Declaraties werk worden niet vergoed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:24

Muppett schreef:
Klopt Kinke, ik ga het niet doen, maar ik ben er wel toe in staat inmiddels. Want dit maakt me echt woest.

Laat je man het doen en wees niet op de verkeerden boos. Straks wordt ie helemaal het lachertje op zijn werk, dat z’n vrouw zijn laksheid gaat oplossen.

Ik heb vaak aan de andere kant gezeten en niets is zo irritant als het te laat ontvangen van declaraties. Met name op projecten, die moeten afgesloten worden en uitgefactureerd aan de klant. Het bedrijf neemt al het resultaat mee in de cijfers en dit soort correcties zijn daarbij heel vervelend. Er zit niet voor niks een termijn op. Dit kan het bedrijf ook flink wat kosten als ze geen fixed price hebben afgesproken en al afgerekend hebben met de klant.

Bij de eerste keer streek ik vaak de hand over mijn hart, ik heb zelfs bonnen van 1,5 jaar oud voorbij zien komen. Het hielp vooral als een medewerker zijn excuus erbij kwam aanbieden. Mega gefrustreerd en boos worddn helpen niet echt, want de collega’s die de bonnen verwerken, doen ook gewoon hun werk.

Probeer in vervolg een voorschot te krijgen, een creditcard van de zaak of de bonnen direct verwerken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:26

het ligt er ook wel aan wat voor kosten het zijn vind ik. Een vliegticket bijvoorbeeld, dat zou ik echt zelf niet voorschieten. En als het een lange klus is, dan zou ik ook geen 2 weken hotel voorschieten e.d.
Ik zou wel coulance verwachten als er een werknemer tekort is voor deze klus. Dus dat de man van TS structureel het werk voor 2 personen doet.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:29

Ik zou wel coulance verwachten. Het gaat om een flink bedrag wat de werknemer voorgeschoten heeft. Ik vind het trouwens niet normaal dat je dit moet voorschieten als werknemer. Ik heb veel gereisd voor het werk en heb voor dit soort bedragen altijd een credit card van de zaak mogen gebruiken of een voorschot ontvangen.

Ik neem aan dat het financiële jaar van het bedrijf gewoon van 1.1 tot 31.12 loopt?

De ene uitspraak van de kantonrechter daar zou ik mij niet door laten ontmoedigen. Het gaat altijd ook om redelijkheid dus het bedrag in verhouding tot loon zal ook mee spelen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:30

@Denisesilver, inderdaad die jaarafsluiting dan nog on top.
Dan ben je al een versnelling aan het opschakelen en dan zulke dingen erbij :')

Foaly schreef:
KimD schreef:
Facturen en bonnen bij elkaar zoeken is helemaal niet veel werk als je het moet declareren. Kwestie van zodra je de kosten maakt en de bon, of factuur krijgt netjes apart houden tot de reis voorbij is. Dan scannen, administratie, en insturen, done.

Die boze mail mag je aan je man richten, niet aan het bedrijf.

Precies dit. Als het zo enorm veel uitzoekwerk is, dan gaat er al eerder iets mis imo.

Jij zegt wat ik denk, net als bijvoorbeeld mensen die structureel overuren moeten maken.
Zitten vaak niet op de juiste plek, of hebben ergens toch sturing of training nodig.

@TS, in jullie geval zou ik (toekomstig) echt opteren voor een voorschot, dan weet je dat er vanuit de administratie herinneringen komen (bij ons dan toch).
Vliegtickets / hotel kun je doorgaans ook door de firma laten boeken en betalen.

Ook als het druk is behoor je dit aan te leveren, desnoods eenmalig overuren.
Maar laat je man dit afstemmen met zijn leidinggevende, die is de enige die hierin nog wat betekenen kan.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:35

Een bedrijf mag best wat moeite doen voor een goede werknemer en wat coulance tonen. Het kan natuurlijk net zo goed zijn dat de man terug kwam van de reizen en daarna resultaten moest uitwerken oid. Vakantieperiode, wellicht zelf ook nog vakantie gehad en daarna door met werk van alledag wat weer op je bureau komt. Zo zou het bij mij gaan en dan is de tijd voorbij gevlogen en kom je er achter dat je nog wat moet declareren omdat het net aan het eind van het jaar even wat rustiger wordt en je bezig bent dingen af te ronden oa declaraties..

Laat je man het er even met zijn leidinggevende over hebben met de belofte dat het niet meer weer zal gebeuren en excuses.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:37

Ik vind dit een lastige kwestie.

Je man is te laat met het indienen van de declaratie en zit daarmee fout.

Ik vind het niet netjes van het bedrijf dat een werknemer dergelijke bedragen moet voorschieten. Je moet het maar kunnen missen... Ik denk dat ik coulance in dit geval toch wel zou verwachten.

Ik denk ook dat ik het in het vervolg zou weigeren om die kosten zelf te maken.

Rocamor

Re: Declaraties werk worden niet vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:42

Ik snap beide kanten, maar als je man inderdaad veel overuren draait en het werk van 2 man doet, wordt het tijd dat hij voor zichzelf gaat kiezen (tenzij hij ook voor 2 wordt betaald en hij het verder prima vindt).

