duurder dus deze objecten ook ;) en toen was het natuurlijk al weg. Dus dat zou ook kunnen maar het gaat mij dus vooral ook om bosrijke omgeving en dat ontbrak daar ook.

Ps Yavnanna je vaart er mee rond. Mag dat zonder vaarbewijs? Want dan kun je aanmeren waar je wilt natuurlijk.

vuurneon

Re: Wonen in een chalet-Tiny house?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 13:40

Oh dat is jammer dat t huis van je ex is... hmmm

Bungalow is ook super maar die zijn tegenwoordig ook zo vreselijk duur geworden. Vader van schoonzus heeft een huurbungalow aan de rand van het bos. Geen park. Daar heeft hij echt onwijs veel geluk mee gehad

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 13:46

Een bungalow kan ook. Ons vorige huis was een bungalow maar dan op een industrieterrein , nu woon ik ook op een industrieterrein in een omgebouwde loods :') .
Het moet niet groter zijn dan 100m2 dan vind ik het voor mezelf echt te groot. Kleiner kan wel. En ik heb wel graag een lekker tuintje voor mij en mijn twee kleine hondjes. En een stadstuintje dat vind ik niks. Maar 300m2 is lekker. Hoeft ook geen hectaar te zijn want ik ben alleen en vind het lekker om wat te rommelen in de tuin maar ook om er lekker in te zitten met een boek.

Ik heb al 15 jaar eigenlijk niet meer in een normaal huis gewoond dat besef ik nu ineens,

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 13:58

Ik woon (noodgedwongen) in een stacaravan van 28m2.
Vrij compleet inderdaad, maar als ik hier vele jaren in zou moeten wonen zou ik gillend gek worden.
(Komt ook door de lage waterdruk, plafond en de slechte isolatie.) Qua oppervlakte is het minste wat ik nodig heb om me goed te voelen toch echt 50m2 en een fatsoenlijke hoogte van het plafond.
Dit is in je eentje net te doen. Met 2 of meer mensen ben je héél snel klaar ermee (om nog maar te zwijgen over hoeveel je aan het schoonmaken bent, mensen denken een klein huis wordt niet snel vies, maar het tegenovergestelde is waar).

Als ik de kans zou hebben om een degelijk gebouwd huisje te bewonen op een plek in de natuur zou ik het met beide handen aangrijpen. Echter die plekken en opties zijn zeeeeeeer zeldzaam in NL.
Wie weet ooit in het buitenland :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:37

Goof schreef:
Palmera schreef:
Ik woon tiny, 23m². Eigen grond, geen buren dichtbij en volle natuur. Ik heb alles, ik kan slapen, douchen, koken, wassen. Maar ik denk wel 3 keer na bij alles wat ik koop.
Als je je kunt aanpassen aan minimalistischer leven zeg ik doen.

Maar jij woont niet in een Nederlands klimaat, jij kunt veel meer en langer buiten leven, of zit ik ernaast?

In een deel van de canarische eilanden klopt dat.

Waar ik zit, noordelijk en op 940 meter hoogte klopt dat niet: in tegenstelling tot de gemiddelde NL-er had ik een witte kerst. Vanmorgen om 9 uur was het 4.5 graden. De 23e is er 300liter (!!!) regen gevallen, ik heb met veel extremen te maken in de winter. Het is iig zeker niet het jaar rond buiten leven, wat iedereen denkt. :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 14:42

Wij hebben met de camper in noorwegen ook wel -10 gehad. Daar heb ik totaal geen moeite mee.

Binnen ben je alleen ja. Dat ben ik nu ook :j Daar heb ik ook geen moeite mee. Het knusse maakt dat denk wel fijner.

Maar ik had wat minder na gedacht over contracten en regeltjes op zo'n park. En dat vind ik wel meer een ding zeg maar. Dan zit je lekker bij de natuur maar zit je nog niet lekker omdat je je bezig moet houden met dat soort zaken. Regels heb je overal en zouden gewoon vooraf duidelijk moeten zijn. Dan weet je waar je aan toe bent. En dan is het prima. Maar als ze daar continu wijzigingen in aanbrengen dan is dat idd niet leuk.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:49

Ik heb niet alle berichten gelezen.

Wij wonen in een chalet maar mochten ons adres hier nog plaatsen.

Ons huisje is 8x10 dus in principe 80 vierkante meter maar er staan natuurlijk wel wat muren binnen, de water/elektriciteit/verwamingvoorzieningen…

je komt bij ons binnen en dan heb je de keuken rechts van je met daarnaast de badkamer. Als je links kijkt en vooruit is het de living met eetkamer en dan zijn er 2 kleine kamers van 3 op 2,5 ongeveer, ons bed staan aan de ene kant, ingebouwd weliswaar en in de andere kamer staat onze dressingkast en wasmanden, stofzuiger,…

Onze was en droogmachine staan in het tuinhuis want daar hadden we geen apart plekje voor.