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:45

misschien zit ik ernaast, maar uit de beschrijving van TS maak ik op dat het bedrag zomaar rond de 1.500 - 2.000 zou kunnen zijn. Dat bedrag laat je een hardwerkende medewerker toch niet uit eigen zak betalen en dan niet terugbetalen?

Maar zelfs bij lagere bedragen ga ik echt geen geld doneren aan mijn werkgever bij het uitvoeren van de werkzaamheden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:46

Ik weet nu ook niet om welk bedrag het gaat, maar heel vaak is het afhankelijk van functie en salaris of- en tot welke bedragen er zelf voorgeschoten word.
Van iemand met een "gewone" functie word meestal niet verwacht dat er grote bedragen voorgeschoten worden, maar als manager met bijbehorend salaris ziet dat er vaak anders uit.

Maar dat is natuurlijk speculeren en hoeft voor deze casus niet uit te maken.

Vraag voor nu is hoe los je dat nog op?
Ik denk enkel door in gesprek te gaan (en inderdaad excuus aanbieden voor het zo laat nog indienen, en in de toekomst dit via voorschot of boeken door bedrijf te laten lopen).

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:49

De meeste managers hebben echt wel een cc van de zaak.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:55

Sansevieria schreef:
Ik weet nu ook niet om welk bedrag het gaat, maar heel vaak is het afhankelijk van functie en salaris of- en tot welke bedragen er zelf voorgeschoten word.
Van iemand met een "gewone" functie word meestal niet verwacht dat er grote bedragen voorgeschoten worden, maar als manager met bijbehorend salaris ziet dat er vaak anders uit.

In de business waarin ik werk, betaalt niemand dit uit eigen zak, alles wordt gedeclareerd, ook door de mensen met flinke salarissen en bijbehorende functies. Die hebben over het algemeen ook wel een credit kaart van het bedrijf

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:55

Malle_meid schreef:
misschien zit ik ernaast, maar uit de beschrijving van TS maak ik op dat het bedrag zomaar rond de 1.500 - 2.000 zou kunnen zijn. Dat bedrag laat je een hardwerkende medewerker toch niet uit eigen zak betalen en dan niet terugbetalen?

Maar.... als je 1500-2000 euro terug kan vragen dan ga je daar zelf toch ook zo snel mogelijk achteraan? Die laat je toch niet zomaar bij je werkgever liggen, het is nogal wat geld.

Lastig verhaal TS. Ik gun jullie coulance vanuit de werkgever, maar snap het helemaal als dat niet gebeurt.
Je man is echt gruwelijk laconiek en je maakt mij niet wijs dat hij 5 maanden lang geen tijd had/wilde maken voor zo'n groot bedrag. Dure les, jammer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:56

Sanet schreef:
Jeminee, ik snap dat ze een parkeerkaartje 5 maanden na dato niet vergoeden. Maar een vliegreis… zou toch wel heel heel erg zuur zijn dat je dat geld niet terug zou krijgen.
Hebben jullie een rechtsbijstandsverzekering (met een specificatie voor werk) die misschien kan helpen?

Terwijl de man van TS dit voor zich uit heeft geschoven en wist dat het binnen een tijd moest?
Nee sorry, regels zijn regels. Een hele dure les.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:58

Waar ik werk heeft maar een handjevol mensen een zakelijke credit card.
En ook die moeten facturen/bonnen tijdig aanleveren, dat lost het probleem met te laat zijn niet op.
Althans niet administratief...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:59

Het hoeft geen laksheid te zijn. Als hij steeds dacht: 'dat kost me nu te veel tijd, ik ga eerst deze taken afronden', dan snap ik wel waarom het *ineens* 3 maand later is.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:01

Goof schreef:
Maar.... als je 1500-2000 euro terug kan vragen dan ga je daar zelf toch ook zo snel mogelijk achteraan? Die laat je toch niet zomaar bij je werkgever liggen, het is nogal wat geld.

Lastig verhaal TS. Ik gun jullie coulance vanuit de werkgever, maar snap het helemaal als dat niet gebeurt.
Je man is echt gruwelijk laconiek en je maakt mij niet wijs dat hij 5 maanden lang geen tijd had/wilde maken voor zo'n groot bedrag. Dure les, jammer.

Daar ben ik het zeker wel mee eens hoor, dat de man van TS veel te laconiek is geweest! Maar toch vind ik dat hij gewoon dat geld moet kunnen declareren.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:04

Ik vind jullie wel heel hard naar de man van TS.

Als iemand heel druk is (en dus misschien eigenlijk wel standaard overbelast), dan snap ik dat je declaraties voor je uitschuift (omdat je iedere keer prio geeft aan urgente dingen).