Wij wonen in het midden van bos en hebben nog een stuk grond van onszelf naast het bebouwd stuk en het stuk grond van de buren is ook nog onbebouwd.

Het enige nadeel is dat het dus ook in een zandweg ligt (niet om vast te rijden maar wel veel modder)

Het is geen park, het is eigenlijk recreatiegebied dus hier staan overal kleine huisje met genoeg ruimte tussen en wij hebben het geluk dat we hier nog permanent mochten wonen…

Wij wonen hier met 2 samen met 3 honden :D

https://youtube.com/shorts/m2rLTw5PBZs? ... 8rL7smJ_lC

De dressing zijn intussen wel ingebouwde kasten dus daar hebben we meer ruimte en de slaapkamer is dezelfde grootte maar daar staat dus enkel een bed

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:59

Je woont wel erg dicht op elkaar daar, dus om in de natuur te zitten of op jezelf te kunnen zijn zou ik liever wat verder blijven kijken...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 15:23

BritHittepit schreef:
Ik heb niet alle berichten gelezen.

Wij wonen in een chalet maar mochten ons adres hier nog plaatsen.

Ons huisje is 8x10 dus in principe 80 vierkante meter maar er staan natuurlijk wel wat muren binnen, de water/elektriciteit/verwamingvoorzieningen…

je komt bij ons binnen en dan heb je de keuken rechts van je met daarnaast de badkamer. Als je links kijkt en vooruit is het de living met eetkamer en dan zijn er 2 kleine kamers van 3 op 2,5 ongeveer, ons bed staan aan de ene kant, ingebouwd weliswaar en in de andere kamer staat onze dressingkast en wasmanden, stofzuiger,…

Onze was en droogmachine staan in het tuinhuis want daar hadden we geen apart plekje voor.

Wij wonen in het midden van bos en hebben nog een stuk grond van onszelf naast het bebouwd stuk en het stuk grond van de buren is ook nog onbebouwd.

Het enige nadeel is dat het dus ook in een zandweg ligt (niet om vast te rijden maar wel veel modder)

Het is geen park, het is eigenlijk recreatiegebied dus hier staan overal kleine huisje met genoeg ruimte tussen en wij hebben het geluk dat we hier nog permanent mochten wonen…

Wij wonen hier met 2 samen met 3 honden :D

https://youtube.com/shorts/m2rLTw5PBZs? ... 8rL7smJ_lC

De dressing zijn intussen wel ingebouwde kasten dus daar hebben we meer ruimte en de slaapkamer is dezelfde grootte maar daar staat dus enkel een bed

Ja jullie hebben een prachtig huisje. Werkelijk <3 In België heb je meer van dit soort plekken nog.
Helaas ben ik wel afhankelijk van ov of mijn brommobiel als ik die weer heb dat is fijn voor lokaal wat verder.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 15:26

Binoche schreef:
Je woont wel erg dicht op elkaar daar, dus om in de natuur te zitten of op jezelf te kunnen zijn zou ik liever wat verder blijven kijken...

Wel dicht op elkaar maar ook dicht (heel dichtbij de natuur) je stapt er zo het bos in of de dijk op. En dat maakt dat het toch aantrekkelijk is.

En ja een huisje ergens alleen of waar nog maar een paar staan is ideaal maar vaak ver van voorzieningen en voor mij zijn die ook belangrijk om die op fiets afstand te hebben. Geen rijbewijs. Daarnaast ben ik ziek en blijf ik langdurig onder controle van zh dus maakt het wat lastiger.

Vandaar dat in mijn zoek criteria dit park er toch ook uit kwam.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 15:29

Inderdaad en betaalbaar! Hier in het straat is pas een huisje verkocht voor 190000€ en een ruim stuk ‘bouwgrond’ voor 48000€ dus als je daar dan iets op zet zit je nog aan een vrij laag budget…

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 15:37

Ja mijn ex schoonfamilie hebben jaren geleden inmiddels een huis op 2 hectare grond gekocht in het bos. Niet aan maar in het bos. Voor nou 250 zo iets. Jaloersmakend gewoon.

Maar ik zit ook hier aan zorgverzekering enzo vast anders wist ik nog wel wat mooie streken.

Maar voor mij moet het toch in de buurt van e.a zijn. En daar hangt een extra prijskaartje aan. Dat is nou eenmaal zo. Maar het is dan nog erg lastig.

Voor mij is permanent wonen en inschrijven ook belangrijk er zijn zat mensen die gedoogd wonen maar ik wil niet dat ik ineens kan gaan verkassen. En dat maakt de zoektocht toch wat lastig. Dus ik kijk ook uit naar kleine gewone huisjes ook richting veluwe of Utrechtse heuvelrug dan is er altijd iig meer natuur dan hier. Al kijk ik ook nog hier.

Maar het lijkt me dus oprecht geweldig om in een chalet of tiny house aan een bosrand te wonen met een lekker tuintje erbij en smorgens gelijk heerlijk door het bos te wandelen.

Ik moet verhuizen want verblijf nu in huis van ex. En ik dacht waarom niet helemaal weg hier uit zh en richting de natuur wat een wens van mij is om bij het bos te wonen. Dat was iets voor later. Maar mijn later is waarschijnlijk nu ;)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 15:45

Als je lichamelijke niet 100% bent zou ik er niet voor kiezen. Combinatie tiny house en goed geïsoleerd is zeldzaam. Heb 5 jaar noodgedwongen zo gewoond.

Enige voordeel was de landelijke omgeving en dat ik uit het raam m'n paarden kon zien.

Nadelen: Bij vrieskou kans op gesprongen waterleidingen (helaas 2x meegemaakt) en zomers is het bloedheet. Met vele regenval mogelijk kans op wateroverlast/ lekkages. Bij flinke storm deel van het dak losgewaaid.

Het klinkt op papier ideaal maar als je er eenmaal woont kan het best tegenvallen door invloeden die je zelf niet in de hand hebt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 16:06

grauwman schreef:
Als je lichamelijke niet 100% bent zou ik er niet voor kiezen. Combinatie tiny house en goed geïsoleerd is zeldzaam. Heb 5 jaar noodgedwongen zo gewoond.

Enige voordeel was de landelijke omgeving en dat ik uit het raam m'n paarden kon zien.

Nadelen: Bij vrieskou kans op gesprongen waterleidingen (helaas 2x meegemaakt) en zomers is het bloedheet. Met vele regenval mogelijk kans op wateroverlast/ lekkages. Bij flinke storm deel van het dak losgewaaid.

Het klinkt op papier ideaal maar als je er eenmaal woont kan het best tegenvallen door invloeden die je zelf niet in de hand hebt.

Het ligt er wel aan hoe het geïsoleerd is en hoe er verwarmd wordt. Ook aan de leidingen zelf.
Wateroverlast niet aan gedacht.

Lichamelijk idd niet top momenteel "hopelijk" wordt ik dat wel weer. Maar met een gewoon huis heb je ook dingen. Wij hadden hier ook lekkage die door een dakdekker verholpen moest worden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:23

BeFunny schreef:
Wij hebben met de camper in noorwegen ook wel -10 gehad. Daar heb ik totaal geen moeite mee.

Ik denk dat je niet moet bagetalisseren. :) Een droge min 10 is goed te doen. Maar bv 300L regen in 10 uur tijd is zelfs met 20 graden niet aangenaam. Tinyhuisjes zijn daar vaak niet opgemaakt. Ik had ook lekkage binnen en heb weer wst te klussen.
Extreme droogte levert ook weer overlast op. Scheuren in de grond, hoe gaat je afwatering?

Midden in de natuur heb je geen/minder bescherming van buurwoningen. De straat kan (even) verdwijnen, etc, etc.

We gaan heftigere en extremere weertypes meemaken. Ook dáár moet je met een tinyhouse tegen bestand zijn.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:26

Ik zag laatst een site met aanleunwoningen en daar verkochten ze ook tiny homes (ook winterbestendig) maar lijkt mij dat een vergunning voor een aanleunwoning makkelijker te verkrijgen is als een voor een tiny home of is dat niet zo?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 16:29

Dat is dan weer een voordeel van zo'n appartementen complex.

Er wordt onderhoud gedaan. Er is toezicht, hulp in geval van nood etc. De woningen voldoen aan alle eisen anders werden ze niet goedgekeurd voor bewoning ;)
Ik ben voor dat soort dingen niet zo bang.
Al kan er tijdens een heftige storm een dak afwaaien dat gebeurd ook bij gewone woningen.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:35

Het goedkopere huisje heeft best veel glas dat is gewoon funest voor je isolatie. Het ziet er leuk uit waardoor je mogelijke essentiële punten over het hoofd ziet.

Ik zie meer dingen waarvan ik denk voor dat geld haak ik af.

Die punten die je opnoemt kwa onderhoud toezicht etc....leuk verkoopverhaal. Ik zou er niet teveel op vertrouwen.