Dus als dit de 1e keer is dat hij zo laat is, super hard gewerkt heeft dit jaar, dan vind ik dat je als goed werkgever daar iets coulant in moet zijn. Wel een waarschuwing, maar wel uitbetalen. Uiteindelijk heb je daar als werkgever ook meer aan. Als je het nl. niet doet is de kans groot die iemand of gedemotiveerd raakt (en een soort stipheidsacties gaat uitvoeren), of zelfs om zich heen gaat kijken naar een andere baan. Beide opties kosten uiteindelijk veel meer dan nu die paar K alsnog uitbetalen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:05

Malle_meid schreef:
Goof schreef:

Daar ben ik het zeker wel mee eens hoor, dat de man van TS veel te laconiek is geweest! Maar toch vind ik dat hij gewoon dat geld moet kunnen declareren.

Maar dat geld kan hij ook declareren; wel 3 maanden lang, zeker 90 dagen de tijd.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:05

Rocamor schreef:

De meeste financiële afdelingen sowieso. Kan iedereen aanraden om dit soort betalingen in te plannen bij die afdeling, zodat je gezamenlijk met hun via de creditcard kan betalen. Dan kan je ook gelijk de factuur naar hun doorzetten. Scheelt van twee kanten een hoop uitzoekwerk.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:11

denisesilver schreef:
Rocamor schreef:

De meeste financiële afdelingen sowieso. Kan iedereen aanraden om dit soort betalingen in te plannen bij die afdeling, zodat je gezamenlijk met hun via de creditcard kan betalen. Dan kan je ook gelijk de factuur naar hun doorzetten. Scheelt van twee kanten een hoop uitzoekwerk.

Dit idd. Wij zijn een klein bedrijf, maar ik word echt niet gelukkig als collega’s dit soort kosten zelf betalen en niet gewoon onmiddellijk naar onze afdeling komen zodat dat gelijk op kosten van de zaak wordt gedaan. Scheelt mij achteraf ook weer koppijn om die declaraties te moeten opvolgen en uitspitten.
En 5 maand is echt gewoon veel te laat…

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:17

Malle_meid schreef:

Als het werkelijk om dit bedrag gaat, dan kun je toch wel ergens tijd vrij maken in 90 dagen om dit te declareren. Desnoods in je privé tijd in het weekend. Het lijkt me niet dat de man van TS 24/7 x 90 dagen non stop aan het werk is. Ze kunnen het blijkbaar makkelijk missen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:31

Of er nou regels zijn voor indienen van declaraties of niet: bespottelijk dat vliegreizen en aanverwant zoals overnachtingen niet door de werkgever betaald moeten worden, ook al zijn ze te laat ingediend. Ja de werkgever vindt het vast heel lastig, maar daar hoeft de werknemer niet voor op te draaien!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:33

josien_m_ schreef:
Of er nou regels zijn voor indienen van declaraties of niet: bespottelijk dat vliegreizen en aanverwant zoals overnachtingen niet door de werkgever betaald moeten worden, ook al zijn ze te laat ingediend. Ja de werkgever vindt het vast heel lastig, maar daar hoeft de werknemer niet voor op te draaien!

Dat hoeft ie ook niet, daar dienen declaraties voor. Of je zoiets door de werknemer voorgeschoten moet willen hebben is een andere kwestie.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:36

Regels zijn regels vind ik wel erg cru, een vliegreis had het bedrijf gewoon moeten regelen voor de man van TS, ik vind het niet normaal dat er verwacht wordt dat hij dergelijke bedragen voor moet schieten. Daarom zou ik wel enige coulance verwachten vanuit het bedrijf.

Ik ben vaak ook gruwelijk laat met declareren, meestal net op tijd. Toen ik een keer te laat was heeft mijn leidinggevende geregeld dat het toch werd uitbetaald.
Het declareren kost veel tijd en kent lastige formulieren waar je niet altijd even blij van wordt. (tenminste op mijn werk) als je het druk hebt en je blijft overspoelt worden met werk dan is dit het eerste wat er bij inschiet.

Ik zou het via de leidinggevende gaan spelen, die kunnen echt wel wat betekenen. Zeker als het om zulke bedragen gaat.

Aan de andere kant, ga daar nu wel strakker mee om, eens per maand bonnetjes bijelkaar en declareren maar. Ook al is het megadruk, maak er gewoon tijd voor en als er iets blijft liggen je baas wijzen op de uiterste termijn dat ze ingediend moeten worden.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:44

Ik vind het sowieso absurd dat hij een vliegreis en zulke hoge bedragen zelf moet voorschieten. En dat daar dan maar 3 maanden voor staan begrijp ik en dat je man daar te laks in is geweest dat klopt maar dan nog ... ik bedoel een zakenreis daarvoor hoort de vliegreis eigenlijk door het bedrijf geboekt en betaald te worden en nu achteraf niet willen betalen omdat hij te laat is met indienen kan eigenlijk niet vind ik. Ik zou nu eerst stoppen met vanalles voor te schieten en het bedrijf dit zelf laten boeken en betalen en ik zou het juridisch loket of rechtbijstand bellen voor te vragen hoe dit op te lossen. Ik denk dat wanneer ze een brief krijgen van een advocaat dat ze ook geen zin hebben in dat extra werk en kosten en dat ze dan alsnog de grote kosten als de vliegreis wel vergoeden